Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@22:34:45 GMT

چوب معلم؛ از مکتب تا مدرسه

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۲۹۰۷

چوب معلم؛ از مکتب تا مدرسه

به گزارش ایرنا، از دیرباز تاکنون تنبیه به عنوان یکی از ارکان آموزشی در فرهنگ ما جا افتاده است. تنبیهی که در زمان های مختلف به اشکال خاصی صورت می گرفت و امروزه حتی فکر کردن به آن، لرزه بر اندام می اندازد.
گاهی که پای صحبت های افراد کهنسال می نشینیم از مکتب خانه و شیوه آموزشی در آن سخن می گویند. شیوه ای که در زمان خود به عنوان «فلک بستن» مرسوم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روش پاهای افراد بی انضباط یا تنبل را می بستند، برهنه می کردند و با شلاق یا ترکه ای به کف پاهایش می زدند. گرچه فلک بستن به عنوان نوعی شکنجه نیز استفاده می شد، اما گویی این روش در زمان خود بسیار اثر بخش بود.
رفته رفته با بهبود سیستم آموزشی کشور و توسعه مدارس، فلک بستن از چرخه سیستم آموزشی حذف شد اما تنبیه همچنان باقی ماند. افراد متولد دهه 50 و 60 به خوبی با تنبیه فیزیکی در مدارس آشنا هستند.
گاهی که پای خاطرات این افراد می نشینیم با تب و تاب خاصی از تنبیه خود توسط معلم سخن می گویند. ناظم مدرسه همیشه به عنوان فردی جدی در مدرسه از ابهت خاصی برخوردار بود.
در دهه 70 و اوایل دهه 80 تنبیه بدنی همچنان در مدارس کشور رایج بود. افراد تنبل، بی انضباط و بازیگوش بیشتر در معرض تنبیه قرار می گرفتند و گاهی والدین دانش آموزان نیز به معلم و مسئولان مدرسه اجازه تنبیه فرزندانشان را می دادند.
در این موارد معلمان حق داشتند برای تعلیم و تربیت بهتر، دانش آموز را تنبیه کنند. در آن زمان در حین زنگ تفریح ناظم مدرسه با تکه چوب یا کابل و یا حتی شیلنگی در وسط حیاط مدرسه می چرخید تا نظم را برقرار کند. گاهی نیز با تنبیه دانش آموزی درس عبرتی به دیگران می داد تا انضباط را رعایت کنند.
تنبیه ها گاهی نیز به صورت تعدد تکالیف درسی، تکرار نوشتن از یک درس و یا اخراج از کلاس صورت می گرفت. در این رابطه ضرب المثل «چوب معلم گُل است، هرکس نخورد خُل است» نیز در جامعه رواج یافت. به گونه ای که مردم تنبیه بدنی دانش آموز توسط معلم را یه امر عادی جلوه می دادند.
اما در عصر جدید همه چیز تغییر کرده است و سیستم آموزشی نیز بهبود یافته است. حالا فرزندان از بدو تولد در رفاه و آسایش بیشتری نسبت به گذشته روبرو هستند. با بالا رفتن سطح سواد خانواده ها و تغییر و تحولات جامعه و راه یافتن فناوری های روز دنیا در بین خانواده ها، دیگر نمی توان از راه های کهنه و نخ نما، برای تربیت دانش آموزان استفاده کرد و چه بسا تنبیه بدنی نتایج معکوس به همراه داشته باشد و از کودکان و نوجوانان افرادی خشونت طلب بسازد.
به دنبال این رویکرد، تنبیه های فیزیکی نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است. امروزه پدرها و مادرها انتظار دارند فرزندانشان بدون هیچگونه مشکلی در مدارس تحصیل کنند. در این شرایط والدین دوست ندارند معلم یا مسئولی به فرزندشان توهین کند چه برسد که مورد تنبیه فیزیکی نیز قرار بگیرند.
از سویی دیگر برخی از دانش آموزان به دلیل انرژی بالایی که دارند نظم کلاس و روند آموزش را برهم می زنند و گاهی موجب خشم و عصبانیت معلم می‌شود. اما در این موارد معلمان چه باید بکنند؟
بر اساس ماده 74 آیین نامه اجرایی مدارس قصور و سهل انگاری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف خود تخلف محسوب می شود. مدیر، شورای مدرسه، معاونان و مربیان موظفند قبل از اعمال هر گونه تنبیه از وضع و موقعیت محصل آگاهی یابند و در جستجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.
در ماده 76 این آیین نامه آمده است: دانش آموزان متخلفی که راهنمایی ها و چاره جویی های تربیتی در آنها مفید و موثر نیست، با رعایت تناسب به یکی از روش های زیر مورد تنبه قرار می گیرند:
**تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی
**تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوط
**تغییر کلاس در صورت وجود کلاس های متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش آموز
**اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش آموز
**اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز، حداکثر برای مدت سه روز
**انتقال به مدرسه دیگر
همچنین در بند 77 این آیین نامه بر ممنوعیت هرگونه اعمال تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه تاکید شده است.
با این حال اگر روش های دیگر تنبیه توسط معلمان در مدارس استفاده شود، با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی موارد تنبیه های فیزیکی در مدارس زودتر در جامعه اطلاع رسانی می شود.

**تنبیه به اسم شوخی آموزشی
در جدیدترین نوع تنبیه این بار معلم یکی از مدارس همدان از خود دانش آموزان برای تنبه همکلاسی خود به نام امیر رضا استفاده کرد. این روش نامتعارف تنبیه به سرعت حاشیه ساز شد و بازتاب آن در رسانه‌ها و فضای مجازی موجی از انتقادها را در پی داشت.
در روایت منتشر شده آمده است که یک دانش‌آموز همدانی تحت عنوان شوخی آموزشی توسط معلم و همکلاسی هایش کتک خورد هرچند معلم و ناظم این دانش‌آموز معتقدند که این تنبیه دسته جمعی نبوده بلکه یک شوخی آموزشی برای تلنگر زدن به این دانش‌آموز بوده است!
اما پدر امیررضا در گفت و گو با ایرنا گفت: پسرم در پایه هفتم دبیرستان شهید مقصودی شهر همدان تحصیل می کند و توسط معلم و همکاسی هایش مورد تنبیه بدنی قرار گرفته است.
مهدی مختاری نژاد با تشریح این اتفاق افزود: معلم علوم این دبیرستان پس از تنبیه فرزندم به همکلاسی هایش نیز دستور می دهد تا امیررضا را کتک بزنند.
وی با بیان اینکه در این اتفاق فرزندم از ناحیه سر، دست، پا و پهلو مورد ضربه و صدمه قرار گرفت، ادامه داد: پس از اطلاع از این کار مراتب را با آموزش و پرورش در میان گذاشتم و پیگیر این موضوع شدم.
یکی از از همکلاسی های این دانش اموز نیز گفت: معلم به ما دستور داد تا امیررضا را بزنیم چرا که در صورت خودداری خودمان کتک می خوردیم.

**با عوامل تنبیه دانش آموز همدانی برخورد شد
مدیرکل آموزش و پرورش همدان در این ارتباط گفت: پس از تنبیه فیزیکی امیررضا دانش آموز دوره متوسطه مدرسه شهید مقصودی همدان، مدیر و معاون آموزشی این مدرسه برکنار و معلم خاطی به حالت تعلیق درآمد و هر سه نفر به هیات تخلفات اداره کل آموزش و پرورش معرفی شدند..
محمد پورداود اظهار داشت: روز شنبه 10 آذر در کلاس پایه هفتم مدرسه شهید مقصودی، مبصر کلاس امیررضا را به عنوان دانش آموز بی انضباط برای تنبیه به معلم درس علوم معرفی می کند که به درخواست معلم تعدادی از دیگر دانش آموزان نیز در تنبیه امیررضا مشارکت کردند.
وی ادامه داد: در پی این اتفاق آموزش و پرورش استان همدان وارد عمل شد و براساس دستورالعمل های وزارتی و نیز تاکید وزیر آموزش و پرورش پس از برخورد با معلم، مدیر و معاون آموزشی مدرسه، پرونده موضوع به هیات تخلفات اداره کل ارسال شد.
وی عنوان کرد: بنده همواره در جلسات متعدد با مدیران بخش های مختلف آموزش و پرورش استان تاکید کردم که تنبیه دانش آموزان به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید با روش های نوین آموزشی با دانش آموزان برخورد شود.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: تلاش شده تا همواره از حقوق دانش‌آموزان و معلمان با هم حمایت شود و حق کسی ضایع نشود.
پورداود با ابراز تأسف از واقعه رخ داده، ابراز امیدواری کرد: با دقت نظر همه مدیران آموزش و پرورش و عمل به دستورات وزیر آموزش و پرورش، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در سطح استان نباشیم.
وی گفت: دبیرستان شهید مقصودی همدان در محله خضر شهر همدان زیر مجموعه آموزش و پرورش ناحیه 2 واقع شده است و نزدیک به 290 دانش آموز دارد.

**دانش آموز تنبیه شده همدانی دلجویی شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با حضور در منزل امیررضا، دانش آموز همدانی که در اثر خطای معلم مورد تنبیه قرار گرفته بود، از وی دلجویی کرد.
پورداود در دیدار با خانواده این دانش آموز گفت: معلم و دانش آموز دو عنصر مهم و کلیدی در تعلیم و تربیت هستند و کرامت معلم و اهتمام به جایگاه دانش آموز از سیاست های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است.
وی بار دیگر با ابراز تاسف از اتفاق دبیرستان شهید مقصودی و تنبیه این دانش آموز عنوان کرد: در موارد نادری ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد که البته موضوع توسط آموزش و پرورش به جد پیگیری و اعمال قانون می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با انتقاد از اقدام شتاب زده صدا و سیما در انعکاس خبر این اتقاق اظهار داشت: از صدا و سیما انتظار داریم در گزارش های خود تلاش های معلمان زحمتکش را با این گونه اخبار سلبی که قابل مقایسه با انبوهی از خبرهای خوب در آموزش و پرورش نیست، زیر سوال نبرد.
پدر امیررضا نیز با قدردانی از مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: احترام معلمان برای ما یک اصل است و اتفاق اخیر باعث نمی شود که ما تلاش های ارزشمند معلمان را نادیده بگیریم.

** تنبیه جایگاهی در تربیت ندارد
مدرس کشوری برنامه خانه و مدرسه در گفت و گو با ایرنا گفت: هرگونه تنبیه به هیچ عنوان جایگاهی در امر تربیت ندارد.
حجت الله حاتمی افزود: تقویت منفی یا محروم کردن دانش آموز از آنچه برایش خوشایند نیست می تواند راهی برای کنترل و تربیت آن ها باشد.
وی با اشاره به اینکه نیازهای اصلی و اساسی نیز نباید مورد محرومیت قرار بگیرند اظهار داشت: تقویت مثبت نیازها به عنوان یک محرک لذت بخش می تواند در راستای تشویق دانش آموزان، و تقویت منفی نیازها می تواند در کنترل آنها موثر باشد.
حاتمی تعامل معلمان با دانش آموزان را یکی از راه های کنترل کلاس درس دانست و افزود: امروزه معلمان باید با برقراری ارتباط با یک به یک دانش آموزان تکمیل کننده تربیت آنها باشند.
وی عنوان کرد: مدیریت مشارکتی بهترین روش مدیریت کلاس درس است به گونه ای که با سپردن مسئولیت به هریک از دانش آموزان می توان آن ها را در مدیریت کلاس سهیم کرد.
این روانشناس بالینی ادامه داد: در این روش دانش آموز احساس ارزشمند بودن کرده و معلم به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند.
وی تاکید کرد: معلمان باید خود را به دانش روز مسلح کنند، با اصطلاحات روانشناسی آشنا شوند و از روانشناسان و مشاوران بهره بگیرند.
حاتمی افزود: تعامل والدین با مدیر و معلم نیز می تواند در قدرتمندی تکامل تربیت موثر باشد چرا که مدرسه به تنهایی مسئول تربیت دانش آموزان نیست و به نوعی ادامه دهنده راه تربیتی آن ها است.
وی اضافه کرد: دانش آموزان بیشترین اثر بخشی را از همسالان و همکلاسی های خود کسب می کنند و اگر در یک محیط تعامل خوب باشد خود به خود مدیریت همه افراد راحت می شود.
در این میان به اعتقاد کارشناسان، نقش آموزش و پرورش در برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان و آشنایی آن ها با دانش روز می تواند نتایج مثبتی در کنترل دانش آموزان پر انرژی داشته باشد.
گزارش از: جواد همدانی
9904/2090
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف پدر خانواده روانشناسی مدرسه معلم منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز در نظرآباد

به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان بختیاری گفت: یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز در راستای نهادینه‌کردن فرهنگ ترافیک، آموزش دانش‌آموزان مدارس مخصوصاً دانش‌آموزانی است که مدارس آنها در روستاها و حاشیه راه‌های برون‌شهری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها در قالب اجرای طرح آموزش ایمنی و فرهنگ ترافیکی در مدارس اجرا می‌شود، افزود: نتیجه اجرای این طرح آموزش و آگاه‌سازی دانش‌آموزان از مقررات ایمنی عبور و مرور در راه مدرسه، خیابان‌ها، جاده‌ها، وسایل نقلیه و خطرات ناشی از بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.

بختیاری با بیان اینکه در این طرح به دانش‌آموزان آموزش‌های ایمنی و ترافیکی شامل نکات ایمنی تردد در راه‌ها به همراه اجرای برنامه نمایشی آموزنده و سرگرم‌کننده با مضامین ایمنی ارائه می‌شود، مطرح کرد: در این طرح لوازم التحریر ایمنی و بروشورهای آموزشی نیز در میان دانش‌آموزان مدارس مشمول طرح توزیع می‌شود.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز توضیح داد: امسال اولین همایش ارتقای ایمنی و ترافیک در مدارس روستایی البرز با حضور ۱۸۰ دانش‌آموز در مدرسه شهید اخلاقی روستای دولت آباد (بخش تنکمان) شهرستان نظرآباد برگزار شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر دانش‌آموزان، ۱۰۰ نفر از اهالی روستا از جمله راکبان موتورسیکلت نیز در این همایش حضور داشتند که بین آنها تعدادی کلاه ایمنی نیز توزیع شد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم برای سال جاری حدود ۳۰ همایش آموزش ایمنی و فرهنگ ترافیکی در مدارس استان برگزار کنیم. امید است با اجرای چنین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، گامی مؤثر در جهت ارتقای فرهنگ موتورسواری در استان برداریم.

کد خبر 6079986

دیگر خبرها

  • شرکت ۱۷ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری در آزمون شبه نهایی
  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز در نظرآباد
  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز نظر آبادی
  • رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی
  • رقابت ۱۷ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری در آزمون شبه نهایی
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دست‌آوردی داشته؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • وقتی بازی و خلاقیت، چاشنی آموزش می‌شود
  • افزایش۵۰ درصدی فضاهای ورزشی آموزش و پرورش