Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:49:48 GMT

6 قرآن تاریخی کردستان صاحب مجموعه محافظتی شدند

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۲۹۷۸

6 قرآن تاریخی کردستان صاحب مجموعه محافظتی شدند

سنندج - ایرنا - معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: 6 قرآن از هشت قرآن تاریخی کردستان که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند، صاحب مجموعه محافظتی هستند.

محمد رشیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قرآن های تاریخی نگل و کانی مشکان در شهرستان سنندج، سلین در شهرستان سروآباد، کاشتر در شهرستان کامیاران، مولان آباد در شهرستان سقز و قرآن تاریخی روستای هفتاش در بانه اینک مجموعه محافظتی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه این مجموعه شامل ویترین شیشه ای ضد ضربه، دزدگیر و دوربین های حفاظتی است، افزود: 2 قرآن تاریخی دیگر ثبت شده کردستان در روستاهای شویش و نجنه علیا در شهرستان بانه هم در روزهای آینده مجهز به این امکانات حفاظتی می شوند.
رشیدی تاکید کرد: سال گذشته برای مرمت قرآن تاریخی روستای هفتاش 500 میلیون ریال هزینه شد که 200 میلیون ریال آن از سوی هیات امنای مسجد محل نگهداری قرآن تامین شد، امسال همچنین 200 میلیون ریال برای مرمت قرآن تاریخی روستای مولان آباد هزینه شده است.
مجموعه محافظتی قرآن تاریخی روستای هفتاش بانه اخیرا و طی مراسمی معنوی همراه با مولودی خوانی نصب و جانمایی شد.
ویترین محافظتی برای قرآن های تاریخی به منظور جلوگیری از آسیب هایی که بر اثر لمس آن یا تماس با هوا پیش می آید و همچنین جلوگیری از سرقت نصب می شود.
روستای «هفتاش» بدلیل وجود قرآن تاریخی، جاذبه های بکر طبیعی و بافت قدیمی با ارزش از مهمترین مقاصد گردشگری روستایی شهرستان بانه محسوب می شود.
با جانمایی و ایجاد ویترین حفاظتی برای قرآن این روستا امکان جذب گردشگران و بازدید آنها بهتر فراهم می شود.
قرآن تاریخی این روستا در سال 1107 هجری قمری با قدمت 333 سال شامل 15 جزء با خط ثلت نگاشته شده است. قرآن هفتاش در سال 87 توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت و در سال 97 به عنوان اثر معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 773 اثر غیر منقول (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
6108/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي قرآن تاريخي ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه

سرهنگ زینالی گفت: در جریان بازرسی عوامل فرماندهی انتظامی مراغه از منزلی شخصی در روستای  گل‌تپه علاوه بر یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه تاریخی چند قلم اشیای تاریخی نیز کشف شد.

وی اظهار کرد: پس از کشف اشیای تاریخی عوامل یگان حفاظت شهرستان مراغه بلافاصله در محل حاضر شده و طی تفحص یک عدد مجسمه سفالی، مجسمه فلزی تاریخی، کتیبه گچی نقوش‌دار و یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی را کشف و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل دادند.

سرهنگ زینالی گفت: مردم آذربایجان شرقی می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی
  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی