Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز- ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از شناسایی 4کانون روستایی آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان در طی رصد و پایش این بیماری خبرداد و گفت: این کانون ها در سریعترین زمان ممکن معدوم سازی و پاک سازی شدند.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی،
امیرحسین بهداد با اشاره به رصد و پایش دقیق بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب ها و سد های استان، گفت: با وجود اقدامات کنترلی از ابتدای سال جاری، شاهد انتقال این بیماری به استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به اهمیت پایش و رصد این بیماری در حیات وحش و بستن راه های انتقال این بیماری در مناطق روستائی و پرخطر اشاره کرد و افزود: 33 تالاب و سد مورد رصد همکاران اداره کل دامپزشکی استان قرار گرفته و 16 بازارچه فروش پرندگان زنده نیز تعطیل شده است.
بهداد با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و رصد و پایش اداره کل دامپزشکی استان که در مواقع بحرانی بسیار پر اهمیت است، به طور مستمر توسط این اداره کل صورت می گیرد، در عین حال گفت: اگر خود مرغداران مسائل بهداشتی و قرنطینه ای را که دامپزشکی استان در قالب توصیه های پیشگیرانه به طور مرتب اطلاع رسانی می کند، رعایت نکنند، شاهد شیوع این بیماری در استان خواهیم بود.
وی توصیه کرد: واحدهایی که هنوز اقدام به دریافت مجوز نکرده اند و غیر مجاز محسوب می شوند در سریعترین زمان ممکن اقدام به اخذ مجوز کنند و مرغدارانی که واحدهای مجاز خود را هنوز بیمه نکرده اند حتما در اولین فرصت واحدهای پرورشی خود را بیمه کنند.
وی همچنین از فعالان صنعت مرغداری استان خواست در صورت مشاهده هر گونه تلفات در طیور پرورشی و بومی موضوع را در سریعترین زمان و از طریق شماره تلفن گویای 1512 به اطلاع همکاران دامپزشکی استان برسانند.
ویروس آنفلوآنزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند. دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا 3 روز در یک پرنده و در یک گله تا 14 روز است. طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد. بیماری آنفلوآنزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین 3 تا 7 روز دارد.
پرندگان آبزی وحشی به‌ عنوان منابع طبیعی ویروس آنفلوآنزای نوع A شناخته شده‌اند.
پرندگان مهاجر می‌توانند فرم ضعیف این ویروس را برای مسافت های طولانی با خود حمل کنند بدون اینکه علائمی را از خود نشان دهند یا در تعداد بالایی دچار مرگ و میر شوند.
در این پرندگان همچنین فرم قوی ویروس آنفلوآنزای طیور به ندرت جدا شده‌است، بنابراین نقش این پرندگان در پخش آنفلوآنزای طیور با قدرت بیماری‌زایی قوی ناشناخته باقی می‌ماند.
3071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سلامت طيور آنفولانزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۳۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در کرمان

محمود زین الدینی گفت: بیماری سل یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که با انجام تست توبرکولین در گاوداری ها، این بیماری کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از سیاست‌های دامپزشکی بوده بیان کرد: در سال بیش از ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل توسط تست توبرکولین مورد رصد و پایش قرار می‌گیرند.

زین الدینی گفت: تست سل یکی از تست‌های مخاطره آمیز و پرمشقت برای اکیپ‌های پایش بیماری محسوب می‌شود که احتمال خطرات و آسیب‌های فیزیکی برای پرسنل دامپزشکی به همراه دارد.

وی افزود: باکتری سل عمدتا منشا گوارشی دارد و شبکه دامپزشکی با انجام ادواری تست توبرکولین بر روی گردن گاو شرایط لازم به منظور حفظ سلامت دام‌ها فراهم نموده و همچنین از بروز این بیماری مشترک در جمعیت انسانی ممانعت می‌شود.

زین الدینی عنوان کرد: پارسال هیچگونه مورد مثبتی از این بیماری در شهرستان مشاهده نشده و امیدواریم امسال هم موردی از آلودگی در شهرستان گزارش نشود.

وی گفت: در صورت مثبت بودن دام‌های سنگین مبتلا، بصورت اضطراری طبق ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی در کشتارگاه دام کشتار تحت نظر بازرسان بهداشتی اندام‌های آلوده حذف و معدوم می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اهمیت ضد عفونی کردن مرتب جایگاه‌های دام و رعایت اصول قرنطینه‌ای برای انجام اقدامات کنترل و پیشگیرانه از این بیماری تاکید کرد و از دامداران درخواست کرد: در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که واگیر هستند، همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.

زین الدینی گفت: دامداران از هر گونه جا به جایی، حمل و نقل و ورود دام به دامداری خود بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رصد ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در کرمان
  • بیماری زنگ زرد در مزارع گندمان مشاهده نشد
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟
  • پایش بیش از ۲۸۰۰ مورد برای بیماری مشمشه در خوزستان
  • انجام بیش از ۲۸۰۰ پایش سرمی ‌بیماری‌ «مشمشه» در خوزستان
  • احتمال انتقال بیماری کریمه کنگو هنگام تکه‌تکه کردن گوشت
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • عفونت های تنفسی و موارد بستری در بوشهر افزایش یافت