Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@10:08:27 GMT

هشدار رئیس انجمن علوم خاک ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۳۱۵۴

هشدار رئیس انجمن علوم خاک ایران

به گزارش برنا، ایران براساس آماری که «منوچهر گرجی» رئیس انجمن علوم خاک ایران  می‌دهد، سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک دارد. یک میلیارد آن در دل سدها رسوب می‌شود و زمین ‌های کشاورزی پایین دست را بلااستفاده می‌کند و یک میلیارد آن هم به ریزگردهای کشنده تبدیل می‌شود و سلامت شهروندان بیش از ۳۲ استان را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این گرجی می‌گوید: ««خاک» در ساختار ایران متولی حفاظت ندارد.»

او آب پاکی را روی دست همگان هم می‌ریزد و می‌گوید: «بدون توجه به خاک، امکان ندارد که مشکل «آب» در کشور حل شود،  یعنی درحالی که در کشور برای مدیریت «آب» وزارتخانه وجود دارد اما برای حفاظت از بستر آن یعنی خاک، هیچ تشکیلاتی حتی در حد یک «اداره» هم وجود ندارد.»

البته آن‌طور که گرجی می‌گوید وزارت جهادکشاورزی به تازگی در ابلاغیه‌ای خواستار تشکیل اداره کل خاک شده اما هنوز اجرایی نشده است. از سوی دیگر هم لایحه خاک بعد از ۱۲ سال خاک خوردن در راهروهای مجلس، به تازگی به شورای نگهبان رفته است!

گرجی مهم‌ترین معضل خاک کشور را از بین رفتن زمین‌های حاصلخیز کشاورزی کنار شهرها می‌داند و می‌گوید: «توسعه شهرها، ساخت و سازها، شهرک‌های سنتی، واحدهای مسکونی و ... بیشترین خسارت را به خاک وارد می‌کنند.»

او بسیاری از ساخت و سازها را ضروری نمی‌داند و می‌گوید: «در این مسیر فقط عده‌ای دارند پول به جیب می‌زنند اما هزینه‌اش برای نسل‌های آینده بسیار بالا است.»

گرجی یادآوری می‌کند: «ایران زمین برای ساخت مسکن کم ندارد اما برای کشاورزی، زمین محدود است. این زمین‌ها ۱۲ هزار سال محصول داده‌اند. باید ۱۰ هزار سال دیگر هم محصول بدهند.»

او فرسایش خاک را یکی دیگر از تهدیدهای خاک کشور می‌داند و می‌گوید: «ایران از کشورهای اول در فرسایش خاک است.»

به گفته او، این فرسایش‌ها یا ریزگرد می‌شود و سلامتی انسان‌ها را به‌خطر می‌اندازد یا به شکل سیلاب‌ها سدها را پر از رسوب می‌کند. رسوب خاک همین الان هم ظرفیت ذخیره آبی سد «سفید رود» منجیل را از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب به ۹۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داده است.

گرجی این کاهش را یک خسارت بزرگ برای کشتزارها، شالیزارها و اراضی شمال کشور می‌داند.

او درباره شور شدن زمین‌ها هم هشدار می‌دهد و می‌گوید: «بسیاری از کشاورزان امروز زمین‌هایشان را با آب شور آبیاری می‌کنند. این نمک‌ها کم‌کم در خاک تجمع می‌کند و بعد از چند سال به یک بحران تبدیل می‌شود.»

براساس آماری که او می‌دهد در حال حاضر ۵۰ درصد اراضی آبی کشور دچار مشکل شوری شده است. گرجی می‌گوید: «البته درجات شوری خاک‌ها متفاوت است.»

گرجی مشکلات حال حاضر خاک ایران را به‌دلیل عدم مدیریت صحیح می‌داند و می‌گوید: «زمین‌ها از مواد و عناصر آلی تخلیه می‌شود. باید کود دامی به آنها داده شود اما مدیریت نمی‌شود و زمین‌های زراعی بیش از حد شخم می‌خورند.»

گرجی تصویب قانون خاک، تهیه نقشه خاک کشور و اجرای برنامه ملی برای افزایش ماده آلی خاک را از جمله برنامه‌های ضروری و اورژانسی می‌داند.

به گفته گرجی، بخشی از خاک با فرسایش سیلابی و آبی و از طریق رودخانه از کشور خارج می‌شود تا این سؤال پیش بیاید که چرا برخلاف نظر کارشناسان روی آب‌های مرزی سد زده می‌شود اما هیچ کس نگران خاکی که از طریق روان‌آب‌ها از کشور خارج می‌شود، نیست؟!

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران خاک شورای نگهبان کود مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۳۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کامل مازندران برای برگزاری دور دوم انتخابات نمایندگی مجلس در قائمشهر

ایسنا/مازندران رئیس ستاد انتخابات مازندران از آمادگی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه قائمشهر اشاره کرد و گفت: صندوق‌های الکترونیکی دریافت و همچنین آموزش‌های لازم درحال ارائه است.

قاسم عزیززاده گرجی امروز، ۸ اردیبهشت در جلسه ستاد انتخابات مازندران با بیان اینکه ۱۴۵۳ نفر برای کسب کرسی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش ثبت نام شدند، اظهار کرد: ۷۴۸نفر ثبت نام نهایی کردند.

وی با بیان اینکه انتخابات در ۹حوزه انتخابیه استان برگزار شد، افزود: ۵۲۲نفر در هیات اجرایی تایید صلاحیت شدند و نهایتا هیات نظارت استان ۳۷۸نفر را از این تعداد تایید و در نهایت شورای نگهبان ۳۳۲نفر را تایید نهایی اعلام کرد.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه هشت حوزه انتخابیه استان نمایندگان خود را شناختند، گفت: حوزه انتخابیه قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه، سوادکوه شمالی با ۵ فرمانداری نیز به دور دوم کشیده شده است.

وی با بیان اینکه ۳۲۱۰ شعبه اخذ رای و۵۹شعبه انتخابیه اصلی و فرعی در استان فعال بوده، ادامه داد: ۳۰هزار نفر مستقیم در هیات اجرایی برای برگزاری انتخابات فعالیت داشتند که مجموعا ۶۰هزار نفر در حوزه‌های مختلف برای برگزاری انتخابات استوار بر چهار راهبرد کلیدی مقام معظم رهبری مبنی بر «مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت» فعالیت کردند.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه برای انتخابات خبرگان رهبری نیز در مازندران ۲۲ نفر نام نویسی کردند، افزود: ۵نفر از این تعداد تایید شدند و با آرای مردم استان چهار نفر راهی مجلس خبرگان شدند.

وی بابیان اینکه انتخابات مرحله دوم در قائم‌شهر برای رقابت ۲ کرسی در خانه ملت با ایجاد ۴۰۸شعبه برگزار می‌شود، یادآورشد: انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه جاری بصورت تمام الکترونیک در حوزه انتخابیه قائمشهر برگزار خواهد شد.

عزیززاده گرجی به آمادگی ستاد انتخابات استان مازندران برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه قائمشهر اشاره کرد و گفت: صندوق‌های الکترونیکی دریافت شده و همچنین آموزش‌های لازم درحال ارائه است.

وی از هماهنگی با صدا و سیمای مرکز مازندران برای ضبط تبلیغات کاندیداهای حوزه انتخابیه قائم‌شهر خبر داد و افزود: تمهیدات لازم برای تامین امنیت انتخابات در این حوزه انتخابیه اندیشیده شد.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه ۴۳.۵درصد مازندرانی‌ها در انتخابات سال گذشته رأی دادند، گفت: تمامی افرادی که در دیگر حوزه های انتخابیه رأی ندادند و افرادی که در حوزه انتخابیه قائم شهر رأی دادند فقط می توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

وی اضافه کرد: تبلیغات از ۱۳اردیبهشت آغاز و تا ۷صبح ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه عوامل اجرایی و نمایندگان فرمانداران حوزه انتخابیه قائم شهر نیز مشخص شدند، گفت: سلامت انتخابات بسیار مهم و صیانت از آرای مردم را وظیفه خود می‌دانیم.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • آمادگی کامل مازندران برای برگزاری دور دوم انتخابات نمایندگی مجلس در قائمشهر
  • ببینید | هشدار رئیس قوه‌قضائیه به متجاوزان به بیت‌المال
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش