Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دیدار سنت‌پترزبورگ، رئیس‌جمهور آذربایجان، الهام علی‌اف با نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان، به توافقنامه‌ای در خصوص ایجاد برخی ارتباطات بین دو کشور در سطوح پایین دولتی در مواقع ضروری دست یافتند. ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، به نقل از خبرگزاری"ترند" در مصاحبه‌ای با حکمت حاجیف، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گزارش داد که رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در حاشیه نشست غیررسمی سران CIS در سنت‌پترزبورگ، با یکدیگر نشستی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او خاطرنشان کرد که به‌دعوت رئیس جمهور روسیه، الهام علی‌اف، روز 6 دسامبر در نشست غیررسمی سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شرکت داشت.

حاجیف افزود: "در سال گذشته، نشست غیررسمی سران کشورهای مستقل مشترک المنافع در مسکو برگزار شد. در این نشست‌ها، تبادل نظر گسترده‌ای در مورد کارهای انجام‌شده در طول سال در چارچوب سازمان کشورهای مشترک المنافع انجام می‌شود و زمینه برای فعالیت‌های بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد. این نشست نیز مستثنا از این قضایا نبود. اجلاس غیررسمی در سنت‌پترزبورگ در کمال صداقت و کارآمدی برگزار شد، یک شام مشترک برای سران دولت و سپس تماشای باله در تئاتر مارینسکی در ادامه کار بود. یک نکته‌ای که می‌خواهم ذکر کنم، این است که رئیس جمهور الهام علی‌اف در سمت راست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نشسته بود که نشان‌دهنده احترام ویژه از جانب میزبان به رئیس دولت و شخصیت او می‌باشد".

به‌گفته وی، رئیس جمهور، الهام علی‌اف، در نشست، مباحث و گفتگوهای پرمحتوایی با تمام سران کشورهای عضو شرکت کننده در این نشست در مورد مسائل متقابل داشته است.

او گفت: "در جریان این رویداد، رئیس جمهور الهام علی‌اف با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بحث و گفتگویی داشت. گفتگوهایی برای ادامه مذاکرات گسترده در مورد حل‌وفصل مناقشه ارمنستان و آذربایجان در ناگورنو قره‌باغ و رژیم آتش‌بس انجام شد. لازم به ذکر است که این دو فاکتور به‌شدت به یکدیگر مرتبط بوده و باید در مرکز توجه قرار گیرند. به‌تازگی، وضعیت در خط مقدم جبهه و امتداد مرزهای دولتی نسبتاً آرام بوده است، که زمینه مناسبی برای انجام مذاکرات اساسی و ثمربخش برای حل‌وفصل مناقشات ایجاد می‌کند. این مسئله به هیچ وجه نباید به‌معنی رفع منازعه یا حفظ وضعیت غیرقابل قبول موجود تلقی شود. موضع قاطع آذربایجان این است که وضع اشغالی موجود باید به‌زودی تغییر یابد".

حکمت حاجیف یادآور شد که کشورهای هم‌پیمان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، بارها و بارها در سطح سران دولت توجه خود را به اهمیت تغییر وضعیت موجود منطقه معطوف داشته‌اند. وی گفت: "در نتیجه مذاکرات برای حل مناقشه، می‌بایست حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان در چارچوب مرزهای شناخته‌شده بین المللی احیا شود".

سخنگوی دولت آذربایجان اظهار داشت که در جریان گفتگو، طرفین همچنین موضوع مبادله زندانیان و گروگان‌ها بین ارمنستان و آذربایجان را مورد بحث قرار دادند. حکمت حاجیف اظهار داشت: "رئیس جمهور الهام علی‌اف، با توجه به موضع آذربایجان در این زمینه، گفت: مبادله باید طبق اصول همه را شامل شده و کامل باشد و دیلگام عسگراف و شهباز قلی‌یِف باید میان آنها باشند. چنین اقدامات بشردوستانه می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند مذاکرات داشته باشد. این موضع همچنین توسط نمایندگان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا حمایت می‌شود، بنابراین طرف ارمنستان باید این را در نظر بگیرد. در جلسات با همتایان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، "آنجی کاسپرشیک" نماینده ویژه رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیگر مخاطبان و رؤسای دولت‌ها همیشه موضوع آزادی دیلگام عسگراف و شهباز قلی‌یِف و بازگشت آنها به آذربایجان را مطرح می‌کنند. باید تأکید کرد که رئیس دولت تلاش زیادی برای آزادسازی دیلگام عسگراف و شهباز قلی‌یِف انجام داده و به این موضوع توجه زیادی دارد".

او همچنین به توافقنامه‌ای که طی گفتگو بین الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان به دست آمد، اشاره کرد. وی گفت: "در جریان گفتگو، توافق شد که در صورت لزوم، فرصت‌های ارتباطی فراهم شود. این ارتباطات سیستمی نبوده و ارتباطات را در سطح سران دولت، وزرای خارجه و دفاع قرار نخواهند داد، بلکه در زمان ضرورت و در سطوح پایین خواهند بود". 

یادداشت تسنیم| انتخابات یکشنبه ارمنستان و رودررویی لابی‌های قدرتنخست وزیر ارمنستان ایران را شریک مهم توصیف کرد

 

انتهای پیام/

 

R7650/P1349/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "جمهوری آذربایجان"

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«الهام علی‌اف» وارد مسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که الهام علی‌اف، رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه در سفری کاری وارد مسکو شد و در ساعات آینده نیز با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری جمهوری آذربایجان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر با دعوت ولادیمیر پوتین انجام شده است.

پیش از این، دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که در چارچوب این سفر، علی اف با پوتین دیدار خواهد کرد و در آن قرار است موضوعات اصلی مربوط به توسعه بیشتر روابط روسیه وجمهوری آذربایجان در زمینه مشارکت و اتحاد راهبردی بررسی شود. و همچنین تبادل نظر همه جانبه در مورد مسائل جاری منطقه ای انجام شود.

کد خبر 6085412

دیگر خبرها

  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • عکس/ سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • نشست «دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس» برگزار می‌شود
  • «الهام علی‌اف» وارد مسکو شد