Web Analytics Made Easy - Statcounter

گچساران - ایرنا -وقتی دختران ورزشکار کهگیلویه و بویراحمد در المپیاد هاکی ایرانیان نایب قهرمان شدند کسی جز ساکنان تلخاب شیرین نمی دانستند که 11نفر از این 12نفر قهرمان ساکن همین روستا در شهرستان گچساران هستند.

به گزارش ایرنا،نیم قرن پیش انگلیسی ها که برای اکتشاف نفت به جنوب کشور آمدند ،ورزش هاکی را هم با خود به گچساران آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از آن ورزش هاکی در همه جای شهرستان گچساران رشد کرد و در بین مردان و زنان محبوب شد و تا انجا به پیش رفت که گچساران را «شهر هاکی ایران» نام نهادند.
تا سال های اخیر که ورزش هاکی در گچساران رو به افول نهاد شهرستان گچساران صاحب کارنامه درخشانی در ورزش هاکی کشور بوده است .
سالها هاکی بازان گچسارانی یاران ثابت تیم های ملی هاکی مردان و زنان بودند ،سکوهای نخست لیگ های برتر هاکی در اختیار آنان بود اما در سال های اخیر تیم های هاکی گچساران کم فروغ ظاهر شده و در لیگ برتر کشور هم نماینده ای ندارند.

** حکایت وارد شدن هاکی به روستای تلخاب شیرین
داستان دختران هاکی باز روستایی گچساران از آنجا شروع شد که «نوروز حیدری« یکی از پیشکسوتان هاکی کشور تابستان امسال برای گذران اوقات فراغت به روستای تلخاب شیرین رفت.
وی با مشاهده استعداد بی بدیل دختران و پسران تلخاب شیرین ، آموزش و ساماندهی فرزندان این روستا را آغاز کرد .
او از دختران تلخاب شیرین تیمی ساخت که در المپیاد ایرانیان در رشته هاکی نایب قهرمان شدند و از 12بازیکن تیم هاکی کهگیلویه و بویراحمد در این المپیاد 11بازیکن تربیت یافته مکتب نوروزی در این روستا هستند.
حیدری که سالیان نه چندان دور سرمربی تیم ملی هاکی ایران بوده ،می گوید: براساس تصمیم فدراسیون هاکی نام روستای تلخاب شیرین ،آبان ماه امسال به عنوان نخستین روستای هاکی ایران ثبت شد.
به باور وی مردم این روستا استعداد و علاقه وافری به رشته ورزشی هاکی دارند.چنان که از جمعیت یکهزار و 400 نفری این روستا 140 نفر در رشته هاکی فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: بسیاری از دختران روستای تلخ آبشیرین از جمله «مریم بیعت اصل» و «صونا قره قانی» امیدهای پوشیدن پیراهن تیم ملی در آینده هستند.
روستای تلخاب شیرین با یک هزار و 400 نفر جمعیت در 5 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.اغلب ساکنان آن کشاورز و دامدار هستند.

** روند سریع فراگیری تکنیک های هاکی در تلخاب شیرین
زهرا بیعتی کاپیتان و دروازه بان تیم هاکی کهگیلویه و بویراحمد است ، کمتر از 6ماه از آشنا شدنش با ورزش هاکی در مسجد روستای تلخاب شیرین می گذرد.
وی هم اکنون دانش آموز پایه هشتم مدرسه شهید قره قانی روستای تلخاب شیرین است .زهرا می گوید به تدریج در دوره های آموزشی با تکنیک های رشته هاکی آشنا شدم.
بیعتی آرزو دارد به عضویت تیم ملی هاکی درآید و در لیگ برتر هاکی ایران هم بازی کند آرزویی که چندان دور از دسترس نیست .
وی با اشاره به توسعه زیرساخت های ورزشی در روستاهای گچساران از نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خواست برای احداث سالن ورزشی چند منظوره بانوان در روستای تلخاب شیرین اقدام کند.

** که عشق آسان نمود اول
سهیلا قره قرقانی از اهالی روستای تلخاب شیرین ، مربی گری مدرسه هاکی این روستا را به عهده دارد.
وی می گوید: تمرینات دختران این روستا در رشته ورزشی هاکی از تیرماه امسال شروع شد که با توجه به گرمای طاقت فرسای هوا برای بچه ها بسیار مشکل بود اما تلاش شد با برگزاری تمرینات در شامگاهان از رسیدن آسیب هایی مانند خون دماغ پیشگیری شود.
وی گفت: برخی تیم های سایر استان ها یک سال تمرین و آموزش را می گذرانند تا در رقابت ها شرکت کنند اما استعداد بچه های این روستا فراتر از حد انتظار بود بطوری که در المپیاد استعدادهای برتر هاکی ایرانیان خود را نشان داد.
قره قانی که سابقه شرکت در المپیادهای ملی رشته هاکی را دارد چشم انداز رشته هاکی در روستای تلخاب شیرین گچساران را درخشان پیش بینی می کند.

** وضعیت زیرساخت های موجود در شهر هاکی ایران
نوروز حیدری مربی تیم هاکی باشگاه نفت و گاز گچساران می گوید: هم اکنون سه مدرسه هاکی در این شهرستان فعالیت دارد.
وی گفت: 2 مدرسه هاکی برای دختران و پسران در شهر دوگنبدان و یک مدرسه در روستای تلخاب شیرین فعالیت دارد.
حیدری افزود: 250 نفر در این مدارس مشغول فراگیری آموزش های تخصصی رشته ورزشی هاکی هستند.
وی بیان کرد: نخستین زمین چمن مصنوعی هاکی گچساران در سال های نه چندان دور احداث شده است اما این زمین نیازمند بازسازی است.
حیدری افزود: روستاهای زیادی در گچساران هستند که خواهان راه اندازی مدارس هاکی هستند اما به دلیل نبود تجهیزات چنین امکانی هنوز وجود ندارد.
سرمربی تیم هاکی نفت و گاز گچساران تصریح کرد: تجهیزات مورد نیاز رشته هاکی به دلیل وارداتی بودن هم گران قیمت هستند.

** المپیاد هاکی و دختران روستای تلخاب شیرین
المپیاد استعدادهای برتر هاکی دختران کشور از اول آذرماه جاری در شهر یاسوج آغاز و به مدت 6روز برگزار شد.
در این المپیاد دختران هاکی باز کهگیلویه و بویراحمد با درخشش باور نکردنی دختران روستای تلخاب شیرین گچساران نائب قهرمان کشور شدند.
تیم هاکی دختران استان مرکزی در دیدار پایانی تیم دختران کهگیلویه و بویراحمد را شکست داد و قهرمان شد.
هدف از برگزاری این المپیاد شناسایی دختران هاکی باز مستعد کشور برای حضور در انتخابی بازی های المپیک سال 2020 توکیوی ژاپن بود.
درخشش دختران روستای تلخاب شیرین این روزها تداعی گر روزهای باشکوه رشته ورزشی هاکی در شهرستان گچساران شده است.

**نگاهی به تاریخچه هاکی در گچساران
ورزش هاکی از سال 1348 وارد شهرستان گچساران شد و فدراسیون هاکی در سال 1351 شکل گرفت.
9 نفر از اعضای تیم ملی هاکی ایران در سال 1352 از ورزشکاران گچساران بودند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ورزشکاران گچسارانی یک مقام قهرمانی، سه عنوان نایب قهرمانی و سه مقام سومی در هاکی کسب کرده اند.
دختران هاکی باز گچسارانی نیز 2 مقام قهرمانی و یک عنوان دومی المپیاد ایرانیان،یک مقام قهرمانی لیگ برتر و یک عنوان نائب قهرمانی را در دهه های 80 و 90 به دست آورده اند.
سلیم موسوی، نوروز حیدری،احسان گلستانی نیا و نیما حیدری از اسطوره های هاکی گچساران هستند که در مسابقات آسیایی سابقه حضور داشته اند.
نوروز حیدری در سال های 1368 تا 1383 مربی و سرمربی تیم ملی هاکی بود که در سال 1381 به همراه تیم ملی مقام چهارم آسیا را کسب کرد.
تیم هاکی نفت و گاز گچساران سه بار در سال های 1387 تا 1392 قهرمان لیگ برتر هاکی شد و سه عنوان نایب قهرمانی در سال های 1390 تا 1395 نیز کسب کرده است.
زنده یاد «نورالله گرانی پور» از اهالی گچساران را پدر هاکی ایران می نامند و سال ها پس از گرانی پور ورزش هاکی به سرزمین مادری باز گشته است ،دختران روستای تلخاب شیرین دوباره امید را به گچساران آورده اند و از هم اکنون خود را برای انتخاب در تیم ملی ایران برای شرکت در المپیک 2020 توکیو آماده می کنند.
گزارش از فرزانه شریفی
8143/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش هاكي گچساران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۳۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختران تیم ملی هاکی برای قهرمانی آسیا آماده می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین، در این اردو ۲۱ بازیکن زیر نظر سرمربی چینی- آمریکایی تیم ملی خانم جون کنت ول آخرین تمرینات خود را پیش از اعزام به رقابت های آسیایی تایلند انجام خواهند داد. 

در راستای آمادگی بیشتر تیم ملی پیش از اعزام ، فدراسیون هاکی درحال بررسی برگزاری اردوی مشترک با تیم ملی هاکی بانوان کشور عمان به درخواست و میزبانی عمان است.

 مسابقات هاکی سالنی بانوان آسیا به میزبانی تایلند از ۲۳ لغایت ۲۷ اردیبهشت و مسابقات هاکی سالنی آقایان آسیا به میزبانی قزاقستان از ۱ لغایت ۵ خرداد برگزار خواهد شد که انتخابی جام جهانی نیز هست و تیم های ملی بانوان و آقایان کشورمان حضور قدرتمند در این رقابت ها خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • اجلاسیه ۲٠۸ شهید ارتشی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران آغاز شد
  • ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاس شهدای ارتش
  • ادای احترام فرمانده کل ارتش به مقام شامخ شهدا در گچساران + عکس
  • ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • ورود فرمانده کل ارتش ایران به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی با برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش در گچساران
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • دختران تیم ملی هاکی برای قهرمانی آسیا آماده می‌شوند
  • راه‌اندازی دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد