Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@18:11:56 GMT

سه طرح محمود عباس برای حماس، اسرائیل و آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۴۰۱۸

سه طرح محمود عباس برای حماس، اسرائیل و آمریکا

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از طرح‌های خود برای سه طرف حماس، اسرائیل و آمریکا گفت و از تصمیم خود برای انحلال شورای قانون‌گذاری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی که در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی تقویت بخش خصوصی در حکومت‌داری و مبارزه با فساد با شعار "حکومت‌داری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. شفافیت.. توسعه اقتصادی" در دفتر ریاست تشکلات خودگردان در شهر رام‌الله داشت، گفت: ما درباره مساله وطن و قدس صحبت می‌کنیم و هرگز از تصمیم خود عقب‌نشینی نکرده و از حقوق خود و مردم فلسطین دست نخواهم کشید.

محمود عباس اظهار کرد: آنچه ما از آمریکا می‌خواهیم این است که از تصمیم خود برای انتقال سفارت به قدس صرف نظر کند زیرا این اقدام اشتباه است، همچنین ما از واشنگتن می‌خواهیم توقف کمک‌ها به آنروا را لغو کند زیرا این نیز اشتباه است و واشنگتن اعلام کند که راه‌حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی تنها راه‌حل است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت: اسرائیلی‌ها تمامی توافقنامه‌ها را نقض می‌کنند، مصوبه‌های شورای مرکزی فلسطین می‌گویند، ما باید هماهنگی‌های امنیتی و ورابط‌مان با اسرائیل را متوقف کنیم زیرا اسرائیل همچنان به نادیده‌ گرفتن توافقنامه‌ها ادامه می‌دهد.

وی افزود: سه طرح برای اسرائیل، آمریکا و حماس داریم و اکنون می‌خواهیم مجموعه اقداماتی که لازم است را در پیش گیریم، ما به اسرائیلی‌ها گفتیم که می‌خواهیم توافقنامه پاریس را که حد و مرز روابط اقتصادی دو طرف را مشخص می‌کند، اصلاح و یا لغو کنیم،‌ آنها گفتند چند روز دیگر به شما جواب می‌دهیم اما دو روز بعد وزیر ارتش اسرائیل (آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی) که در این رابطه با او صحبت کرده بودیم، استعفا کرد و ما اکنون نمی‌دانیم با چه کسی صحبت کنیم.

محمود عباس ادامه داد: در مورد آمریکایی‌ها ۱۸ سازمان بین‌المللی وجود دارد که ‌آنها از ما خواستند به آنها نپیوندیم اما پس از تصمیم آمریکا درباره قدس ما تصمیم گرفتیم به صورت تدریجی به این سازمان‌ها ملحق شویم و اکنون نیز ما به عضویت سازمان پست بین‌المللی درآمدیم.

وی افزود: در مورد حماس نیز مسائل بسیاری میان ما وجود دارد که ما آنها را در راستای منافع مردم‌مان پیگیری خواهیم کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه به بخش خصوصی و نقشی که در ساخت کشور فلسطین دارد، پرداخت و گفت: در این مورد ما باید قانونی را برای مبارزه با فساد تصویب کنیم زیرا فساد وجود دارد و در تمام جهان گسترش یافته است، بازدارندگی و احکامی جدی و سخت برای مبارزه با فساد وجود ندارند.

محمود عباس در ادامه به شرکت‌کنندگان در کنفرانس پیشنهاد داد یک بانک ملی برای اعطای وام جهت رفع مشکل بیکاری و نیز یک شرکت ملی صادرات تاسیس کنند.

وی به قانون تامین اجتماعی که شهروندان فلسطینی با آن مخالفت کردند، پرداخت و گفت: قانونی که ما تصویب کردیم نه قرآن است و نه انجیل یا تورات، یعنی این قانون قابل تغییر است، ببینید نظر شما در مورد این قانون چیست، احتمال دارد شما نظراتی داشته باشید که ما آنها را در نظر نگرفته‌ایم و یا هرگز آنها را در نظر نخواهیم گرفت اما نیازی به جنجال در مورد آن نیست زیرا امکان لغو قانون وجود دارد، از آنجایی که همه کشورهای جهان بدون استثناء قانون تامین اجتماعی دارند، برای دستیابی به این قانون، نقطه نظرات خود را بگویید، فکر می‌کنم وزارتخانه و نخست وزیر حاضر به تغییر و جایگزینی قانون هستند به همین دلیل امیدوارم این موضوع مورد مناقشه قرار گیرد.

همچنین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: شورای قانون‌گذاری فلسطین که جنبش حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ با اکثریت آراء در آن پیروز شد را منحل خواهد کرد.

وی افزود: ما از راه قانونی شورای قانون‌گذاری را منحل خواهیم کرد، این امر به زودی انجام خواهد شد، من این مطلب را برای اولین بار خدمت شما عرض می‌کنم.

این در حالی است که حماس بارها مخالفت خود را با انحلال شورای قانون‌گذاری اعلام و تاکید کرده است که عباس صلاحیت انحلال این شورا را ندارد.

طبق قانون اساسی فلسطین، انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، این در حالیست که آخرین انتخابات پارلمانی در فلسطین در سال ۲۰۰۶ برگزار شد.

جلسات این شورا پس از کنترل حماس بر نوار غزه در سال ۲۰۰۷ لغو شدند و طبق قانون اساسی فلسطین، اختیارات این شورا به محمود عباس واگذار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فلسطين محمود عباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رأی گیری در شورای امنیت درباره اعطای عضویت کامل به کشور فلسطین تا هفته آینده به تعویق افتاد.

همزمان الجزیره گزارش داده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از وتوی آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را نتوانست به تصویب برساند.

از سوی دیگر، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای امنیت برای بررسی اعطای عضویت کامل سازمان ملل به فلسطین گفت: مردم فلسطین همواره قربانی حوادث و تصمیمات بین المللی بوده‌اند که خود در آن نقشی نداشته‌اند.

وی افزود: از سال ۱۹۸۸ رهبری (تشکیلات خودگردان) تمایل خود را برای پایان دادن به درگیری نشان داده و امتیازات تاریخی داده است. مناقشه فلسطین و اسرائیل از مرزهای دو طرف فراتر رفته و به مناطق دیگر نیز کشیده شده است.

نماینده فلسطین تصریح کرد: عضویت کامل در سازمان ملل حقی است که ما باید با تصمیم بین المللی نه از طریق مذاکره به آن دست یابیم. هر کسی که مانع تصمیم‌گیری برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شود، به افزایش شانس صلح در منطقه ما کمک نمی‌کند.

وی تأکید کرد: مشغول شدن ما به پرونده عضویت کامل در سازمان ملل باعث نمی‌شود جنگ همه جانبه‌ای را که در غزه در حال وقوع است، فراموش کنیم. بخش بزرگی از نوار غزه غیرقابل سکونت شده است. در همین حال، حملات شهرک نشینان علیه شهروندان ما در کرانه باختری و قدس اشغالی در حال افزایش است.

نماینده تشکیلات خودگردان همچنین گفت: جامعه بین المللی نباید اجازه دهد هیچ طرفی خود را فراقانونی و مصون از مجازات فرض کند. مسؤولیت تجاوز به نوار غزه بر عهده کشورهایی است که اسرائیل را مسلح می‌کنند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی در نشست شورای امنیت برای بررسی اعطای حق عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و تنها یک اشتباه لازم است تا به یک درگیری گسترده‌تر و ویرانگر تبدیل شود.

آنتونیو گوترش در این نشست که وزیران امور خارجه چند کشور از جمله ایران و اردن در آن حضور داشتند، افزود: زمان آن فرا رسیده است که به این چرخه خونین انتقام‌جویی پایان دهیم. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی می‌کند. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی شعله‌ور را بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: یونیسف از کشته شدن ۱۳۹۰۰ کودک فلسطینی در حملات هولناک و کورکورانه در نوار غزه خبر داده است. این در حالی است که محدودیت‌های ایجاد شده از سوی اسرائیل ارائه خدمات و کمک به نیازمندان در نوار غزه را پیچیده کرده است. اسرائیل اخیراً بیش از ۴۰ درصد از درخواست‌های سازمان ملل را برای ارسال کمک به نوار غزه رد کرده است. بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه در آستانه قحطی قرار دارند و هر گونه عملیات نظامی در رفح فاجعه انسانی را تشدید خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: امدادگران به طرز وحشتناکی در نوار غزه کشته می‌شوند و من خواستار تحقیق درباره این رویدادها هستم. تیم‌های بشردوستانه به تنهایی نمی‌توانند به بحران در نوار غزه رسیدگی کنند. یک رویکرد جامع برای آرامش باید اتخاذ شود که شامل کرانه باختری اشغالی باشد.

گوترش خاطرنشان کرد: سال گذشته بالاترین میزان حملات شهرک نشینان به فلسطینیان در کرانه باختری اتفاق افتاد. من از اسرائیل می‌خواهم که به این سطح بی سابقه خشونت توسط شهرک نشینان علیه فلسطینیان پایان دهد. اسرائیل و جامعه بین المللی باید محیطی را برای ایجاد یک دولت فلسطینی که قادر به عملکرد کارآمد باشد، فراهم کنند.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از هر گونه اقدامی که می‌تواند کل خاورمیانه را به سوی پرتگاه سوق دهد و عواقب ویرانگری برای غیرنظامیان داشته باشد، تلاش کند.

کد خبر 6082210

دیگر خبرها

  • حماس: سخنان بلینکن تحریف واقعیت ها است
  • انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!
  • واکنش جنبش حماس به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند
  • حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد
  • آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد
  • تشکیلات خودگردان: مخالفان عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل، ضدصلح هستند
  • مخالفان عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل، ضدصلح هستند
  • محمود عباس درخواست دولت بایدن برای تعلیق رای‌گیری عضویت فلسطین در سازمان ملل را رد کرد
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل