Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - صلح افغانستان از اول امسال به موضوع اصلی این کشور و آمریکایی ها مبدل شده است اما اظهارات ضد و نقیض آمریکا و مقامات دولتی افغانستان در این مسیر نگرانی های مردم این کشور را برانگیخته است.

به گزارش ایرنا، مجلس سنا و شماری از نمایندگان مجلس افغانستان گفته اند که اظهارات مقام های آمریکایی در در ارتباط با صلح این کشور ضد و نقیض و نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«محمد علم ایزدیار» معاون اول مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که گفته های اخیر وزیر خارجه، دفاع و نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان تأسف بار است.
ایزدیار گفت: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ما در آوردن صلح افغانستان جدی هستیم، اما وزیر دفاع آن کشور می‌ گوید که آماده خروج از افغانستان نیستند و برای مبارزه با تروریسم با همکاران بین المللی خود در این کشور باقی خواهند ماند.
وی تأکید کرد که روند صلح در افغانستان با اینگونه موضع گیری های متناقض متضرر خواهد شد و این گفته ها دشمن را حساس می سازد، زیرا یکی از شرط های طالبان برای صلح، خروج نظامیان خارجی از افغانستان است.
ایزدیار تصریح کرد که اگر اینگونه موضع گیری ها بازتاب بیشتر داده شود شود، پیامد خوبی ندارد و مردم افغانستان امیدوار هستند که مقام‌ های آمریکایی متوجه سیاست ‌های دوگانه و ضد و نقیض خود باشند تا صلح و ثبات پایدار که به خیر افغانستان، منطقه و جهان باشد تامین گردد.
«نادر بلوچ» سناتور دیگر افغان هم گفت که مقامات آمریکا عمل کرد خود را روشن و هماهنگ کنند تا صلح باعث تامین امنیت و قطع جنگ در افغانستان شود.
برخی دیگر از سناتوران افغان هم عجله بیش از حد آمریکا برای صلح در این کشور را خطرناک می شمارند و باور دارند که این کار باعث عدم هماهنگی بین دو کشور شده است.
«زلمای زابلی» سناتور دیگر افغان می گوید که زلمای خلیل زاد تاکید کرده بود که مذاکرات صلح با طالبان تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد، اما رئیس جمهوری افغانستان در نشست «ژنو» گفت که روند صلح 5 سال را در برخواهد گرفت.
وی گفت که این دو دیدگاه متفاوت مشخص می‌ کند که اختلاف بزرگ بین آمریکا و دولت وحدت ملی برسر نحوه و زمان برای صلح وجود دارد و با تداوم این اختلاف ها افغانستان به صلح نخواهد رسید.
وی از خلیل زاد خواست که تلاش های خود را با دولت افغانستان هماهنگ کند و در غیر آن صورت تلاش های جداگانه افغانستان و آمریکا نتیجه مثبت در پی نخواهد داشت.
سناتوران افغان تاکید کردند که تلاش های صلح از سوی هر کس و کشوری که باشد مورد استقبال مردم افغانستان است به شرطی که توافق صلح با طالبان سبب تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان شود.
زلمی خلیل زاد دیروزهفته گذشته در سومین سفر منطقه ای خود به اسلام آباد رسید تا با مقامات این کشور در باره صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کند و از طرفی رئیس جمهوری آمریکا نیز پیش سفر خلیل زاد نامه به نخست وزیر پاکستان نوشت و در آن خواستار همکاری پاکستان برای حاضر کردن طالبان به میز گف وگوی صلح شده است.
هم زمان با ورود خلیل زاد به اسلام آباد گزارش ها حاکی از سفر هیأت پنج نفره طالبان به اسلام آباد برای صلح است که گفته شده این هیأت با فراخوان رهبر طالبان به پاکستان سفر کرده است.
براساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا خلیل زاد در این سفر ضمن دیدار با متحدان منطقه ای خود به روسیه و کشورهای آسیای میانه هم سفر کرده و در باره صلح با آنها هم رایزنی خواهد کرد.
این در حالی است که روسیه بتازگی از تشدید ناامنی ها در شمال افغانستان که با کشورهای آسیای میانه هم مرز است، ابراز نگرانی کرده است.
روسیه همواره از حضور گروه های تروریستی مانند داعش و دیگر تندروهای آسیای مرکزی در شمال افغانستان و تلاش آنها از این مسیر برای ورود به دهلیز روسیه ابراز نگرانی کرده و آمریکا را عامل گسترش آن در مرزهای نزدیک به خود دانسته است. ادعای که آمریکایی ها همواره آن را رد کرده است.
افغان ها نگران هستند که اگر افغانستان به صحنه جنگ نیابتی روسیه و آمریکا مبدل شود، وضعیت افغانستان نگران کننده شده و جنگ های اطلاعاتی باعث تداوم جنگ، ویرانی، مهاجرت و گرسنگی بیشتر در این کشور خواهد شد.
اکنون که آمریکا در ظاهر عزم خود را جزم کرده تا هرچه زودتر صلح را در افغانستان تأمین کنند و از طرفی هم به تداوم حضور خود تأکید دارند، باید انتظار واکنش طالبان را داشت که آن ها از شرط اول خود که همانا خروج نظامیان خارجی بود عقب، نشینی خواهند کرد؟ یا بازهم به موضع اولی خود تأکید می کنند.
آساق*291**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي صلح افغانستان آمريكا طالبان مذاكرات صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۴۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند

به گزارش خبرآنلاین این وزارت در خبری در مورد برگشت مهاجرین از ایران گفته که این افراد به گونه‌ی جبری و داوطلبانه به تاریخ ۳۱ ماه فروردین و اول ماه اردیبهشت از مرز اسلام‌قلعه به کشور بازگشته‌اند.

وزارت امور مهاجرین همچنین افزوده که روز گذشته (یکشنبه ۲ اردیبهشت) ۱۲۵ خانواده افغانستانی که تعداد مجموعی آنان ۶۷۳ تن می‌شوند، به‌صورت اجباری از پاکستان اخراج و از طریق تورخم و سپین‌بولدک به کشور برگشته اند.

به گفته این وزارت، مهاجرین برگشت‌کننده برای دریافت کمک، به دفاتر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده‌اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898404

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از بحران آب آشامیدنی در افغانستان
  • رایزنی قطر و ازبکستان بر سر چگونگی اجرای پروژه کریدور ترانس افغان
  • اخراج اجباری پناهجویان با مدرک روابط با کابل را تیره می‌کند
  • بشار اسد : آمریکایی‌ها از هر درگیری سود می‌برند/ سیاست این کشور بر اصل «تفرقه بیانداز و حکومت کن» استوار است
  • تاکید کابل-اسلام‌آباد بر ایجاد ساختار مشترک مدیریت پناهجویان