Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- نشست تخصصي `ايمني مواد غذايي ميوه، سبزي و فراورده هاي آلي` با حضور اساتيد سمشناس و متخصصان مبارزه با سموم کشاورزي روز يکشنبه طي مراسمي در مشهد آغاز شد.

رئيس موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي در اين مراسم هدف نشست تخصصي `ايمني مواد غذايي ميوه، سبزي و فراورده هاي آلي`را بررسي راهکارها و مسائل مربوط به ايمني مواد غذايي اعلام و بيان کرد: همراهي و همکاري بخشهاي مختلف صنعتي و دانشگاهي با بهره گيري از ديدگاههاي صاحبنظران و برداشت گام موثر در جهت ايمني مواد و سلامت غذايي از ديگر اهداف برگزاري نشست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر قدير رجب زاده افزود: بايد به دغدغه روحي و رواني موجود در جامعه در خصوص سلامت و ايمني مواد غذايي توجه داشت تا فعاليتهاي تحقيقاتي و توليداتي مثبت در اين زمينه افزايش يابد.
وي گفت: افزايش آلاينده هاي زيست محيطي و آلودگي مواد غذايي به سموم مختلف از جمله دغدغه ها و نگرانيهاي جامعه و تهديدي براي سلامت محسوب مي شود.
رئيس موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي افزود: ميوه ها و سبزيجات يکي از مهمترين بخشهاي سبد غذايي محسوب مي شود و مي بايست به صورت استاندارد 580 گرم از اين مواد غذايي در سبد غذايي مصرفي هر فرد قرار گيرد. اين در حالي است که استفاده از غذاي ناسالم زمينه ساز بسيار از بيماريها و مرگ و ميرهاست که هزينه هاي جبران ناپذيري را به جامعه تحميل مي کند.
وي ادامه داد: به همين دليل مصرف کنندگان نسبت به سلامت و ايمني مواد غذايي حساسيت و دغدغه دارند بنابراين يکي از مسائل مهم پژوهشي و تحقيقاتي در زمينه استاندارسازي و سلامت مواد غذايي است.
دکتر رجب زاده گفت: روند توسعه و حرکت انسان به سمت رشد موجب آثار نامطلوبي بر وضعيت سلامت محيط زيست شده است. غذاي سالم و ايمني غذايي از مواردي مي باشد که در موسسه پژوهشي مورد توجه جدي متخصصان و پژوهشگران قرار گرفته است.
وي افزود: در مورد غذاي سالم، عنوان اصلي `غذاي طيب` در موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي مورد پيگيري است. نتيجه اين فعاليتها در زمينه غذاي طيب، فعال شدن موسسه کيفيت رضوي در آستان قدس رضوي است که در فعاليت آن شاخصهاي غذاي طيب در قالب چهار پروژه در محصولات برنج، خرما، عسل و گوشت مد نظر قرار دارد.
رئيس موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي گفت: در چارچوب اين طرحهاي پژوهشي تلاش مي شود `برند طيب` راه اندازي گردد تا يک بازار خاص و جديد براي محصولات غذايي ايجاد شود.
نشست تخصصي ايمني مواد غذايي در ميوه ها و سبزيجات و فرآورده هاي آن، با هدف `آگاهي بخشي در زمينه منابع آلاينده و باقيمانده سموم در ميوه ها و سبزيجات، بررسي وضعيت باقيمانده سموم آلي، باقيمانده فلزات سنگين و آلودگيهاي ميکروبي در ميوه و سبزي و فرآورده هاي آن در سطح کشور` از سوي موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي برنامه ريزي برپا شده است.
موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري سال 1360 با نام سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي خراسان فعال شد و در پي تبديل مراکز استاني اين سازمان به پارکهاي علم و فناوري فعاليت خود را با نام پژوهشکده تحقيقات توسعه فناوري ادامه داد. اين موسسه که چتر فعاليت آن کشوري است، با 30 عضو هيات علمي و 34 دانشجوي مقطع دکترا در حوزه پژوهشهاي مرتبط با حوزه علوم و صنايع غذايي در مشهد مستقر است.
ميزان مصرف مناسب ميوه براي هر فرد در روز دو واحد ميوه متوسط است. بر اساس اعلام واحد بهبود و اصلاح تغذيه دانشکده علوم پزشکي مشهد 84 درصد خراسانيها به ميزان لازم ميوه مصرف نمي کنند و فقط 14 درصد ساکنان اين استان بطور روزانه مصرف حجم مناسب ميوه را در برنامه تغذيه خود رعايت مي کنند.
880 هزار تن سبزيجات سالانه در خراسان رضوي توليد مي شود. با محاسبه جمعيت شش ميليون و 400 هزار نفري اين استان سرانه توليد سبزيجات به ازاي هر نفر در خراسان رضوي 147 کيلوگرم است. همچنين حجم توليد سالانه انواع ميوه در خراسان رضوي افزون بر يک ميليون تن و سرانه توليد در اين بخش 160 کيلوگرم است.
7496/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص معجزه آسای کشمش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ کارشناسان معتقدند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به آلزایمر مصون می‌دارد،در اینجا با برخی دیگر از خواص کشمش آشنا می شویم.
۱. خواص آنتی اکسیدانی
زمانی که شما در رژیم غذایی خود از مواد غذایی آنتی اکسیدانی استفاده کنید با این کار از تخریب شدن سلول ها جلوگیری می کنید، آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضد سرطانی و ضد تخریب سلول های بدن می باشند، اگر شما در طول روز از این میوه خشک استفاده کنید در واقع از سرطان های مختلف جلوگیری می کنید .
۲. کاهش فشار خون
فشار خون بالا می تواند دلیل رژیم غذایی نا مناسب باشد اما با استفاده از این میوه خشک می توانید فشار خون خود را کاهش دهید، خواص کشمش به دلیل داشتن پتاسیم می تواند مقدار قابل توجهی فشار خون را کنترل کند ،اگر مبتلا به فشار خون هستید لازم است در رژیم غذایی خون از پتاسیم استفاده کنید .
۳. کاهش دهنده استرس
اگر جز افراد استرسی هستید لازم است با دمنوش های مختلف کشمش استفاده کنید، با استفاده از دمنوش های آرامبخش و این میوه مقوی می توانید استرس خود را کاهش دهید.
اگر جز افراد پر مشغله که در طول روز مقدار زیادی انرژی برای کار خود می گذارید و دچار استرس های کاری هستید توصیه می شود این میوه خشک را با خود داشته باشید.
۴. تقویت کننده نور چشم
همیشه برای تقویت نور چشم و حفظ سلامتی چشم ها هویچ را توصیه می کنند، شاید تا به حال در مورد خواص کشمش برای افزایش نور چشم و سلامتی چشم اطلاعات کافی نداشتید.
این میوه خشک شده با ترکیباتی که دارد می تواند نور چشم را افزایش داده و چشم را از تنبلی و ضعیف شدن نجات دهد،اگر جز افرادی هستید که در طول شبانه روز ساعات زیادی را مطالعه می کنید بهتر است کشمش را به همراه خود داشته باشید.
۵. رفع کننده کم خونی
یکی دیگر از خواص کشمش رفع کم خونی است، افرادی که کمبود آهن باعث کم خونی شان شده است لازم است از این میوه خشک شده به طور منظم استفاده کنند.
۶. درمانگر التهاب ها و عفونت ها
اگر دچار عفونت ها و التهاب های مزمن شده اید ، می توانید برای درمان کشمش را انتخاب کنید،خواص کشمش با داشتن آنتی اکسیدان های قوی ضد التهابی به طور کلی می تواند عفونت ها و التهاب ها را از بین ببرد،علاوه بر این پلی فنلی موجود در کشمش می تواند برای سرماخوردگی بسیار مفید باشد.
۷. محافظت کننده دهان و دندان
کشمش در ترکیب خود الئانولیک اسید دارد که می تواند از پوسیدگی دندان ها جلو گیری کند، علاوه بر این به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی می تواند از عفونت های دهان و لثه پیشگیری کند.
برای داشتن دندان های سالم و زیبا بهتر است به جای قند همراه چای از کشمش استفاده کنید.
۸. جلو گیری از ریزش مو
خانم ها و آقایانی که از ریزش مو رنج می برند و احساس می کنند مو های شان آن زیبایی را که می خواهند ندارد بهتر است کشمش را در رژیم غذایی خو اضافه کنند،یکی از مهم ترین خواص کشمش جلو گیری از ریزش مو است، ویتامین های موجود در این میوه خشک شده می تواند کمبود های بدن را بر طرف و مانع ریزش مو شود.
9. مانع بروز سنگ کلیه
افرادی که دچار سنگ کلیه و یا نارسایی ها کلیویی هستند می توانند از کشمش به دلیل داشتن پتاسیم استفاده کنند.
10. کاهش و افزایش وزن
شاید برای شما هم جالب باشد که چطور می شود این میوه خشک شده بتواند باعث کاهش وزن و هم افزایش وزن شود،اگر این میوه خشک را به تنهای استفاده کنید و در رژیم غذایی شما همیشه موجود باشد به دلیل مقدار زیاد فیبر می تواند باعث لاغری تان شود. اگر شما همراه با دمنوش و در طول روز کشمش را به همراه داشته باشید به دلیل داشتن قند های طبیعی می تواند باعث افزایش وزن شما شود.
11. درمان اسهال و یبوست
رژیم غذایی نا سالم و غذا های فست فودی می تواند باعث اسهال و یا یبوست شود.
برای درمان اسهال و درمان یبوست کافیست این میوه خشک شده را استفاده کنید، این میوه به دلیل داشتن مقدار زیاد فیبر می تواند حرکات روده شما را بهبود بخشد.
12. پوکی استخوان
یکی از شایع ترین بیماری ها پوکی استخوان است، که به طور عموم به سراغ خانم ها خواهد رفت.
خانم ها به دلیل دوره های بارداری دچار پوکی استخوان می شوند، برای پیشگیری از این بیماری توصیه ما به خانم ها این میوه خشک است، چرا که با داشتن مقدار زیاد کلسیم می تواند کمبود های بدن را رفع کند.
۱3. کبد
بیوفلاوونوئید های موجود در کشمش با سم زدایی و پاک سازی خون و بدن به سلامت کبد و درمان بیماری های کید کمک می کند.
14 مفید برای بدن سازی
آقایان و خانم های که در رشته های بدن سازی فعالیت دارند کشمش را فراموش نکنند. خواص کشمش همچون دارو ها و قرص های پروتئینی می تواند موثر باشد اگر بجای پروتیئن های مصنوعی از کشمش استفاده کنید می تواند موثر تر واقع شود، کافیست در هنگام ورزش این میوه خشک را به همراه داشته باشید.

دیگر خبرها

  • اگر با شکم خالی میوه بخوریم چه می‌شود؟
  • رویداد صدرا پیوند بین دانشجو، صنایع و ایجاد اشتغال است
  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • خواص معجزه آسای کشمش
  • یخساز صنعتی و یخساز قالبی: افزایش بهره وری در صنایع مختلف
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای
  • تشریح فعالیت‌های موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم