Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@04:57:32 GMT

هیچ فیلمی بدون پژوهش ساخته نمی شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۵۱۹۵

هیچ فیلمی بدون پژوهش ساخته نمی شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، محمد تهامی نژاد پژوهشگر سینمای ایران گفت: هیچ فیلمی بدون پژوهش ساخته نمی شود و همه فیلم ها برای ساخته شدن در ابتدا حتی قبل از نوشتن فیلمنامه نیاز به پژوهش دارند.

وی ادامه داد: مساله اصلی ما در پژوهش کمیت نیست و آنچه که بیشتر باید به آن توجه داشته باشیم کیفیت پژوهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مستندساز یادآور شد: در سینمای مستند همه فیلمسازان کارشان را بر مبنای پژوهش پیش می برند و آنچه  برای آنها اهمیت زیاد دارد پرسشی است که موجب می شود تا یک پژوهش را آغاز کنیم. من معتقدم که مساله پژوهش در سینمای ایران باید با پرسش شروع شود. متاسفانه امروز پرسش ها، پرسش های بدیعی نیستند و طبیعی است زمانیکه هر فیلمی می‌خواهد ساخته شود باید منابعی در اختیار داشته باشد.

تهامی نژاد ادامه داد: باید توجه داشت زمانی که فیلمی می‌خواهد ساخته شود اولین پرسش این باشد که آیا این فیلم ارزش ساخته شدن دارد؟ آیا ارزش بازآفرینی دارد که ما سراغ ساخت چنین اثری برویم ؟ این فرآیندی است که در ساخت فیلم ها باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: جایزه پژوهش سینمایی به دبیری احمد ضابطی جهرمی به دنبال پژوهش درباره سینمای ایران است و این جایزه تنها مختص فیلم نیست بلکه می‌خواهد پژوهش درباره سینمای ایران را توسعه دهد .

این پژوهشگر همچنین گفت: نوع پژوهش هایی که درباره سینمای ایران می شود با نوع پژوهش هایی که در جهان می شود همخوانی ندارد. این درحالیست که علاوه بر حوزه سینما در حوزه های دیگر مانند جامعه شناسی هم پژوهشگر داریم که این جشنواره سعی دارد پژوهشگران برجسته را دورهم گرد آورد تا درباره سینمای ایران فعالیت های پژوهشی انجام دهند. در سال های قبل پژوهش درباره سینمای ایران در اختیار پژوهشگران عمومی بود که آنها بیشتر به مسائل عمومی و جاری سینمای ایران توجه داشتند اما جایزه پژوهش سینمایی درواقع می خواهد پژوهش های بینارشته ای در ایران رشد کند و پژوهشگران رشته های مختلف علوم جلب سینما شوند و به بررسی  سینما بپردازند.

وی ادامه داد: سینما  به عنوان یک منبع برای تاریخ نگاران معاصر مساله مهمی است. امروز ما نیازمند جنبه های بدیع نوآورانه  در پژوهش هستیم . آرشیو فیلم های مختلفی در ایران داریم اما اینکه این آرشیو ها چه فیلم هایی دارند و داستان های فیلم ها درباره چیست، اهمیت دارد.

کارگردان «از مشروطه تا سپنتا» یادآور شد: در سال های اخیر دانشکده علوم اجتماعی توجه ویژه ای به سینما داشته است؛ حتی نویسندگانی دارند که از جنبه های اجتماعی به سمت سینما آمده اند.

تهامی نژاد ادامه داد: زمانی می گفتند فیلم به عنوان فیلم یا سینما به عنوان سینما، اما امروز دیگر فیلم به عنوان فیلم نیست و سینما را به صورت بافتی درنظر می گیرند و مجموعه شرایطی که فیلم در آن تولید می شود را مورد بحث قرار می دهند. به همین دلیل هم امیدوارم چنین جشنواره هایی جنبه تزئینی نداشته باشد و از پژوهشگران برتر استفاده کند و نتایج آن به اطلاع سینماگران جوان برسد تا بتوانند در ساخت فیلم هایشان از آنها استفاده کنند.

دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی اواخر آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران جهان رشد سینمای مستند فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل دفاع آوینی از فیلم «عروس»/«مریم مقدس» بازار ترکیه را فتح کرد

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت سی و یکمین سالگرد شهادت مرتضی آوینی نشست «سه دهه در آیینه جادو» با محور بازخوانی اندیشه های سینمایی آوینی در آینه تجارب سه دهه اخیر سینمای ایران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در حوزه هنری برگزار شد.

بهروز افخمی در بخشی از این نشست در سخنانی بیان کرد: تا آنجا که سیدمرتضی آوینی را از طریق مستندهای «روایت فتح» می شناختیم او آدمی اهل فن بود، خودش پای میز تدوین می نشست و گفتار متن را خودش می نوشت. او در عین حال لازم می دید به لحاظ تئوری هم توضیح دهد که چرا باید فیلم ساخت. آنچه می نوشت تاملاتی بود که با خودش داشت و می خواست سینما را بیشتر بشناسد و افکارش را جایی ثبت کند. اما نکته این است که بیش از آنچه که او در سینما نوشته، نظریه دیگری در سینمای ما مطرح نشده است، آثاری تک، نوشته شده اما در فضایی هستیم که تولید داخلی و اکادمیک در زمینه نظریه نداریم.

وی اضافه کرد: اینکه گفته شود مطالب آوینی نظریه پردازی نیست در فضایی که چیزی نداریم شاید حرف گزافی باشد؛ از گوینده چنین اظهارنظری باید پرسید چه نظریه دیگری می شناسد که در ایران تولید شده باشد؟

افخمی در ادامه و در بخش دیگر این نشست درباره ایدئولوژیک بودن یا نبودن تصریح کرد: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی چسبد، نمی شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.

شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما در ادامه درباره نسبت آوینی با فیلم های دهه ۶۰ و ۷۰ عنوان کرد: بخشی از هزینه هایی که آوینی داد به دلیل حمایت از فیلم های خاص و نبود حمایت از فیلم های مردم پسند بود و شاید اگر زمانه اینگونه نبود که از فیلم های خاص و نفروش و روشنفکری و غیر جذاب حمایت بیشتری صورت نمی گرفت، آوینی از برخی فیلم های دیگری که در این جریان نبودند حمایت نمی کرد. در خاطرات یدالله صمدی بوده است که درباره فیلم «دو نفر و نصفی» با بازی علیرضا خمسه تعریف می کرد که در همان دوران، یک مدیر سینمایی به او زنگ زده و بابت این فیلم و بازیگرش گفته است از شما بعید بود چنین فیلمی بسازید.

وی با اشاره به حمایت های آوینی از فیلم «عروس» ساخته افخمی تصریح کرد: حمایت ها آن زمان از فیلم های خاص بوده است و طبیعی است در این فضا شهید آوینی که وجه مردمی صنعت سینما برایش اهمیت داشت، واکنش نشان دهد و از برخی فیلم ها دفاع کند. حتی بعدها مقاله ای هم می نویسد و کمی هم عقب نشینی دارد و بعد از دفاعیات سابقش از «عروس» به طور مثال می گوید این چنین نیست که «عروس» ایده ال سینمای ایران است.

اسفندیاری با اشاره به وجه مردمی برخی فیلم و سریال ها در سینمای دینی بیان کرد: سریال «یوسف پیامبر» را هرچقدر هم منتقدان دوستش نداشته باشند، باید بپذیریم که میلیون ها نفر آن را دوست دارند. سریال «مریم مقدس» زمانی بازارهای ترکیه را فتح کرده بود. سریال های «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» هر یک در کشورهای مختلف طرفداران بسیاری داشته اند.

رامتین شهبازی منتقد سینما و مدرس دانشگاه هم در این نشست در باب سوتفاهمی که نسبت به ایدئولوژیک بودن یا نبودن آوینی وجود دارد، تصریح کرد: ایدئولوژی اینجا به معنای منفی آن نیست. بالاخره هر نظریه ای طرفدارانی پیدا می کند. ما از برخی نظریات آنقدر دفاع می کنیم و پشت آن ها می ایستیم که شاید در طول زمان به ایدئولوژی تبدیل می شود. شاید فرد نظریاتی داشته باشد که ایدئولوژی او نیست ولی دیگران به ایدئولوژی وی تبدیلش کرده اند.

سیدمهدی ناظمی دیگر پژوهشگر و کارشناس این نشست در ادامه درباره پیوند ایده و تجربه عملی در سینمای ایران مطرح کرد: شهید آوینی از نظر من بیشتر گشایش گر انسدادهایی در فضای تجربه و گفتار بود. ما در عصر تجدد موفق نمی شویم به تجربه ای تثبیت شده برسیم.

وی اضافه کرد: آوینی در چارچوب تثبیت شده ای قرار نمی گرفت و اگر در زمان کنونی حضور داشت به همین دلیلی که گفته شد شاید باز هم در دانشگاه جایی نداشت.

ناظمی درباره میراث فکری آوینی و آنچه می تواند راهبر باشد، گفت: آوینی در سینما دنبال این بود که ببیند چقدر می تواند بیان حقیقت داشته باشد. شاید اینکه سعی داشت خود را به کلماتی مثل سینمای اسلامی محدود نکند به همین دلیل بود. شاید او به این دلیل سمت سینمای داستانی نمی رود که در فضای دیالکتیکی بین خیال و واقعیت فکر می کند سینمای داستانی به نوعی خیال نزدیک است.

کد خبر 6081450 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • کیومرث پوراحمد پرچمدار سینمای کودک بود
  • افخمی: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • دلیل دفاع آوینی از فیلم «عروس»/«مریم مقدس» بازار ترکیه را فتح کرد
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟