Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- توافق هسته‌اي يا برجام که بين ايران و گروه 1+5 حاصل شد، توافقي بسيار مهم در زمينه حفظ صلح و امنيت بين‌المللي محسوب مي‌شود اما خروج آمريکا از برجام، تحولي منفي در اين زمينه است.
در واکنش به خروج آمريکا از برجام، ديگر اعضاي برجام درچارچوب گروه 1+4 بر سودمندي برجام و ضرورت حفظ آن با اتخاذ تدابير عملي و موثر به‌منظور ادامه پايبندي ايران به برجام تاکيد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ديدگاه تروئيکاي اروپايي (آلمان، فرانسه و بريتانيا) و اتحاديه‌اروپا برهم خوردن برجام و لغو اين توافق، تاثيرات منفي زيادي براي صلح و امنيت بين‌المللي دارد و در عين حال، اعتبار ديپلماسي اروپا را زيرسئوال خواهد برد.
اين ملاحظات باعث شده است تا مقامات ارشد اتحاديه اروپا و برخي سران اروپايي خواهان حفظ برجام با توجه به کارايي آن شوند.
لذا به‌رغم تهديدات و جنگ‌رواني واشنگتن، بروکسل بر تداوم اقدامات خود در راستاي حفظ برجام تاکيد کرده است.
از نگاه اتحاديه اروپا برجام نمونه‌اي از يک توافق چند جانبه است که مي‌تواند به عنوان الگو و مدلي براي حل و فصل ديگر مناقشات بين المللي نيز به کار رود.
به همين دليل، اتحاديه اروپا به اتخاذ و اجراي تدابيري مانند اجراي مجدد قانون مسدودسازي و نيز ايجاد سازو کار مالي ويژه موسوم به «اس پي وي» SPV براي ادامه تعاملات مالي و تجاري و انرژي با ايران پرداخته است.
به رغم اجراي دور دوم تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در 5 نوامبر 2018 (14 آبان) اما هنوزسازوکار «اس پي وي» از جانب اروپايي‌ها اجرايي نشده است. با اين حال، برخي گزارش‌ها حاکي از اقدامات جدي اروپا براي اجرايي کردن سازو کار مالي ويژه با ايران است.
به نوشته روزنامه آلماني «دي دبليو ان» DWN، آلمان و فرانسه درباره اجرايي کردن «اس پي وي»به توافق رسيده‌اند.
براساس توافق برلين و پاريس، سازوکار مالي ويژه براي حفظ روابط تجاري اتحاديه اروپا با ايران به صورت نهادي در فرانسه مستقر شده و يک آلماني رياست آن را برعهده خواهد داشت.
9 کشور اروپايي ازجمله ايتاليا، اسپانيا، اتريش و کشورهاي «بنلوکس»Benelux شامل بلژيک، لوکزامبورگ و هلند نيز تمايل به پيوستن به اين نهاد مالي را دارند.
سازمان مجري اين سازوکار اگرچه ابتدا به صورت نهادي کوچک خواهد بود، اما به تدريج مجوز انجام امور بانکي را نيز به دست خواهد آورد.
عباس عراقچي معاون سياسي وزير خارجه ايران اخيرا از مراحل نهايي ثبت و راه اندازي ساز وکار مالي ويژه اروپا خبر داد. به گفته عراقچي: ابتکارات جديدي درخصوص سازوکار ويژه مالي اتحاديه اروپا «اس پي وي» در حال طراحي است.
به نظر مي‌رسد هشدارهاي شديد ايران درباره لزوم اجرايي کردن هرچه سريعتر «اس پي وي» در اقدامات اخير اروپا در اين زمينه موثر بوده است.
با توجه به اختلافات فزاينده اروپا با آمريکا در موارد مختلف از جمله برجام، اجرايي کردن «اس پي وي» گام مهمي در مسير استقلال عمل اروپا و مقابله با يکجانبه‌گرايي آمريکا تلقي مي‌شود.
رويکرد آمريکا درباره خروج از برجام صرفاً بر مبناي يکجانبه‌گرايي، زورگويي و تحميل خواسته‌هاي خود بر ديگر کشورهاست، لذا ايران صراحتا اعلام کرده که اگر اتحاديه اروپا و تروئيکاي اروپايي خواهان حفظ اين توافق بسيار مهم بين‌المللي هستند بايد مقابل رويکرد قلدرمابانه واشنگتن ايستادگي کرده و از حقوق قانوني ايران دفاع کنند.
به گفته «فولکر ترير» Volker Treier رئيس اقتصاد خارجي اتاق صنايع و بازرگاني آلمان: اگر برجام شکست خورد، نه تنها مناسبات اقتصادي دو جانبه، بلکه اعتماد به قوانين بين‌المللي آسيب جدي خواهد ديد.
تهران براين امر تاکيد دارد که اگر اروپا به‌دنبال حاکميت مستقل بوده لازم است مقابل خواسته‌هاي آمريکا بايستد.
ضمن اينکه ايران بارها تاکيد کرده است تا زماني به اجراي برجام متعهد مي‌ماند که منافع مد نظرش به ويژه کاهش تاثير تحريم‌هاي غيرقانوني آمريکا حاصل شود.
نويسنده: سيد رضا ميرطاهر
141/1120
کليدواژه ايران برجام فرانسه آلمان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۵۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد

آمریکا به دلیل افزایش تهدید تروریسم در آلمان توصیه‌های سفر به این کشور را تشدید کرده و به شهروندان خود توصیه کرد که در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ایالات متحده آمریکا توصیه های سفر به آلمان را به دلیل افزایش تهدید تروریسم در این کشور تشدید کرده است. نیویورک پست گزارش داد که مقامات ایالات متحده از اول ماه مه به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که "احتیاط بیشتری در این زمینه داشته باشند".

بر این اساس وزارت امور خارجه آمریکا در وب سایت خود هشدار داده است که "گروه های تروریستی به برنامه ریزی حملات در آلمان ادامه می دهند."

در این بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آلمان در سطح 2 از 4 طبقه بندی شد. تروریست ها می توانند "مرکزهای گردشگری و مراکز حمل و نقل" را هدف قرار دهند. آن‌ها می‌توانند با اخطار کم یا بدون هشدار حمله کنند. آنها همچنین بازارها/ مراکز خرید و مؤسسات دولتی محلی را هدف قرار می دهند. تروریست ها هتل ها، باشگاه‌های شبانه و رستوران ها را هدف قرار می دهند. آنها همچنین عبادتگاه ها، پارک ها و رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی را هدف قرار می دهند. این گروه ها مدارس، فرودگاه ها و سایر تأسیسات عمومی را هدف قرار می دهند، با وجود تهدید تروریسم، در حال حاضر هیچ هشداری برای سفر به آلمان وجود ندارد.

به این ترتیب آلمان تنها کشور اروپایی خواهد بود که در سال 2024 این سطح احتیاط برای آن ارتقاء یافت. کانادا هم در پایان مارس 2024 دستورالعمل های ایمنی جدیدی را برای آلمان صادر کرد و به مسافران توصیه کرد در "درجه بالایی احتیاط کنند".

چند هفته پیش، آندریا لیندهولز،معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان در سخنانی تاکید کرد که خطر حملات به توصیف وی اسلام گرایان افراطی «در این کشور واقعی» و از زمان تشدید مناقشات خاورمیانه بیش از هر زمانی افزیش پیدا کرده است. دولت فدرال آلمان تهدید تروریستی را در این کشور به عنوان "حاد" طبقه بندی می کند. نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان هم در سخنانی گفت که داعش و برخی از گروه‌های منشعب آن در حال حاضر بزرگترین تهدید ترور از طرف اسلام گرایان افراطی در آلمان هستند.

فایزر همچنین در مورد امنیت در مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در آلمان (از 14 ژوئن) گفت: پلیس فدرال ما از مرزها، فرودگاه ها و ترافیک راه آهن آلمان محافظت خواهد کرد. ما بسیار هوشیار و آماده هستیم.

به این ترتیب در آستانه مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا مقام‌های امنیتی آلمان درباره افزایش خطر ترور هشدار داده و درخواست‌ها برای تقویت اقدامات ضد تروریستی در این کشور بالا گرفته است.

چندی پیش هم رئیس اتحادیه پلیس فدرال آلمان تامین امنیت مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در تابستان جاری را چالش بزرگی برای نیروهای خود دانسته و از کمبود پرسنل به ویژه در تامین امنیت‌های مرزی خبر داد.

به این ترتیب نهادهای امنیتی آلمان در ماه‌های آینده با چالش‌های بزرگی مواجه خواهند شد. از آنجا که مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا هدف احتمالی حملات از اواسط ژوئن در نظر گرفته می‌شود، مقامات در حال برنامه ریزی برای مقابله با تروریسم هستند.

مسابقات قهرمانی اروپا بین 14 ژوئن تا 14 جولای در استادیوم های ده شهر بزرگ آلمان از جمله برلین برگزار می شود. آندریاس روسکوف، رئیس اتحادیه پلیس فدرال آلمان (GdP) در این باره گفته است: پلیس فدرال برای مسابقات قهرمانی اروپا ممنوعیت مرخصی را برای نیروها در دستور کار قرار خواهد داد.

نانسی فایزر،وزیر کشور فدرال آلمان پیش از این هم گفته بود که امنیت مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان "اولویت اصلی" است.

مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شدافزایش چشمگیر شمار اخراج های پناهندگان از آلمانآلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه
  • آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • سازمان بانکداری اروپا: بیش از ۹۰ درصد از بانکداران ثروتمند اتحادیه اروپا مرد هستند