Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره بررسی ابهامات موجود در قراردادهای خرید هواپیما در مجلس اظهار داشت: درباره ورود تیمی از امریکا متشکل از کارشناسان که گویا تعدادی از آنها از افراد نظامی بودند برای بررسی وضعیت ناوگان حمل و نقل در کشورمان در جریان اخذ مجوزهای اوفک برای فروش هواپیما به ایران اطلاعات دقیقی در دست ندارم و باید این موضوع پیگیری شود اما آنچه که مشخص و روشن است این است که وقتی تیمی از امریکا برای ارزیابی وضعیت حمل و نقل به کشورمان اعزام می شوند باید احتمال انجام ماموریت‌های جاسوسانه از سوی این تیم را داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نمی‌دانم حضور این تیم کنترل شده بوده است یا نه اما کاملا روشن است که یکی از اهداف امریکا در ایران می‌تواند جاسوسی و نفوذ در حوزه‌های مختلف باشد و حتما باید دستگاه‌های نظارتی و امنیتی متوجه این موضوعات می‌بودند و حضور آنها را در کشور رصد می‌کردند.  

رییس کمیسیون عمران افزود: متاسفانه در آن زمان مقامات وزارت راه و شهرسازی هم گزارشی را به مجلس ارایه نمی‌کردند و همواره می‌گفتند که اطلاعات محرمانه است و شرکت فرانسوی گفته است که هیچ فردی نباید در جریان اطلاعات و جزییات قرارداد قرار بگیرد. با همین رویکرد هم اطلاعات درخواستی را در اختیار نمایندگان قرار نمی‌دادند.

رضایی کوچی با بیان اینکه بعدها پس از اینکه مشکلاتی به وجود آمد یک نسخه انگلیسی قراردادها را به گروه تحقیق و تفحص مجلس ارایه کردند، ادامه داد: تحقیق و تفحص از قراردادها از سوی نمایندگان مجلس آغاز شده است تا ابهامات و شبهات این قراردادهای خرید هواپیما مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به برخی از ابهامات موجود در قراردادهای خرید هواپیماها اظهار داشت: متاسفانه هیچ ضمانتی برای ارایه خدمات پس از فروش و ارایه قطعات در قراردادها دیده نشده است و با خروج امریکا از برجام، هواپیماهای جدید هیچ پشتیبانی ندارند و نمی‌توان برای آنها قطعات تامین کرد.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه از طرف مقابل هیچ تضمینی برای خدمات پس از فروش در این دوران اخذ نشده است، گفت: موضوعات دیگری هم در دست بررسی است که آیا این هواپیماها به قیمت واقعی خریداری شده است یا نه و سود پرداختی برای خرید این هواپیماها اساسا توجیه اقتصادی داشته است یا خیر .

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که در حال بررسی است این است که آیا این هواپیما مناسب ناوگان هوایی کشورمان بوده یا نه و با چه توجیهی اقدام به خرید هواپیماهای ATR کرده‌اند؟  

رضایی کوچی با بیان اینکه برخی از ادعاها هم صحت ندارد،‌ ادامه داد: گفته می‌شود که طرف‌های قرارداد محدودیتی برای جابه‌جایی افراد و کارکنان برخی از دستگاه‌ها قائل شده‌اند که این ادعاها درست نیست اما همچنان ابهاماتی وجود دارد که در حال بررسی این موضوعات هستیم.   

وی با بیان اینکه نسخه انگلیسی قراردادها برای بررسی در مجلس است، افزود:‌ تا یک ماه دیگر نتیجه بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایرباس بویینگ هواپیما ATR 72 قراردادهای خرید هواپیما قراردادهای محرمانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۵۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کناره گیری مدیران ارشد بوئینگ به علت مشکلات ایمنی

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در مطلبی به بررسی مشکلات گسترده در شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا پرداخت که لرزه‌های آن دامنگیر مدیران این شرکت شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


رفتن مدیر اجرایی بوئینگ، یک تغییر بزرگ در گروه رهبری برای این غول هوافضای آمریکا است که دچار گرفتاری شده است. بوئینگ با این کار‌ها در تلاش است شهرت نابود شده خودش را بازسازی کند. براساس تصمیم جدید این شرکت، دِیو کال هون (Dave Calhoun) مدیر اجرایی بوئینگ، تا پایان سال از مقام خودش کناره گیری می‌کند. لاری کِلنِر (Larry Kelner) و اِستَن دیل (Stan deal) دو نفر از مدیران ارشد بوئینگ نیز از مقام خود کناره گیری می‌کنند.

بیانیه دیو کال هون. مدیر اجرایی بوئینگ: ما فقط و فقط بر تکمیل تلاش‌هایی متمرکز خواهیم ماند که با هم انجام داده ایم برای اینکه شرکتمان را پس از چالش‌های بسیار شدید پنج سال گذشته، به ثبات بازگردانیم. امنیت و کیفیت، در خط مقدم همه کار‌هایی قراردارد که ما انجام می‌دهیم.

بحران تمام عیار این شرکت هواپیماسازی در سال ۲۰۱۸ شروع شد و آن زمانی بود که یک فروند هواپیمای بوئینگ از نوع مَکس ۷۳۷ Max اندکی پس از برخاستن، در آب‌های نزدیک جزیره جاوه در اندونزی سقوط کرد. در این سانحه، هیچیک از سرنشین‌ها زنده نماند. درست شش ماه بعد، یک فروند هواپیمای مَکس ۷۳۷ دیگر در اتیوپی سقوط کرد که به کشته شن ۳۴۶ نفر منجر شد. متعاقب این اتفاقها، گروه رهبران بوئینگ تغییر کردند و جت‌های خانواده مَکس بوئینگ به مدت ۲ سال در سراسر جهان از رده فعالیت خارج شدند، زیرا این سوانح هوایی ناشی از خطا در سامانه تثبیت این نوع هواپیما‌ها بود. اواخر سال گذشته تحقیقاتی درباره جت‌های مکس ۷۳۷ بوئینگ انجام شد، آنهم پس از آنکه مشخص شد در معاینه‌های فنی معمولی یک پیچ با مهره‌های گمشده در دو هواپیما، مشاهده شده است. در ماه ژانویه جدیدترین مورد از مشکلات بوئینگ در زمینه کنترل کیفیت مشاهده شد و آن زمانی بود که قسمت در در بدنه هواپیما در یک فروند هواپیمای کاملا تازه از نوع مکس ۷۳۷ در ارتفاع تقریباً ۱۵ هزار پایی منفجر شد و سبب ایجاد حفره‌ای در بدنه هواپیما شد. بررسی‌های بعدی هیئت ایمنی ملی پرواز‌ها در امریکا نشان داد که چهار پیچ و مهره مهم در قسمت در این هواپیما، سر جای خود نبوده اند! به استناد گزارش نیویورک تایمز، نهاد بررسی امنیت هواپیماها، در بررسی‌های خود متوجه ده‌ها مشکل در خط تولید هواپیما‌های مکس ۷۳۷ شد. این یافته‌ها پس از ممیزی ۶ هفته‌ای از این شرکت به دست آمد. بوئینگ با پیگرد قانونی مسافران و همچنین تحقیقات کیفری درباره سوانح رخ داده مواجه شده است.

 

دیگر خبرها

  • گشت‌زنی هواپیمای بی‌سرنشین در آسمان نیمروز
  • پیگیری وضعیت توافقات و قراردادهای بین‌المللی دولت
  • پیگیری آخرین وضعیت توافقات و قراردادهای بین‌المللی دولت
  • ادعای مقام آمریکایی: ایران با یک کشتی اطلاعاتی در جیبوتی حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند
  • مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته
  • کناره گیری مدیران ارشد بوئینگ به علت مشکلات ایمنی
  • (عکس) جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است!
  • چین به هک اطلاعات مقامات آمریکا و انگلیس متهم شد
  • آخرین وضعیت تفحص از شستا و اتاق بازرگانی در مجلس
  • استعفای مدیرعامل بزرگترین سازنده هواپیما در جهان