Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو بنیاد گندمکاران کشور با بیان اینکه زمین های کشاورزان حکم یک کارخانه تولیدی را دارد و نیازمند حمایت هستند نسبت به میزان قیمت خرید تضمینی گندم که از سوی دولت اعلام شده است اعتراض کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بیجار قبل از جنگ بین الملل اول منطقه ای آباد و دارای ابنیه و آثار تاریخی بوده و از نظر اقتصادی قابل توجه و از جهت اینکه بر سر راه تبریز و عتبات به عنوان تبریز کوچک قرار گرفته حائز اهمیت بوده است، اقتصاد منطقه گروس از دیرباز متکی به کشاورزی ، دامداری و صنایع دستی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از گذشته تا کنون قوت غالب مردم بیجار گروس گندم بوده است و با توجه به تولید بالای گندم در این منطقه به انبار غله استان کردستان و غرب کشور شهرت یافته است.

 

طبق بررسی های بعمل آمده 360 هزار هکتار از اراضی این منطقه قابل کشت بوده که از این مقدار 12469 هکتار به صورت آبی کشت می شود و مقدار 347531 هکتار هم به صورت دیم کشت می گردد و اقریبا در هر آیس ، مقدار 173765 هکتار از زمین های زراعتی زیر کشت محصولات مختلف از جمله گندم، جو، حبوبات قرار می گیرد.

 

از نظر گندمکاری و برداشت این محصول حیاتی ، بیجار گروس در سطح کشور در ردیف تولید کنندگان درجه اول قرار دارد.

 

برای آشنایی بیشتر با وضعیت این محصول استراتژیک در شهرستان بیجار با یکی از کشاورزان این شهرستان به گفتگو نشسته این که در ادامه می خوانید؟

 

سید حسین رحیمی یکی از کشاورزان گندم کار بیجاری اهل روستای جوروندی از توابع بخش چنگ الماس است که چندین سال متوالی بعنوان کاورز نمونه استان کردستان و کشور معرفی شده است.

 

وی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: درحال حاضر 160 هکتار از اراضی شهرستان بیجار زیرکشت گندم می باشد که 90 درصد آن دیم است.

 

 تقویت توان کشاورزان نیازمند حمایت جدی دولت است

 

عضو بنیادگندمکاران کشور با تاکید بر اینکه 50 درصد مردم استان کردستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با کشاورزی به ویژه تولید گندم در ارتباط هستن، افزود: زمین های کشاورزی ما حک کارخانه تولیدی ما کشاورزان را دارد و تقویت توان کشاورزان نیازمند حمایت جدی مسئولان و دولت است.

 

کشاورز نمونه بیجاری با اعتراض به قیمت مصوب دولت برای خرید گندم تضمینی ، گفت: برای سال 98 قیمت هر کیلو گندم 1600 تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به مشکلات قشر کشاورز این نرخ کارشناسی شده نیست.

 

نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه این میزان قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شده از سوی دولت ناعادلانه میباشد، گفت: دولت درسال 95 و96 تنها به افزایش قیمت 2 درصد آن هم درسال 95 بسنده کرد و برای سال زراعی 96و97 گندم از سوی دولت هیچگونه افزایش قیمتی نداشت واین اقدام دولت بیشترین ضربه را به کشاورزان گندم کار وارد نمود .

 

رحیمی ادامه داد: در سال حمایت ازکالای ایرانی متاسفانه با توجه به افزایش قیمت‌ها درتمام سطوح انتظار می‌رفت دولت حداقل نرخ گندم را2000 هزارتومان اعلام می‌کرد چون درحال حاضرقیمت ادوات کشاورزی نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته از 50تا صدرصد افزایش پیداکرده و قطعات ماشین آلات ولاستیک 150درصدافزایش داشته پس انتظارمی رفت دولت هم نسبت به گرانی وتورم بازار به افزایش قیمت خرید تضمین گندم اقدام می کرد تاموجب دلگرمی کشاورزان می‌شد.

 

مسئولان شهرستان بیجار برای افزایش سهم آب این شهرستان تلاش کنند

 

عضو بنیادگندمکاران کشور تصریح کرد: با این وضعیت بیکاری حال حاضرجامعه و وضعیت اسفبار کشاورزی و بالا رفتن هزینه ها احتمال مهاجرت بیشترجوانان وکشاورزان به حاشیه شهرها دور از انتظار نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه شهرستان بیجار در سال زارعی گذشته 240 هزار تن گندم تولید و به انبار غله استان کردستان مشهور است ، اظهار داشت: کشاورزان این منطقه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و هستند کشاورزانی که دیم کار هستند و سند 300 هکتار زمین دیم در اختیار دارند اما بدهکار است و نمی تواند از هیچ تسهیلات حمایتی استفاده کند.

 

رحیمی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات کشاورزان شهرستان بیجار ، گفت: کشاورزان شهرستان بیجار اغلب دیم کار هستند و در معرض آسیب بیشتری نیز هستندانتظار داریم با ارائه تسهیلات ارزان قیمت ازکشاورزان گندم کار حمایت جدی شود واز محل تسهیلات اشتغال پایدار روستای به بخش زراعت هم کمک شود.

 

نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی استان کردستان مشکل عمده این شهرستان دیم زار بودن مزارع عنوان کرد و بیان داشت: انتظارکشاورزان شهرستان بیجاراز مسئولین خصوصا آب منطقه ای وسازمان جهادکشاورزی این است که نسبت به آبی نمودن مزارع از محل سدهای تلوار وسیاه زاغ وتخصیص آب به این شهرستان تلاش بیشتری داشته باشند تا کشاورز محروم و رنج کشیده این منطقه بیشتر از این متحمل ضرر و زیان های مالی نشوند.

 

کمک به بخش کشاورزی شهرستان مانع مهاجرت روستائیان می شود

 

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی مکانیزه تاثیر بسزای در تولید دارد تا جای که کشاورزی مکانیزه در بعضی مواقع تولیدات را دو برابرافزایش میدهد ، هر چند در این راستا اقدامات خیلی خوبی در راستای مکانیزه کردن بخش کشاورزی و تسهیل در واگذاری تراکتور و کمپاین به کشاورزان شهرستان کمک قابل توجهی شده است ، اما برای پیشرفت کشاورزی این منطقه نیازمند توجهات بیشتری است.

 

به گفته رحیمی اگر به بخش کشاورزی با این  وضعیت کمک و اقدام عاجل صورت نگیرد شاهد مهاجرت بیشترروستائیان به شهر بیجار و دیگر شهرهای کشور خواهیم بود.

 

لازم به ذکر است سید حسین رحیمی که در حال حاضر عضو بنیاد گندمکاران کشور و نماینده تشکل های بخش کشاورزی استان کردستان است در سال 82 ، 91 و 95 بعنوان کشاورز نمونه ملی انتخاب شده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۵۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۵۰۰ هزار تن گندم در سال گذشته از کشاورزان آذربایجان شرقی

 اکبر فتحی گفت: در سالی که گذشت شاهد فراز و نشیب‌های مختلفی بودیم و با شرایط نامساعد طبیعی و مخاطراتی که حوزه کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد روبرو بودیم، اما با تلاش و کوشش توانستیم فعالیت‌های زیرساختی متعددی انجام دهیم و در عرصه‌های مختلف شاهد رشد تولید باشیم که رسیدن به این موفقیت حاصل تلاش و همکاری توامان و بی وقفه کشاورزان، بهره برداران و کارشناسان است.

وی افزود: پس از مردمی سازی یارانه‌ها بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند پس از این رویکرد، صنعت مرغداری نمی‌تواند به راحتی به مسیر خود ادامه دهد، اما با زحمات شبانه روزی مرغداران و همراهی کارشناسان خوشبختانه توانستیم در سال ۱۴۰۲ به رکورد بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره در کشور برسیم و در آذربایجان شرقی نیز به ۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره دست پیدا کنیم که این یک رکورد محسوب می‌شود.

وی گفت: باید در سال جدید بتوانیم تغییرات مثبتی در خود ایجاد کنیم و بیش از گذشته در خدمت به جامعه کشاورزی که قشری زحمتکش و مولد است بکوشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی  با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) گفت: کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور است که بیش از ۹۸ درصد آن مردمی است بنابراین در این بخش باید به صورت ویژه به ظرفیت‌ها مردمی توجه کرد تا شعار سال را محقق کنیم.

فتحی ادامه داد: جهش تولید در این حوزه با دو رویکرد قابل تحقق است. رویکرد اول افزایش بهره وری و ضریب نفوذ دانش در کشاورزی رایج یا سنتی است که موجب افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد.

وی اضافه کرد: رویکرد دوم در این حوزه جذب سرمایه گذاری‌های بیشتر در کشاورزی صنعتی و نوین است که باید سرمایه گذاران حوزه‌های دیگر را به سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی تشویق کرد. ما نیز به عنوان متولی کشاورزی آذربایجان شرقی، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا نهایت پشتیبانی و حمایت را از سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی داشته باشیم تا با مشارکت مردم بتوانیم جهش تولید را محقق کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • فعالیت مراکز خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی از نیمه اردیبهشت در گلستان
  • خرید تضمینی بیش از ۲۶ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۲۴ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید بیش از دوهزار تن گندم از کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان
  • فصل خرید تضمینی گندم بهترین فرصت برای تحقق شعار سال است
  • خرید بیش از ۲۴ ‌هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید ۵۰۰ هزار تن گندم در سال گذشته از کشاورزان آذربایجان شرقی
  • نرخ خرید تضمینی گندم بالاخره چقدر شد؟
  • جداول پاکی خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد
  • ۱۵ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی شهرستان گرمسیری قصرشیرین زیر کشت گندم