Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران در نشست خبری یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران اظهار کرد: تولیدات ارگانیک در کشور از نظر ارقام و تولید افزایش چشمگیری داشته است، به طوریکه 67 فروشگاه تحت پوشش انجمن ارگانیک در کشور هستند که محصولاتشان صددرصد ارگانیک است، ما در میادین میوه و تره‌بار شهرداری یک غرفه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در تهران 30 فروشگاه وجود دارد که به صورت زنجیره‌ای محصولات ارگانیک را عرضه می‌کنند و تحت نظارت انجمن بر روی سایت معرفی شده‌اند و محصولاتشان گواهی ارگانیک را دارد.

نورانی در رابطه با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تولید ارگانیک خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی 4 استان را به صورت پایلوت برای تولید محصولات ارگانیک در نظر گرفته که خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان هستند که بر روی محصولاتی مانند خرما، کشمش، انار و گل محمدی کار می کنند. البته درزمینه پسته ارگانیک فعالیت‌های بسیاری انجام شده و باغات پسته ارگانیک امسال کمتر از باغات بومی بر اثر سرما زدگی خسارت دیده‌اند. ما با توجه به تحریم نسبت به سال گذشته افزایش صادرات را در خرما و پسته داشته‌ایم.

وی افزود: در منطقه مرزی خراسان رضوی که 15 کیلومتر جاده ابریشم دارد پسته وحشی آن به هلند برای شکلات‌سازی صادر می‌شود. در بحث گیاهان دارویی هم ما افزایش ارزش افزوده داشتیم و کرم‌های مرطوب کننده آرایشی را به صورت ارگانیک در کشور تولید می کنیم.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به آمار ارگانیک در جهان اذعان داشت: 60 میلیون هکتار در دنیا سطح زیر کشت ارگانیک است و دو میلیون و 700 هزار کشاورز در زمینه ارگانیک کار می‌کنند. استرالیا، آرژانتین و چین بیشترین سطح زیر کشت را دارند و هند از نظر تعداد کشاورز اول است.

وی افزود: بیش از 100 میلیارد دلار گردش مالی ارگانیک ایران بوده و بیشترین سرانه مصرف را در استفاده ارگانیک سوئد دارد و بیشترین بازار متعلق به آمریکا است. 16 استان در کشور شعبه ارگانیک داریم و نیازمند حمایت جدی دولت هستیم.

نورانی تاکید کرد: سهم ارگانیک کشور کمتر از یک درصد است. هر محصول باید 3 تا 4 سال تحت نظارت بازرسان بین‌المللی قرار بگیرد تا تاییدیه جهانی داده شود. ما نیاز داریم بحث تعرفه‌ای را در گمرک مطرح کنیم تا محصولات ارگانیک چه در صادرات و چه در واردات تحت نظارت باشند.

وی در رابطه با سوءاستفاده از مارک ارگانیک گفت: برخی سوءاستفاده ها از مارک ارگانیک صورت گرفته که ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده  و تولید کننده برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما نیاز به نیروی اجرایی برای نظارت داریم.

وی افزود: پیگیری انجام شده تا جلوی این کار گرفته شود. لذا محصولات ارگانیک باید حتماً گواهینامه داشته باشند. در بحث محصولات تراریخته هم انجمن با تولید آن مخالف است اما تولید در حال انجام است. امروز در دنیا مصرف محصولات ارگانیک 15 تا20 درصد افزایش یافته است. آمریکایی‌ها محصولات تراریخته را  برای جهان سوم تولید می کند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران اذعان داشت: در هیچ کجای دنیا صددرصد نمی‌توان محصول ارگانیک تولید کرد. ما برای اینکه بتوانیم جلوی آلودگی محیط زیست و منابع زیرزمینی رابگیریم باید به سمت و سوی ارگانیک برویم اما مدعی آن نیستیم که می‌توانیم تمام محصولات کشور را ارگانیک تولید کنیم.

نورانی در پایان گفت: یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران با هدف فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید کنندگان محصولات ارگانیک و در راستای حمایت از تولید ملی از 22 تا 30 آذر 97 در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران خرما سازمان حمایت از مصرف وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۶۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش همگانی برای تولید محصولات صادرات محور در مازندران

ایسنا/مازندران استاندار مازندران گفت: همه باید تلاش کنیم با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، محصولات صادرات محور در این استان تولید شود.

سید محمود حسینی پور شنبه ۲۵ فروردین در حاشیه جلسه شورای برنامه ریزی مازندران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه پایدار و رونق صادرات، سامانه جامع اطلاعات در استان کمک کار خواهد بود، اظهار کرد: با رفع ایرادهای موجود برای راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مازندران این مهم تا پایان سال تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: زمانی مدیران می‌توانند برنامه ریزی اصولی برای توسعه این استان داشته باشند که اطلاعات آنها در جنبه‌های مختلف تولیدی و صادراتی کامل باشد.

استاندار مازندران بیان کرد: به طور دقیق اطلاعات محصولات تولیدی استان و درجه کیفیت آنها باید در این سامانه ثبت شود و به عنوان نمونه به صورت دقیق آمار تولید برنج و کیفیت آنها باید مشخص شود و این اطلاعات در اختیار مدیران ارشد کشور قرار بگیرد.

حسینی پور افزود: مدیران این استان که در بخش صادرات فعال هستند باید اطلاعات دقیق محصولات تولیدی استان و کیفیت آنها را در این سامانه به صورت برخط مشاهده کنند.

این مسئول با بیان اینکه تامین زمین در مازندران با توجه به محدودیت‌های پیش رو یکی از مشکلات اجرای این طرح است که در مسیر گره گشایی قرار گرفت، گفت: مسئولان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن انعطاف‌های لازم را لحاظ کردند که با اعمال آنها مشکل تامین زمین برای این طرح در مازندران برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی
  • خسارت بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • توسعه نخلستان ها در شهرستان کارون 
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش صادرات ایران به روسیه و بلاروس
  • اختصاص بیش از ۵۲ درصد از سهم ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی البرز به حوزه بازرگانی و صنعت
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • هدفگذاری خوزستان برای افزایش سه درصدی سهم نیشکر از بازار کشور
  • تلاش همگانی برای تولید محصولات صادرات محور در مازندران