Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه عربی پست در شماره امروز خود نوشت: از سه روز پیش تا کنون و پس از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به الجزایر، وی در انظار عمومی ظاهر نشده است و هیچ فردی نمی‌داند هواپیمای وی در چه نقطه‌ای فرود آمده است.

بر اساس این گزارش، قرار بود محمد بن سلمان به اردن نیز سفر کند که امان ملاقات بن سلمان با عبدالله دوم، پادشاه این کشور، را به دلیل حضور وی در مراسم دفن جرج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، به تعویق انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود بن سلمان پس از سفر به الجزایر به اردن سفر کند. سفر وی به الجزایر تنها چند ساعت به طول انجامید و وی نتوانست با عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور این کشور، به دلیل دچار شدن به بیماری آنفلوآنزا دیدار کند. بنابراین هواپیمای بن سلمان در چه نقطه‌ای فرود آمده است؟

آخرین ظهور علنی وی در الجزایر بود و سپس هیچ خبری از وی در دست نیست. آیا وی به صورت سری به عربستان سعودی بازگشته است یا این که از ترس افکار عمومی به علت پرونده جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار مخالف عربستانی)  به سفر‌های سری خود در برخی از کشور‌ها مشغول است.

یک منبع آگاه به عربی پست گفت: «از زمانی که محمد بن سلمان عربستان سعودی را برای شرکت در نشست گروه بیست در آرژانتین ترک و به برخی از کشور‌های عربی سفر کرده هنوز به عربستان بازنگشته است.»

بیشتر بخوانید: گزارش الجزیره درباره بی‌محلی سران جهان به محمد بن سلمان

این پایگاه خبری افزود: مسئله تعجب‌آور این است که رسانه‌های سعودی نیز هیچ خبری از فعالیت‌های ولیعهد در خارج از این کشور مخابره نمی‌کنند، امری که شک و تردید‌ها را درباره وضع بن سلمان بیشتر کرده است. در پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی عربستان سعودی هیچ خبر جدیدی از ولیعهد این کشور وجود ندارد و آخرین خبر درباره وی مرتبط به خارج شدن بن سلمان از الجزایر بدون اشاره به مکان بعدی سفر است.

وضع آماده‌باش شدید در ریاض به دلیل مواضع کشور‌ها پس از ترور جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در ترکیه اعلام شده و این وضع نیز شک و تردید‌ها را درباره سرنوشت محمد بن سلمان بیشتر کرده است. بیشتر کشور‌ها عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان را مسئول ترور خاشقجی می‌دانند.

در سایه این تحولات و حرف و حدیث‌ها درباره تحرکات خاندان حاکم برای دور کردن محمد بن سلمان از قدرت به دلیل جنایت قتل خاشقجی، باید بن سلمان از ترس هر گونه حرکتی علیه خود با سرعت به کشور باز می‌گشت. شمار زیادی از پایگاه‌های اینترنتی اجتماعی نظیر حساب توییتری مجتهد به این مسئله اشاره کرده‌اند که ولیعهد عربستان سعودی قبل از خارج شدن از کشور و از ترس رقبای خود صد‌ها نظامی، نیرو‌های گارد پادشاهی و تجهیزات نظامی را در ریاض -پایتخت عربستان سعودی- مستقر کرده ولی وی هنوز به کشور بازنگشته است.

منابع خبری به آماده‌باش نظامی بالا در کاخ پاشاهی از نیمه شب گذشته اشاره کرده‌اند. این احتمال نیز وجود دارد که بن سلمان بی‌سر و صدا به کشور بازگشته باشد تا پیش‌بینی‌هایی درباره سرنوشت وی مطرح و سپس وی در انظار عمومی ظاهر شود و به همه پیش‌بینی‌ها پایان دهد. پیش از این نیز شایعاتی درباره زخمی شدن بن سلمان در کاخ الیمامه منتشر شده بود ولی وی پس از مدتی در انظار عمومی ظاهر شد و به این شایعات پایان داد.

این احتمال نیز وجود دارد که بن سلمان در خارج از کشور در یک کشور عربی یا کشور همسایه برای پیدا کردن راهی برای برون رفت بحران خاشقجی و به دست آوردن حمایت‌های رئیس جمهور آمریکا باقی مانده باشد.

این پایگاه عربی در پایان نوشت: ترور خاشقجی، اختلافات زیادی را در نهاد‌های آمریکایی ایجاد کرده است. برخی از نهاد‌های آمریکایی می‌گویند باید محمد بن سلمان را به دلیل قتل خاشقجی مجازات کرد ولی عده‌ای دیگر می‌گویند روابط ائتلافی آمریکا و عربستان سعودی فراتر از مسئله یک [قتل] روزنامه‌نگار مقتول است. در دو روز گذشته و پس از اظهارات جینا هسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کنگره این کشور درباره ترور خاشقجی، درخواست‌ها در کنگره آمریکا از سوی افرادی نظیر لیندسی گراهام، باب کورکر و باب منندر برای مجازات ولیعهد عربستان سعودی بیشتر شده است. شاید ولیعهد عربستان سعودی پس از این تحولات به دنبال راهی برای برون رفت از این بحران در کشور‌هایی است که می‌توانند بر کاخ سفید اعمال نفوذ کنند تا مواضع ترامپ تغییر پیدا نکند. در صورتی که مواضع ترامپ درباره ولیعهد عربستان تغییر کند، این مسئله برخی از شاهزادگان را برای سرنگون کردن بن سلمان تشویق خواهد کرد. با تغییر مواضع ترامپ، سرنوشت بن سلمان در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. بن سلمان در دوران زمامداری خود شمار زیادی از شاهزادگان و تجار معروف را زندانی و شکنجه کرد و قطعا این افراد به دنبال انتقام گرفتن از وی هستند. شاید باقی ماندن بن سلمان در خارج از کشور، گزینه امنی باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت: تلاش‌های انجام‌شده برای آتش‌بس در نوار غزه کافی نیست، باید به ورود کمک‌های بشردوستانه سرعت ببخشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: جهان در حالی با کشته شدن هفت نفر از نیروهای امدادرسان در غزه دست به تحرک زده که کشتار بیش از 33 هزار انسان را تاکنون نادیده گرفته است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری در غزه هستیم، ما مخالف نزاع بیشتر در منطقه هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: مرگ ساکنان غزه به‌سبب گرسنگی تأکید می‌کند که نظام بین‌المللی کاملاً در خصوص تعامل با اوضاع نوار غزه شکست خورده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به‌نوبه خود گفت: باید برای تضمین آتش‌بس غیرمشروط در غزه دست به تحرک بزنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد صد و نود و سومین روز خود شده است و ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود علیه مردم این منطقه را همچنان ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه امروز اعلام کرد: تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 33 هزار و 843 نفر و تعداد مجروحان هم به 76 هزار و 575 نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی طی 24 ساعت گذشته، 5 مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن 46 نفر شهید و 110 نفر دیگر هم مجروح شدند.

دیگر خبرها

  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان