Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:36:47 GMT

شیوه جدید درمان برخی اختلالات کبد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۶۸۲۳

شیوه جدید درمان برخی اختلالات کبد

تهران – ایرنا - محققان با استفاده از موش ها مدلی را ساختند که یک وضعیت اضطراری متابولیک در انسان های مبتلا به بیماری متیل مالونیک اسیدمی (MMA) را شبیه سازی می کند و امکان مطالعه آسیب های وارد شده به کبد را در اختیار می گذارد.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، محققان دریافتند موش های مبتلا به سرطان کبد دارای شرایطی مشابه انسان های مبتلا به بیماری متیل مالونیک اسیدمی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این تحقیقات موش های مبتلا به سرطان کبد مقادیر زیادی از عامل رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) دارند. محققان با اطلاع از این موضوع، با استفاده از موش ها مدلی را ساختند که یک وضعیت اضطراری متابولیک در انسان های مبتلا به متیل مالونیک اسیدمی (MMA) را شبیه سازی می کند و امکان مطالعه آسیب های وارد شده به کبد را در اختیار می گذارد.
بیماری MMA نوعی اختلال متابولیک است که موجب ناتوانی بدن در تجزیه برخی از انواع پروتئین ها و چربی ها می شود. به گزارش انستیتوی ملی سلامت آمریکا از هر 100 هزار کودک آمریکایی یک نفر به این بیماری دچار است. برای این کودکان وجود یک ویروس کوچک یا عدم تعادل در رژیم غذایی می تواند منجر به رخدادهای متابولیک بسیار خطرناک شود. این بیماری به طور عادی از طریق تحت نظر گرفتن نوزاردان قابل تشخیص است.
محققان دریافتند ابتلا به MMA در بدن موش یا انسان موجب فعال شدن مزمن مسیرهای استرس می شود و ممکن است توانایی واکنش نسبت به استرس حاد را مختل کند. نشانگرهای جدیدی که محققان در این تحقیقات شناسایی کردند، امکان پیش بینی دقیق میزان اثرگذاری روش های درمانی سلولی یا ژنتیکی را در اختیار می گذارد.
محققان امیدوارند این تحقیقات امکان ارزیابی آسیب های وارد شده به کبد و درمان بیماران مبتلا به MMA را از طریق اندازه گیری FGF21 فراهم کند.
گزاش کامل این تحقیقات در نشریه JCI Insight منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی کبد متابولیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، «دن مرنشتاین»، محقق ارشد از دانشگاه جرج تاون، گفت: «عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی که باعث سرفه می‌شوند، می‌توانند خطرناک‌تر شوند و ۳ ٪ تا ۵ ٪ از این بیماران دچار ذات الریه می‌شوند.»

مرنشتاین گفت: «اما همه افراد در ویزیت اولیه تحت عکسبرداری قرار نمی‌گیرند، به همین دلیل پزشکان هنوز هم آنتی بیوتیک می‌دهند بدون هیچ مدرک دیگری در مورد عفونت باکتریایی.»

وی افزود: «این امر باعث شده است که برخی از بیماران تجویز آنتی بیوتیک برای سرفه داشته باشند.»

برای مشاهده اینکه آیا آنتی بیوتیک ها تفاوت ایجاد می‌کنند، محققان استفاده از آنها را در افرادی که دارای عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی بودند، ردیابی کردند.

در حدود ۲۹ ٪ از افراد در ویزیت اولیه پزشکی خود آنتی بیوتیک برایشان تجویز شد، اما این داروها در مقایسه با کسانی که نسخه‌ای دریافت نکردند، هیچ تأثیری در سرفه شأن مشاهده نشد.

همچنین به همان مدت زمان زیادی طول کشید تا مردم مدت درمان ابتلاء به عفونت شأن سپری شود، خواه آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند یا نه- حدود ۱۷ روز.

محققان خاطرنشان کردند که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها این خطر را افزایش می‌دهد که باکتری‌های خطرناک در برابر داروها مقاوم شوند.

مرنشتاین گفت که این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد سرفه را برجسته می‌کند.

وی افزود: «ما می‌دانیم که سرفه می‌تواند نشانگر یک مشکل جدی باشد. علائم جدی سرفه و نحوه درمان صحیح آنها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.»

کد خبر 6081562

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی
  • بیش از ۷۰۰۰ هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور