Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  مصطفی فیضی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی گفت: دستگاه آنالیز حرارتی همزمان(STA) مستقر در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی نصب و راه اندازی شد. این دستگاه از سری STA ۶۰۰۰ و ساخت شرکت Perkin Elmer است که آنالیز جرم سنج حرارتیTGA را با آنالیز حرارتی تفاضلی DTA یا کالریمتری روبشی تفاضلی DSC تلفیق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی ارائه منحنی آنالیز حرارتی شامل واکنش‌های گرماگیر و گرمازا، بررسی تغییرات جرم نمونه‌های پودری و فلزی کوچک از روی منحنی در دماهای مختلف، محاسبه مساحت زیر منحنی کالریمتری روبشی تفاضلی و تعیین پیک‌ها را از جمله توانایی‌های این دستگاه برشمرد.

 

 فیضی تجزیه حرارتی را عبارتی کلی برای روش‌هایی دانست که در آنها خواص فیزیکی یا شیمیایی یک نمونه به صورت تابعی از زمان یا دما اندازه گرفته می‌شوند و نمونه در معرض یک برنامه‌ریزی حرارتی کنترل شده قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: در ترموگراویمتری(TGA) تغییر در جرم هنگامی رخ می‌دهد که مواد فرار در واکنش حرارتی تولید شوند. اندازه‌گیری‌ها با استفاده از یک تعادل حرارتی انجام می‌شوند و هر ترموگرام، مربوط به واکنش خاصی است و می‌تواند به حضور یک ماده مشخص ارتباط داده شود.

 

فیضی در خصوص کارکرد تجزیه حرارتی دیفرانسیلی بیان کرد: تجزیه حرارتی دیفرانسیلی(DTA) اختلاف دما را اندازه می‌گیرد، تبدیلات گرماگیر و گرمازا و واکنش‌های شیمیایی با این روش اندازه‌گیری می‌شوند.

 

وی گفت: در کالریمتری پیمایشی دیفرانسیلی(DSC) نمونه و یک ماده مرجع با افزودن گرما در یک دما نگه داشته می‌شوند و سرعت گرمادهی(dH/dT) مورد نیاز به صورت تابعی از دما یا زمان اندازه گرفته می‌شود. این روش به ویژه برای مطالعات کمی آنتالپی آزاد شده یا جذب شده واکنش مناسب است.

 

فیضی افزود: از دستگاه آنالیز حرارتی همزمان(STA) می‌توان جهت مطالعه خواص فیزیکی وشیمیایی پلیمرها، سرامیک، شیشه، مواد ساختمانی، سیمان، پلاستر، فلزات و آلیاژها، میکروارگانیسم‌ها،کانی‌های رسی و سنگی و... استفاده کرد.

 

وی همچنین اعلام کرد: در راستای تقویت بخش ارتباط با صنعت و تحقیقات فرا دانشگاهی با نصب و راه اندازی دستگاه STA در دانشگاه رازی، آزمایشگاه مرکزی آماده ارائه خدمات تخصصی در حوزه‌های مختلف علمی در چارچوب مقررات است.

 

انتهای  پیام/ز

تقویت بخش ارتباط با صنعت و تحقیقات فرا دانشگاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشجویی اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دستگاه پیشرفته پلاکت خون در پایگاه انتقال خون خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  این دستگاه  با هدف دریافت پلاکت خون و نگهداری و هدیه  به بیماران سرطانی، بیماران  پیوند عضو و مغز استخوان، عمل باز قلب و مبتلایان به ایدز کارکرد دارد.

این دستگاه برای ارائه خدمات به مردم  شمال آذربایجان غربی در پایگاه انتقال خون خوی  را اه اندازی شد.

برای خرید و نصب این دستگاه بیش از ۶۰  میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

همزمان با رونمایی از این دستگاه فرماندار و جمعی از مسئولان حوزه سلامت شهرستان خوی مقداری از خون خود را به مناسبت هفته سلامت برای نیازمندان به خون اهدا کردند.

 

 

دیگر خبرها

  • راه اندازی چهارمین دستگاه دیالیز بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه
  • رقابت بیش از ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری
  • آغاز آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس، همزمان با سراسر کشور
  • تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهربه دستگاه ام. آر. آی پیشرفته
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • راه اندازی دستگاه پیشرفته پلاکت خون در پایگاه انتقال خون خوی
  • ‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز