Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، شهرام کرمی شب گذشته ۱۷ آذرماه با حضور در منزل مرتضی خمسه ای به ملاقات این تنها بازمانده خانواده خمسه ای (از پیشگامان هنر خیمه شب بازی) رفت و در فضایی صمیمی با خانواده وی گفتگو کرد.

در این دیدار که ۲ فرزند خمسه ای نیز حضور داشتند، مدیرکل هنرهای نمایشی بر استمرار این هنر توسط خانواده وی تاکید کرد و افزود: استاد خمسه ای میراث دار هنر اصیل سنتی ما هستند و جایگاه پدر و برادر وی هم در این مسیر کاملاً مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر خیمه شب بازی که خاطرات کودکی نسل ما و گذشتگان را به هم گره زده است مدیون هنرمندی خانواده خمسه ای است بنابراین استمرار این هنر توسط این خانوده اهمیت دارد.

در این ملاقات خانواده خمسه ای هم مشکلات خود را عنوان کردند. پایان بخش این دیدار اجرای قطعه ای خیمه شب بازی توسط این هنرمند و فرزندانش بود که با استفاده از خیمه و عروسک های قدیمی صورت گرفت که میراث خانوده خمسه ای است. برخی از این عروسک ها از برادر و پدر مرتضی خمسه ای به ارث رسیده بود.

مرتضی شیخ احمد خمسه ای فرزند احمد خمسه‌ای و برادر رضا خمسه‌ای است که از سال ۱۳۲۰ زمانی که ۴ سال داشت پای خیمه پدر شروع به آموختن این هنر کرد. احمد خمسه ای معروف به حاج احمد خمسه از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان خیمه شب بازی در تاریخ تئاتر ایران است و سال‌های زیادی را در کنار ۲ فرزندش خیمه این هنر را برپا کرده است. بعد از درگذشت رضا خمسه‌ای در سال ۹۲، برادرش (مرتضی خمسه ای) تنها بازمانده این شیوه نمایش ایرانی از خانواده خمسه ای است که با وجود بیماری و سختی‌های کار به این راه ادامه داده است.

کد خبر 4480191 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر ایران شهرام کرمی هنرمندان تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۶۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مستمری و کمک معیشت به مددجویان ایلامی

ناصر مرادی پویانی مدیرکل کمیته امداد استان ایلام اظهار کرد: این میزان مستمری به تعداد بیش از ۲۵ هزار و ۸۶۰ هزار خانواده در قالب حدود ۶۲ هزار نفر پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان ایلام تصریح کرد: مستمری مددجویان این نهاد امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: مستمری امسال مددجویان پس از افزایش ۳۰ درصدی برای خانوار‌های یک نفره ۱۰ میلیون ریال، ۲ نفره ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، سه نفره ۲۰ میلیون ریال، چهار نفره ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و پنج نفره به بالا ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

مدیرکل کمیته امداد استان ایلام گفت: پرداخت مستمری تنها یکی از خدمات کمیته امداد به خانواده‌های مددجو بوده و این خانواده‌ها در طول سال خدمات متنوع دیگری از این نهاد دریافت می‌کنند.

به گفته مرادی پویانی هم اکنون تعداد ۶۱۸۰۸ نفر در قالب ۲۷۵۲۰ خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان ایلام هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • پرداخت سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مستمری و کمک معیشت به مددجویان ایلامی
  • درخواست پیشکسوت پرسپولیس از مدیران باشگاه
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • گوهری و نقشه برای دومین ضربه به پرسپولیس
  • واکنش هیئت فوتبال تهران به ماجرای مرگ یک فوتبالیست پیشکسوت