Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه نظام مدنی جمهوری اسلامی دو جریان در عالم رقم زد، مطالبی بیان کرد و گفت: دعوای حقوق بشری ما با غرب سر زندگی مدرن بر اساس مکتب اهل بیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدجواد لاریجانی، معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، امروز(۱۸ آذر)در نشست شورای فرهنگ عمومی استان به موضوع چالش تجربه جمهوری اسلامی اشاره و بیان کرد: انقلاب دو جریان رقم زد، یکی تجربه نظام مدنی جامع بر اساس فکر مکتب اهل بیت و دوم جریان بیداری اسلامی که محدود به مرزهای ما نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی با افزودن اینکه تعظیم شعایر دینی بعد از انقلاب{در جهان} خیلی چشمگیر شد و نیز تأثیر جمهوری اسلامی در فکر مسلمانان که نجات آنها در اسلام است و باید به اسلام برگردند و به طور کلی در شعایر گویا؛ اظهار داشت: تفاوت یک حادثه تاریخی صرف با یک جریان اجتماعی این است که جریان اجتماعی چالش با محیط دارد و جلو می رود.

 

 

لاریجانی اولین چالش جمهوری اسلامی را شکل گیری{زندگی و اجتماع} بر اساس نضج اسلامی دانست و گفت: اول شبهه ای که در این باره مطرح کردند اینکه در دنیای مدرن؛ اسلام دین قدیمی و مندرس است و چطور می شود زندگی مدنی و پیشرفته بر اساس اسلام ساخت؟! در حالیکه تلقی امام و اسلام بر اساس مکتب اهل بیت این است که اسلام دین سرزنده است و با مسائل جدید نگرانی نداریم و به همین دلیل علی رغم تحولاتی که در بلاد اسلامی شد نتوانستند براساس غیر مکتب اهل بیت، نظام مدنی شکل دهند.

 

 

وی دومین شبهه را محدود کردن اسلام به زندگی شخصی و سکولار کردن حکومت عنوان کرد و توضیح داد: این تفکر مدرنیته است و البته در داخل کشور هم طرفدار دارد؛ این هم با مکتب اهل بیت نمی سازد زیرا مکتب اهل بیت جامع است و اسلامِ اهل بیت، اسلام خانه و خصوصی نیست.

 

 

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی ادامه داد: شبهه سوم مربوط به عرب و عجم بودن و عدم جهان شمولی اسلام است؛ به همین دلیل اسلام را دین خشن می دانند که برای عرب ها آمده در حالیکه در مکتب اهل بیت، اسلام دین جهان شمول است و عرب و عجم ندارد؛ اینها{سه مورد فوق الذکر} چالش های اثباتی است که جمهوری اسلامی از روز اول با این چالش ها روبرو بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه عده ای می گفتند جمهوری اسلامی اگر بخواهد بر اساس فقاهت پیش برود بعد از مدتی عقب افتاده می شود اما امروز توانمندی ها و پیشرفت های ما برای غرب تعجب آور است که ایران چگونه اینهمه علم و تکنولوژی به دست آورد؛ بیان داشت: واقعا همانگونه{شد} که پیامبر فرمود اگر علم در ثریا باشد{ مردانی از فارس به آن دست می یابند.}

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: اما آنچه از بین همه دستاوردها مغفول مانده، نظام مدنی ما است؛ ما بزرگترین دموکراسی غرب آسیا هستیم و مشروعیت نظام ما مشروعیت ولایت فقیه است؛ چیز جالبی بر اساس فکر اسلامی اتفاق افتاد و آن اینکه بر اساس نظام مدنی ساز و کارهای دموکراتیک در آن جانمایی شود و این در کشور ما انجام شد. این دستاورد عظیمی است که غرب خیلی از آن می ترسد. 

 

وی با تأکید بر اینکه مکتب اهل بیت را پایه ای برای زندگی مدنی اول خود بفهمیم و بعد باید تبلیغ کنیم و این خیلی مباحث جالب دارد؛ در این باره به حدیثی از امام صادق علیه السلام در خصال شیخ صدوق اشاره کرد که چگونه زندگی اهل بیتی از شنبه تا جمعه هر روزش برنامه مشخص دارد.

 

 

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه پیش از پرداختن به مفاد این حدیث، با متذکر شدن این نکته که باید نفع و ضرر خود را در مکیال اسلامی تشخیص و بر اساس انفع عمل کنیم؛ گفت: امام صادق علیه السلام در این حدیث فرمودند شیعیان ما باید کارشان مرتب باشد.

 

 

وی با افزودن اینکه ائمه اطهار مرجعیت علمی و امری برای ما و دستورالعمل برای بصیرت دارند و پیرو اهل بیت باید هر روز برنامه داشته باشد؛ افزود: شیعه باید هر روز در برنامه های خود تأمل کند؛ در مسائل شیعه و اینکه تحت چه مسائلی است هم تأمل کنیم.

 

لاریجانی تأمل در دشمن شناسی را یکی دیگر از دستورات بصیرتی امام صادق علیه السلام عنوان کرد و بیان داشت: یکی از خطرات این است دشمن را نشناسیم؛ امروز یکی از توطئه های استکبار این است فتنه اقتصادی و عدم کارآمدی نظام که هر دو سوار هم شدند{را رقم زده} باید  ادبیات او را به خصوص وقتی دسترسی او به خانه های ما با فضای مجازی و تلویزیون و... زیاد شده بشناسیم.

 

وی در ادامه شناخت خط بنی امیه را از دیگر ضرورت ها دانست و گفت: خط بنی امیه امروز خیلی فعال است؛ معاویه می گفت «من آمدم زندگی دنیای شما را آباد کنم پا روی دم من نگذارید هر کار می خواهید بکنید.» امروز حکام آل سعود و داعش و شیعه انگلیسی در خط بنی امیه است.

 

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی سلامت محیط زندگی، سر و سامان دادن اطرافیان و برطرف کردن حوائج آنان، توجه به عید جمعه و....را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: زندگی مدنی مان را اثباتی بسازیم و مکتب اهل بیت سرمایه عظیمی برای ما است که باید مکتب اهل بیت را برای زندگی امروز، مدرن بسازیم.

 

 

 

وی در ادامه به چالش معاندین در حوادث ۸۸ پرداخت و تصریح کرد: همه از آشوب های آن خیلی نگران بودند که مملکت رفت و دشمن با تمام سرمایه گذاری های خود فکر می کرد کار مملکت خلاص است اما توطئه غرب شکست خورد و انها که غافلگیر شده بودند تحلیل کردند‌ که سه مورد نقش داشته است.

 

 

لاریجانی درباره این تحلیل ها بیان داشت: اول گفتند رهبر ایران شجاع و نترس است که به میدان آمد؛ دوم بصیرت؛ سوم موثر بودن رکن قضایی و امنیتی خصوصا سپاه؛ لذا گفتند سنسورهای تشخیص مردم را بزنیم اول اعتماد به مسئولین که با حجم تبلیغات سوء و با انواع کارخانه های دورغ سازی این کار را کردند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه دعوای حقوق بشری ما با غرب سر این است ایا ملت ایران حق دارد زندگی مدنی را بر اساس اسلام تنظیم کند یا خیر و بقیه دعوای حقوق بشری ما فرعی و بهانه است؛ پایگاه دیگری که دشمن روی آن عملیات انجام می دهد مسئله عفت عمومی است.

 

 

لاریجانی اظهار داشت: عفت دو محور دارد؛ حیا در زنان و غیرت در مردان که امروز آن را با موشک می زنند. این بحث جدی است نه تنها تدین که بحث استقلال و اینده ما است که آیا زندگی با عفت می توان داشت؟ این دو عاصم زندگی مدنی است و برنامه ریزی می خواهد؛ امروز مراقبت شعار فمنیست پست مدرن است که دقیقا با شعار اسلامی ما همخوانی دارد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم با استفاده از حدیثی از امام علی علیه السلام گفت: اخلاق حسنه، برخورد خوب در گفتار و رفتار از ثمرات عقل و بی اخلاقی ها، رذایل اخلاقی در جنبه ها و حوزه های متعدد و....ثمره جهل و نادانی است لذا انسان عاقل کسی است که در اخلاق او عقل هویدا باشد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی اگر می خواهد چابک، فعال و کارآمد باشد باید ابزار لازم در اختیار داشته باشد که در دو محور اختیارات و امکانات خلاصه می شود؛ به تشکیل قرارگاه فرهنگی استان هم اشاره و تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی استان، ستون فقرات این قرارگاه است.

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشهد شهرداری اصفهان هرمزگان رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد دفاع مقدس محمدجواد لاریجانی شورای فرهنگ عمومی کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۷۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم صبحگاه بسیج پایگاه شهید رسول عسکری دیوان محاسبات کشور با حضور سردار رضا طلایی نیک، سخنگو و معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین جمعی از مقامات و کارکنان این نهاد نظارتی برگزار شد.

سردار طلایی نیک در این جلسه با گرامی‎داشت یاد و خاطره امام راحل عظیم الشان و شهدای ایران اسلامی، اظهار داشت: «احیای اسلام ناب»، «مردمی بودن انقلاب اسلامی» و «رهبری ولایی»، سه رکنی هستند که طی ۴۵ سال گذشته، مقوم و پیش‎ برنده این نهضت الهی بوده اند.

سخنگوی وزارت دفاع در ادامه خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی به معنای حقیقی کلمه، احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) بود که پس از تلاش‌های ناکام رژیم شاهنشاهی در گسترش اسلام ستیزی و زدودن مذهب و معنویت از سطوح گوناگون جامعه، توانست سبکی بی بدیل از الگوی جامعه اسلامی را به جهانیان عرضه دارد.

وی همچنین در تشریح ماهیت مردمی نظام جمهوری اسلامی، بیان داشت: اتکای به مردم، از اساسی‌ترین اصول مکتب امامین انقلاب محسوب می‌شود چراکه هر زمان مشارکت مردم در امور کشور بیشتر بوده، به همان نسبت توفیقات نیز افزایش پیدا کرده است.

سردار طلایی نیک با با بیان اینکه مهمترین شاخصه شعار سال ۱۴۰۳، مشارکت مردم در اقتصاد و تولید است، افزود: تاریخ گواه است که فتوحات در هشت سال دفاع مقدس، درست از زمانی به وجود آمد که موانع حضور مستقیم مردم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل برداشته شد. بر این اساس، تا زمانی که اقتصاد کشور مردمی نبوده و مردم در عرصه تولید کشور دخیل نباشند، هیچ قدم مؤثری در بهبود اوضاع معیشتی را شاهد نخواهیم بود.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت دفاع در ادامه گفت: شاهکار انقلاب اسلامی در تحقق «رهبری ولایی» بود که با ممزوج نمودن ظرفیت‌های اسلامی و مردمی، افتخارات بزرگی را نصیب ملت کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برکات انقلاب اسلامی، پیوند دادن حوزه دفاعی و مردم، از طریق ظرفیتی به نام «بسیج مستضعفین» بود، تصریح کرد: اگرچه بهره مندی از ادوات جنگی پیشرفته نظیر پهپاد و موشک مطلوب بوده و بازدارنده است اما این اراده و خواست ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی بود که عملیات «وعده صادق» علیه رژیم کودک کش صهیونیستی را به سرانجام رساند و بسیاری از معادلات منطقه‌ای و بین المللی را تغییر داد.

سردار رضا طلایی نیک گفت: امروزه بازدارندگی کارآمد، نیازمند قدرت ترکیبی است؛ چون دشمن در دو عرصه جنگ نرم و سخت علیه کشورمان در حال برنامه ریزی است و ما نیز نیازمندیم تا هم‎سطح با این تهدیدات، توانایی‌های خود را ارتقا دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه رویکرد پیشگیرانه دیوان محاسبات، موجبات همراهی و همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها با این نهاد نظارتی را فراهم نموده است، بیان کرد: مواردی همچون «دیدبانی از بیت المال»، «تحقق انضباط مالی»، «اثربخشی در کاهش فاصله فقر و غنا» و همچنین «مبارزه با فساد و ویژه خواری»، از جمله مواردی است که به حمدالله دیوان محاسبات توانسته نقشی ویژه در تحقق آنها ایفا نماید.

کد خبر 6090016 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز
  • سید حسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • (ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!
  • اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!
  • اردوغان: ارائه اطلاعات پایگاه کورجیک به اسرائیل دروغ است
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • معلمان در هدایت نسل جوان نقش مهمی دارند