فتنه اقتصادی توطئه استکبار علیه ایران است
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۷۵۳۰
به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد لاریجانی پیش از ظهر یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمان به تبیین چالشهای تجارب انقلاب اسلامی پرداخت و بیان داشت: انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ تاریخی است که سرآغاز دو جریان است بنای نظام مدنی جامع بر اساس تفکر اهل بیت (ع) و مکتب اسلامی و جریان بیداری اسلامی که محدود به مرزهای کشور نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: تاثیر جمهوری اسلامی در شعائر گویاست، تفاوت یک حادثه تاریخی با یک جریان اجتماعی در این است جریان اجتماعی با محیط خود چالش دارد و جلو میرود و اولین چالش این است که ما میخواهیم انقلاب را بر اساس نضج اسلامی شکل بدهیم.
معاون امور بینالملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: بحث اول من در چالش جمهوری اسلامی برای نسل جدید است؛ لذا انقلاب اسلامی حادثه بزرگی بود و دو جریان را استارت زد یکی تجربهای در داخل مرزهای خودمان و دیگری مرزهای خارج از کشور است.
وی افزود: اسلام مدنی بر اساس عقل سکولار است اسلام دین جامعی است خصوصیترین جنبههای زندگی شامل حب، محبت و عشق را در خود جای داده است که به همه جهات مدنی زندگی ما ارتباط دارد.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: هر بخش از قرآن را که نگاه میکنیم اخلاقیات را میبینیم.
وی بیان داشت: شبه سوم مربوط به عرب و عجم بودن است که در این خصوص مقالات بسیاری در ارتباط با این که اسلام دین خشنی است به دلیل این که در بین اعراب پدید آمده است. اما اسلام دین عمومی است و عرب و عجم و جهان شمول نبودن ندارد. برخی معتقدند که اسلام سبب عقب ماندگی کشور خواهد شد اما اکنون و بعد از ۴۰ سال شاهد پیشرفتها و توانمندیهای بسیاری هستیم.
نظام مدنی ایران بزرگترین دموکراسی غرب آسیا را دارد
لاریجانی گفت: نظام مدنی ما بزرگترین دموکراسی غرب آسیا را دارد و یکی از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است مشروعیت نظام ما مشروعیت ولایت فقیه است.
وی یادآور شد: جالبتر این که بر اساس تفکر اسلامی در نظام مدنی ساز و کارهای دموکراتیک جانمایی شده در کشور ما انجام شده و این دستاورد عظیمی است که غرب خیلی از آن میترسد و واهمه دارد.
وی تصریح کرد: چالش بعدی چالش اثباتی است انقلاب در چنین چالشهایی پدید آمده است مکتب اهل بیت (ع) را پایهای برای زندگی مدنی قرار دهیم.
لاریجانی افزود: مکتب اهل بیت (ع) را به عنوان پایهای برای زندگی مدنی باید تبلیغ کنیم و این مبحث جالبی است که شیخ صدوقی از امام صادق (ع) نقل کرده است که نفع و ضرر خود را در میزان اسلامی تشخیص و بر اساس آن نفع عمل کند.
وی ادامه داد: شیعیان باید کارشان مرتب باشد و بر اساس دستورالعملهای انبیا و اهل بیت (ع) هر روز برنامه داشته باشند.
فتنه اقتصادی توطئه استکبار علیه ایران
معاون امور بینالملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اظهار داشت: امروز استکبار برنامههای زیادی بر علیه ما دارد که یکی از آنها فتنه اقتصادی است و دیگری عدم کارآمدی نظام که هر دو سوار بر هم هستند.
لاریجانی با بیان این که جای خالی مکتب اسلام را چیزی پر نمیکند، گفت: امروز برای مکتب اسلام جای زیادی باز شده و مردم کشورهای دیگر میخواهند بدانند مکتب مردم ایران چیست و ما مکتب اهل بیت (ع) را به عنوان پایه زندگی عملی باید قرار دهیم.
وی افزود: ائمه بصیرت را مبتنی بر مفهوم عقل عنوان میکنند عقل در لسان اهل بیت (ع) یعنی ما نفع و ضرر خودمان را بر اساس اسلام تشخیص دهیم و عمل کنیم.
لاریجانی گفت: امروز توطئههایی که بر علیه ما دارد بسیار زیاد است فتنه اقتصادی و عدم کارآمدی که مسئله جدی است بنابراین خیلی مهم است که ما دشمن را بشناسیم و حربههای آن را تشخیص دهیم.
وی بیان داشت: دشمن برنامههای بسیاری دارد ما باید فرزندانمان را طوری تربیت کنیم که زمانی که صحبتهایشان را میشنویم تشخیص دهیم حرف دشمن است یا نه.
لاریجانی گفت: سلامت محیط زندگی خانه افراد به معنای سلامت خود فرد، خانواده و اطراف محیط زندگیش است باید زندگیمان را بر اساس مکتب اهل بیت (ع) اثباتی بسازیم.
کارخانه های دروغ سازی دشمنان اعتماد مردم را هدف قرار داده است
لاریجانی تصریح کرد: بحث دیگر چالش معاندان است در حوادث ۸۸ و آشوبهای پیرامون آن خیلیها نگران بودند که مملکت از دست رفت و دشمن با تمام سرمایهگذاری خود فکر کرد که کار نظام تمام است اما با شکست مواجه شد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان داشت: غربیها بعدها دلیل این شکست را شجاع بودن رهبر معظم انقلاب، بصیرت و آگاهی مردم، موثر بودن رکن فضایی و امنیت و به خصوص سپاه اعلام کردند و به این نتیجه رسیدند که قسمت بصیرت مردم نکنه مهمی است و این که کجا ها را هدف قرار دهند که مردم دیگ سنسورهایشان کار نکنند. در این راستا با تبلیغات کذب خواستند اعتماد مردم نسبت به مسئولان را از بین ببرند و انواع کارخانههای دروغ سازی را به راه انداختند.
وی گفت: دعوای حقوق بشری ما در غرب سر یک مسئله است آیا مردم حق دارند بر اساس معیارهای اسلامی زندگیشان را تنظیم کنند یا خیر؟ غربیها معتقدند ما حق نداریم.
نشخوار مدرنیته قرن نوزدهم را به خورد مردم نمیدهیم
لاریجانی افزود: پایگاه دیگری که دشمن روی آن عملیات انجام میدهد مسئله عفت عمومی است؛ عفت عمومی به معنای عفت بر معیار اسلامی است.
وی ادامه داد: دشمن روی دو محور عفت عمومی در «حیا در زنان» و «غیرت در مردان» کار میکنند و دارند آن را موشک باران میکنند.
دبیر ستاد بینالمللی حقوق بشر قوه قضائیه یادآور شد: این بحث مسئله جدی است که نه تنها تدین که استقلال و آینده کشور ما نیز به آن وابسته است و این دو عامل مهم زندگی مدنی محسوب میشوند و این دو انتخاب خوبی هستند که حافظ زندگیمان است.
لاریجانی بیان داشت: حکومت و نظام باید با بی حجابی مقابله کند هم در مرد و هم در زن، امروز شعار فمنیست پست مدرن با شعار اسلامی ما همخوانی ندارد و ما نشخوار هزار بار جویده شده مدرنیته قرن نوزدهم را به خورد مردم نمیدهیم.
کد خبر 4480227منبع: مهر
کلیدواژه: استکبار جهانی دادگستری کرمان محمدجواد لاریجانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۷۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حامی اقتصاد اسلامی
دکتر پرویز داوودی، متولد ۱۳۳۱، پس از سالها خدمت عالمانه و صادقانه در جهت منافع ملی و مردم، سرانجام در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ درگذشت.او پس ازدریافت مدرک دکتری اقتصاد ازدانشگاه ایالتی آیووا آمریکا به ایران بازگشت تا بتواند متناسب با واقعیات اقتصاد ایران در دو حوزه علم و عمل، گام بردارد. از دهه ۶۰ شمسی و همراه با تسری انقلاب اسلامی در شئون مختلف کشور، داوودی درصدد پیگیری مباحث اسلامی در اقتصاد برآمد. این موضوع منجر به شکلگیری مباحثات گسترده میان او و آیات عظام مرحوم هاشمی شاهرودی و علامه محمدتقی مصباح یزدی شد. ثمره مباحثات مذکور، ایجاد گنجینهای غنی در زمینه مباحث پول و بانکداری بدون ربا بود که آغازی بر تدوین ادبیات نظری در این خصوص محسوب میشود. با وجود علاقه وافر دکتر داوودی به پیگیری مباحث علمی، این موضوع هیچگاه مانع او برای نقشآفرینی در عرصه عملی اقتصاد ایران نشد. معاونت وزارت اقتصاد در دولت هاشمی رفسنجانی، معاونت اول ریاست جمهوری و رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک در دولت محمود احمدینژاد، عضویت حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت اقتصادی قوه قضاییه در دوره مرحوم آیتا... هاشمی شاهرودی تنها گوشهای از خدمات او درعرصه عملی اقتصاد ایران است. برخلاف قشر وسیعی از اقتصاددانان درکشور که بابرداشت سطحی و تکبعدی از برخی نظریات اقتصادی، دست به توصیههای سیاستی غیرواقعبینانه و حتی مخرب دردولتهای مختلف زده و بستر تضعیف ارزش پول ملی و تنزل معیشت مردم را در اقتصاد ایران فراهم کردند، داوودی به واسطه تسلط بر دانش اقتصاد، تحلیلها و توصیههای واقعبینانه براساس اقتضائات ایران را در دستورکارخود قرارداد. این امر به افتراق نظرجدی میان او وسایرینی منجر شد که در مباحث پولی و ارزی، مسیر همرنگی با دیگران را انتخاب کرده بودند.عدالتمحوری
حمایت بیدریغ او از ادراکات و یافتههای کارشناسانه و عدالتمحورش و ارائه تحلیلهای واقعبینانه بر آن اساس، برایش بیهزینه نبود. در دولت نخست مرحوم هاشمی؛ اقتصاددانان جریان غربگرا و مجذوب صندوق بینالمللی پول برنامه مخرب و غیرواقعبینانه تعدیل ساختاری را اجرایی کردند؛ برنامهای که نه فقط در ایران بلکه در سایر کشورها نیز نتایج ناگواری را در اقتصاد رقم زد.باید خاطرنشان کردکه برخی حامیان سیاست تعدیل،حتی پیش ازاجرا،ازنتایج تنشزای آن مطلع بودند،چه اینکه یکی از اقتصاددانان غربگرا در همان برهه گفته بود اگر حتی ۱۵درصد از مردم ایران - معادل با ۹میلیون نفر در آن دوران - زیر چرخ توسعه له شوند، ایرادی ندارد؛ لکن این سیاست را در لفافه الفاظ موجهی همچون بازسازی کشور ورشد و توسعه ایران به خورد تصمیمگیران کلان اجرایی دادند.اعتراضات مردمی که بهواسطه سیاستهای غیرواقعبینانه و تحمیل شرایط طاقتفرسای تورمی به مردم توسط اقتصاددانان غربگرا رخ داد، بستری شدبرای رجوع رئیسجمهوروقت به منتقدان پیشین خود ودراین برهه بود که برگ زرینی در دوره حیات اجرایی مرحوم دکتر داوودی وبرخی دیگرازصاحبنظران اقتصادی دردانشگاه شهید بهشتی رقم خورد.
حمایت از مستضعفان
باعزم رئیسجمهوروقت برایتغییرشرایط نابسامان اقتصادی،سیاستهای قبل به کناررفت وپیادهسازی توصیههای برخی اقتصاددانان دانشگاه شهید بهشتی ــ از جمله دکتر پرویز داوودی ــ در دستور کار قرار گرفت. بهواسطه این سیاستها، نرخ ارز از ۷۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.تورم از ۴۹.۵درصد درسال ۱۳۷۴، به ۲۳درصد درسال ۱۳۷۵ کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی نیز رشد دو برابری را تجربه کرد و به ۵.۶درصد درسال۱۳۷۵رسید.برآیند این اقدامات، کفه ترازوی اقتصاد ایران را به نفع مردم ــ بهویژه اقشار متوسط و مستضعف ــ سنگین کرد؛ حال آنکه پیش از آن،سیاستهای تعدیل ساختاری بهعنوان نسخه دیکتهشده صندوق بینالمللی پول به نفع سرمایهسالاران در حال پیادهسازی بود. با اینحال عدم تمایل ایشان به خودنمایی و اعتقاد راسخ به کار خالصانه باعث شدتابه همراه همکاران خود،طریق گمنامی رابرگزیند و هیچگاه ازنقش بارز خود در آرامساختن اقتصاد ایران در جهت منافع ملی و مردم، سخنی به میان نیاورند.منش او در پیگیری سیاستهای اقتصاد مردمی وعدالتمحور درسالهای بعد نیاز ادامه پیدا کرد. پافشاری مرحوم داوودی بر حفظ ارزش پول ملی ومعیشت مردم موجب شده بود تا همواره موردهجمه رانتخواران ارزی، برخی تجار و صادرکنندگان انحصارگر، دلالان و بورسبازان قرار گیرد، بااینحال دکتر داوودی در برابر هجمههای این قبیل افراد هرگز عقبنشینی نکرد و پیگیری منافع مردم را سرلوحه کار قرار داد. امید است که رهروان علمی او در سالهای آتی نیز ادامهدهنده راه پر برکت وی باشند.
پدر اقتصاد اسلامی
محمدجواد توکلی - اقتصاددان
دکتر داوودی با آنکه تحصیلکرده آمریکا بودوقتی دردهه۶۰به ایران برگشتند به قم آمده وباهمکاری جمعی ازاساتید حوزه و دانشگاه از جمله مرحوم آیتا...هاشمی شاهرودی دربخش اقتصاددفترهمکاری حوزه ودانشگاه شروع به کار کردندودرواقع زمینهسازی برای تدوین کتب اقتصاد اسلامی توسط ایشان آغاز شد.دکتر داوودی آن زمان کتاب مبانی اقتصاد اسلامی وپول در اقتصاد اسلامی را به رشته تحریر درآوردند. داوودی پایه گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)با همکاری علامه مصباح را بنا نهادند واین امرزمینه آموزش دانشجویان بسیاری رافراهم کرد.یکی ازکارهای ایشان درسال۱۳۷۴مهار تورم۵۰درصدی با مشارکت دکتر شرافت جهرمی وبرخی دیگر بودکه دردولت آقای هاشمی اتفاق افتاد.تورم۵۰درصدی ناشی از سیاستهای موسوم به تعدیل اقتصادی بود که توسط آن دولت اجراشده بودوتیم دکتر داوودی وشرافت جهرمی،برای مهارآن به دولت کمک کردند.پرویز داوودی تمامقد از سفره مردم حمایت میکردند وخیلی دنبال آن بودندکه ایدههای اقتصاد اسلامی بتواند وارد مسائل شود.