Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@14:57:46 GMT

چرا بن سلمان تصمیم گرفت که ترامپ را به چالش بکشد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۷۶۷۶

چرا بن سلمان تصمیم گرفت که ترامپ را به چالش بکشد؟

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در رورزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: کشورهای تولید کننده نفت داخل سازمان «اوپک» و خارج از آن روز جمعه در آخرین لحظه بر سر کاهش نزدیک به 1.2 میلیون بشکه در روز برای جلوگیری از فروپاشی بهای جهانی نفت و بالا بردن دوباره بهای آن به توافق رسیدند، این توافق از ناحیه اقتصادی بسیار مهم است اما به نظر ما آن چه مهمتر است این است که ائتلاف عربستان و روسیه با قدرت نمایان شد و این ائتلاف چالشی برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به شمار می رود که دو روز پیش از برگزاری نشست اوپک خواستار آن شده بود که تولید نفت کاهش پیدا نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک سیلی محکم به صورت ترامپ است که به سیلی های دیگر که به وی زده شده اضافه می شود از جمله سیلی ای که توسط کنگره به وی زده شد و ترامپ را متهم به سهل انگاری و در مساله ترور«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی و تلاش برای تأمین حمایت از شاهزاده« محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان متهم کرد. سیلی دیگر نیز ناشی از ناکامی پیش نویسی بود که «نیکی هایلی» نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل و «جانشین احتمالی ترامپ» در مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه حملات موشکی«حماس» به سرزمین های اشغالی ارائه کرده بود.

بهای نفت پس از توافق اوپک و پایبندی کشورهای اوپک به کاهش نزدیک به 800 بشکه ای و روسیه که رهبری 10 کشور خارج از آن را رهبری می کند به 400 میلیون بشکه در روز، 5 درصد افزایش یافت و انتظار می رود که بهای هر بشکه نفت به 86 دلار برگردد همانطور که در ماه اکتبر گذشته بود به ویژه آن که عربستان سعودی به وعده خود عمل کرد و تولید خود را از 11.1 میلیون بشکه در روز در حال حاضر به 10.3 میلیون بشکه در ماه ژانویه آینده کاهش داد.

نمی دانیم که واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این موضع گیری های چالش برانگیز برای وی توسط عربستان چه خواهد بود و نیز نمی دانیم که ترامپ چگونه به این ائتلاف عربستان و روسیه که چه بسا محدود به داخل سازمان اوپک نشود و به مسائل دیگر کشیده شود واکنش نشان می دهد. ما در انتظار توئیت جدید« از سر عصبانیت» توسط ترامپ هستیم که به این سیلی به شکلی پاسخ دهد.

تا جایی که می دانیم این نخستین بار است که آقای«خالد الفالح» وزیر نفت عربستان سعودی خلاف رویکرد عربستان عمل می کند و در اظهاراتی مطبوعاتی علنی می گوید:« آمریکا در موضعی نیست که بر اوپک تحمیل کند که چه باید بکند...برای آن که تولید نفت را کاهش دهم نیاز به اذن کسی ندارم.» طبق معمول عربستان سعودی به خواسته های آمریکا بدون هیچ گونه تردیدی تن می دهد و تکبر و سلطه گری آمریکا طی سال های گذشته به درجه ای رسید که یک فرستاده به مکان نشست های اوپک می فرستد تا بر رایزنی های داخل آن نظارت کرده و خواسته های آمریکا را بر وزیر عربستانی دیکته کند و او نیز بلافاصله و بدون هیچ گونه تردیدی عمل می کند.

تفسیر ما درباره این چالش قوی ترامپ توسط عربستان سعودی است که چه بسا به چند دلیل صورت گرفته است که می توان آنها را در این نکته ها خلاصه کرد:

نخست: شاهزاده محمد بن سلمان به این نتیجه قطعی رسیده است که ترامپ رئیس جمهور آمریکا به فشارهای کنگره و بازهای مجلس سنا مانند «لیندسی گراهام»، «باب کروکر» و بقیه تن می دهد و حمایت از وی را بر می دارد و به دلیل جنایت ترور جمال خاشقجی عربستان را تحریم می کند به همین دلیل تصمیم به این گرفت که پاتک بزند.

دوم: طی نشست شاهزاده بن سلمان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه «زدو بند» و قرارداد خاصی به دست آمد که بارزترین عنوان آن ارائه حمایت و پشتیبانی از بن سلمان توسط پوتین در برابر هر گونه فشار آمریکا به دلیل جنایت قتل خاشقجی است.

سوم: پس از اعلام خروج قطر از سازمان اوپک عربستان دریافت که سازمان اوپک که عربستان بر آن سلطه دارد در صورت تن دادن به فشار آمریکا و کاهش ندادن تولید از هم می پاشد و خود را تنها و منزوی می بیند به همین دلیل تصمیم گرفت که اولویت را به حفظ اوپک و حفظ جایگاه خود بدهد زیرا جایگزین آن هرج و مرج در بازارها و کاهش بهای نفت به کمتر از سی دلار است؛ امری که درآمدهایش را کاهش داده و حالتی از خشم مردمی به وجود می آورد که ثبات عربستان و خاندان حاکم بر این کشور را تهدید می کند.

چیزی که باعث می شود این پاتک عربستان سعودی با تکیه بر روسیه و پوتین رئیس جمهور آن را بعید ندانسته یا از آن تعجب نکنیم این است که بن سلمان به یکی از نویسندگان سعودی نزدیک به خودش دستور داد که مقاله ای را منتشر کند و در این مقاله تهدید کند که در صورتی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر عربستان سعودی به دلیل پرونده قتل خاشقجی تحریم اعمال کند آن وقت ریاض به مسکو پناه می برد و برای روسیه در «تبوک» واقع در شمال عربستان سعودی پایگاه ایجاد می کند و سلاح های روسی را جایگزین سلاح های آمریکایی می کند.

پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که آیا عربستان سعودی و حاکم کنونی اش یعنی شاهزاده بن سلمان می توانند پیامدها و نتایج این اقدام  یعنی کمک گرفتن از روسیه برای رویارویی با آمریکا و انتقال تفنگ عربستانی از شانه آمریکا به شانه روسیه را تحمل کنند؟

اگر شاهزاده بن سلمان دست به این کار بزند این یک ماجراجویی بزرگی است زیرا پایان روابط ائتلافی استراتژیک عربستان با آمریکا که به مدت هشتاد سال ادامه یافته  به مثابه «اعلان جنگ» است و به همین دلیل شک و تردیدهای زیادی در این زمینه داریم.

در همه احوال توئیت آتی ترامپ که به این مساله می پردازد، بسیاری از پرسش ها را پاسخ داده و به گمانه زنی ها در این زمینه پایان می دهد. همچنین ما بر این باور نیستیم که زیاد منتظر می مانیم. این مرد(ترامپ) صبور نیست و بعید نمی دانیم که از این توئیت تا پایان تعطیلی این هفته یا حتی قبل از آن مطلع می شود آن وقت برای حادثه ای سخنی است.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف اوپک عبدالباری عطوان جماران دونالد ترامپ محمد بن سلمان عربستان سعودی و آمریکا منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۷۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان

به گزارش همشهری آنلاین «بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه در کنفرانس «فردا» مدعی شد این رژیم قدرت بالایی دارد و بزرگترین فاجعه‌ها را پشت سر کار گذاشته است اما اگر برای آینده برنامه‌ای نداشته باشد، این همه قدرت کافی نخواهد بود.

گانتس راجع به آینده غزه به روزنامه «یسرائیل هیوم» گفت جنبش حماس نباید در آینده بر غزه کنترل داشته باشد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی آزادی عمل خود را در این منطقه حفظ کرده و آن را اعمال کند و مدیریت مدنی باید از طریق یک نهاد فلسطینی که بخشی از حماس نیست، انجام شود.

وی افزود: برای تامین آینده باید کودتای استراتژیک و بزرگی در منطقه انجام دهیم و تحرک سیاسی صورت گیرد و به دنبال عادی سازی روابط با عربستان، تقویت اتحاد میانه‌روها در منطقه و ایجاد یک جبهه متحد در برابر محور رادیکال باشیم و این مهم تر از هر اقدا دیگری است.

ابتدای ماه آوریل، یک مقام آمریکایی تایید کرد «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی این کشور، قرار است برای ادامه گفتگو با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان درباره توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان به ریاض سفر کند.

یک مقام آمریکایی دیگر به «سی‌ان‌ان» گفت: «این توافق بالقوه، که برخی آن را دارای چالش‌های دشوار می‌دانند، شامل عناصر بسیاری از جمله توافق نظامی آمریکا با عربستان سعودی است که از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن حمایت کند».

همچنین آکسیوس گزارش داد سالیوان به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و با شاهزاده محمد بن سلمان یک «توافق بزرگ» که شامل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و یک معاهده دفاعی است، گفتگو خواهد کرد.

شایان ذکر است که عربستان سعودی پیش از این تایید کرده بود که قبل از توقف تجاوزات خود، عقب نشینی از غزه و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، هیچ رابطه‌ای با تل‌آویو نخواهد داشت.

کد خبر 845047 برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت