Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:56:01 GMT

نفس خیابان ها بند آمده است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۷۸۷۹

نفس خیابان ها بند آمده است

تهران- ایرنا- طول و عرض خیابان ها پر شده از انواع خودروها، گاه چنان نزدیک به هم پارک شده اند که باید صف خودروها را دور بزنی تا راه باریکی برای عبور پیدا کنی، فاجعه زمانی است که صف خودروهای پارک شده، دو یا سه صفه می شود، صف هایی طولانی و نفس گیر.

کوچه و خیابان های شهر به پارکینگ های عمومی تبدیل شده، خودروهایی رنگارنگ و مدل به مدل که گاه تصور می کنی قدم در نمایشگاه بزرگ خودرو گذاشته ای.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر پیش از این خیابان های پرترد شهر که سازمان و ادارات در آن قرار داشتند، مملو از خودرو بود، اکنون این معضل به سطح کوچه ها و محلات سرایت کرده است به گونه ای که کمتر کوچه ای دیده می شود که از وجود این ارابه آهنی در امان باشد به همین دلیل بسیاری از ساکنان خانه ها در مقابل در خانه هایشان با نصب تابلویی، می نویسند، « جلوی پارکینگ پارک نکنید»، « پارک ممنوع» یا « پارک = پنجر». در چنین شرایطی در طول شبانه روز بسیاری از افراد با یکدیگر درگیر می شوند و گاه کار به نزاع و کلانتری کشیده می شود.
د راین آشفته بازار دیگر مهم نیست که خودروی خود را چگونه و کجا پارک کرده ای، آیا در تردد شهروندان ایجاد مشکل کرده ای یا نه؟ مهم این است که کارت راه بیفتد.
به آن شهروندی که خودرواش را در میان صف های طولانی به زور جای می دهد، کاری نداریم، اینکه جلوی تابلوهای «پارک اکیدا ممنوع»، پل، ایستگاه اتوبوس و در مدرسه و آموزشگاه پارک می کند هم کاری نداریم، معضل از آن جایی شروع می شود که در خیابان ها، به ویژه خیابان های کم عرض، صف های دوم و گاه سوم برای پارک خودرو، تشکیل می دهند و با قیافه ای حق به جانب می گویند، «جای پارک نیست، کار واجب دارم...»
نبود فرهنگ شهرنشینی و به تبع آن نبود فرهنگ رانندگی در کلانشهرها، در کنار نبود خدمات و تاسیسات مرتبط، مشکلات را مضاعف کرده است. آن زمانی که صنعت خودروسازی پیشرفت می کرد، چه کسی فکرش را می کرد که خیابان ها مملو از انبوه خودروها شود و حتی زیستگاه انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد، زیستگاهی که باید محلی برای آمد و شد و زندگی باشد، با پارک خودروها نفسگیر شده است چرا که پارک هر خودرویی مساحتی از راه های شهری و معابر را به خود اختصاص می دهند.
تولید هر خودرو و ورود آن به شهر علاوه بر ایجاد ترافیک و آلودگی هوا، مشکلات دیگری را نیز بوجود آورده است که از عمده ترین آن می توان به نبود پارکینیگ اشاره کرد.
کم عرض بودن معابر محلی در کلانشهرهایی مثل تهران و پارک کردن خودروها در همین معابر، مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است که لازم است مدیریت شهری با ایجاد پارکینگ های طبقاتی و عمومی در این زمینه چاره اندیشی کنند.
کارشناسان شهری معتقد هستند که اعتبار هر شهری بستگی به خدمات و تأسیساتی دارد که اساس سکونت‌گاه ‌های شهری را تشکیل می ‌دهند. هر چه کیفیت ارائه این خدمات بهتر باشد، زندگی در آن راحت ‌تر و هزینه زندگی برای شهروندان کمتر خواهد بود از سوی دیگر چنانچه این خدمات در مکان‌ های مناسب و به اندازه کافی باشد، از هزینه‌ های اقتصادی و زمانی ساکنان به نحو محسوسی کاسته خواهد شد.
مشکل پارک خودرو ناشی از ناهمخوانی سرعت سرسام ‌آور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیر ساخت‌های شهری است که مشکلات متعددی در شهرهای پرجمعیت ایجاد می‌کند که از جمله آنها، معضل جای پارک است.
برخی کارشناسان این حوزه معتقدند کمبود محل مناسب برای پارک خودرو، فقط به شهر تهران محدود نمی ‌شود و دغدغه مشترک مسئولان شهری و مردم در بسیاری از کلانشهرهای جهان است. بر این اساس برخی کشورها علاوه بر دریافت جریمه، هزینه هایی برای پارک خودرو از شهروندان دریافت می کنند تا به راحتی قانون را زیر پا نگذارند، مانند «لندن» که گفته می شود هزینه یک جای پارک در این شهر گاهی حتی از قیمت یک خانه هم بیشتر است.

* مهاجرت به کلانشهرها و تبدیل خیابان ها به پارکینگ
در این بین مردم نیز حرف هایی برای گفتن دارند، از نبود پارکینگ و نبود زیر ساخت ها گرفته تا آلودگی هوا و ترافیک.
علی مرادی مردی حدود 60 ساله بیش از 20 سال است که در خیابان های تهران به شغل رانندگی مشغول است. او می گوید: وضعیت تهران روز به روز بدتر از گذشته می شود، با افزایش جمیعت پایتخت شاهد افزایش خودرو هستیم، هر چه بر میزان وسائل نقلیه عمومی افزوده شود، گویا فایده ای ندارد، کوچه و پس کوچه های تهران تبدیل به پارکینگ شده و رفت و آمد عابران پیاده و خودروهای دیگر را دچار مشکل کرده است.
وی ادامه می دهد: تصور کنید بابت هر خانواده ای که به جمعیت کلانشهرهایی مثل تهران افزوده می شود، حداقل یک خودرو نیز افزوده می شود، به نظر من باید فکری به حال کنترل جمیعت تهران کرد، باید تناسبی بین جمیعت، امکانات و خدمات وجود داشته باشد. بارها شده که برای انجام یک کار کوچک یک ساعت دنبال جای پارک بودم اما جای پارکی پیدا نکرده ام.

* تعطیلات آخر هفته و معضل پارکینگ
زهرا نوری، کارمند یکی از سازمان های دولتی است او نیز می گوید: در طول هفته کار می کنیم و آخر هفته می خواهیم با خانواده بیرون برویم تا حال و هوای اهل خانه عوض شود، به عنوان مثال پنجشنبه ها که بیرون می رویم ساعت ها در ترافیک هستیم، ترافیک آن قدر سنگین است که واقعا کلافه می شویم از زمانی که طرح زوج و فرد در روزهای پنجشنبه برداشته شد این وضعیت بدتر شد، وقتی هم که به مقصد می رسیم باید ساعت ها دنبال جای پارک بگردیم در نهایت خسته می شویم و به خانه بر می گردیم.
او از مسئولان خواست در این زمینه تدبیری اندیشیده شود تا با دیدن نمای شهر لذت ببریم نه اینکه از نظر بصری خسته و کلافه شویم، به جای اینکه به اطرف نگاه کنیم و از وجود درخت و گلکاری های خیابان ها لذت ببریم تا چشم کار می کند، شاهد پارک خودروها هستید آن هم خودروهایی که دوبله و گاه سوبله پارک می کنند.

* پارک خودروی کارکنان سازمان ها در کوچه پس کوچه های محلات
اکرم فدایی، شهروند یکی از محلات قدیمی تهران می گوید: منزل ما در اطراف بیمارستان و شهرداری قرار گرفته است، کارمندان این ادارات خودروهای خود را در کوچه ما پارک می کنند، علاوه بر کارمندان، ارباب رجوع ها هم اضافه شده اند، وقتی ساعت 7 صبح بیرون از خانه می آیید، می بیند کوچه مملو از خودروهایی است که به هم چسبیده شده اند به گونه ای که راهی برای تردد نداریم.
وی ادامه می دهد: ما پارکینگ نداریم، اگر برای انجام کاری با خودروی خودمان بیرون برویم وقتی برگردیم اصلا جای پارک نیست، بارها شده، کارکنان این سازمان ها خودروهای خودروی خود را دوبله پارک کرده، رفته اند سرکارشان و ما سرگردان در کوچه، منتظر می مانیم تا صاحب خودرو بیاید و خودرواش را جا به جا کند تا خودروی خودمان را حرکت دهیم. بارها این مشکل را به مسئولان محلی اطلاع داده ایم تا با ساخت پارکینگ برای کارکنان خود، مشکل ما را حل کنند اما متاسفانه حدود 10 یا 12 سالی است که وضعیت این گونه است و هر روز بد و بدتر می شود.

* بارها دوبله یا سوبله پارک کرده ام
علی مردی حدود 35 ساله و شغلش آزاد است، می گوید: بارها دوبله و حتی سوبله پارک کردم و جریمه هم شدم، وقتی ساعت ها دنبال جای پارک می گردم و جایی پیدا نمی کنم تا خودروام را پارک کنم آن هم برای انجام یک کار چند دقیقه ای، مجبور می شوم، خودرم ام را دوبله پارک کنم، از طرفی مسئولان مدام می گویند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، اما خودشان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی کنند.
او می افزاید: تهران را به محل اجرای طرح های زود و فرد و طرح ترافیک تبدیل کرده اند اما مسئولان خودشان به راحتی از طرح استفاده می کنند و از خط ویژه رد می شوند، نمی دانند وسایل نقلیه عمومی ما چه شرایطی دارد و جوابگوی این جمیعت نیست، نمی دانند ترافیک چیست و پیدا نکردن جای پارک یعنی چه.
وی ادامه می دهد: یک بار سوار بی آر تی یا مترو شوند، ببینیم، می توانند شرایط موجود را تحمل کنند یا در ترافیک های سنگین گیر کنند یا دنبال جای پارک بگردنند، باید خودشان را جای مردم بگذارند، طرح بدهند و خودشان هم اجرا کنند.

* شرایط احداث پارکینگ‌های عمومی
کلانشهرهایی چون تهران نیازمند احداث پارکینگ های عمومی زیادی هستند. در این زمینه نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم. شهرداری شرایطی را برای احداث پارکینگ های عمومی تعیین کرده است. به غیر از اختصاص بخشی از سرمایه، شرایط دیگری نیز برای احداث پارکینگ عمومی مورد نیاز است که شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران، به دلیل ناآگاهی نسبت به آن از احداث این مراکز سر باز می‌زنند.
قانونی که شهرداری برای صدور مجوز احداث پارکینگ‌ های عمومی بدان استناد می‌کند، بدین قرار است که تأمین و احداث تمام پارکینگ‌های مورد نیاز طبق ضوابط مصوب کمیسیون ماده (5) شهر تهران تعیین شده در پروانه‌های ساختمانی هر یک از کاربری ‌ها، برای تمام ساختمان‌ها و در همه پهنه‌ها الزامی است و صدور هر گونه عدم خلاف یا گواهی پایان کار، منوط به تأمین همه پارکینگ‌های مورد نیاز، در همان ساختمان یا در پارکینگ‌های مشاعی با فاصله حداکثر 250 متر خواهد بود.
تبصره (9) این قانون می گوید: تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز برای ساختمان‌ها و مجتمع‌هایی که از کاربری‌های مختلف برخوردارند، بایستی برابر مجموع تعداد حداقل پارکینگ‌ های لازم برای هر یک از کاربری ‌ها طبق ضوابط، محاسبه و تأمین شود.
همچنین بر اساس تبصره (10) این قانون، همه ادارات، ارگان‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و غیردولتی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و ساختمان‌های با عملکردهای گوناگون که مراجعان زیادی دارند، در زمان احداث یا تجدید بنا یا ساماندهی فضاهای خود، ملزم به تأمین پارکینگ مورد نیاز مراجعان بر اساس ساعات و روزهای اوج مراجعات، علاوه بر نیاز خود طبق ضوابط، و حداکثر در یک برنامه پنجساله در همان ساختمان یا در پارکینگ‌های عمومی اطراف، تا شعاع 250 متر است.
بر اساس تبصره تبصره (11) نیز احداث پارکینگ مازاد بر ضوابط، در قطعات و پلاک‌های همه پهنه‌های شهر تا سقف دو برابر پارکینگ‌های مورد نیاز هر واحد در طبقات زیرهمکف (منفی)، بدون الزام به رعایت سطح اشغال و بدون محاسبه در تراکم ساختمانی مجاز و مشروط بر حفظ درختان موجود در ملک، مجاز است.
در محلات، بافت‌ها یا عرصه‌هایی که به هر علت، امکان تأمین پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی موجود و احداثی وجود ندارد (و ضوابط آن به تصویب کمیسیون ماده 5شهر تهران خواهد رسید)، شهرداری تهران موظف است، ترتیبی اتخاذ کند تا در کنار عرصه‌ های مذکور و در فاصله ‌هایی تا شعاع 250 متر، پارکینگ‌های عمومی و ترجیحا به صورت مشاعی و با حق انتقال و واگذاری به اشخاص جهت پلاک‌ های که طبق ضوابط قابلیت تأمین پارکینگ ندارند، با مشارکت بخش خصوصی و مصرف‌کنندگان محلی ایجاد و احداث شود.
گفته می شود کلانشهری چون تهران به بیش از هزار و 500 پارکینگ نیاز دارد حال باید پرسید با این حال آیا احداث پارکینگ با شرایط ذکر شده از سوی شهرداری، شدنی است؟

* توقف دوبله خودرو مشمول اعمال قانون می شود
رحیم ساعد، جانشین پلیس ترافیک شهری پلیس راهور در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا گفت: توقف دوبله خودروها با حضور راننده یا بدون حضور او و سرنشین، مشمول اعمال قانون می شود و با تخلف توقف در محل پارک ممنوع، برخورد می شود.
وی ادامه داد: همواره طبق تدابیر اتخاذ شده برای روان‌سازی ترافیک در معابر شهر تشدید برخورد با تخلفات ساکن به ویژه پارک دوبل و توقف در محل‌ های ممنوعه در دستور کار ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد. مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی با حضور در معابر اصلی و فرعی، نسبت به اعمال قانون خودروهای متخلفی که اقدام به توقف در محل‌ های ممنوعه همچون پارک ممنوع یا به شکل دوبل گاه سوبله خودروی خود را پارک می کنند، اقدام خواهند کرد.
سرهنگ ساعد افزود: علاوه بر معابر اصلی که حضور ماموران پلیس راهور در آن افزایش می‌یابد، شماری از ماموران در معابر فرعی نیز حاضر شده و با تخلف پارک دوبله برخورد می کنند چرا که در مواقع مختلفی دیده شده که بار ترافیکی در یک معبر فرعی به خیابان اصلی کشیده شده و سبب اخلال در ترافیک می‌شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر حضور گشت ‌های محسوس و نامحسوس پلیس در معابر، در برخی محل ها به خصوص در معابر پرترافیک، از خودرو مکانیزه ثبت تخلفات ساکن نیز استفاده می شود.
به گفته وی، دستگاه های کنترل مکانیزه دوربین دار که روی خودروهای پلیس راهور نصب شده نیز با گشت زنی در سطح شهر، تخلف توقف حاشیه ای و ساکن (پارک دوبله و غیرمجاز) خودروها در سطح کلانشهرها را برای اعمال قانون ثبت و ضبط می کنند.
سرهنگ ساعد گفت: این خودروهای مکانیزه علاوه بر ثبت تخلف پارک حاشیه ای و دوبله خودروها، توقف غیرمجاز در معابر دارای پارکومتر را نیز برای اعمال قانون، ثبت می کنند و تخلفات ثبت شده توسط این خودروها از طریق پیامک به رانندگان و مالکان خودرو اعلام می شود. استفاده از این خودروهای مکانیزه سرعت و دقت ثبت تخلفات را نیز افزایش داده است.
وی تاکید کرد: توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، توقف در حریم تابلوهای‌ ایستادن ممنوع، توقف در ابتدا و انتهای پیچ‌ها، روی پل‌ها، حریم تقاطع‌ها، توقف غیرمجاز در ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و تاکسی)، توقفات دوبله و هر نوع توقفی که باعث سد معبر یا اختلال در عبور و مرور می ‌شود و توقف وسایل نقلیه غیرمجاز در ایستگاه‌های مخصوص بارگیری و تخلیه بار از جمله تخلفاتی است که توسط این سیستم مورد اعمال قانون قرار می ‌گیرد.
سرهنگ ساعد ادامه داد: در سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای با استفاده از خودرو، از دوربین پلاکخوان منصوب بر روی خودرو برای کنترل پارکینگ‌های عمومی، کنترل خودروهای سرقتی، خودروهای دارای خلافی یا نظارت بر حرکت منظم در خیابان‌ها در برخی کشورهای اروپایی استفاده شده است. مبنای قانونی سامانه جدید کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات است که با بکارگیری خودروهای مجهز به دوربین‌های ثبت تخلف، اجرا شد.
به گفته وی، خودروهای کنترل مکانیزه توان حرکت یکنواخت را در خیابانها دارند و ابزار اصلی نظارت بر انواع پارک ‌های حاشیه‌ای است. ‌این خودروها با میانگین سرعت ۲۰ تا۳۰ کیلومتر بر ساعت (با توجه به حجم ترافیک محل و توقفات در تقاطع‌ها) توان نظارت بر حدود 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و700 پارک غیرمجاز را در ساعت دارا است. حرکت با این سرعت این امکان را به دوربین می‌دهد که ضمن تصویربرداری، پلاک اتومبیل را شناسایی و شماره آن را ذخیره کنند.
سرهنگ ساعد، در عین حال به معضل کمبود پارکینگ های عمومی و طبقاتی در سطح کلانشهرها اشاره کرد و از شهروندان خواست از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که خودروهای تک سرنشینی در سطح شهر زیاد است و در این شرایط باید فرهنگ استفاده از وسائل نقلیه عمومی را در خود نهادینه کنیم.

* مردم تخلفات را گزارش دهند
سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی نیز از راه اندازی سامانه موبایلی بازرسان پلیس راهور خبر دادهو از مردم خواسته تا تخلفات رانندگی را گزارش دهند.
وی از ویژگی های سامانه ثبت تخلفات خودرو را گزارش گیری از فعالیت های صورت گرفته، سرعت در عمل و ثبت تخلف عنوان کرد و افزود: بازرسان نامحسوس این سامانه تحت آموزش قرار گرفته و این سامانه یک برنامه برای تسری در ارسال ثبت گزارشها است. بازرسان نامحسوس از خود مردم هستند و برابر قانون این افراد دارای مدرک کارشناسی به بالا و آموزش دیده و به صورت بصری گزارش های خود را اعلام می کنند.
مهری افزود: در گذشته این تخلفات به صورت قبض ارسال می شد اما اکنون به صورت موبایلی ارسال می شود و بازرسان با مردم برخورد مستقیم ندارند فقط گزارش می دهند و تخلف را با تلفن همراه پیامک کرده و پلیس هزینه آن را پرداخت می کند.
وی اظهار داشت: در این سامانه بازرسان نامحسوس 9 کد تخلفاتی را رصد و اعلام می کنند.

* میزان جریمه های توقف ممنوع و پارک دوبله
بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی، جریمه تخلف در محل ایستادن ممنوع یا مطلقا ممنوع در کلانشهرها و جاده های بین شهری 400 هزار ریال، سایر شهرها 300 هزار ریال و روستا و راه های روستایی 100 هزار ریال است.
توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع در کلانشهرها و جاده های بین شهری 500 هزار ریال، سایر شهرها 400 هزار ریال و در روستا و راه های روستایی 200 هزار ریال است.
همچنین توقف دوبله در معابر در کلانشهرها و جاده های بین شهری 30 هزار ریال، سایر شهرها 200 هزار ریال و روستا و راه های روستایی 100 هزار ریال است.
گزارش از معصومه نیکنام
اجتمام * 9105 * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ناجا راهور شهري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش سوزی یک باب مغازه در بندرعباس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: این آتش سوزی ساعت ۱۹ و ۵۵ دقیقه اعلام شده بود که با حضور شش گروه از آتش نشانان پس از حدود سه ساعت مهار شد.

محمدامین لیاقت افزود: این مغازه دوطبقه بوده که طبقه فوقانی آن انبار بود و به علت اینکه پشت این مغازه نیز پارکینگ عمومی بود، شدت گرمای آتش موجب خسارتی به شماری از ماشین های متوقف در پارکینگ شد.

وی گفت: این آتش سوزی خسارت جانی نداشت و خسارت مالی و علت حادثه در دست بررسی است.

بیشتر بخوانید؛ فوت دو تن بر اثر تصادف در بندرعباس

پیشتر در فضای مجازی گفته شده بود در این حادثه چندین مغازه آنش گرفته که آتش نشانی این خبر را تکذیب کرد.

دیگر خبرها

  • برنامه های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی قرآن تشریح می شود
  • وضعیت پارکینگ‌های کرمانشاه صدای فرماندار را درآورد
  • برنامه‌ریزی برای احداث پارکینگ در خیابان شهید چمران قم
  • ساماندهی پارک موتورسیکلت‌ها در خیابان لاله‌زار جنوبی
  • مهار آتش سوزی یک باب مغازه در بندرعباس
  • مواظب شهرک نشینان ایرانی باشید
  • آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت به پرداخت ملت (سهامی عام)
  • مواظب شهرک نشینان ایرانی باشد
  • ایجاد گروه جدید برای تذکر حجاب در خیابان‌ها | فرمانده سپاه تهران از ورودی جدی «سفیران مهر» گفت
  • بهترین مسیرهای پیاده‌روی تهران کدام‌اند؟