Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا -معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت:نرخ خرید برق از تولیدکنندگان بخش خصوصی از سوی وزارت نیرو بسیار فراتر از نرخ پایه است چراکه هنگام پرداخت این ارقام با ضرب در سایر ضرایب محاسبه و پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، سید محمد صادق زاده روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به وجود منابع عظیم باد و خورشید در کشورمان گفت: منابع تولید انرژی در کشورمان در بخش انرژی های تجدیدپذیر دست کمی از منابع نفت، گاز و همچنین هیدروکربوری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه، انرژی های تجدیدپذیر در رفع چالش های آبی و زیست محیطی کشورمان بسیار اثرگذار است، بر توسعه هرچه بیشتر این روش از تامین انرژی و استفاده از مزایای آن تاکید کرد.
صادق زاده اظهارکرد: در دو سال گذشته بخش خصوصی و غیر دولتی ها مشارکت گسترده ای را در بخش انرژی های تجدیدپذیر و استفاده از نعمات خدادادی داشته اند که مزیت های مختلفی از جمله سوق یافتن سرمایه بخش خصوصی به بخش ارزش افزوده و کاهش سرمایه گذاری دولتی و اشتغالزایی در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور از آن جمله است.
وی با بیان اینکه، تاکنون دو هزار واحد نیروگاه های مقیاس کوچک خورشیدی در کشور به بهره برداری رسیده است افزود: تا پایان سال نیز یکهزار واحد دیگر از نیروگاه های کوچک خورشیدی که هرکدام حدود 1.3 دهم اشتغالزایی به همراه خواهد داشت در کشور به بهره برداری می رسد.
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) اظهارکرد:حرکت نهادهای بسیج و مردم نهاد در توسعه این نیروگاه های مقیاس کوچک در حال حاضر با شدت بیشتری فعال شده است و امیدواریم توسعه های آتی بسیار فرااگیرتر و گسترده تر از دوسال گذشته باشد.
وی همچنین با بیان اینکه تعداد نیروگاه های مگاواتی بزرگ حدود 90 نیروگاه را شامل می شود گفت: به سرعت این نیروگاه ها در حال رشد هستند و مجموع ظرفیت این نیروگاه های بزرگ مقیاس مگاواتی به 670 مگاوات رسیده است، بنابراین از دو سال پیش که سهم تجدیدپذیرها کمتر از دو دهم درصد در سبد برق کشور بود به بیش از یک درصد رسیده ایم.
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود:اگر همین روند ادامه داشته باشد به ظرفیت سهم پنج درصدی که مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است در طول برنامه ششم محقق شود خواهیم رسید و چهاردرصد دیگر در چهارسال آتی اتفاق خواهد افتاد.
وی بابیان اینکه، ما تغییر مسیر نه چندان مهمی در سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیرها و کاهش سرمایه گذاری های خارجی به دلیل تحریم ها را تجربه کرده ایم افزود:البته آنها نتوانسته اند رشد تجدیدپذیرها را متوقف کنند بلکه باعث شدند که این سرمایه گذاری هاه از محل عمدتا خارجی به سوی سرمایه گذاری داخلی تغییر مسیر دهد.
صادق زاده با بیان اینکه، در طول دو سال گذشته انتقال فناوری ها خارجی در بخش انرژی تجدیدپذیر اتفاق افتاده است افزود: البته فناوری های انرژی های تجدیدپذیر از پیچیدگی خاصی برخوردرا نیستند و دانشگاه ها و بنگاه های صنعتی ما عمدتا این را در اختیار داشته اند اما این فناوری عمومی نشده بود و دراخیتار عموم مردم قرار نگرفته بود.
وی معتقد است: انتقال فناوری با سرمایه گذاری خارجی در بخش تجدیدپذیر ها سبب شد که این نوع فناوری بسیار مفید در بین بخش خصوصی و مردم در شهرها و روستاه ها توسعه پیدا کند و بخش خصوصی با نحوه سرمایه گذاری و بازگشت آن آشنا شده و به آن اعتماد کنند، لذا دو سال گذشته در واقع فرهنگ سازی، اعتماد سازی و انتقال فناوری انرژی های تجدیدپذیر در کشور بوده است
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) همچنین افزود:ایجاد بازار انرژی های تجدیدپذیر این مزیت را داشته است که سرمایه های سرگردان را به جای ورود به بازارهای سوداگری جذب یک فعالیت زیرساختی بسیار مهم در کشور کند.آنهم زیرساخت بسیار مهم برق که مقدمه توسعه اقتصادی در کشور محسوب می شود.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه، کاهش نرخ رشد انرژی تجدیدپذیر واقع بینانه نیست اظهارکرد: اساسا حضور بخش خصوصی در این بخش مناسب بوده است، ضمن اینکه اساسا نرخ های بالاتر از سه تا چهاردرصد را نرخ بالایی تلقی می کنیم چه برسد به اینکه توقع داریم امسال شاهد نرخ رشد 40 درصدی باشیم.
صادق زاده همچنین گفت:از سال 1395 که نرخ های خرید تضمینی برق را طراحی کردیم و وزارت نیرو این نرخ ها را ابلاغ کرد تا امروز حدود دو نیم برابر هزینه سرمایه گذاری نیروگاه های تجدیدپذیر در جهان کاهش یافته است و مختص کشور ما نیست و در کشور ما این مسئله یک مقداری شدیدتر بوده است.
وی افزود: بنابراین اگر ما در اوائل سال 1395 هر یک واحد نیروگاه بعنوان مثال خورشیدی را حدودا یکهزار و 200 تا 300 یورو برای سرمایه گذاری خارجی پرداخت می کردیم امروز این به حدود 600 تا 700 یورو کاهش پیدا کرده است، ضمن اینکه در سال 1395 تقریبا سهم غالب سرمایه گذاری خارجی بوده است و امروز ما خطوط تولید صفحات خورشیدی، تجهیزات و کابله ها و ترانسفورماتورها را در داخل کشور داریم و تقریبا می توان گفت خط تولید بیش از 70 درصد فناوری این نیروگاه ها را در داخل کشور داریم اگرچه این خطوط تولید هنوز در کشورمان جوان هستند و تمام ظرفیت بکار گرفته نشده باشند اما به شدت فعال هستند.
صادق زاده همچین یادآور شد:ما در سال گذشته شاهد بزرگترین خط تولیدی صفحات خورشیدی با ظرفیت 130 مگاوات در سال در شهر شیراز بودیم که چند هفته پیش شاهد بودیم همین خط تولید به جهت وجود بازار مناسب در داخل کشور و کشورهای همسایه به 240 مگاوات افزایش یافت.
وی افزود:البته ما قبل از این چهار خط تولید قبل از آن به بهره برداری رسیده بود، هنگامی که خط تولید در کشور به بهره برداری می رسد هزینه های سرمایه گذاری به دلیل بومی سازی کاهش خواهد یافت.
ادامه دارد....
علمی ** 1836 **1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي صادق زاده نرخ خريد برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد

با انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش جت شخصی در ایران این خبر تیتر رسانه‌ها و فضای مجازی شد تا جایی که سازمان هواپیمایی با ارائه توضیحاتی گفت که این رخداد اتفاق جدیدی نیست و در گذشته هم سابقه داشته است. بنابر این توضیحات از سال ۱۳۸۲ آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری هواپیمای شخصی به تصویب رسیده است و مانعی برای خرید و فروش واستفاده از جت‌های شخصی در کشور نیست.

اما با انتشار این خبر بحث راجع به این موضوع داغ شد. بر اساس آمار حدود ۲۵۰ هواپیمای سبک در کشور وجود دارد که برخی در جهت اجاره برای تفریح یا مسافرت استفاده می‌شود. 

قیمت خرید و اجاره هواپیمای شخصی

برخی از هواپیمای سبک و دو نفره که کاربرد تفریحی دارد بر اساس نرخ جهانی حدود ۷ میلیارد قیمت دارند. در یک آگهی برای فروش جت شخصی نیز مبلغ ۳۶ میلیارد تومان به چشم می‌خورد. 

قیمت اجاره این هواپیما‌های سبک و جت‌های شخصی نیز متفاوت است. در یکی از سایت‌های پرواز با هواپیما تفریحی نرخ ساعتی ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده و در جای دیگر برای اجاره یک جت شخصی با ظرفیت ۶ مسافر برای سفر تا جنوب کشور مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون تومان درخواست شده است.

قیمت خودرو‌های خارجی

با توجه به قیمت خودرو‌های وارداتی و خارجی در کشور که بسیاری از آنها با هدف تعدیل بازار داخلی صورت گرفت بسیاری از افراد به جای خرید این خودرو‌ها می‌توانند اقدام به خرید هواپیمای سبک و تفریحی کنند. در ادامه به قیمت برخی خودرو‌های خارجی در بازار ایران اشاره می‌کنیم:

منبع: روزگار خودرو

tags # خودرو لوکس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • قیمت برق استرالیا در آینده رکوردی تاریخی خواهد زد
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • قیمت جهانی طلا امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۴