Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- 'عمران خان' نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت: پاکستان؛ یک رابطه شایسته و معقول با آمریکا را می خواهد. پاکستان؛ دیگر نمی خواهد مزدور تفنگ به دست آمریکا باشد.

واشنگتن پست می نویسد:'عمران خان' ستاره سالها قبل کریکت پاکستان تابستان امسال قدم به عرصه سیاست گذارد.
وی سالها در کسوت رهبر اپوزیسیون در صحنه سیاست پاکستان فعالیت داشت تا اینکه تابستان امسال به عنوان یکی از اعضاء دولت ائتلافی وارد حکومت شد و سرانجام هم مقام نخست وزیری را احراز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عمران خان در این مسند؛ میراث دار یک سلسله قطور از چالشهای سنگین کشورش است. فقر، تروریسم و فساد؛ اولی ترین این اولویتها هستند.
هفته گذشته رئیس جمهور ' ترامپ' توئیت های گزنده ای را با عمران خان رد و بدل کرد و ضمن آن کمک نظامی سالانه آمریکا به اسلام آباد را هم قطع کرد. ترامپ از عمران خان خواست که ' طالبان ' افغان را به پای میز گفت و گو بیاورد.
عمران خان اولین مصاحبه اش در مسند نخست وزیری پاکستان را با روزنامه واشنگتن پست و ' له لی ویماوت' سردبیر ارشد این روزنامه انجام داد که متن کامل آن که در شماره روز شنبه واشنگتن پست منتشر شده؛ به شرح زیر است:
سوال: برنامه ریزی شما برای رابطه کشورتان با آمریکا که رو به خراب شدن پیش می رود و تبدیل به یک جنگ کلامی با رئیس جمهور آمریکا در شبکه های اجتماعی بدل شده است، چیست؟ ترامپ در یک پیام توئیتری در ماه ژانویه نوشته بود؛ « آمریکا از روی نادانی در این 15 سال گذشته به ارزش بیش از 33 میلیارد دلار کمک در اختیار پاکستان قرار داده است، در حالیکه در مقابل؛ آنها هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل ما ندادند. چون رهبران ما را احمق فرض می کردند. پاکستانی ها به تروریستهایی که ما در افغانستان در پی شکارشان هستیم مأمن و پناهگاهی امن در اختیارشان گذاشتند و کمترین کمکی به ما نکردند. دیگر از این خبرها نیست'.
جواب: این یک جنگ توئیتری نبود، یک رکورد زدن درست و حسابی بود. این رد و بدل کردن ناسزاها در واقع سرزنش سیاستهای عمیقا معیوب آمریکا بود. در مورد رویکرد نظامی آمریکا در افغانستان بود.
عمران خان؛ در همین پائیز امسال توئیت کرده بود:' ترامپ باید با یک سری حقایق تاریخی آشنا بشود. پاکستان به اندازه کافی از جنگهایی که آمریکا به راه انداخته، معذب شده است.
حالا ما آن کاری را خواهیم کرد که به نفع مردم ما و منافع ماست'.
سوال: ترامپ شما را ملامت نکرده است. مقامهای سلف این جایگاه شما را خطاب قرار داده است.
پاسخ: نه. او در این توئیت ها گفته است که پاکستان مأمن و پناهگاه اینها یعنی رهبران طالبان بوده است. اما هیچ پناهگاه مخفی در پاکستان وجود ندارد. آمریکا 300 مییلیون دلار کمک به پاکستان را به خاطر سوابق گروههای ستیزه جو قطع می کند.
دستگاه نظامی آمریکا در اول سپتامبر / 10 شهریور / اعلام کرد که مبلغ 300 میلیون دلار کمک به پاکستان را قطع می کند چون به گفته واشنگتن؛ اسلام آباد نتوانست خوب از عهده گروههای جنگجو برآید.
سوال: در آمریکا همه مقامات می گویند که رهبران طالبان در پاکستان زندگی می کنند.
جواب: من وقتی به قدرت رسیدم؛ همه نیروهای امنیتی به من گزارش کامل از کار خود ارائه دادند. این نیروها به من گفتند که بارها و بارها از آمریکایی ها خواسته اند بگویند این مخفیگاههای طالبان که از آن نام می برند، کجاست تا ما برویم و پیدایشان بکنیم. اما هیچ مخفیگاهی در پاکستان وجود ندارد.
سوال: آیا شما خودتان واقعا این حرف را باور می کنید؟
جواب: ما 2.7 میلیون مهاجر افغان داریم که در پاکستان و در اردوگاههایی بزرگ زندگی می کنند.
سوال: اما آمریکایی ها احمق نیستند.
جواب: پس این طالبانی هایی که می گویند کجا هستند؟ بزرگ ترین نظارتها از مرزهای پاکستان با افغانستان وجود دارد. آمریکا هم با ماهواره هایش و هواپیماهای بدون سرنشینش منطقه را دیده بانی می کند. هرکس از این مرزها تردد کند؛ دیده می شود.
سوال: دولت آمریکا می گوید دوست دارد که پاکستان از این کار پناه دادن به رهبران طالبان دست بردارد.
جواب: اولا' اینکه؛ هیچ مخفیگاهی در پاکستان وجود ندارد. شاید چند صد نفر و یا 2 تا 3 هزار نفر از افراد طالبان باشند که به پاکستان آمده اند و خیلی راحت می توانند به این اردوگاههای پناهندگان افغان نقل مکان کنند.
سوال: رئیس جمهور ترامپ هفته گذشته نامه ای به شما نوشت و از شما خواست که کمک کنید طالبان را به پای میز مذاکره بیاورید. پاسخ شما به این نامه چه بود؟
جواب: صلح در افغانستان؛ به نفع پاکستان است. ما هر کاری از دستمان برآید؛ کوتاهی نخواهیم کرد.
سوال: آیا شما به طالبان فشار وارد خواهید آورد و آنها را پای میز مذاکره خواهید آورد؟
جواب: ما نهایت سعیمان را خواهیم کرد. منتها مسئله این است که فشار وارد آوردن بر طالبان، در حرف و کلام آسان است نه در عمل. یادتان باشد؛ هم اکنون 40 درصد از خاک افغانستان ؛ خارج از کنترل دولت است.
سوال: مقامات آمریکایی می گویند که پاکستان لنگرگاه رهبران طالبان شده است. نظر شما چیست؟
جواب: من اصلا این اتهامات را نمی فهمم. پاکستان هیچ ارتباطی با حادثه 11 سپتامبر ندارد. 'القاعده' در افغانستان حضور داشت. هیچ پاکستانی ای در این حمله دخالت نداشت. از پاکستان خواسته شده است که در جنگ آمریکا شرکت داشته باشد. پاکستانی های زیادی هستند که با این جنگ مخالف بودند از جمله خود من. در سالهای دهه 1980 ما در جهاد با حضور نیروهای شوروی در افغانستان با آمریکا همکاری کردیم. در سال 1989 ، وقتی شوروی بساطش را از افغانستان جمع کرد و رفت ، آمریکا هم رفت. پاکستان هم خاک افغانستان را ترک کرد اما همراه او، گروههای پیکارگر به علاوه 4 میلیون مهاجر افغان هم به کشور آمدند. اگر بعد از 11 سپتامبر ما بیطرف می ماندیم، می توانستیم از این ویرانگری که بعد از این واقعه اتفاق افتاد؛ جان سالم بدر ببریم. اما پاکستان به خط مقدم جبهه جنگ آمریکا با ترور تبدیل شد و جهنم را به چشم خودش دید. بالای 80 هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند. طبق آمارها، بیش از 150 میلیارد دلار به اقتصاد کشور لطمه خورد. سرمایه گذاران خارجی کشور را ترک کردند و باز نخواهند گشت. هیچ تیم خارجی هم به پاکستان نخواهد آمد. پاکستان به عنوان ' خطرناک ترین جا در جهان شناخته می شود.
سوال: به نظر می رسد که آمریکایی ها می خواهند که همین الآن گفت وگوهای صلح در افغانستان انجام بگیرد تا یک راه حلی برای جنگ پیدا شود و سربازان آمریکایی هم کشور را ترک کنند. آیا شما می خواهید که سربازان آمریکایی از افغانستان بروند؟
جواب: من سالهاست که می گویم؛ جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد. اما آنها در پاسخ؛ مرا ' طالبان خان' می نامند. وقتی شما سیاستهای آمریکا را قبول ندارید؛ نه خود آمریکا را، آنگاه می شوید 'ضد آمریکایی'. من خوشحالم که امروز همه اهمیت این موضوع را درک کرده اند که جنگ افغانستان فقط یک راه حل سیاسی دارد. اصل مطلب این است که؛ پاکستان هرگز دلش نمی خواهد که آمریکا با عجله و شتابزده خاک افغانستان را ترک کند، مثل اشتباهی که در سال 1989 کرد.
سوال: چرا؟
جواب: دلیلش کاملا روشن است. با خروج آمریکا در سال 1989 از افغانستان؛ آشوبی در این کشور به راه افتاد که از بطن آن 'طالبان' ظهور کرد. حال با توجه به این تجربه تاریخی؛ بهترین کار این است که اول، یک راه حل سیاسی برای جنگ پیدا شود و بعد؛ آمریکا از افغانستان خارج. 'آشوب'؛ آخرین چیزی است که ما برای افغانستان می خواهیم'.
سوال: اما الآن سربازان آمریکایی چندان زیادی در افغانستان حضور ندارند؟
جواب: بله. من هم این را می دانم. اما موضوع این است که ارتش افغانستان را دلارهای آمریکایی سر پا نگه داشته است. طالبان هم خودش خوب این واقعیت را می داند که برای بازسازی افغانستان؛ نیاز به کمک آمریکا خواهد داشت.
سوال: دیدگاه شما برای روابط پاکستان با آمریکا چیست؟ آیا شما دارید محکم کاری می کنید و خودتان را به چین نزدیکتر می کنید؟
جواب: من این نوع رابطه ای را که الآن پاکستان با آمریکا دارد را اصلا نمی پسندم. در حال حاضر پاکستان مزدور آدم کش اجیر شده آمریکاست و پول می گیرد و برای جنگ یک کس دیگر می جنگد. ما دیگر هرگز نباید در یک چنین مرتبه ای قرار داشته باشیم. این وضعیت نه تنها جان بسیاری از افراد ما را گرفت بلکه تمام مناطق قبیله نشین ما را نابود کرد و مهمتر از همه؛ کرامت نفس ما را از بین برد. ما یک رابطه متین و شایسته را با آمریکا می خواهیم.
سوال: یعنی چه؟
جواب: به عنوان مثال، رابطه ما با چین؛ یک رابطه یک بعدی نیست. یک رابطه تجاری بین دو کشور است. ما عین همین رابطه را با آمریکا می خواهیم.
سوال: بعضی ها فکر می کنند شما برای رعایت احتیاط و محکم کاری دارید از چین استفاده ابزاری می کنید؟
جواب: این آمریکا بود که ما را پس زد.
سوال: به همین دلیل بود که شما در این سالها موضعتان خیلی ضد آمریکایی شد.
جواب: وقتی شما سیاستهای آمریکا را قبول ندارید؛ این به معنای آن نیست که با آمریکا بدید و ضد آمریکایی هستید. این تفکر که می گوید؛ ' شما یا با من اید، یا علیه من' ؛ یک تفکر امپریالیستی است.
سوال: شما صحبتهایی راجع به حملات پهپادهای آمریکایی کرده اید.
جواب: کی مخالف حملات پهپادها نیست؟ چه کسی اجازه می دهد که در کشورش یک حمله با پهپاد انجام بگیرد و یک تروریست کشته شود اما در کنارش 10 تن از دوستان و همسایگانش هم کشته شوند؟ آیا تا به حال پیش آمده است که کشوری توسط متحدش بمباران شود؟ من البته که به این حملات اعتراض دارم . این حملات احساسات ضد آمریکایی را در کشور ایجاد کرد.
سوال: شما کشته شدن 'اسامه بن لادن' را هم تائید نکردید و آن را ' یک قتل بی عاطفه' خواندید.
جواب: این نه کشتن اسامه بن لادن بود و نه اعتماد کردن به پاکستان. این واقعا یک توهین به ماست که ما سربازانمان را و مردم غیرنظامی مان را از دست دادیم و حملات تروریستی را تحمل کردیم؛ فقط به بهای مشارکت کردن در جنگ آمریکا. آنگاه متحد ما به ما اعتماد نکرد و اسامه بن لادن را کشت. آنها بهتر بود قبل از انجام این عملیات، دولت پاکستان را در جریان آن قرار می دادند. ما نمی دانیم آیا دوست آمریکا بودیم یا دشمن آن.
سوال: شما به محض روی کار آمدن ؛ یک سری ژست های سیاسی در قبال هند از خود نشان دادید. اما هند به همه آنها بی اعتنایی کرد.
جواب: انتخابات هند نزدیک است. حزب حاکم یک رویکرد ضد مسلمانان و ضد پاکستان دارد. آنها همه گشایش های من به سویشان را دفع کردند.
سوال: هدف اصلی شما حذف فقر در کشورتان است.
جواب: بله. من می خواهم از پاکستان یک کشوری که در آن عدالت و مساوات برقرار باشد؛ بسازم. رویکرد من، رویکرد دولت رفاه است. در زمینه سیاست اقتصادی، سیاستهای اقتصادی من دقیقا در نقطه مقابل سیاستهای اقتصادی رئیس جمهور ترامپ قرار دارد. سیاستهای اقتصادی من بیشتر به سیاستهای سناتور ' برنی سندرز' نزدیک است. چالش اصلی من؛ مبارزه با فساد است. فساد را باید از رأس و سرمنشاء آن از بین برد. آنگاه می توان نهادهای حکومتی قوی برای کشور ساخت.
اروپام**1591**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی پاکستان رابطه با آمریکا مصاحبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۸۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جواب یک سوال ساده: بعد از سید کاپیتان کیست!

به گزارش "ورزش سه"، با انصراف و خداحافظی احتمالی سید محمد موسوی از تیم ملی والیبال ایران، کاپیتانی تیم ملی نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

موسوی که کاپیتان اول تیم ملی والیبال ایران بود، حالا با انصرافش کاپیتانی را به میلاد عبادی‌پور خواهد داد. میلاد در سال 2021 و 2022 سابقه کاپیتان اولی تیم ملی والیبال را داشته است و به خوبی از پس آن بر آمده است.

البته بر فرض محال اگر امیر غفور به تیم ملی والیبال ایران بازگردد و انصراف ندهد در عین ناباوری او کاپیتانی تیم ملی را بر عهده خواهد گرفت. میلاد عبادی‌پور که در سال گذشته در دو تورنمنت مهم غایب بود حالا با انگیزه بیشتر و کاپیتانی، مجددا به تیم ملی باز خواهد گشت.

تیم ملی در هفته اول لیگ ملت‌های والیبال بازی های دشواری دارد و می توان گفت اگر در همان هفته اول تیم ملی خوب نتیجه نگیرد از صعود به المپیک باز خواهد ماند.

دیگر خبرها

  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • جواب یک سوال ساده: بعد از سید کاپیتان کیست!
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم