Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:42:56 GMT

نبود متولی، مشکل اصلی حوزه گیاهان دارویی است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۹۰۱۱

نبود متولی، مشکل اصلی حوزه گیاهان دارویی است

بجنورد- ایرنا- مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: نبود متولی و یا چارت سازمانی از مشکلات اساسی حوزه گیاهان دارویی و صنعتی است.

علیرضا احمدی اسکویی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون دستگاه ها به حسب وظیفه در بخش هایی به صورت پراکنده فعالیت می کنند اما متولی سازمانی در این حوزه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی، کمبود اعتبار را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: تا سال گذشته هیچ اعتباری برای گیاهان دارویی در استان وجود نداشت و ما توانستیم نخستین موافقتنامه احیا و توسعه گیاهان دارویی و صنعتی را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی بگیریم.
احمدی اسکویی اظهار داشت: پارسال یک میلیارد و 900 میلیون ریال به گیاهان دارویی استان اختصاص یافت اما تنها 25 درصد از این رقم تخصیص یافت.
وی خاطرنشان کرد: چرای بی رویه و تغییر کاربری زمین ها از عوامل تهدید کننده رویشگاه گیاهان دارویی است.
مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در راستای آموزش، ترویج، احیا و توسعه راهبردی گیاهان دارویی در سال جاری 15 کلاس ترویجی برای 500 نفر در استان اجرا شده است.
در سطح جهان بیش از 30 هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده و تنوع گیاهی در ایران سه برابر اروپا است.
از هشت هزار گونه گیاهی که در ایران وجود دارد 2 هزار و 300 گونه ارزش دارویی دارد و یک هزار و 782 گونه از این گیاهان منحصر به ایران است.
در خراسان شمالی هم 350 گونه گیاه دارویی وجود دارد.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که عمده آن شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي گياهان دارويي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۹۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار پنج هزار میلیارد دلاری در انتظار حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا شمس اردکانی در مراسم آغازین سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی با اشاره به ایجاد این کنسرسیوم در آینده نزدیک، افزود: در حال حاضر در حوزه تولید علم در رتبه چهارم قرار داریم و بازار پنج هزار میلیارد دلاری حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی را پیش رو داریم که دریغ است از آن استفاده نشود.

وی گفت:همچنین سازمان غذا و دارو حمایت‌های خوبی را در این مسیر انجام داده است، اما توقع ما این است که این حمایت‌ها باز هم بیش از گذشته باشد.

شمس ادامه داد: یکی از بحث‌های توسعه، هم افزایی است و ما برای اینکه بتوانیم کشور قدرتمندی در منطقه و دنیا باشیم نیازمند این هستیم که کار‌های بزرگی انجام دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی
  • بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان تحت کشت گیاهان دارویی است
  • پیگیری ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی
  • پیگیری ایجاد کنسرسیوم گیاهان دارویی و فرآورده‌ های طب سنتی
  • بازار پنج هزار میلیارد دلاری در انتظار حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی