Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- آمارها نشان می دهد در نیمه نخست امسال 37 میلیارد و 747 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه به مرحله تخصیص ارز رسیده که 22 میلیارد و 41 میلیون دلار آن به طرح های بخش خصوصی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صندوق توسعه ملی نقش بین نسلی و ذخیره ارزی ایران را دارد که براساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تسهیلات صندوق توسعه ملی به 2 بخش تسهیلات ارزی و ریالی تقسیم می شود؛ مطابق اساسنامه صندوق، استفاده کنندگان از تسهیلات صندوق فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تعاونی و بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی هستند.
بررسی عملکرد توسعه صنوق توسعه ملی نشان می دهد که بخش عمده تسهیلات ارزی پرداخت شده توسط صندوق (اعلام وصول شده) در 6 ماهه نخست امسال، معادل 40 هزار و 395 میلیون دلار بود که از این مقدار 37 میلیارد و 747 میلیون دلار به مرحله تخصیص ارز، رسیده است.
همچنین در این مدت از مجموع تسهیلات ارزی مسدود شده، 22 میلیارد و 41 میلیون دلار به طرح های بخش خصوصی، 94 میلیون دلار به طرح های بخش تعاونی، 15 میلیارد و 44 میلیون دلار به طرح های بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی و 569 میلیون دلار به سایر موارد اختصاص یافته است.
در نیمه نخست امسال از مجموع مبلغ مسدود شده برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی، 16 میلیارد و 860 میلیون دلار با همکاری بانک های عامل و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مرحله پرداخت قطعی به متقاضیان رسیده است.

** 14میلیارد و 750 میلیون دلار قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به بانک ها ابلاغ شد
براساس ماده 16 اساسنامه صندوق که مقرر می کند اعطای تمام تسهیلات صندوق تنها از طریق عاملیت بانک های دولتی و غیردولتی خواهد بود، در ابتدای امسال 20 فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به مبلغ 14 میلیارد و 850 میلیون دلار تنظیم و برای امضا و اجرایی شدن به بانک های عامل ارسال شد. در 6 ماهه نخست امسال 19 فقره از این قراردادها به مبلغ 14 میلیارد و 750 میلیون دلار اجرایی و به بانک ها ابلاغ شد.
بانک های صنعت و معدن و ملت با 2 میلیارد دلار، پاسارگاد و تجارت با یک میلیارد و 500 میلیون دلار بیشترین میزان قراردادهای عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی را داشتند.

** رشد 17.5 درصد قراردادهای اعتباری
از مجموع قراردادهای منعقد شده اعتبارات سال 1395، 18 قرارداد به مبلغ 12 میلیارد و 550 میلیون دلار تا پایان سال 1396 اعتبار داشته و بانک ها از محل این قراردادها می توانند نسبت به معرفی طرح های واجد شرایط به صندوق، اقدامات لازم را انجام دهند.
در 6 ماهه نخست سال 1397، 6 قرارداد به مبلغ سه میلیارد و 250 میلیون دلار به دلیل تاخیر در بازگردانی قراردادها توسط برخی بانک ها، قراردادهای مصوب سال 1395 در سال 1396 انجام شده است.
قراردادهای اعتباری در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 17.5 درصد رشد داشته است.

** طرح‌های ارزی تامین مالی شده از محل قراردادهای عاملیت
در نیمه نخست امسال 27 طرح به مبلغ سه میلیارد و 88 میلیون دلار اعلام وصول شده است. همچنین در این دوره برای 28 طرح به مبلغ 2 میلیارد و 906 میلیون دلار (که برخی از آنها در دوره‌های گذشته اعلام وصول شده بودند) نزد بانک مرکزی نامه مسدودی صادر شده است.
همچنین برای جلوگیری از بلوکه شدن منابع صندوق برای طرح‌هایی که آماده دریافت تسهیلات نیستند، 9 طرح به مبلغ 329 میلیون دلار اعلام وصول شده و سه طرح به مبلغ 14 میلیون دلار به دلایل مختلف همچون انجام نشدن تعهدات توسط متقاضی در مهلت‌های مقرر و یا درخواست بانک عامل ابطال شده است.
براساس گزارش بانک مرکزی در نیمه نخست امسال برای گشایش اعتبار اسنادی صادره توسط بانک های عامل از محل کل تسهیلات ارزی مسدودی، یک میلیارد و 995 میلون دلار برای 31 طرح، پوشش صادر شده است. همچنین در این دوره برای 107 طرح، یک میلیارد و 688 میلیون دلار پرداخت قطعی انجام شده است.
مقایسه طرح های اعلام وصول و مسدود شده در 6 ماهه نخست سال گذشته و امسال نشان می دهد که میزان عملکرد امسال رشد داشته و بخش عمده‌ای از این افزایش عملکرد مربوط به طرح‌ های تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون‌ شهری است.
در این دوره برای 12 فقره از طرح‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری معرفی شده توسط بانک‌ها به صندوق، در مجموع بیش از یک میلیارد و 245 میلیون دلار اعلام وصول صادر شده است. اما پوشش‌ها و پرداخت‌های انجام شده امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل تحت تاثیر اعمال تحریم‌های ظالمانه توسط دولت آمریکا و نوسانات شدید ارزی در ماه‌های اخیر حداقل از لحاظ مبلغ، کاهش داشته‌اند.
اقتصام**9132*2025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عملكرد 6ماهه صندوق توسعه ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۹۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، این بانک که در زمره بانک‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات به آحاد ملت است، در سال ۱۴۰۲ به ۶۶ هزار و ۴۶۱ پرونده به مبلغ ۱۳۷ هزار و ۳۳۳ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد پرداخت کرده است.

این در حالی است که در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، بانک سپه در مدت اشاره شده ۲۸ هزار و ۱۱۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال برای ۴۴ هزار و ۳۶۳ فقره پرونده اختصاص داده است.

بانک سپه همچنین مبلغ ۶۴ هزار و ۴۷۹ میلیارد و ۵۰۱ میلیون ریال جمعاً بابت ۵۰ هزار و ۹۱۸ فقره تسهیلات اشتغالزائی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، استانداری‌ها، اشتغال زندانیان و بنیاد برکت مجموعاً از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ماقبل پرداخت کرده است.

این بانک همچنین به تعداد ۶ هزار و ۷۴۰ فقره تسهیلات ودیعه مسکن به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به مبلغ ۳ هزار و ۶۳۳ میلیارد و ۸۹۱ میلیون ریال مجموعاً از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ماقبل پرداخت کرده است.

بانک سپه در مدت مذکور مبلغ ۳۹ هزار و ۴۶۹ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال به ۲۵ هزار و ۱۵۰ فقره پرونده تسهیلاتی در راستای قانون جهش تولید مسکن پرداخت کرده است.

کد خبر 6079600

دیگر خبرها

  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • تخصیص ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • تسهیلات صندوق ذخیره فرهنگیان برای معلمان شاغل
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی
  • پرداخت ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه
  • پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه
  • پرداخت بیش از ۱۹ همت ‌تسهیلات‌ مسکن ملی خودمالکی در خوزستان