Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد اگر شما فقط عناوین خبری را دنبال کرده باشید، ممکن است به این نتیجه برسید که جنگ تجاری آمریکا - چین فقط بر سر تعرفه ها است. رئیس جمهور آمریکا خود را «مرد تعرفه» نامید. و توافق میان دونالد ترامپ و «شی جینپینگ» همتای چینی اش عمدتا بر سر تعرفه ها به ویژه بر اقلامی چون خودرو به دست آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دستگیری تعجب برانگیز مدیر مالی شرکت چینی هواوی در کانادا باید چشم مردم را به این واقعیت باز کند که جنگ تجاری دوی آمریکا - چین جریان دارد - یک درگیری بسیار مخفی تر، که اسلحه های آن بسیار شکننده تر و ویرانگرتر از تعرفه هاست. و جایزه برنده این جنگ، سلطه بر صنعت فناوری اطلاعات است.

«منگ وانجو» مدیر مالی هواوی 1 دسامبر (10 آذر ماه) به درخواست آمریکا، در کانادا بازداشت شد. او با اتهام تلاش برای دور زدن تحریم‌ های آمریکا علیه ایران روبرو است. اما «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز یکشنبه به خبرنگاران گفت آمریکا و کانادا «هیچ مدرکی» دال بر نقض قوانین این دو کشور توسط خانم منگ ارائه نکرده‌ اند.

چین سفیر کانادا در پکن را فراخوانده‌است تا به آن‌چه «بازداشت خلاف وجدان» مدیر مالی شرکت هواوی توصیف کرده، اعتراض کند. پکن، در عین حال هشدار داده اگر منگ وانجو آزاد نشود، «پیامدهای شدیدی» در انتظار کانادا خواهد بود.

هواوی یکی از بزرگ‌ ترین شرکت‌ های جهان در زمینه ارائه فناوری شبکه به شرکت‌ های تلفن همراه و اینترنت است. این دومین شرکت بزرگ فناوری چینی است که متهم به نقض این تحریم ها می شود - اولین شرکتی که متهم شد، ZTE در سال 2017 بود. آمریکا ZTE را با ممنوعیت خرید قطعات آمریکایی - مهمتر از همه، تراشه های مخابراتی شرکت کوآلکام - مجازات کرد.

همه این محدودیت های خرید در نهایت پس از آن رفع شد که ZTE موافقت کرد که جریمه پرداخت کند، و به نظر می رسد که هواوی هم در نهایت از مجازات شدید فرار خواهد کرد.

محدودیت های صادرات و تهدید به اعمال محدودیت ها، احتمالا فقط در خصوص تحریم ها نیستند؛ بلکه آنها حیات را برای رقبای اصلی شرکت های فناوری در آمریکا سخت تر می کنند. هواوی از شرکت اپل پیشی گرفته و به دومین تولید کننده گوشی های هوشمند در جهان با توجه به سهم بازار تبدیل شده است. (شرکت سامسونگ الکترونیک اول است). این نشان دهنده تغییری بزرگ برای چین است. آمریکا با اقدام علیه هوآوی و ZTE قصد دارد چین را تحت فشار قرار دهد که به جای یک رقیب تهدید کننده، یک عرضه کننده بی ارزش باقی بماند.

ماهیت ظریف و دور از ذهن این رویکرد نشان می دهد که انگیزه جنگ تجاری در بخش تکنولوژی پیشرفته بسیار فراتر از آن چیزی است که ترامپ با تمرکز خود بر تعرفه ها و صنایع با خط تولید قدیمی فکر می کند. به نظر می رسد که شرکت های فناوری آمریکایی و همچنین جوامع اطلاعاتی نظامی تحت تاثیر سیاست قرار دارند.

در حقیقت، تلاش های سیستماتیک بیشتر برای جلوگیری از دسترسی چینی ها به قطعات تولیدی آمریکا صورت می گیرد. قانون اصلاح کنترل صادرات، که در تابستان امسال به تصویب رسید، نظارت قانونی بر صادرات فناوری های «در حال ظهور» و «پایه» آمریکا را که به لحاظ امنیت ملی اهمیت دارند، افزایش داد. اگر چه امنیت ملی مطمئنا جای نگرانی دارد، به طور کلی جداسازی صنایع پیشرفته صنعتی و شرکتی از سلطه نظامی بسیار دشوار است، بنابراین این نیز باید به عنوان بخشی از جنگ تجاری در نظر گرفته شود.

سلاح دوم در جنگ تجاری صنعت تکنولوژی، محدودیت در سرمایه گذاری است. دولت ترامپ تا حد زیادی  قدرت خود را برای ممنوعیت سرمایه گذاری های چینی ها در شرکت های فن آوری آمریکا از طریق  گسترش داده است. کمیته سرمایه گذاری خارجی آمریکا قبلا تعدادی از معاملات چینی را لغو کرده است.

هدف از محدودیت های سرمایه گذاری این است که شرکت های چینی را از کپی کردن یا سرقت ایده ها و تکنولوژی های آمریکایی باز دارد. شرکت های چینی می توانند شرکت های آمریکایی را خریداری کنند و مالکیت معنوی آنها را به خارج از کشور انتقال دهند یا از کارکنانشان برای آموزش جایگزین های چینی بهره بگیرند. 

بدیهی است اتحادیه اروپا هم در حال محدود کردن سرمایه گذاری در چین است. این واقعیت که اروپایی که با تعرفه های ترامپ مخالف است، محدودیت های سرمایه گذاری آمریکا را کپی برداری می کند، باید نشانه ای از این باشد که جنگ تجاری در بخش تکنولوژی پیشرفته عملا مهم است.

جنگ تجاری در بخش تکنولوژی پیشرفته نشان می دهد که برای همه کارهای تولیدی، فولاد، خودرو و تعرفه ها، رقابت واقعی در بخش تکنولوژی است. از دست رفتن رهبری در مسابقه تکنولوژی جهانی به معنای سود پایین و یک مزیت نظامی ناپدید شده است. اما همچنین به معنای از دست دادن اثرات خوشه ای قدرتمند صنعت دانش محور است که موتور رشد اقتصادی آمریکا در دوره پس از تولید بوده است. آمریکا می تواند جایگاه خود را در تولید مبلمان خود از دست بدهد؛ اما نمی تواند سلطه خود را در بخش فناوری از دست بدهد.

سوال این است که آیا چین می تواند پس از جنگ تجاری در بخش تکنولوژی پیشرفته همچنان جایگاه خود را حفظ کند یا خیر؟ 

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف آمریکا چین رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ چینی کانادا ایران پکن آمریکایی سامسونگ ترامپ سرقت چین کانادا جماران آمریکا هواوی جنگ تجاری آمریکا با چین جنگ تجاری دوم منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است

سایت رسمی طالبان در واکنش به خیزش دانشجویی در آمریکا اظهار داشت بازداشت گسترده دانشجویان معترض به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه، نشانه سرکوب دموکراسی در آمریکا است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی طالبان با انتشار یادداشتی در حمایت از دانشجویان معترض به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه، بازداشت گسترده آنان را توسط پلیس نشانه سرکوب دموکراسی در آمریکا دانست.

در بخشی از این یادداشت آمده است: در پی نسل‌کشی در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که دست آمریکا پشت این جنایات بوده و کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا بدون وقفه به رژیم اشغال‌گر، وحشی و متجاوز جریان دارد، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا دست به تظاهرات و اعتراضات گسترده برای محکوم‌کردن این نسل‌کشی زده‌اند، اما تا به حال صدها نفر‌شان توسط پلیس دستگیر و با آن‌ها بر خورد خشن صورت گرفته است، زنان و دخترانی نیز در میان معترضان بودند که با بدترین رفتار پلیس مواجه شدند.

طالبان تاکید کرد: آمریکا به بهانه تحکیم دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان به چندین کشور لشکرکشی کرده و دهها کشور دیگر را نیز تحریم و تحت فشارهای سنگین قرار داده است، آیا این کشور پرمدعا، آن را در جامعه خودش عملی کرده است؟

بررسی یک سازمان آمریکایی از وضعیت آزادی و دموکراسی در افغانستاندیدبان حقوق بشر: نیروهای آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایت شده‌اندبیش از 157 هزار کشته به بهانه برقراری دموکراسی آمریکایی در افغانستان

نویسنده رفتار آمریکا را بیانگر بی‌حیثیت‌بودن دموکراسی و آزادی بیان در این کشور می‌داند و به صراحت می‌نویسد: «طی چند روز اخیر صدها تن، در دانشگاه‌های مختلف آمریکا به جرم اعتراض علیه نسل‌کشی در غزه بازداشت شده‌اند و مورد شکنجه‌ پلیس قرار گرفته‌اند. این عملکرد نشان‌دهنده بی‌حیثیت‌بودن دموکراسی و آزادی بیان در این کشور است که حتی خودشان نیز پای این ادعای حضور ندارند».

الاماره اظهار داشت: «سرکوب اساتید و دانشجویانی که خواستار پایان جنایات در غزه هستند، در آمریکا که خود را مهد دموکراسی جلوه می‌دهد، بی‌نهایت شرم‌آور است. آمریکا با این رویکرد، صدای دموکراسی و آزادی بیان را در گلو خفه کرده است».

این نوشته همچنین با اشاره به مطلب «العربیه» خاطرنشان کرد: بازداشت 2100 نفر از دانشجویان معترض، نمایانگر اوج برخورد نامتناسب نیرو‌های پلیس آمریکا با آن‌هایی است که می‌خواهند صدای خود را از طریق دموکراسی و آزادی بیان، بلند کنند.

این سایت وابسته به طالبان تصریح کرد: جهانیان دورویی آمریکا در قبال آزادی بیان و دموکراسی را درک کند، آنها به قانون خودشان نیز پایبند نیستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرونده مرگ مدیر شهرداری پیچیده شد؛ 3 کارمند در بازداشتند
  • ابهام در مورد شرکت چینی تامین کننده VAR/ تخصص در بیلیارد و تنیس!
  • تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور
  • هواوی مخفیانه از مسابقات تحقیقاتی در آمریکا حمایت مالی می‌کند
  • راه اندازی دفتر تجاری اتاق بازرگانی قزوین در اقلیم کردستان عراق
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • افزایش آمار بازداشت معترضان در دانشگاه‌های آمریکا
  • طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
  • با کیفیت ترین خودرو بعد از تسلا را برای حمل و نقل تهران انتخاب کرده ایم | پوست اندازی ۶۵ هزار تاکسی برقی در تهران
  • چند دانشجو در آمریکا بازداشت شده‌اند؟