Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:37:59 GMT

زندگی در میان زباله‌های مهاباد چطوره؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۰۱۴۲

زندگی در میان زباله‌های مهاباد چطوره؟

فرماندار مهاباد گفت: مهاباد نیازمند محل مناسب برای دفع پسماند شهری است.

ایرج شجاعی در گفت وگو با خبرنگارایسنا افزود: در خصوص جمع آوری و دفع پسماند شهری هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها مشکل اصلی در خصوص پسماند شهری نبود محل مناسب برای دفع پسماند شهری است.

فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه شرایط مدیریت پسماند مهاباد منطبق با استاندارد های محیط زیستی و بهداشتی نیست، تصریح کرد: محل فعلی دفع پسماند و زباله های شهری که در 2 کیلومتری سید آباد قرار دارد مجوزی از سوی سازمان محیط زیست دریافت نکرده و دفن پسماند در آن محل منطبق با شرایط و ضوابط محیط زیستی نبوده و برای روستاهای مجاور مشکلات بهداشتی و زیست محیطی به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شجاعی با اشاره به اینکه روزانه 180 تن زباله در مهاباد تولید می شود خاطر نشان کرد: سرانه تولید زباله از استاندارد کشوری بالاتر بوده از این رو ضرورت آموزش فرهنگی کاهش پسماند و تفکیک زباله از مبدا در مهاباد جز نیازها است.

وی گفت: خروج شیرابه‌های پسماند شهری و ورود آن به محیط و منابع آبی منطقه، پخش شدن زباله های خشک و پلاستیک در زمینهای اطراف به دلیل وزش باد و شیوع بیماری ها از جمله مشکلات محل قدیمی دفن پسماند و زباله در مهاباد است.

شجاعی اظهار کرد: باید در کوتاه مدت ساماندهی محله قدیمی دفع پسماند از سوی شهرداری مهاباد انجام شود و در میان مدت نیز محل جدیدی را برای دفع پسماند شهری معرفی شود.

فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه انتقال زمان سایت قدیمی پسماند به محل جدید در دستور کار فرمانداری مهاباد است، ادامه داد: متاسفانه شهرداری سال هاست در نظر دارد مکان مناسبی را برای دفن پسماند شهری تعیین کند ولی متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است و احداث سایت جدید زباله شهرستان در بلاتکلیفی قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زباله منطقه آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۰۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

ایسنا/گیلان معاون عمرانی استاندار گیلان، با بیان اینکه با اقدامات دولت و همت استاندار گیلان، پروژه ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: شیرابه  زباله‌های سراوان را مدیریت می کنیم و به زودی قرارداد پیمانکار بسته و شیرابه پسماند تصفیه می شود.

موسی فکور امروز، ۶ اردیبهشت ماه در همایش شهرداران استان گیلان که با موضوع مدیریت پسماند برگزار شد، زباله و پسماند را یکی از دغدغه های حوزه مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: یکی از ماموریت های شهرداری های استان،  کاهش تولید زباله بوده که طبق آمارها نسبت به سال های قبل، این کاهش تولید اتفاق افتاده و از ۲۲۰۰ تن در روز به حدود ۱۸۰۰ تن رسیدیم.

وی با اشاره به موفقیت نسبی شهرداری ها در تفکیک زباله از مبدا، افزود: عمده پسماندها مربوط به حوزه شهری بوده و باید تفکیک از مبدا را جدی بگیریم که در این راستا آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و آموزش دادن به مردم خیلی مهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه مردم باید نسبت به زباله تر و زباله خشک و اهمیت تفکیک از مبدا آگاه شوند، عنوان کرد: امروز نیازمند مدیریت زباله تر نیز هستیم، زیرا قابلیت استفاده دارد، اما عمدتا داخل پلاستیک ریخته شده و به محل دفن می رود.

فکور، پسماند تر حوزه خانگی و بخش اصناف را قابل مدیریت دانست و تاکید کرد: در گذشته زباله روستایی نداشتیم، اما امروز سبک زندگی تغییر کرده و شاهد تولید زباله در روستاها هستیم، اما این زباله ها نیز قابل مدیریت هستند.

وی با بیان اینکه با اقدامات دولت و همت استاندار گیلان، پروژه ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: شیرابه  زباله‌های سراوان را مدیریت می کنیم و به زودی قرارداد پیمانکار بسته و شیرابه پسماند تصفیه می شود؛ دو خط پردازش جدید نیز به کارخانه کود آلی رشت افزوده خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به معطلی ۱۰ ساله احداث زباله سوز رشت، تاکید کرد: طبق هماهنگی های انجام شده در کمتر از دو سال زباله سوز رشت را فعال می کنیم که نیازمند اعتبار بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه است که از طریق دو بانک رفاه و تجارت به پیمانکار پرداخت می شود.

وی به اقدامات مثبت انجام شده جهت مدیریت پسماند شهرهای لاهیجان و لنگرود و تالش و آستارا و رودبار و انزلی و... نیز اشاره کرد و افزود: برای راه اندازی زباله سوز و کارخانه کمپوست در سایر پهنه های استان نیز برنامه ریزی شده و لذا شهرداران از هم اکنون محل های دفن ریجکت را شناسایی کنند.

فکور در ادامه از شهرداران خواست پروژه های بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده را جدی بگیرند و متذکر شد: طرح نهضت ملی مسکن دارای چهار بخش از جمله حمایتی شهری، خودمالکی، روستایی و بازآفرینی است که سهمیه چهار ساله گیلان در بازآفرینی ۱۶ هزار و ۸۸۷ واحد است؛ تاکنون ۳۱ درصد از این سهمیه معادل ۵۲۹۴ واحد عملیاتی شده و مابقی نیازمند اهتمام شهرداران است.

وی جهش تولید را فقط اقتصادی ندانست و یادآور شد: جهش تولید در بخش های عمرانی باید در دستور کار قرار بگیرد، زیرا جهش تولید به زیرساخت نیاز دارد.

خداداد قنبرزاده، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان نیز، آموزش را یکی از مهمترین ارکان موفقیت در نظام مدیریت دانست و خاطرنشان کرد: عدم مدیریت پسماند به یکی از آفات استان های شمالی تبدیل شده که زیبنده مردم و اقلیم ما نیست.

وی مجموع زباله های تولید شده توسط شهرداری ها و دهیاری های استان را حدود ۲۰۰۰ تن در روز دانست و ادامه داد: متاسفانه سواحل ما به محل انباشت زباله تبدیل شده است، اما دولت سیزدهم مصمم است و در جریان سفر رئیس جمهور به گیلان، اعتبار مناسب برای ساماندهی زباله در گیلان تخصیص یافت و از سوی استانداری و معاونت هماهنگی امور عمرانی پیگیری شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه ۵۶ شهرداری استان در هفت پهنه پسماندی انباشت زباله را انجام می دهند، گفت: ۲۵ درصد زباله های تولیدی استان روستایی و ۷۵ درصد شهری است و لذا باید تفکیک از مبدا را جدی بگیریم تا بتوانیم محیط زیست سالم را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند