Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@20:07:37 GMT

آقای ظریف! سیاست خارجی را از فرانسه یاد بگیرید

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۰۵۹۸

آقای ظریف! سیاست خارجی را از فرانسه یاد بگیرید

متاسفانه وزارت خارجه و مجموعه دولت به این اقدامات گستاخانه فرانسه هیچ واکنش درخوری نشان نداده و همچنان رویکرد انفعالی را در مواجهه با کشورهای اروپایی در پیش گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - این روزها پاریس صحنه آشوب و اعتراضات گسترده مردمی است. حضور نیروهای نظامی و حمله پلیس به مردم با باتوم و گاز اشک آور، دستگیری دسته جمعی دانش آموزان، سرکوب کارگران، ممنوعیت ورود توریست‌ها و تعطیلی پایتخت فرانسه، این روزها این کشور اروپایی را خبرساز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون در این اعتراضات ۴ نفر کشته شده و چند صد نفر نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ۷۲ درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه زردها حمایت می‌کنند.

بسیاری از چهره‌های مستقل فرانسوی و رسانه‌ها این جنبش را به جنگ داخلی یا انقلاب تشبیه کرده‌اند.

در همین رابطه روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت: «شرایط فرانسه، وضعیت انقلابی را نشان می‌دهد و ۸۰ درصد مردم با مطالبات جلیقه زردها موافق هستند».

گزارش‌ها حاکی از آن است که با شدت گرفتن اعتراضات در شهرهای دیگر، چندین نفر در تولوز مجروح شده‌اند و تنش‌ها در شهر لیون نیز در حال بالا گرفتن است. در شهر نانت در ساحل غربی فرانسه نیز گروهی از دانش‌آموزان به جنبش اعتراضی پیوستند و با بستن خیابان‌ها، آتش زدن خودروها و پرتاب مواد محترقه با پلیس درگیر شدند.

گستاخی موشکی فرانسه

اما نکته قابل تأمل اینجاست که فرانسه همزمان با این آشوب گسترده در داخل خود، سیاست خارجی خصمانه علیه ایران را نیز به صورت جدی دنبال می‌کند.

در همین رابطه در روزهای گذشته دفتر ریاست جمهوری فرانسه به آزمایش موشکی بالستیک نسبت داده شده به ایران واکنش نشان داد و آن را تحریک برانگیز و بی‌ثبات‌کننده خواند و مدعی شد که ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند.

همزمان با این اظهارنظر گستاخانه، هیئت‌های نمایندگی فرانسه و انگلیس در سازمان ملل در اقدامی ضدایرانی از شورای امنیت خواستند تا آزمایش موشکی که ادعا می‌شود ایران به تازگی انجام داده است را بررسی کند.

همانطور که ملاحظه کردید، فرانسه همزمان با آشوبهای داخلی، سیاست خصمانه علیه تهران را دنبال کرده و همچنان به تعهد خود به آمریکا مبنی بر فشار بر ایران در حوزه موشکی و منطقه‌ای پایبند است.

سکوت و دیگر هیچ!

اما متاسفانه وزارت خارجه و مجموعه دولت به این اقدامات گستاخانه فرانسه هیچ واکنش درخوری نشان نداده و همچنان رویکرد انفعالی را در مواجهه با کشورهای اروپایی در پیش گرفته است.

دولت نه پاسخ شایسته‌ای به گستاخی موشکی فرانسه داد و نه واکنش قابل قبولی درخصوص آشوب‌های فرانسه داشت.

بی عملی و انفعال دستگاه دیپلماسی دولت در مواجهه با فرانسه در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه-دی ۹۶- به فاصله چند روز پس از آغاز اعتراضات در چند شهر ایران، در گفت و گوی تلفنی با روحانی، وی را به خویشتنداری در برخورد با معترضان دعوت کرد.

پس از این گفت و گوی تلفنی، دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی امانوئل ماکرون ضمن ابراز نگرانی از افزایش کشته‌شدگان اعتراضات در ایران از حسن روحانی خواسته است حق آزادی بیان و تجمع معترضان رعایت شود. ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد به دلیل اغتشاشات در ایران، سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور به ایران به تعویق افتاده است.

در هفته‌های اخیر روحانی و ظریف هیچ واکنشی به آشوبها در فرانسه و اقدامات ضد مردمی دولت ماکرون نشان ندادند.

متاسفانه رفتار دولت با کشورهای اروپایی همواره در موضع ضعف و در مقام متهم و پاسخگوست و به هیچ عنوان از فرصت‌های موجود در جهت منافع ملی و عزت مردم ایران بهره برداری نمی‌کند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه-مهر ۹۷- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفت: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

ماکرون در اوج آشوبها در این کشور همچنان در حال پیگیری این سیاست است و تلاش می‌کند تا این آشوبها موجب نشود تا در دشمنی با ایران از انگلیس و آلمان جا بماند.

وبسایت رادیو فرانسه- مهر ۹۲- در گزارشی نوشت: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند».

به این موارد دقت کنید:

- در شهریور ۹۷ تعدادی از اعضای گروهک‌های تروریستی به سفارت ایران در فرانسه تعرض کردند. پلیس فرانسه علیرغم اطلاع قبلی، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد!

- در تابستان ۹۷ فرانسه در اقدامی گستاخانه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور اخراج کرد.

- در اواخر مهر ۹۷ فرانسه، پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL را بست و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرد.

- در مهر ۹۷ فرانسه در اقدامی خصمانه اموال وزارت اطلاعات و دو ایرانی در فرانسه را بلوکه کرد.

- در مهر ۹۷ فرماندار شمال فرانسه در اقدامی خصمانه فرمان تعطیلی مرکز شیعی الزهرا واقع در «گراند سنت» شهر «دانکرک» را صادر کرد. پلیس فرانسه همچنین با ۲۰۰ کماندو به دفتر مرکز اسلامی «الزهرا» حمله کرد و ضمن تخریب و توقیف بخش مهمی از امکانات این دفتر، یازده تن از اعضای این مرکز از جمله یحیی قواسمی (مدیر مرکز اسلامی الزهرا) را بازداشت کرد.

- در تیر ۹۶ تنها ۴۸ ساعت پس از بازگشت ظریف از فرانسه، پاریس رسماً میزبان نشست گروهک تروریستی منافقین، آل‌سعود و آمریکا علیه ایران با هدف «براندازی جمهوری اسلامی» شد.

گستاخی حامی تروریست‌ها

فرانسه، کشوری است که حامی و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی که ۱۷ هزار ایرانی را به خاک و خون کشید.

فرانسه یکی از کشورهایی است که در جنگ تحمیلی، تسلیحات شیمیایی را در اختیار صدام قرار داد.

علاوه بر این رسوایی مربوط به انتقال خون‌های آلوده فرانسه به شماری از کشورها از جمله ایران طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ و مرگ عده زیادی از بیماران هموفیلی دریافت‌کننده این فرآورده‌های خونی در نتیجه مصرف آن نیز یکی از نقاط تاریک در پرونده فرانسه است.

حال فرانسه علیرغم این کارنامه ننگین و جنایاتی که علیه مردم کشورمان مرتکب شده، همزمان با سرکوب مردم کشورش، در جایگاه شاکی نشسته و به ایران درخصوص توان موشکی و قدرت منطقه‌ای گستاخی می‌کند.

دولت به خیال امتیازگیری از اروپا در برجام، از کوچکترین اقدام متقابل در جهت احقاق حقوق مردم کشورمان امتناع می‌کند؛ اما این برجام زدگی و انفعال هیچ دستاوردی برای مردم کشورمان در بر نداشته است.

اکنون حدود ۷ ماه از وقت کشی اروپا در برجام بدون آمریکا سپری شده است. عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه-شهریور ۹۷- گفته بود که اروپا تا ۱۳ آبان فرصت دارد و اقدامات طرف اروپایی پس از این تاریخ برای ایران منفعتی ندارد. وی چند روز پیش نیز گفته بود که مزایای برجام برای ایران به نزدیک صفر رسیده است.

آقای ظریف، فرانسه متعهد است تا به خیال خام خود ضمن دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان را نیز برجامیزه کند؛ حتی شرایط بحرانی در کشورش نیز مانع اجرای این رفتار در حوزه سیاست خارجی نشده است.

جناب ظریف! اینکه همزمان با عملیات روانی دشمن بگوییم آمریکا با یک بمب سیستم دفاعی ما را از کار می‌اندازد و یا اینکه در واکنش به گستاخی انگلیس، سراسیمه و با شتاب به استقبال وزیر خارجه‌اش برویم و یا اینکه همزمان با اتهام زنی‌های گستاخانه دشمن، کشورمان را به پولشویی گسترده و چند ده هزار میلیاردی متهم کنیم، هیچ نشانه‌ای از رفتار دیپلماتیک ندارد.

آقای ظریف! جسارتا سیاست خارجی را از فرانسه یاد بگیرید.

منبع: مشرق

کلیدواژه: قانون بازنشستگان بازار سکه و ارز ظریف اعتراضات فرانسه آشوب های خیابانی جلیقه زردها دیپلماسی التماسی دیپلماسی انفعالی دیپلماسی برجامی دیپلماسی سازش فرانسه محمد جواد ظریف وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۰۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید توسط آینده پویا

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران،شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا موفق شد  تا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت سیزدهم، در طول سال گذشته 28 هزار میلیارد ریال از اموال،دارایی ها و شرکت های تابعه خود را واگذار کند.

این میزان واگذاری در سال 1402 نسبت به سال 1401 با ثبت رشد 602 درصدی منجر به بالاترین میزان ریالی واگذاری در این هلدینگ زیر مجموعه بانک ملی ایران شده است.

گفتنی است بانک ملی ایران  در سال جاری نیز روند واگذاری ها را با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی دولت محترم و در راستای تحقق شعار سال که با نام«جهش تولید با مشارکت مردم»مزین شده است،با قدرت ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • بازتاب آیین روز ارتش ایران در رسانه‌های خارجی/ ترس متحدان اسرائیل از توان موشکی تهران
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید توسط آینده پویا
  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس