Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:48:43 GMT

جدیت مذاکره کنندگان یمنی و مانع تراشی سعودی

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۱۰۱۱

جدیت مذاکره کنندگان یمنی و مانع تراشی سعودی

تهران - ایرنا - مذاکرات صلح یمن به رغم وقت کشی و مانع تراشی عربستان، به گفته 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن از سوی طرف های مذاکره کننده با جدیت دنبال می شود.

جدیدترین مذاکرات صلح یمن از روز جمعه 16 آذر ماه با حضور هشت نماینده از جنبش انصارالله به ریاست 'محمد عبدالسلام' و هیات 12 نفره دولت مستعفی یمن به ریاست 'خالد الیمانی' در کاخ ژوهانسبورگ در شهر 'ریمبو' استکهلم پایتخت سوئد آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دور از مذاکرات پس از سه دور مذاکره نافرجام طی حدود چهار سال جنگ با میانجی گری سازمان ملل متحد از هفته گذشته و در پی امضای توافقنامه تبادل اسرا میان جنبش انصارالله و ائتلاف سعودی و نیز موافقت ائتلاف سعودی برای انتقال 50 نفر از نیروهای زخمی جنبش انصارالله از فرودگاه صنعا به مسقط پایتخت عمان شکل عملی به خود گرفت.
اما با گذشت سه روز از حضور نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی یمن در استکهلم، شواهدی از پیشرفت نسبی مذاکرات دیده شده چنانکه نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن خبر از جدیت مذاکره کنندگان خبر داده و روحیه دو طرف را ستوده است.
به گفته گریفتیس، طرفین مناقشه با جدیت درباره جزییات اقدامات مربوط به اعتمادسازی و کاهش خشونت به مذاکرات می‌پردازند و امیدواریم شاهد پیشرفت در این دور از گفت‌ وگوها باشیم.
وی همچنین از انصارالله و دولت مستعفی یمن خواست، ضمن حفظ خویشتن ‌داری، به تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی عمل کنند.
با این حال گرچه توافق جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن برای تشکیل کمیته های تبادل اسرا و زندانیان به روند مثبت مذاکرات سرعت بخشید اما
تاکید بر برخی خواسته ها بویژه در مورد سرنوشت بندر الحدیده و کنترل فرودگاه صنعا، روند مذاکرات را کند ساخته و طرفین را به چانه زنی انداخته است.
موضوع بندر الحدیده از جمله موارد اختلاف طرف های مذاکره صلح یمن است. بندر 600 هزار نفری الحدیده در 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و به خاطر برخورداری از نوار ساحلی 300 کیلومتری، پس از بندر عدن، دومین نقطه با اهمیت تجارت بین المللی کشور یمن محسوب می شود.
بندر الحدیده از آغازین روزهای جنگ بارانداز بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و کالاهای اضطراری برای مردم جنگ زده یمن بوده و ائتلاف سعودی به بهانه اینکه انصار الله کمک های تسلیحاتی خود را از این بندر وارد می کند، آن را به طور مکرر مورد حمله قرار داده است.
دولت مستعفی یمن هموار خواستار عقب نشینی انصارالله از این بندر و تحویل سلاح های آنها شده و این خواسته خود را نیز در مذاکرات مطرح کرده است.
اما محمد عبد السلام رییس هیات جنبش انصارالله در مذاکرات ضمن مخالفت با این خواسته، اعلام کرد که بندر الحدیده باید به عنوان یک 'منطقه بی طرف' اعلام شود.
وی افزود: به سازمان ملل پیشنهاد کرده ایم که سرپرستی این بندر را برعهده گرفته و بر عملیات لجستیکی، بازرسی و تفتیش، درآمدها و تمام موضوعات فنی آن نظارت کند.
سرنوشت فرودگاه صنعا و اختلاف نظر نسبت بر بازگشایی و نحوه اداره آن از جمله موضوعاتی است که بر نشست مذاکرات صلح سایه افکنده است.
هیات اعزامی دولت مستعفی یمن ضمن تاکید بر تبدیل فرودگاه بین المللی صنعا به فرودگاهی داخلی، شرط بازگشایی آن را بازرسی هواپیماها در فرودگاه عدن یا سیئون اعلام کرده است.
این خواسته نیز با مخالفت جنبش انصارالله مواجه شد، چنانکه عبدالسلام تاکید کرد، بازگشایی فرودگاه صنعا باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام شود هیچ بازرسی نیز پذیرفته نیست.
در حالیکه نماینده سازمان ملل متحد در حال باز کردن گره بندر الحدیده و فرودگاه صنعا از پای مذاکرات است، یکی از اعضای حاضر در هیات مذاکره کننده جنبش انصارالله از کارشکنی های عربستان در مسیر مذاکرات پرده برداشت و گفت که ریاض به هیات اعزامی مذاکره کننده خود اجازه نمی دهد چارچوب کلی درخواست ها را بررسی کند و بدنبال مسائل جزیی و بی اهمیت است.
'سلیم مغلس' در گفت وگو با شبکه 'المیادین' افزود: هیات ریاض با طرح مسائل بی اهمیت، اهداف عربستان را در بی ثمر کردن مذاکرات صلح یمن در سوئد دنبال می کند.
وی تاکید کرد، آنچه هیات ریاض انجام می دهد، چیزی جز وقت کشی و مانع تراشی در مسیر مذاکرات صلح یمن نیست، این در حالیست که عربستان اجازه نمی دهد هیات خود چارچوب کلی درخواست ها را بررسی کند و خواستار حذف آن از جدول مذاکرات شده است.
مغلس همچنین در اظهار نظری دیگر در این رابطه تاکید کرد دولت مستعفی یمن توان تصمیم گیری ندارد و برای دستیابی به توافق باید عربستان و امارات را بر سر میز مذاکره کشاند.
در همین حال با وجود مذاکرات صلح، ائتلاف سعودی از حمله به مناطق مختلف یمن از جمله بندر الحدیده دست نکشیده و به نظر می رسد تداوم این روند مانع از خروج دود سفید از کاخ ژوهانسبورگ شود.
وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که در نتیجه حمله جنگنده های متجاوز ائتلاف سعودی در روز گذشته (شنبه) به میدان 'الربصه' بندر الحدیده، دست کم پنج زن و کودک کشته و پنج نفر دیگر نیز زخمی شدند.
در واکنش به استمرار حملات ائتلاف سعودی، رئیس هیات مذاکره کننده جنبش انصارالله خواستار توقف حملات به بندر الحدیده و بازگشت متجاوزان با پایگاه خود شد.
عبدالسلام همچنین با اشاره به درخواست برای خلاء سلاح انصارالله گفت: چگونه از ارتش و کمیته های مردمی یمن خواسته می شود پیش از برقراری صلح و به رغم وجود هزاران متجاوز بیگانه در کشور، سلاح های خود را تحویل دهند.
وی هدف جنبش انصارالله از حضور در مذاکرات را بازگشت آرامش به یمن عنوان کرد و گفت: برای صلح به کشور سوئد آمده ایم نه برای تسلیم شدن.

** خبرهای بدی که از یمن به گوش می رسد
همزمان با حمله ائتلاف سعودی به یمن از ششم فروردین سال 1394 تا کنون، آژیر خطر برای مردم فقیر این کشور نیز به صدا در آمد و نتیجه اسف بار حدود یکهزار روز جنگ، در گزارش های سازمان ملل محد و نهادهای حقوق بشر دل هر انسانی را به درد آورده است.
'شابیا مانتو» سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی اعلام کرد، از ابتدای آغاز جنگ در یمن، بطور متوسط در هر هفته 123 غیرنظامی کشته شده اند.
در همین حال چند سازمان جهانی از جمله خواروبار و کشاورزی(فائو)، برنامه جهانی غذا و یونیسف به تازگی در گزارشی، نسبت به تاثیر عدم امنیت غذایی در یمن بر زندگی 20 میلیون یمنی هشدار داده و خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور شده اند.
در گزارش مشترک این سازمان ها آمده است: اکنون 15.9 میلیون یمنی با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیل اصلی نبود امنیت غذایی در این کشور، جنگ کنونی است، اما عوامل دیگری مثل نبود درآمد و افزایش قیمت کالاهای اصلی نیز بر امنیت غذایی تاثیر می‌گذارد.
در این گزارش تصریح شده است: تعداد زیادی از یمنی‌ها حتی در مناطقی که ثبات بیشتری دارند نمی‌توانند مواد غذایی اصلی را دریافت کنند زیرا قیمت مواد غذایی و سوخت به شدت افزایش یافته است.
بطور یقین همین نگرانی ها و هشدارها جامعه جهانی را تشویق به برقراری صلح در یمن کرده زیرا به ازای هر روز جنگ، مردم یمن باید تاوان سنگین آن را بپردازند.
مذاکرات صلح یمن در سوئد چند روز دیگر پایان می یابد اما به رغم جدیت هیات انصارالله و دولت مستعفی یمن، به نظر می رسد عربستان به عنوان پایه گذار ائتلاف سعودی عزمی برای برقرای آتش بس ندارد زیرا در غیر این صورت برای نشان دادن حسن نیت خود، حمله به یمن را حتی برای چند روز و به احترام برگزاری مذاکرات متوقف می کرد.
از: امید غیاثوند
خاورم ** 1071 ** 1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي صلح در يمن سوئد ائتلاف سعودي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۱۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، زاهدی سفیر تاجکستان در ایران گفت: دورنمای کشور تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خیلی روشن و‌امید بخش است و باور داریم که این بندر یکی از صحنه‌های همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان برای رونق تجارت و حمل ونقل است.

معاون وزیر حمل و‌نقل و‌سفیر تاجیکستان در ایران افزود: درگذشته ما ازتوانمندی‌ها و‌ظرفیت‌های بندرچابهار خیلی شنیده بودیم، اما امروز با سفر به این بندر برای ما مشخص‌شده که چابهار در زمینه سرمایه گذاری، از ظرفیت بالای برخوردار است.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران، افزود: سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد که در آن سفر تفاهم نامه همکاری‌هایی برای مراودات تجاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان، با محوریت بندر چابهار به امضا رسید که امروز برای اجرایی کردن این تفاهم نامه‌ها ما به بندر چابهار سفر کرده ایم تا ضمن بررسی فرصت‌های تجاری در بندر چابهار، زمینه را برای سرمایه گذاری مهیا کنیم.

همچین شایسته مرادزاده معاون‌حمل و نقل کشور تاجیکستان در بازدید از بندر شهید بهشتی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که مردمانش با مردم ایران غرابت فرهنگی دارند، یک‌ بندر جدید و‌مفیدی برای رونق تجارتِ دو کشور است که همکاری دوکشور برای کشور تاجیکستان بسیارخوب است.

وی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که در خشکی محصور است، نزدیکترین مسیر برای تجارت کالا است و از مسیر دریا به دیگر نقاط دنیا است.

شایسته مرادزاده بیان کرد: کشور تاجیکستان برای داشتن یک مرکز لجستیکی در بندر چابهار، برنامه ریزی‌هایی پیش بینی کرده است که امیدواریم مفید واقع شود.

دیگر خبرها

  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • روبن آموریم با وست هم به توافق نرسید
  • تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر | مذاکره با چهره سرشناس برای آمدن به ایران
  • مدیر بندر ایلات: هر ماه میلیون‌ها دلار خسارت می‌دهیم
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • هزینه تراشی به سبک احمدی نژاد /حمله کنندگان سایبری به عضو دفتر رهبری ، از چه کسانی خط می گیرند؟