Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@23:24:24 GMT

مراسم تشییع 2 هنرمند فیلمساز کرد در بانه (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۱۳۵۲

مراسم تشییع 2 هنرمند فیلمساز کرد در بانه (+عکس)

آیین تشییع و خاکسپاری پیکر رحیم ذبیحی کارگردان و فیلمساز و کیوان ذبیحی بازیگر تئاتر و سینما در بانه روز یکشنبه با حضور گسترده مردم فرهنگ دوست این شهرستان برگزار شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایرنا، در مراسم تشییع و خاکسپاری این دو هنرمند علاوه بر اقشار مختلف مردم فرهنگ دوست و هنر پرور شهرستان مرزی بانه، جمع زیادی از هنرمندان، بازیگران و فیلمسازان کردستانی نیز حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیکر برداران ذبیحی از مسجد جامع شهر بانه با همراهی جمع زیادی از مردم و اهالی فرهنگ و هنری بانه و استان کردستان تا آرامگاه سلیمان بگ بدرقه شد و سپس در قطعه هنرمندان این شهر به خاک سپرده شدند.
آیین تشییع و خاکسپاری برداران ذبیحی در آرامگاه سلیمان بگ بانه با مراسم «چه مری» که در فرهنگ کردستان در خاکسپاری جوانان انجام می شود، برگزار شد.

این آیین با تقدیم 21 یک شاخه گل سرخ به پاس 21 سال خدمت رحیم ذبیحی در عرصه سینما و تئاتر از سوی هنرمندان پایان یافت. 
به گزارش ایرنا، عصر جمعه گذشته یک دستگاه خودروی سواری دوو در محور بانه به آرمرده نزدیکی روستای نیزه رود به دلیل نامعلوم و نامشخص از جاده منحرف و به دره سقوط کرده و آتش گرفته بود.



در این حادثه رحیم ذبیحی کارگردان و فیلمساز بانه ای و برادرش کیوان ذبیحی جانباختند که یک روز بعد مشخص شد این دو توسط یک دوست مشترک با استفاده از قرص خواب آور بیهوش شده، سپس این فرد خودرو متعلق به رحیم ذبیحی را در حالیکه برداران رحیمی در آن بیهوش بودند آتش زده و در جاده روستایی نیزه رود به داخل دره هدایت کرده است.

پلیس در کمترین زمان ممکن پس از بررسی های فنی و تخصصی موفق به شناسایی و دستگیری قاتل شد و این فرد پس از دستگیری به انجام این جنایت بخاطر اختلافات مالی اعتراف کرد.

رحیم ذبیحی در سال 1381 اولین فیلم کوتاه خود را به نام«هاوار» ساخت که در جشنواره های داخلی و خارجی مورد توجه صاحب نظران و منتقدان سینما قرار گرفت.

دریافت دیپلم های افتخار متعدد از دست سینماگران برجسته کشورمان و کسب جوایز از جشنواره های معتبر بین المللی به خاطر ساخت فیلم هایش در کارنامه کاری این فیلم ساز جوان و متعهد نشانه توانمندی او در ساخت فیلم بوده است.

آخرین ساخته رحیم ذبیحی فیلم مستند «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» می باشد که یک فیلم مستند 40 دقیقه ای است و در سال 1390 برای صدا و سیمای مرکز کردستان تهیه و تولید شده بود.

این فیلم نامزد بهترین فیلم مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) بود که همزمان با هفته دفاع مقدس در روزهای 3 تا 7 مهر ماه جاری به مرکزیت استان کرمان در 64 منطقه مرزی در 16 استان کشور و 9 کشور جهان برگزار ‌شد.

فیلم مستند «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» همچنین در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در شهر مشهد مقدس و در بخش مسابقه ملی جایزه ویژه هیات داوران را گرفت و در ششمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» تهران 1391 نیز موفق به کسب رتبه برتر در بخش جنگ شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رحیم ذبیحی فیلمساز تشییع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت

جشنواره‌ها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاه‌های متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنواره‌ها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.

امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات می‌کند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژه‌های ناب برای مستندسازی رفتند. 

جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکه‌ها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامه‌های مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستند‌ها جایگاه ویژه‌ای نزد ذائقه مردم یافته است.

از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دوره‌های گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان می‌دهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونه‌های راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال می‌شود.

در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیت‌های این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنواره‌های رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار می‌شود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلم‌های مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک می‌کند. 

از سوی دیگر دوری از کلیشه‌های رایج، خلق و اجرای طرح‌های نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخش‌های ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.

مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخش‌های برنامه‌های مستمر، مستند‌های مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روز‌های اختتامیه نزدیک می‌شویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخش‌های اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیس‌های طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • پیکر مرحوم رحیم پرواسی در اردبیل تشییع شد
  • تشییع پیکر هنرمند چهره پرداز اردبیلی «رحیم پرواسی»
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • نفرات برتر جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار معرفی شدند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی