Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل- ايرنا- مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان اردبيل گفت: تاکنون فقط هفت دستگاه اجرايي در اين استان براي تامين انرژي مورد نياز خود از پنل هاي خورشيدي استفاده مي کنند.

به گزارش ايرنا، حسن محمدي روز يکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبه هيات وزيران تا پايان شهريور ماه امسال بايد همه دستگاههاي اجرايي 20 درصد برق مصرفي خود را از طريق پنل هاي خورشيدي تامين مي کردند که تاکنون فقط هفت دستگاه در استان اردبيل اين دستور العمل را اجرايي کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي خواستار همکاري ساير مراکز دولتي با شرکت توزيع نيروي برق براي اجرايي شدن اين مصوبه دولت شد و اظهار داشت: 20 درصد برق مصرفي اداراتي که اقدام به اين کار نکرده اند با حداکثر بها محاسبه شده و از آنها اخذ خواهد شد.
او اضافه کرد: 34 نهاد دولتي استان نيز پيگير اين طرح بوده و با شرکت توزيع برق نيز مکاتباتي انجام داده اند اما تاکنون در عمل اقدامي صورت نگرفته که انتظار مي رود اقدامات موثري در اين رابطه از سوي آنها انجام گيرد.
محمدي بيان کرد: امروز دوران استفاده از سوخت هاي فسيلي به پايان رسيده و استفاده از انرژي هاي پاک از جمله انرژي خورشيدي يک ضرورت مي باشد.
وي گران بودن سوخت هاي فسيلي ، مقرون به صرفه بودن استفاده از انرژي خورشيدي، حفاظت از محيط زيست و رايگان بودن منبع عظيم خدادادي خورشيد را از جمله علل استفاده از اين انرژي براي تامين برق مورد نياز عنوان کرد.
او بامکان تامين شبکه‌ هاي کوچک و ناحيه‌ اي ، استهلاک کم و عمر زياد و عدم احتياج به متخصص را از جمله ديگر مزاياي نيروگاههاي خورشيدي برشمرد.
وي با بيان اينکه نبايد به بهانه گران بودن هزينه نصب پنل‌هاي خورشيدي از اين اقدام صرف‌نظر کرد، ادامه داد: سرمايه اوليه‌اي که براي بهره‌مندي از انرژي خورشيدي اختصاص مي‌گيرد با کاهش هزينه و صرفه‌جويي در مصرف برق ظرف چهار تا پنج سال آينده جبران خواهد شد.
محمدي با اشاره به اينکه پربازده ترين نقطه کشور آلمان باز از کم پتانسيل ترين نقطه ايران در توليد برق از انرژي خورشيد کمتر است، گفت: با اين وجود اما هنوز در کل کشور ايران نيم درصد آلمان برق با استفاده از انرژي خورشيدي توليد مي شود.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان اردبيل افزود: به دليل اينکه استان اردبيل در ارتفاع بالا واقع شده ، ميزان تابش خورشيد و وسعت آن موجب شده براي توليد برق از محل انرژي خورشيدي نيز در تمام گستره استان ظرفيت فعال کردن انرژي خورشيد فراهم باشد.
وي با تاکيد به اينکه ميزان توليد انرژي خورشيدي در اردبيل مطلوب و متناسب با پتانسيل منطقه نيست، اظهار داشت: با توجه به پتانسيل اقليم منطقه و به دليل کاهش قابل‌ توجه هزينه‌ ها انتظار مي ‌رود بخش دولتي و خصوصي از توليد انرژي پاک استقبال کند چون اين انرژي مقرون به صرفه بوده و به غير از هزينه ‌هاي اوليه زيرساخت ، هزينه بعدي را به‌ دنبال ندارد.
او با رد ادعاي اينکه استان اردبيل بيشتر مواقع سال ابري، باراني يا برفي است و نمي توان آن طور که بايد از انرژي خورشيدي استفاده کرد، بيان کرد: اتفاقا استفاده از انرژي خورشيدي در اردبيل نسبت به ديگر استان ها که گرم هستند بهتر جواب مي دهد و طول عمر آن را افزايش مي دهد.
محمدي هزينه نصب مولدهاي توليد يک کيلو وات انرژي خورشيدي را حدود 80 ميليون ريال و فضاي مورد نياز براي اين کار را 10 متر مربع عنوان کرد.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان اردبيل با بيان اينکه استفاده از انرژي خورشيدي مقرون به صرفه براي همه است، گفت: از سويي براي تشويق بخش خصوصي ، دولت خريد تضميني برق توليدي را مطرح کرده به طوري که هر کيلووات ساعت برق را 900 ريال به مشترکين مي فروشد در حالي که بيش از هشت هزار ريال از توليد کنندگان به صورت تضميني به مدت 20 سال مي خرد.
محمدي اظهار داشت: در استان اردبيل براي استفاده از انرژي خورشيدي طرح هاي موثري برنامه ريزي شده که در صورت تحقق مي توان شاهد استفاده انبوه و جايگزيني آن به جاي سوخت هاي فسيلي بود.
او با بيان اينکه سقف هر اداره و خانه مسکوني در اردبيل مي‌ تواند محل نصب پنل خورشيدي و توليد انرژي پاک شود، ادامه داد: تاکنون در اين استان مجوز توليد 32 مگاوات برق با استفاده از انرژي خورشيد توسط بخش خصوصي صادر شده است.
وي افزود: انتظار مي رود استفاده از انرژي خورشيدي تبديل به فرهنگ شده و در جامعه نهادينه شود چرا که اين امر با زندگي و حيات و کرامت انساني و عرق ملي گره خورده است.
6130/6016
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود

سعید صادقی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران گفت:ناترازی انرژی در کشور وجود دارد و این مشکل در سال گذشته به خاطر اینکه ما خاموشی را در بخش‌های خانگی نداشته باشیم خاموشی بر روی صنعت آمده بود.

 او افزود:تا امروز ابلاغیه‌ای از سوی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف بار  نداشته ایم، امسال هم به احتمال زیاد ما با مشکل خاموشی در بخش صنعت خواهیم داشت. 

 صادقی بیان کرد:بحث تامین انرژی به عهده وزارت نیرو است و ناترازی‌های انرژی را همیشه صنعت کمک کرده است و توانسته در چندسال گذشته با عدم خاموشی منازل مسکونی پیش ببریم خوشبختانه در کشور چندین شهرک انرژی احداث شده است و در استان تهران این شهرک‌ها احداث نشده ولی با سرمایه‌گذاری در این بخش این مهم به سرانجام خواهد رسید. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اعلام آمادگی کرد زمین رایگان در اختیار نیروگاه‌های سی. اچ. پی (فناوری تولید همزمان انرژی الکتریکی و حرارت) قرار دهد.

صادقی گفت:جهش تولید که رهبری به آن اشاره کرده اند هم مصداق این است که امروز یکی از زیرساخت‌های اصلی مهم کشور شهرک‌های صنعتی است قطعا باید موانع بر سر سرمایه‌گذاری کشور برداشته شود تا بخش خصوصی بتواند به راحتی سرمایه‌گذاری در این بخش (شهرک‌های صنعتی) کند، خوشبختانه واحد‌های بزرگ پتروشیمی، فولادی و ... در تولید برق ورود پیدا کرده اند و سایر واحد‌های دیگر براساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید می‌بایست سالی ۵ درصد از مصرف برق خود را به انرژی خورشیدی اختصاص دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها
  • معمای بنزین در ایران
  • آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در اردبیل
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند