Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: محوطه معبد داش کسن در حال ساماندهی بوده و نمایش مکشوفه از طارم نیز در موزه زنجان در معرض عموم قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  مهرداد عسگریان امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت: به منظور حفاظت از اثر ارزشمند تاریخی و همچنین سهولت بازدید و انتقال اطلاعات لازم به گردشگران، عملیات مرمت و ساماندهی محوطه  معبد داش کسن به اجرا در آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:با ساخت 10 ویترین و استند های نمایشی، نزدیک به هزار قطعه سنگ حجاری شده موجود در ابعاد مختلف جابجا و از میان آنها سنگهای واجد ارزش تاریخی و فرهنگی به منظور حفاظت اصولی و سهولت بازدید گردشگران در استند های مخصوص طراحی شده جانمایی و مستقر شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با اجرای دیواره سنگی این اثر در مقابل آسیب های ناشی از نزولات جوی نیز محافظت شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: همچنین با نصب دوربین مدار بسته تحت وب و استقرار پنل خورشیدی علاوه بر تامین نیاز حفاظتی، نور محوطه نیز تامین شده است.

عسگریان ادامه داد: معبد داش کسن یکی از آثار ارزشمند دوره ی ایلخانی است که به عنوان تنها معبد بودایی به جا مانده از آن دوران از شهرت جهانی بر خوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در هشت ماهه اول سال جاری، 19 شی تاریخی فرهنگی توسط مردم به اداره کل تحویل شده است.

معاون میراث فرهنگی زنجان ادامه داد:این اشیا که بیشتر در شامل اسناد تاریخی فرهنگی دوره ی قاجار و معاصر است،در غنای آثار موجود در موزه ها و همچنین کمک به مطالعات تاریخی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

عسگریان افزود: اشیاء اهدایی  بعد از تنظیم صورتجلسه کارشناسی و ثبت در دفتر اسناد و اموال فرهنگی سازمان ثبت شد.

وی گفت: این اشیاء شامل کوزه سفالی (قرون میانی اسلامی ) چرخ ریسندگی با قدمت 80 سال،باروت دان 2 عدد قرون میانی اسلامی،دوربین برنجی یک چشمی دوره قاجار،اسناد خطی دوره قاجار مربوط به مصالحه نامه در زنجان واهدا دو عدد چاقو از استاد کار چاقوساز به موزه صنایع دستی است.

 این مقام مسئول اعلام کرد: به منظور صیانت از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، این اداره کل آمادگی دارد تا اشیاء تاریخی و فرهنگی در اختیار افراد و خانواده ها را به نام ایشان ثبت و به نمایش عمومی قرار دهد.

 معاون میراث فرهنگی زنجان خاطرنشان کرد: تعدادی از اشیا تاریخی حاصل از کاوش های علمی گورستان  جیران تپه طارم در موزه باستان شناسی زنجان به نمایش در آمد.

عسگریان افزود:اشیاء به دست آمده حاصل دو فصل کاوش های باستان شناسی انجام گرفته در این محوطه تاریخی می باشد.

وی بیان داشت:محوطه تاریخی گورستان جیران تپه یکی از محوطه های عصر آهن (هزاره اول پیش از میلاد، همزمان با حکومت مادها) است، که از لحاظ ارزش های مطالعاتی جز مناطق با ارزش به حساب می آید.

این مسئول خاطرنشان کرد: اشیا به نمایش در آمده شامل ظروف سفالی پایه دار،کف تخت،ظروف خاکستری،مهره های سنگی گچی وابزار مفرغی از جمله انواع سر سنجاق و دستبند مفرغی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۱۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد

محمد حسین یزدی‌نژاد؛ مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی، این مجموعه را متعلق به آقای سید فربد مصنف، پژوهشگر و متخصص سکه های دوره اسلامی عنوان کرد. 
وی افزود: در این مجموعه سکه هایی از کثیر بن احمد از یاغیان دوره سلسله صفاری ضرب 305 ق. در سجستان، شمس الدوله ابوطاهر از سلسله آل بویه ضرب 396 ق.، سکه نقره بدر بن حسنویه از سلسله بنی حسنویه ضرب 395 ق.، سکه نقره محمد بن دشمنزار از سلسله آل کاکویه ضرب 410 ق. در اصفهان، سکه ابوالهیجانی ربیب الدوله از کُردهای سلسله هذابانیان وجود دارد که در نوع خود سکه های ارزشمندی تلقی می شوند. 
یزدی نژاد، به مجموعه نفیس سکه های قزل ارسلان بن ایلدگز از سلسله اتابکان آذربایجان، شیخ اویس از سلسله آل جلایر ضرب سال های 762 و 763، ضرب شهر های شابران، گشتابسی (شهری در قفقاز)، شماخی، اردبیل، مراغه، موصل، شوشتر، سلطانیه و... و سکه ابو اسحاق بن محمود شاه از سلسله آل اینجو ضرب 747 ق. در کازرون نیز در این مجموعه اشاره کرد. 
وی، سکه نقره امیر تیمور گورکان ضرب 784 ق. در سمرقند، سکه ظهیرالدین محمد بابر بنیانگذار سلسله گورکانیان هند، سکه نقره پیر بوداق خان از سلسله قراقویونلوها، سکه نقره کوجکونجی خان از سلسله شیبانیان، ضرب شده در استر آباد در حدود سال 939 ق. را نیز از دیگر سکه های این مجموعه اهدایی برشمرد. 
یزدی نژاد تصریح کرد: سکه های اهدایی پس از شناسائی کامل و مستندنگاری در اختیار علاقمندان به تاریخ ایران، پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی ارشد تاریخ و باستانشناسی قرار خواهد گرفت. 
گنجینه سکه آستان قدس با دارا بودن ده ها هزار سکه از بیش از دویست سلسله و دوره های تاریخی ایران و سایر کشورهای جهان، یک مجموعه غنی جهت پژوهش در تاریخ گهربار ایران است که دوستداران تاریخ و پژوهشگر را به خود جذب می کند.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ساماندهی محدوده پل میر بهاءالدین زنجان آغاز شد
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • اولتیماتم ۱۵ روز استانداری برای ساماندهی بستر زنجانرود فیلم
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • ۹۵ درصد مزارهای شهدا در زنجان ساماندهی شد
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان