Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان مدت‌ها است مسئله ورود سگ‌های بلاصاحب در کرمان به کانون تنش‌ها ودعوا‌هایی در فضای مجازی تبدیل شده است، خبری که در سیرجان از حمله چند سگ بلاصاحب به یک شهروند سیرجانی منتشر شد ویا خبری که ازحمله چند سگ ولگرد بدون صاحب در حاشیه شهر کرمان به یک زن جوان منتشر شد همه باعث بروز برخی نگرانی ها در خصوص حضور نامناسب سگ های ولگرد که جدیدا با نام سگ های بلا صاحب از آنان یا می شود ، شده بود اما خوشبختانه با اقدامات مفید شهرداری کرمان جمعیت حداکثری این حیوانات به پناهگاه سگ‌های بلاصاحب در بیرون از شهرکرمان منتقل شده است، ولی هنوز عده‌ای افراد دلسوزانه امکان حضور سگ‌های بلاصاحب آزاد درگوشه این پناهگاه بدون عقیم سازی و بدون واکسیناسیون لازم ویا مهار بیماری‌های مختلفی که سگ‌ها از دیربازکانون بروز آن بودند نظیر سالک، را فراهم آورده است که عملا ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهرداری را بی فایده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهندس محمدرضا نادری معاون سازمان پسماند شهرداری کرمان ازکسانی است که داعیه حفاظت محیط زیست دارند ودر تلاش زیادی برای اجرای طرح‌هایی با رویکرد حفاظت از محیط زیست است در طرح سامان دهی سگ های بلاصاحب شهرداری نیز وی و دیگر همکارانش تلاش زیادی دارند.

باشگاه خبرنگاران: درخصوص پناهگاهی که اخیرا شهرداری کرمان برای ساماندهی سگ‌های بلا صاحب وجمع آوری آنان از سطح شهرایجاد کرده است توضیح دهید وضعیت فعلی پناهگاه به چه شکل است؟

نادری:پناهگاه سگ‌های بلاصاحب کرمان بزرگ واستاندارد بوده وخوشبختانه تاکنون درخصوص قضیه ساماندهی حیوانات ذکر شده بدعمل نکرده است واین نوع پناهگاه در نوع خود در جنوب شرق کشور نظیر ندارد با دستورالعملی که  دراین خصوص داریم تمام سگ‌های بلاصاحب زنده گیری وجمع آوری می‌شوند وبعد ضمن عقیم سازی گونه‌های خطرناک وبیمار که امکان درمان با هزینه معقول را ندارد به صورت آرام معدوم می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران:انجمن حامی حیوانات در این بخش چه کمکی به شما کرده واصولا چنین انجمنی در کرمان داریم؟

نادری:بله انجمن حمایت از حیوانات قرارشد دراین بحث‌های مطرح شده کمک ویار ما باشند هرچند که دریک مقطعی کلا فعالیت انجمن رها شد، ولی مجددا با حمایت چند نفر از فعالان دراین بخش انجمن فعال شده ودراین بخش قرارشده به ما کمک کنند .

باشگاه خبرنگاران:شنیده شده درقالب قراردادی بین صنف رستوران داران وانجمن که قرار است با کمک شما امضا شود، پسماند غذای رستوران‌ها به شکل دست نخورده وسالم! دراختیار این سگ‌ها قرار بگیرد؟ شما به عنوان معاون سازمان پسماند شهرداری این خبر را تایید می‌کنید یا خیر؟آیا امکان اینکه غذای دست نخورده رستوران را با غذای پسماند و دور ریز جابجا کنید نیست؟

نادری:ببینید یک سری غذا‌های مانده واستخوان ودور ریز‌هایی در رستوران وتالار‌های پذیرایی وجود دارد که درخواست شده است این غذای دور ریز دراختیارسگ‌های بلاصاحب قراربگیرد وبجای دفن شدن به عنوان زباله، غذا‌های حیوانات شود مسئله به این شکل نبوده که ما بخواهیم غذای دست نخورده ومازاد تالار ورستوران‌های پذیرایی را به سگ‌ها ودیگرحیوانات بدهیم بلکه همان گونه که عرض کردم قضیه این است که غذای مانده ومازادی که امکان استفاده انسانی ندارد برای حیوان درنظرگرفته شود وهیچ قراری مبنی برغذای سالم و دست نخورده در این خصوص نداریم.

باشگاه خبرنگاران:درخصوص پناهگاه سگ‌های بلاصاحب نیزحرف وحدیث بسیار است گفته شده است درمحل نگهداری این سگ‌های که محل خطرزیادی ازجمله بیماری هاری، وجود پشه سالک و بیماری‌های انگلی هستند، علاوه برسگ‌هایی که درپناهگاه قراردارند، سگ‌های بلاصاحب دیگری نیز آزادانه در رفت وآمد بوده وبرای غذاخوردن به منطقه می‌آیند وتولید مثل می‌کنند وساماندهی خاصی نشده اند؟

نادری:بله متاسفانه تعدادی از سگ‌های جدید نیز بدلیل وجود غذایی که بعضا افراد دوستدار حیوانات در بیرون ازپناهگاه سگ‌های می‌ریزند ویا مردم از سردلسوزی کنارجاده غذا می‌ریزند، سگ‌های زیادی دربیرون از پناهگاه لانه سازی کرده اند که در برنامه بازنگری ما قرار است تمام این سگ‌ها به پناهگاه منتقل شوند وضمن عقیم سازی دور ازشهرنگهداری شوند البته مشکلات زیادی برای شهرداری وجود دارد که روزانه ۱۰ سگ را باید به دانشکده دامپزشکی منتقل کرده ومدتی در اختیاردانشکده دامپزشکی قرار گیرد تا در زمانی که تعیین می‌کنند عقیم سازی انجام شود درحالی که اگر یک دکتر دامپزشک به مدت حداقل یک ماه در اختیار ما قرار گیرد فرایند عقیم سازی سریع‌تر انجام شده وبخشی از نگرانی‌ها را از بین می‌برد و بازخورد کار نیز بهتر خواهد بود زیرا نیاز است در فرایند عقیم سازی این سگ ها تسریع شود.

باشگاه خبرنگاران:به نظر می‌آید برخی انجمن‌هایی نظیر حامی حیوانات تاحدودی با قضایای این شکلی احساسی برخورد می‌کنند1 این درحالی است که درخصوص بروز بیماری سالک در کرمان از طریق این سگ‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داده شده است؟دراین خصوص توضیحی دارید؟

نادری:بله در همه اقشار این نوع تفکر هست، اما باید بدانیم برخی از این سگ‌ها ضمن اینکه می‌توانند نگرانی ایجاد کنند وعامل انتشار بیماری باشند منشا خطربوده ونمی توان آنها را با نگاه دلسوزانه مدیریت کرد، از سویی دامپزشکی به ما قول داده است دکتر دامپزشک در اختیار ما قرار دهند تا فرایند عقیم سازی سریع‌تر انجام شود و درخصوص کنترل بیماری ویا خطرناک بودن برخی گونه‌های بیمار واحیانا در صورت نیاز به معدوم ساخت حیوانات بیماروخطرساز نیزتدابیرلازم اندیشیده شود، البته مزیت خوبی که این سگ‌ها درکرمان داشتند کاهش جمعیت جوندگان نظیر موش‌ها، روباه وگرگ توسط این سگ‌ها بود.

شایان ذکر است:جمعیت سگ‌های بلاصاحب کرمان ۶ تا ۷ هزار قلاده گزارش شده است این در حالی است که آمار ۱۷ هزار قلاده برای سطح استان کرمان گزارش شده که اگر برای عقیم سازی این حیوانات فکری نشود در آینده می‌توانند کانون‌های خطرناک بیماری‌های مختلف باشند، طبق بیان دین اسلام آزار حیوانات امری مذموم وناپسند است، اما حریم زندگی حیواناتی مانند سگ نیز باید از حریم خانه بیرون باشد ودلیل این مسئله نیز بیماری زا بودن این حیوان نسبت به دیگر حیواناتی است که ازدیرباز درخانه‌ها نگهداری می‌شدند.

انتهای پیام/ح

سگ های بلاصاحب کرمان در انتظارسامان دهی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی سگ های ولگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۲۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب

کبد به عنوان یکی از حیاتی‌ترین اندام‌های بدن، نقش مهمی در دفع سموم ناشی از بیماری‌هایی چون چاقی، دیابت و فشار خون بالا ایفا می‌کند. کبد چرب، که به تجمع چربی در کبد اشاره دارد، در صورت عدم درمان می‌تواند به بیماری‌های کبدی جدی‌تری منجر شود.

به گزارش فرطب، علائم این بیماری شامل خستگی مفرط، حالت تهوع، درد شکمی، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم‌ها و تغییر رنگ ادرار به تیره و مدفوع به خاکستری است. در ادامه این مقاله، به بررسی راه‌های تشخیص و درمان کبد چرب خواهیم پرداخت.

پیشگیری از کبد چرب: اصول زندگی سالم

برای حفظ سلامت کبد و جلوگیری از بیماری کبد چرب، مهم است که به تغذیه سالم توجه داشته باشید، مصرف الکل را محدود کنید، و به طور منظم ورزش کنید تا وزن خود را کاهش دهید. خواب مناسب و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا نیز از جمله عوامل کلیدی برای پیشگیری از این بیماری است. تغییرات سبک زندگی می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ سلامت کبد داشته باشد.

ورزش‌های قلبی-عروقی: حفظ سلامت قلب و کبد

ورزش‌های قلبی-عروقی نظیر دویدن، شنا، ایروبیک و حرکات موزون نه تنها به سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کنند، بلکه به بهبود عملکرد قلب و کبد نیز موثر هستند. این نوع فعالیت‌ها باید بخشی از برنامه روتین ورزشی هر فردی باشند تا به حفظ سلامت عمومی کمک کنند.

تمرینات مقاومتی: ساختن عضلات، کاهش چربی

تمرینات مقاومتی که شامل وزنه‌برداری و تمرینات قدرتی می‌شوند، به افزایش توده عضلانی و بهبود متابولیسم کمک می‌کنند. این نوع تمرینات یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش سریع چربی خون به شمار می‌آیند و برای هر برنامه ورزشی ضروری هستند.

یوگا و پیلاتس: تقویت ذهن و بدن

یوگا و پیلاتس، که تمرکز خود را بر کشش، قدرت مرکزی و تعادل می‌گذارند، نه تنها به تقویت بدن کمک می‌کنند، بلکه به کاهش استرس و افزایش آرامش ذهنی نیز می‌انجامند. این ورزش‌ها می‌توانند به طور غیرمستقیم به حفظ سلامت کبد و مدیریت وزن کمک کنند.

تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه

تمرینات تناوبی با شدت بالا که به همراه دوره‌های کوتاه استراحت انجام می‌شوند، می‌توانند عملکرد کبد را به طور چشمگیری بهبود بخشند. این ورزش‌ها شامل شنا، اسکات، تمرینات شکم، وزنه‌برداری و دوچرخه‌سواری هستند و به اکسیژن‌رسانی بهتر به کبد کمک می‌کنند.

پیاده‌روی: فواید قابل توجه برای سلامتی

پیاده‌روی سریع و منظم می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد، از جمله کاهش میزان کلسترول LDL. تحقیقات نشان داده‌اند که پیاده‌روی منظم در طول هفته می‌تواند به طور قابل توجهی به حفظ سلامت قلب و کبد کمک کند و بخشی ضروری از برنامه سلامتی هر فرد باشد.

جمع بندی

برای پیشگیری و مدیریت بیماری کبد چرب، اتخاذ سبک زندگی سالم حیاتی است. تغذیه مناسب، ورزش منظم، مدیریت استرس و خواب کافی می‌توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند. انواع ورزش‌ها از قبیل تمرینات قلبی-عروقی، مقاومتی، تناوبی، یوگا و پیلاتس، نه تنها به بهبود تناسب اندام کمک می‌کنند بلکه سلامت کلی بدن را نیز تقویت می‌نمایند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قاچاق سوخت تهدید جدی برای شیوع مالاریا در شرق کشور
  • کنترل جمعیت حیوانات بلا صاحب در ارومیه
  • جمع‌آوری ۱۵۰ سگ بدون صاحب از سطح نصیرشهر
  • شهرداری اصفهان نسبت به کنترل سگ‌های ولگرد اقدام کند
  • زنگ خطر سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار در جنوب کرمان به صدا در آمده است
  • عقیم‌سازی ۶۰۰ قلاده سگ در اراک
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد