Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد پیش‌کسوت خوش‌نویسی خراسان رضوی گفت: فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حمایت از خوش‌نویسی قابل تقدیر است.

به گزارش قدس آنلاین، احمد قائم مقامی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه محفل عشق که عصر روز گذشته در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز کرد: یکی از امتیازاتی که هنر خوش‌نویسی مشهد نسبت به دیگر شهرهای کشور دارد، امکان ارائه آثار هنرمندان آن در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثاری که بیشتر آن‌ها مرتبط با حوزه رضوی است.
وی با بیان اینکه نمایش و متبرک شدن آثار هنری به صحن و سرای رضوی، چه در موزه و چه فضاهای نمایشگاهی آن، آرزوی هر خوش‌نویس است، افزود: این تبرک برای صاحب اثر می‌تواند منشأ و منبع خیری شود و نوعی فرهنگ هنری را در این فضای زیارتی اشاعه دهد. فضایی که هر زائری می‌تواند از آن دیدن کند و متوجه گره خوردن هنر و معنویت شود.
مدرس مجرب انجمن خوش‌نویسان مشهد ادامه داد: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت مکتب هنر رضوان و نگارخانه رضوان و برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خوش‌نویسی و نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی در این رشته هنری، همکاری همه‌جانبه‌ای با خوش‌نویسان و همچنین دیگر هنرمندان دارد.
قائم مقامی با اشاره به اینکه مکتب هنر رضوان با هدف اشاعه هنر خوش‌نویسی با جدیت از این هنر حمایت می‌کند، گفت: به عنوان یک پیش‌کسوت و به نمایندگی از خوش‌نویسان خراسانی از فعالیت‌های مجموعه آستان قدس رضوی در ترویج این رشته هنری تشکر می‌کنم.
وی به ظرفیت بالای خراسان رضوی و شهر مشهد در رشته خوش‌نویسی اشاره کرد و افزود: نمایشگاه محفل عشق حاصل تلاش استادی همچون مریم‌السادات موسوی است که برای هنرجویانش وقت بسیار می‌گذارد و نتایج آموزه‌هایش را می‌توان در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مشاهده کرد.

*تلاش برای رسیدن به مراتب عالی‌تر
استاد پیش‌کسوت خوش‌نویسی خراسان رضوی با اشاره به نمایش آثار بسیار خوب این بانوی هنرمند، در نمایشگاه حاضر ابراز داشت: هنرجویان این استاد نیز با علاقه خاصی در رشته خوش‌نویسی در حال فعالیت هستند که این امر را می‌توان در تابلوهای‌ آنان در نمایشگاه به وضوح دید.
وی افزود: اگر مدرس دلسوز باشد و با هنرجویانش خوب کار کند، شاگردش نیز با عشق و علاقه، هم‌سو با هنرمندانی که به توفیقاتی نایل شدند، تلاش می‌کنند تا به مراتب عالی‌تر برسند.
قائم مقامی تصریح کرد: بانوان مشهدی با توجه به اینکه آموزه‌های خوبی را از مدرسان توانمند و باتجربه این شهر مقدس کسب می‌کنند، آینده درخشانی خواهند داشت.
وی ادامه داد: امیدوارم برگزاری نمایشگاه حاضر موجب شود تا آیندگان به خودباوری برسند که می‌توانند به چنین جایگاهی حتی در مدت اندکی دست پیدا کنند.

*خوش‌نویسی هنری ریاضتی است

استاد محسن عبادی هنرمند برجسته خوش‌نویسی مشهد نیز در این باره گفت: خوش‌نویسی هنری ریاضتی است و بدون رنج و تمرین و ممارست مستمر به پختگی و نتیجه نخواهد رسید.

وی بیان کرد: نمایش آثاری با عیار بالا از برخی بانوان هنرمند که حدود دو سال است در رشته خوش‌نویسی فعالیت می‌کنند، ویژگی خاص این نمایشگاه است و این سطح از توانمندی را می‌توان اعجاز نامید.
عبادی ادامه داد: نمایشگاه حاضر حاصل چندین سال تلاش مریم السادات موسوی یکی از بهترین مدرسان شهر مشهد است که هنرجویانش آینده درخشان هنر خوش‌نویسی به‌ویژه نستعلیق‌نویسی این شهر خواهند بود.
این هنرمند و استاد باسابقه خوش‌نویسی افزود: این مدرس خوش‌نویسی به معنی کامل کلمه، معلم هستند و توانستند توانمندی و عیار خط خود را در آثار این همه هنرجوی شیفته هنر خوش‌نویسی تکثیر کنند.
*آستان قدس رضوی پیشگام در تربیت بانوان هنرمند
پیش‌کسوت و مدرس انجمن خوش‌نویسان مشهد نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه محفل عشق به نقش اثرگذار آستان قدس رضوی در تربیت بانوان هنرمند اشاره کرد و گفت: این مجموعه بزرگ موقوفاتی، با برگزاری کلاس‌های آموزشی گوناگون و جشنواره‌های متعدد هنری در این مسیر پیشگام است و توانسته مشوق خوبی برای اهل هنر باشد.
محمد تقی ابراهیمی‌نیا با اشاره به برنامه کتابت حدیث سلسله‌الذهب توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در دهه کرامت سال جاری در نیشابور بیان کرد: بسیاری از بانوان هنرمند در این رویداد هنری حضور داشتند و آثار بسیار زیبایی به یادگار گذاشتند.
وی ادامه داد: اگرچه امروزه امکان تایپ و تکثیر جملات با خطوط متنوع توسط نرم‌افزارهای رایانه‌ای وجود دارد، اما این آثار با خلق یک اثر هنری که دارای روح است، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

* سطح کیفی بسیار خوب نمایشگاه محفل
پیش‌کسوت هنر خوش‌نویسی با بیان اینکه انتظار دیدن چنین نمایشگاهی را نداشته است، ابراز کرد: آثار خوش‌نویسی نمایشگاه محفل عشق از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار است به‌طوری که بسیاری از آثار از سطح یک هنرجو بالاتر است.
ابراهیمی‌نیا ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه گروهی به هنرمندان آن انگیزه کار بیشتر داد تا در آینده شاهد حضور پرقدرت‌تر و شجاعانه‌ترشان در عرصه فعالیت‌های نمایشگاهی و ارائه آثار هنری باشیم.
یادآور می‌شود، نمایشگاه محفل عشق تا پنج‌شنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۷، در نگارخانه رضوان مشهد واقع در خیابان کوهسنگی ۱۷، پلاک ۱۶، آماده میزبانی از اهل هنر و معرفت است.
منبع: آستان نیوز
 انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مشهد مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۲۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی روایت باران؛ هنر‌های ایرانی و اسلامی صبح امروز، بیست و هشتم فروردین ماه به همت نگارخانه ترانه باران و همکاری صندوق اعتباری هنر و فرهنگسرای نیاوران با حضور محبوبه کاظمی دولابی، مدیرمسئول نگارخانه ترانه باران، علی اشرف صندوق آبادی، هنرمند و احمد شفیعی‌ها هنرمند خطاط در این فرهنگسرا برگزار شد.

این نمایشگاه از جمعه سی و یکم فروردین ماه ساعت  ۱۶ تا ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران برقرار خواهد بود و ساعات بازدید نیز شنبه تا پنجشنبه ۱۰ تا ۱۹ و جمعه و ایام تعطیل ۱۴ تا ۱۹ دایر است.

در ابتدای نشست محبوبه کاظمی دولابی در صحبت‌هایی گفت: در پی هتک حرمت به قرآن در سال گذشته، نگار خانه باران تصمیم گرفت که اقدام به برگزاری نمیاشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی کند که این نمایشگاه با هماهنگی وزارت ارشاد، صندوق اعتباری هنر و فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.  

وی همچنین افزود: شورای هنر نمایشگاه شامل افراد شاخص این عرصه از جمله استاد امیرخانی، احمد شفیعی‌ها، مهدی فلاح، یدالله کابلی، استاد محدمعلی قربانی و همینطور دیگر اساتید برجسته برای مشاوره هستند که صد‌ها اثر قرآنی برای انتخاب آنها ارسال شد.

سپس علی صندوق آبادی اظهار داشت: بهره‌مندی از اساتید مطرح و خوشنام خوشنویسی در این نمایشگاه، با حمایت یک مجموعه خصوصی بسیار ارزشمند است و آثار فاخر و عمیقی در حوزه هنر و قرآن را شامل شده است.  اگر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی حمایت کرده و  از این آثار  خریداری کنند شاهد  رشد بسیار خوبی در این حوزه خواهیم بود.

همچنین احمد شفیعی‌ها یادآور شد: تاریخ هنر به ما ثابت کرده که حمایت حاکمان از هنر تاثیر به سزایی در رشد هنر داشته است حتی متون اوستایی پیش از اسلام و خود قرآن کریم نیز تاثیر به سزایی در رشد هنر خطاطی داشته است، مثلا خط چلیپا برآمده از نوشتن مورب بر حاشیه قرآن بوده است.



وی همچنین افزود: تیم مجرب و حرفه‌ایی با سلایق و گرایش‌های مختلف در این نمایشگاه آثار را رصد کرده و هنوز کار‌ها در حال دریافت است. در این نمایشگاه صرفا متونی که از  قرآن بوده انتخاب شده‌اند.  

شفیعی‌ها همچنین این نمایشگاه را نقطه عطفی برای هنرمندان قرآنی به شمار آورد که اگر چه حرکت اول بود و ممکن است ایراداتی داشته باشد، اما امیدواریم به مدد قرآن به خوبی برگزار شود.

در ادامه کاظمی دولابی در صحبت‌هایی با اشاره به اهمیت توجه بخش خصوصی به عرصه میراث فرهنگی گفت: مسئولین ما فقط دولتمردان نیستند امسال سال جهش تولید با مشارکت مردمی است امیدوارم با همت مردم اتفاقات خوبی را در این عرصه رقم بزنیم و اعتراض خود را با زبان هنر  به گوش جهانیان برسانیم.

وی همچنین گفت: علاوه بر نمایشگاه، ورکشاپ‌ها و نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه خواهیم داشت که اطلاع رسانی خواهیم کرد. این را هم بگویم که آثار دریافتی نمایشگاه فقط قرآنی بوده و احادیث و روایات را دخیل نکردیم.

همچنین شفیعی‌ها اظهار داشت: خطوط نسخ و ثلث اختصاص به متون قرآنی دارد و خطوط ایرانی است که به اشتباه عامه مردم فکر می‌کنند عربی و یا عثمانی است، امیدوارم این نمایشگاه باعث اصلاح این تفکر شود.

در بخش پرسش و پاسخ نیز کاظمی دولابی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر نوع حمایت صندوق اعتباری هنر از نمایشگاه گفت: هماهنگی برای برپایی این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران، به کمک صندوق اعتباری هنر صورت گرفته ولی اعداد و ارقام را بهتر است که خودشان اعلام کنند، اما بهرحال قرار است که حمایت ویژه‌ای دراین عرصه از هنرمندان شود.

صندوق آبادی نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره نحوه حمایت از این هنرمندان قرآنی گفت: اولین حمایت هر هنرمند در گام اول باید دیده شدن و معرفی شدن کارش باشد، بهترین جای معرفی همین نمایشگاه تخصصی قرآنی است. نگاه ما این است که مسئولین و متولیان فرهنگی نمایشگاه را ببینند و حمایت مادی و معنوی از آثار داشته باشند در نهایت امیدواریم که دولتمردان و مجموعه داران از این هنرمندان حمایت کنند.

در پایان نشست کاظمی هدف از برپایی این نمایشگاه را شناسایی و معرفی  هنرمندان این عرصه در سطح ملی و بین‌المللی به شمار آورد و گفت: برپایی این نمایشگاه خلاقانه برای معرفی صنایع خلاق است. م در حال ترور فرهنگی هستیم که امیدواریم گردشگری هنری گامی در راستای رشد گردشگری کشور ما باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه آستان بقیع در حرم مطهر رضوی
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • افتتاح نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، «روایت باران» برگزار می شود
  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها