Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان امروز در نشست خبری نمایشگاه صنایع خلاق اظهار کرد: نخستین عامل خلاقیت، انسان‌های خلاقی هستند که هر فرد می‌تواند در هر زمینه‌ای خلاقیت داشته باشد به‌طوری‌که دانشمندان تاکنون 9 خلاقیت را شناسی کرده اند، دومین موضوع در بحث خلاقیت مراکز خلاق است، در واقع به‌جایی گفته می‌شود که انسان‌های خلاق بتوانند استعدادهای خود را مطرح و شکوفا کنند، به‌طور مثال یک مرکز استارت‌آپ، صحنه تئاتر و یا خود نمایشگاه‌ها که افراد مختلف از یک صنف در کنار هم جمع شده‌اند، می‌تواند یک مرکز خلاق باشد و سومین عامل در این بحث فناوری‌های مدرن و خلاقانه است که مجموع این سه عامل سرمایه خلاق را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از دیدگاه محققان می‌توان 4 نوع شهر خلاق را نام برد که شامل شهر فنّاوری نوآور مثل منچستر که در صنعت نساجی سرآمد شهرهای دنیا است و یا برلین که در زمینه تجهیزات الکترونیک شهر خلاق شناخته‌شده است به‌طوری‌که بهترین نمایشگاه‌های الکترونیک در سطح بین‌المللی در این شهر برگزار می‌شود و یا شهرهای فرهنگی و فکری همچون وین یا لندن ، همچنین شهرهای فرهنگی فناورانه که می‌توان به تورنتو کانادا و هامبورگ آلمان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به شرایط و ویژگی‌هایی که در شهر اصفهان وجود دارد، این شهر قابلیت فراگیری در شهرهای خلاق را دارد و از طرفی کارشناسان دو ویژگی برای جذب سرمایه‌گذاری در شهرها عنوان‌کرده اندکه شامل دارای نشان تجاری و ارزش آن است ، یعنی اگر شهری دارای این دو خصوصیت باشد می‌تواند باعث جذب سرمایه داران شهر باشد.

ایجاد نشان تجاری برای شهر اصفهان

یار محمدیان با تاکید بر ظرفیت بالای استان در تولید و تجاری سازی صنایع خلاق در جهان اذعان کرد: شرکت بین‌المللی نمایشگاه اصفهان سعی دارد به سمتی حرکت کند که بتواند یک نشان تجاری برای شهر اصفهان ایجاد کند بنابراین تصمیم به برگزاری نمایشگاه صنایع خلاق کرد، چراکه از طرف شبکه شهرهای خلاق یونسکو، اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای خلاق شناخته‌شده است.

اصفهان ، شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای مردمی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در ادامه افزود: بر اساس شبکه خلاق یونسکو، خلاقیت در 7 حوزه صنایع‌دستی، هنرهای بومی، رسانه‌ای، فیلم، طراحی، ادبیات و موسیقی تقسیم می‌شود که هر شهر را در یک موضوع به‌عنوان شهر خلاق معرفی کرده است به‌طور مثال رم ایتالیا در فیلم، سنگاپور در طراحی و در ایران رشت به‌عنوان شهر خلاق در غذاهای محلی و اصفهان به‌عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای مردمی شناخته‌شده‌اند؛ اصفهان در حوزه صنایع خلاق قابلیت‌های بسیار زیادی دارد به‌طوری‌که حدود 230 رشته صنایع‌دستی در این شهر شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه صنایع خلاق می‌تواند توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی را که در شهر اصفهان وجود دارد، در سطح کشور و در آینده‌ای نه‌چندان دور در دنیا معرفی کند، البته این نمایشگاه با توجه به سیاست‌های شرکت نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذارشده است و قرار است از 22 آذر تا 1 دی‌ماه سال جاری از ساعت 15 تا 21 در محل پل شهرستان میزبان علاقه‌مندان است.

یار محمدیان در پایان به تشریح حوزه‌های زیرمجموعه صنایع خلاق پرداخت و گفت:  حوزه‌ای که می‌توانند زیرمجموعه صنایع خلاق باشد بسیار متنوع هستند که می‌توان به حوزه‌های رادیو و تلویزیون، نشر و ادبیات، بازی‌های رایانه‌ای ، معماری ، طراحی ، عکاسی ، هنرهای تجسمی ، مد و لباس، سینما ، هنرهای نمایشی و تجسمی ، صنایع‌دستی ، خوراک بومی ، فناوری ، میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد که تمامی فعالان حوزه‌ای مختلف می‌توانند در این زمینه فعال باشند.

زمینه ظهور و بروز صنایع فرهنگی در حوزه اقتصاد

در ادامه این نشست عادل دهدشتی مجری برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع خلاق ابراز کرد: صنایع خلاق به لحاظ ادبیات اقتصادی در کشور عمر زیادی ندارد و بیش از این به‌عنوان حوزه فرهنگی شناخته‌شده است اما با یک تفاوت دیدگاهی این مساله مطرح است که صنایع فرهنگی می‌تواند در حوزه اقتصاد ظهور و بروز داشته باشد و ظرفیت آن را دارد که فراتر از یک مساله هنری و فرهنگی به آن نگاه شود.

وی ادامه داد : بر اساس فعالیت‌ها و بازاریابی‌هایی که در طول چند ماه گذشته در این حوزه شده است از 90 درصد حوزه‌هایی که به‌عنوان صنایع خلاق شناخته می‌شود در نخستین نمایشگاه صنایع خلاق حضور خواهند داشت که در 3 دسته کلی ازجمله ، نهادها و سازمان‌های حامی و فعال حوزه خلاق ، مجموعه‌ای از سازمان‌هایی که بخشی از آن‌ها در حوزه صنایع خلاق فعال هستند.

مجری برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع خلاق اضافه کرد: مجموعه‌ای از سازمان‌هایی که در دل شهرداری اصفهان فعال در صنایع خلاق فعالیت دارند تقسیم‌شده‌اند و همچنین شهرداری شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق در بحث غذاهای بومی و محلی و شهرداری شهر اصفهان به‌ عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی حضور خواهند داشت.

دهدشتی در ادامه افزود: بخش دوم این تقسیم‌بندی شامل صنایع کوچک، خورد و خانگی است که بسیار مورد استقبال قرارگرفته که این امر نشان‌دهنده هوش اقتصادی فردی در شهر اصفهان است و بخش سوم شامل نهادهای غیردولتی و آموزشی است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و نبودشناخت مخاطبان و فعالان این حوزه با چالش‌هایی از جمله ‌حمایت نکردن برخی از حوزه‌های ذی‌ربط مواجه بوده است اما در کل استقبال نسبتاً خوبی صورت گرفته است.

بخش بین‌الملل نمایشگاه صنایع خلاق ، پررنگ نیست

مجری برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع خلاق در پایان پیرامون بخش بین‌الملل نمایشگاه ابراز داشت : به دلیل مشکلاتی و چالش‌هایی که در این دوره از برگزاری پیش آمد بخش بین‌الملل را به‌صورت پررنگ نخواهیم داشت اما سعی بر این شده است که این نمایشگاه یک نمایشگاه رویداد محور باشد.

 

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت صنعت میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، رسول سواری ظهر چهارشنبه در اختتامیه رویداد استارتاپی روش‌های مدیریت مصرف آب در صنایع نساجی در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی آماده دریافت ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های مختلف است و آنهایی که قابلیت پرورش و ارتقا دارد را حمایت می‌کند و در اختیار صنعت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانشجویان در بسیاری از موارد با ایده‌های خلاقانه خود، مسائل صنایع را حل کرده‌اند، تصریح کرد: در بخش ارتقای تکنولوژی صنایع از حضور دانشگاهیان استقبال می‌کنیم و هم‌اکنون نیز در بخش مدیریت بهینه و همچنین تکنولوژی و صادرات پذیرای دانشگاه و افراد فعال در حوزه نوآوری و فناوری هستیم چراکه ارتقای فناوری یکی از اولویت‌های صنایع به‌شمار می‌رود و باید در جهت رشد و توسعه بازار صنایع قدم برداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با تاکید بر اهمیت بهینه‌سازی و مدیریت مصرف منابع گفت: امکانات زیرساختی شهرک‌های صنعتی ایجاد شده نیاز به توسعه دارد و به همین علت در بخش تأمین زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آب و برق مشکل داریم. یکی از راهکارهای حل این مشکل، افزایش تأمین منابع و راهکار مهم دیگر، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف است.

وی کمک‌های بخش دانش‌بنیان به صنعت را ضروری دانست و ادامه داد: اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود، قطعاً در حوزه صنعت نیز مثل قدرت موشکی، حرف برای گفتن خواهیم داشت و در حوزه اقتصاد هم با همین رویکرد می‌توان مسائل و مشکلات را حل کرد.

سواری معتقد است که نفوذ علم در همه زمینه‌ها کارآمدی و اثربخشی دارد و هرچه به سمت جلو پیش می‌رویم، نیازها بیشتر می‌شود، امید است به واسطه حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاه، مشکلات صنعت حل بشوند.

وی ادامه داد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حتی یک شهرک صنعتی منسجم در استان اصفهان وجود نداشت و اگر کسی قصد ایجاد واحد صنعتی را داشت و به دولت و حاکمیت وصل نبود، باید مشکلات و سختی‌های فراوان را تحمل می‌کرد اما امروز به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فقط در استان اصفهان بیش از ۱۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی استقرار دارد که بیش از ۲۰ هزار واحد صنعتی را تحت پوشش خود قرار دادند.

کد خبر 6087794

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • شهرستان اردل میزبان چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • نخستین یادواره و کنگره شهدای منطقه یک اصفهان برگزار می‌شود
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق