Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای این شورا در نشست کمیته موسوم به کمیته بازبینی دوره ای جهانی که هر چهار سال یکبار سوابق حقوق بشری تمام 193 عضو سازمان ملل را بررسی می‌کند، در وهله نخست از سوء استفاده‌های ائتلاف سعودی-اماراتی در جنگ یمن  انتقاد کردند.

کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول نیز یکی دیگر از موضوعات مورد انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه امروز با محوریت سوابق حقوق بشری ریاض بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیأت اعزامی آمریکا در این نشست اعلام کرد که واشنگتن «قتل از پیش طراحی شده» خاشقچی را به شدت محکوم می‌کند.

نماینده واشنگتن همچنین تأکید کرد: «تحقیقاتی جامع، کامل و شفاف باید مطابق با روند مقتضی در رابطه با این پرونده انجام گرفته و نتایج آن نیز به صورت کاملا علنی منتشر شود».

بر اساس گزارش الجزیره، واشنگتن که همواره حامی اصلی ائتلاف سعودی در جنگ یمن بوده و اصلا این جنگ با چراغ سبز کاخ سفید آغاز شده بود، هفته گذشته در جریان تحولات پیرامون پرونده قتل این روزنامه‌نگار سعودی در استانبول، خواستار توقف حملات هوایی عربستان سعودی علیه یمن شده بود.

آمریکا در جلسه بررسی دوره‌ای سوابق حقوق بشری عربستان سعودی جایگاه ناظر را برعهده داشت. واشنگتن در ماه ژوئن شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تبعیض و نژادپرستی علیه رژیم صهیونیستی متهم کرد و از این شورا کناره‌گیری کرد. در حال حاضر شورای حقوق بشر سازمان ملل 47 عضو دارد.

در نشست کمیته بازبینی دوره‌ای جهانی در ژنو، ریاست هیأت اعزامی سعودی  را «بندر العیبان» به عهده داشت که رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی است.

هیأت سعودی گزارشی درباره آنچه که تلاش‌های این کشور برای حفظ پایبندی به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خوانده شد، ارائه کرده و به سوالات و اظهارات کشورهای مختلف حاضر در جلسه امروز درباره سوابق حقوق بشری ریاض پاسخ داد.

«سماح حدید» مدیر کمپین‌های خاورمیانه عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اعضای سازمان ملل باید به حمایت خود از سکوت در برابر عربستان پایان داده و به انجام وظایف خود در بررسی موشکافانه بی‌رحمی‌های آل سعود پرداخته تا مانع از نقض‌های بیشتر حقوق بشری در این کشور و همچنین در یمن شوند».

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: «سرکوب درازمدت منتقدان دولت سعودی، در اعدام خارج از صلاحیت قضایی جمال خاشقچی در ماه گذشته مصداق یافت و این مسئله تا همین اواخر از جانب کشورهای عضو سازمان ملل نادیده انگاشته می‌شد».

هیأت سعودی خطاب به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل به تشریح موضع آل سعود پرداخت و اعلام کرد که ریاض در حال بررسی و تحقیق درباره پرونده خاشقچی است و تمام مسئولان این قتل را به سزای اعمال خود خواهد رساند.

بندر بن محمد العیبان، رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی در این نشست گفت: «پادشاهی عربستان سعودی قبلا تأسف و رنج خود بابت مرگ جمال خاشقچی را ابراز کرده است».

وی در ادامه گفت: «ملک سلمان بن عبدالعزیز قبلا دستور انجام روند پیگرد قضایی و انجام تحقیقات در خصوص این پرونده را صادر کرده تا تدارکات برای روشن شدن تمام حقایق این پرونده صورت گرفته و تمام عوامل این قتل به مجازات اعمال خود برسند».

بنا بر این گزارش، تعدادی از کشورهای عضو، از جمله انگلیس، اتریش و سوئیس، قبلا فهرستی از سوالات خود برای بازبینی در خصوص پرونده این روزنامه‌نگار سعودی را به شورای حقوق بشر سازمان ملل تسلیم کرده بودند.

نماینده انگلیس این سوال را مطرح کرده بود که «با توجه به مرگ بسیار خشن جمال خاشقچی، آیا عربستان سعودی می‌تواند ادعاهای خود را درباره این موضوع شفاف کند که قوانین این کشور آزادی ابراز و بیان عقیده را تضمین می‌کند؟»

خبرنگار الجزیره از ژنو گزارش کرد که طرح سوال از عربستان سعودی در جلسه امروز به دلیل جو حاکم ناشی از قتل اخیر روزنامه‌نگار سعودی در استانبول بسیار خشن و سخت‌گیرانه بوده است. گزارشگر الجزیره در ادامه به سوال انگلیس از ریاض اشاره و تأکید می‌کند که لحن تند این سوال نشان از جو حاکم علیه ریاض در این نشست دارد.

بر اساس این گزارش، برخی کمیته‌های سازمان ملل و همچنین یک سری سازمان های غیرانتفاعی گزارش‌هایی درباره سوابق حقوق بشری عربستان سعودی تسلیم این شورا کرده‌اند که تصویر نسبتا ناخوشایندی از ریاض ترسیم می‌کند.

در این گزارش‌ها به طور خاص به قوانین نژادپرستانه آل سعود، افزایش قابل ملاحظه در شمار اعدام‌ها بی سال‌های 2013 تا 2015 میلادی، عدم وجود قوانینی در حمایت از حقوق برپایی آزادانه گردهمایی و نیز ادامه نگرانی‌ها درباره عدم مشارکت زنان در فرایند حاکمیت این کشور اشاره شده است. در بخش‌های دیگری از این گزارش‌ها به سنگسار شدن نوجوانان زیر 18 سال  و حتی اعدام این افراد به خاطر جرایم غیرخشونت بار نیز پرداخته شده است.

بنا بر این گزارش، بسیاری از هیأت‌های اعزامی غربی از ریاض خواستند تا اعدام را مجازاتی منسوخ شده اعلام کند و ضمن تعدیل نظام سلطه مردان بر زنان این شکور، تعریف دقیق‌تری از «تروریسم» در قوانین خود ارائه دهد تا به این ترتیب منتقدانی به خشونت متوسل نشده‌اند تحت پیگرد قضایی در این کشور قرار نگیرند.

نماینده فرانسه نیز از عربستان سعودی خواست تا «فورا دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه» روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در این کشور متوقف شده و ریاض تمام تلاش خود را به کار گیرد تا برقراری آزادی مذهب در این کشور تضمین شود.

رئیس هیأت نمایندگی دولت سعودی در نشست کمیته بازبینی دوره‌ای جهانی شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از آنکه به درخواست حدود 40 کشور عضو این شورا برای انجام تحقیقات جامع و فراگیر در خصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول یک بار دیگر گفت: در رابطه با مرگ این شهروند سعودی، کشور ما به انجام تحقیقاتی منصفانه در این خصوص متعهد است و تمام افرادی که در این جنایت نقش داشته‌اند در نظام قضایی سعودی مجازات خواهند شد.»

العیبان هیچ اشاره‌ای به جزئیات مربوط به وضعیت 18 تبعه سعودی دستگیر شده در ارتباط با این پرونده نکرد و مکررا از پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با سرنوشت آنها طفره رفت و صرفا گفت: «این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات است و من فکر می‌کنم که بیانیه من در این خصوص بسیار شفاف بود».

جمال خاشقجی که از جمله روزنامه‌نگاران منتقد سعودی بود که در آمریکا زندگی می‌کرد، از بعد از ظهر دهم مهرماه، به دنبال ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات سعودی در ابتدا هرگونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را رد می‌کردند، اما بعد از گذشت چند روز، دادستان عمومی عربستان اعلام کرد که این روزنامه‌نگار سعودی در یک حمله از پیش طراحی شده به قتل رسیده است. دادستانی استانبول نیز اعلام کرده که خاشقچی ابتدا خفه و سپس جسد وی برای انتقال راحت‌تر به خارج از ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول، تکه تکه شده است.

قرار است هیأت اعزامی عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گزارشی درباره پیشنهادات مطرح شده در نشست امروز در خصوص سوابق حقوق بشری این کشور ارائه دهد.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حقوق سازمان ملل جنگ عربستان شورای حقوق بشر واشنگتن یمن کاخ سفید قتل عربستان سعودی نژادپرستی رژیم صهیونیستی خاورمیانه دولت اعضای شورای مرگ اتریش انگلیس زنان مردان خشونت فرانسه شهروند حقوق رژیم صهیونیستی زنان شورای حقوق بشر سازمان یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف معوقات مالیاتی گروه امیرمنصور آریا

در راستای استیفای حقوق عامه و بیت المال، با پیگیری این سازمان معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی «گروه موسوم به امیرمنصور آریا» بعد از سه هزار روز تعیین تکلیف شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم؛ طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور با گذشت بیش از سه هزار روز از تعویق وصول حقوق بیت المال از شرکت های متعلق به گروه امیر منصور آریا، مشتمل بر 11 شخص حقیقی و حقوقی و با بدهی بیش از 15 هزار میلیارد ریال سرانجام  برابر احکام نمایندگی صادره از دادگستری استان گیلان و دادسرای تهران مراحل شناسایی، بازداشت و مزایده پلاک ثبتی مرغوب این شرکت ها به مساحت بیش از 65 هزار متر مربع واقع در بزرگراه فتح تهران انجام شد  و این پلاک ثبتی در آخرین روز کاری سال 1402  به تملک دولت درآمد.

به همین دلیل می توان گفت با این اقدام، یکی از پرونده های معوقات کلان نظام مالیاتی کشور با همکاری قوه قضاییه و پیگیری های سازمان امور مالیاتی کشور مختومه گردید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • تعیین تکلیف معوقات مالیاتی گروه امیرمنصور آریا
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی
  • باید اسرائیل را وادار کنیم تا مصوبه آتش بس را اجرا کند
  • (ویدئو) ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • استقبال بین المللی از قطعنامه شورای امنیت و انتقاد دوباره صهیونیست‌ها