Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:54:33 GMT

بانکها، حاکم بر اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۲۴۰۷

بانکها، حاکم بر اقتصاد ایران

تهران- ایرنا- تراکم فزاینده سرمایه ها در بانکها، سهامداران این مجموعه های مالی را به سمت سرمایه گذاری در حوزه دلالی که سودآورتر از صنعت است سوق می دهد به گونه ای که از نظر یک اقتصاددان، در چنین شرایطی حتی دولت نیز نمی تواند بانک ها را ملزم به سرمایه گذاری در بخش های مختلف کند.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**سلطنت بانک‌ها بر ایران
پایگاه خبری «فرارو» در گزارشی با عنوان « سلطنت بانک‌ها بر ایران» نوشته است: واقعیت این است که بانک‌ها آنقدر طی این سال‌ها قدرتمند شده اند که به صورت خزنده در همه جا حضور پیدا کرده اند. یک بار در بازار ارز و طلا وارد می‌شوند و گاهی پا به عرصه خودرو می‌گذارند. حتی در بورس‌های کالایی هم آثاری از حضور آن‌ها دیده می‌شود. به همین دلیل است که بعضا می‌بینیم این بازار‌ها ناگهان دچار تلاطم و نوسانات شدید می‌شوند.

یک اقتصاددان گفت: «ممکن است برخی معتقد باشند که باید دولت بانک‌ها را ملزم به سرمایه‌گذاری در صنعت کند، اما این امکان‌پذیر نیست. زیرا آنقدر در حوزه دلالی شرایط مناسب است که بانک‌ها به شدت سود می‌برند و حاضر نیستند به این راحتی پا پس بکشند. ضمن اینکه اصلا نباید قدرت بانک‌ها را دست کم گرفت، زیرا در شرایط فعلی از مردم عادی گرفته تا بنگاه‌های اقتصادی دست به دامن بانک‌ها هستند تا بتوانند وام دریافت کنند. به همین دلیل است که ما الان در حوزه وام هم به شدت شاهد دلالی هستیم.»

**بازی روزانه با افکار عمومی برای 45هزار تومان/ عاقبت استانی شدن پرداخت یارانه‌ها کجاست؟
تارنمای «جهان نیوز» به بهانه پیشنهاد یارانه ای دولت برای بودجه 98، در گزارشی با عنوان «بازی روزانه با افکار عمومی برای 45هزار تومان/ عاقبت استانی شدن پرداخت یارانه‌ها کجاست؟» نوشت: یارانه‌های نقدی از جمله دغدغه‌های دولت و مردمی است که چشم به این پول برای پر کردن برخی از چاله چوله های‌ زندگی خود دارند. در این چند روز اخیر حرف و حدیث‌هایی در محافل رسانه ای و فضای مجازی برای افزایش یارانه ها پیچیده بود که این موارد یا در حوزه پیشنهاد بود و یا یادآوری اصل برنامه هدفمندی یارانه‌ها.

آنطور که «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در سال آینده حدود 142 و 500 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی پرداخت می‌شود با تاکید بر این‌که پرداخت یارانه‌های نقدی استانی خواهد شد. وی ادامه داد: در توزیع استانی یارانه نقدی هر آنچه استان‌ها بتوانند صرفه‌جویی کرده و به طور هدفمند و به اقشار نیازمند پرداخت کنند، مازاد آن‌را می‌توانند برای پروژه‌های عمرانی خود بکار بگیرند که این اقدامی انگیزشی برای آنها خواهد بود.

این طرح که به یکباره از سوی دولت اعلام شد، نقدهایی به دنبال خود دارد. از ابتدای اجرای طرح یارانه های نقدی اعلام می شد که برای اینکه بار دولت کمتر شود بایستی متمولین از طرح کنار گذاشته شوند. اما دولت اعلام می کرد که در این حوزه اصلا اطلاعات کافی ندارد. هر چند که بیان می شد با استفاده از دولت الکترونیک که کارت های هوشمند ملی هم در همین راستا به مردم عرضه شد، می توانست راهکار این مسئله باشد. اما حالا دولت این موارد را استانی کرده و می گوید استان ها بهتر می توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند. اینکه دولت در سطح استانی به شناسایی متمولین و فقرا بپردازد و باقی پس انداز یارانه ها را صرف موارد عمرانی کند، به فرماندار و استاندار محول شده است.

هفت سال پیش که موضوع بحث یارانه های نقدی مطرح شد، این مسئله به عنوان کمک خرجی برای خانوازها جهت پرداخت هزینه حامل های انرژی به مردم ارائه شد اما اینک بعد از چندسالی که گذشته این رقم کفاف این موارد را نمی دهد. در آن زمان نیز محمود احمدی نژاد از پس انداز کردن این میزان از پول سخن می گفت که چندان هم قابل پس‌انداز نبود. حالا نوبخت بیان می کند که این موارد به طور استانی توزیع می شود و مابقی آن پس انداز و در حوزه عمرانی صرف شود!

**ماجرای بخشنامه‌هایی که مسبب فساد ارزی شد
پایگاه خبری «پارسینه» در گزارشی با عنوان «ماجرای بخشنامه‌هایی که مسبب فساد ارزی شد» نوشت: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، «شفافیت» را نخستین خواسته فعالان اقتصادی برشمرد و گفت: بخش خصوصی نخستین قربانی فساد اقتصادی است.

مسعود خوانساری در چهاردهمین همایش سالانه مبارزه با فساد اظهار داشت: «شاخص‌های اقتصادی مثل نقدینگی و تورم در ایجاد فضایی برای بروز فساد تاثیرگذار هستند و می‌توانند سرمنشاء فساد باشند؛ اگر ریشه این‌ها زده نشود، بخش خصوصی هم در دام فساد گرفتار خواهد شد.» «از اول امسال تاکنون 30 تا 40 بخشنامه برای کنترل نرخ ارز صادر شد که بسیاری از آن‌ها در تضاد با یکدیگر بود و این فرصت را برای سوءاستفاده ایجاد کرد.»

**آمادگی بورس برای خریدوفروش مسکن
پایگاه خبری «ایران اکونومیست» در گزارشی با عنوان «آمادگی بورس برای خریدوفروش مسکن» آورده است: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آمادگی بورس کالا برای انجام معاملات مسکن بدون محدودیت خبر داد و گفت: فرایندهای اداری سبب شده استقبال از اوراق تسه زمانبر باشد.

شاپور محمدی، درباره نقش بازار سرمایه در بازار مسکن اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام داده، انتشار اوراق رهنی مسکن است؛ استقبال از این اوراق خوب بود اما فرآیندهای اداری موجود بر سر راه این اوراق از سوی بانک عامل بخش مسکن، سبب شده است تا استقبال بیشتر از این اوراق، زمانبر باشد.

این سایت در گزارشی دیگر با عنوان «افزایش وابستگی کشورها به گاز ایران با ورود به بازار خرده فروشی» آورده است: یکی از کارهایی که میتواند کشورهای دیگر مانند عراق را به گاز صادراتی ایران وابسته تر کند ورود ایران به بخش خرده فروشی گاز است که این کار توسط دیگر کشورهای صادرکننده گاز انجام می شود.

آغاز مجدد صادرات گاز به عراق در حالی انجام شده که ایران در شرایط تحریم یک جانبه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است که این موضوع نشان می دهد در شرایطی که نفت ایران می تواند مورد تحریم قرار گیرد گاز به دلایل مختلفی از جمله وابستگی کشورهای همسایه به آن هرگز قابل تحریم شدن نیست.

با این حال یک مقام ارشد بخش انرژی عراق گفته است کشورش برای افزایش تولید گاز خود و توقف واردات گاز از ایران برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق این کشور، حداقل 2 سال دیگر زمان لازم دارد. اگرچه زمان زیادی از صادرات گاز ایران به عراق نمی گذرد اما می توان با برنامه ریزی و رایزنی با عراقی ها این کشور را بیشتر از گذشته به گاز ایران وابسته کرد.

یکی از مهم‌ترین قراردادهای صادرات گاز ایران در طول سالیان گذشته همین قرارداد مربوط به عراق است که شامل دو بخش بغداد و بصره می‌شود. در دو قرارداد میان ایران و عراق مقرر شده تا صادرات گاز در سال نخست، روزانه حدود 6 میلیون مترمکعب، در سال دوم حدود 14 میلیون مترمکعب و در سال سوم تا پایان قرارداد به سقف 30 تا 35 میلیون مترمکعب برسد.

آمریکا ماه گذشته اعلام کرد تازمانی که عراق پول واردات انرژی از ایران را به دلار پرداخت نمی کند، می تواند به واردات گاز طبیعی از ایران و تامین انرژی از این کشور در بازه 45 روزه ادامه دهد.

**چرا صنعت ایران بالنده نیست؟
تارنمای «تابناک» در مقاله ای با عنوان «چرا صنعت ایران بالنده نیست؟» به قلم علینقی مشایخی نوشت: حال صنعت در ایران خوب نیست. کارگاه‌های بسیاری نیمه تعطیل یا تعطیل شده‌اند. سال هاست که شکوفایی و بالندگی در صنعت مشاهده نمی‌شود. با وجود تأکید مسئولان بر اهمیت تولید و حمایت از آن، این وضعیت چند دهه است که بر صنعت ایران حاکم است. بدون بالندگی و شکوفایی صنعت اقتصاد ایران پیشرفت نخواهد کرد. علت این بیماری ادامه‌دار چیست؟

ریشه‌های این بیماری می‌تواند متعدد باشد. فضای کسب و کار نامناسب، ضعف در مدیریت روابط بین‌الملل، ضعف در نظام اداری و تصمیم‌گیری و دخالت‌های نامناسب دولت در اقتصاد از جمله دلایل ممکن برای این ضعف است.در این یادداشت یکی از دخالت‌های نامناسب دولت در حوزه مدیریت نرخ ارز که موجب زمینگیر شدن صنعت و حال بد صنعت می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در چند دهه گذشته، شاید از دهه 50 شمسی، نرخ ارز یک تابو بوده است. برای مدیران ارشد سیاسی افزایش نرخ ارز مانند یک مسأله ناموسی در اقتصاد تلقی شده است. آنها پیوسته می‌خواسته‌اند به هر قیمت، با وجود آنکه ریشه‌های تغییر نرخ ارز ایجاب کند که نرخ ارز باید افزایش یابد، نرخ ارز را ثابت نگه دارند. در واقع همواره مدیران ارشد حکومت به جای پرداختن به ریشه‌ها و علل افزایش نرخ ارز و کنترل ریشه‌ها به معلول که همان نرخ ارز است پرداخته‌اند.


در چند سال گذشته، طی سال‌های 92 تا 96، سرعت گردش نقدینگی با پرداخت سود بانکی بیش از 20 درصد به سپرده‌های بانکی رو به کاهش بود. علت اصلی پرداخت سود زیاد نیز عملکرد ناپایدار و غیرقانونی مؤسسات مالی غیرمجاز بود. ولی پرداخت سود مزبور به سپرده‌ها افزوده و موجب رشد نمایی سپرده‌ها در نتیجه نقدینگی شد. رشد سرسام‌آور نقدینگی زمینه شروع یک تورم لجام گسیخته را فراهم آورد. وقتی تورم داخلی بیشتر از تورم خارجی باشد، ارزش پول داخلی نسبت به پول خارجی بیشتر کاهش می‌یابد و لذا نرخ واقعی ارز افزایش می‌یابد.

**آسانسورها را خاموش کنید: «نظام پلکانی» تنها راه نجات مدیریت ایران
سایت «عصر ایران» در گزارشی با عنوان «آسانسورها را خاموش کنید: «نظام پلکانی» تنها راه نجات مدیریت ایران» آورده است: «در سال های اخیر، بحث پست دهی به افراد، چهار مفهوم عمده را به خود دیده است: انقلابی بودن، متعهد بودن، شایسته سالاری، جوانگرایی... واقعیت این است که سه مورد از تعابیر چهارگانه مذکور (انقلابی بودن، متعهد بودن، شایسته بودن) مفاهیمی کلی اند و 'جوانگرایی' هم صرفاً یک مفهوم کمّی است و الزاماً بدین معنا نیست که هر کس جوان تر است کارآمدتر است.»

«با فروکش کردن بحث بازنشستگان، بحث قدیمی سپردن پست ها به افراد بار دیگر مطرح می شود. این نگرانی مطرح است که به جای بازنشستگان، نه شایستگان که وابستگان بر سر قدرت بنشینند.»

**داستان جوان‌مردها؛ از کاسب تبریزی تا نویسنده تهرانی
این سایت در گزارشی دیگر با عنوان «داستان جوان‌مردها؛ از کاسب تبریزی تا نویسنده تهرانی» نوشت: اینکه عشق‌ها در پول و ماشین خلاصه می‌شود، نشان از حال بد جامعه ایران دارد. در کنار نوشتن از تمام زشتی‌های جامعه و نشان دادن حقیقت به مردم باید از این جوان‌مردها هم نوشت چون آنها هم بخشی از این جامعه هستند. بخش مهمی که می‌توانند امید را در ما زنده نگه دارند. باید داستان این دو را دهان به دهان نقل کنیم تا همه بدانند هنوز کسانی هستند که می‌توانند در کتاب مدارس از آنها به عنوان قهرمان یاد شود.

رضا امیرخانی نویسنده برای رمان جدیدش (رهش) یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد به مبلغ 100 میلیون تومانی را کسب کرد. او این مبلغ را به مؤسسه پژوهشی «دانایار» اهدا کرده است. هدف این موسسه توانمندسازی آموزگاران اهل سنت سیستان و بلوچستان در مقطع ابتدایی است.

پیرمردی در تبریز قبل از وزن کردن چای، پاکت خالی چای را وزن می‌کند و می‌گوید: « من به شما چای کیلوئی می فروشم نه پاکت پس به ازای وزن پاکت باید چای بدهم!»

این دو خبر، همچون نوری بود که آدمی در غاری تاریک آن را می‌بیند. جامعه امروز ایران نیازمند این نورهاست. چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه ایران به سمتی رفته که پول برای مردم همه چیز شده است. باورش سخت است اما اسکناس‌های سبز و قرمز گاهی برای برخی از پدر و مادر هم عزیزتر است و این یعنی مرگ انسانیت.

**جمنا» بزودی منحل می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با ناصر ایمانی در گزارشی با عنوان ««جمنا» بزودی منحل می شود؟» نوشته است: قاعدتاً کارکرد اولیه شورای وحدت باید دارای تدوین سیاست‌های خاص و خط مشی آن باشد. این خط مشی ها شامل سیاست حرکت اصلی اصولگرایان و برنامه‌های درازمدت آنان است. در واقع در این شورا باید حرکات استراتژیک اصولگرایان و مواضع آنها در مسائل مختلف کشور مشخص شده باشد.

ایمانی افزود: متاسفانه در کشور ما، احزاب، جریان ها و جناح‌ها فصلی هستند و چندین ماه قبل از انتخابات موتور خود را روشن می‌کنند و فردای انتخابات هم آن را خاموش می کنند و منفعل می شوند.

**200 دفتر حزب موتلفه در حال شناسایی افراد دارای شرایط هستند
سایت «خبر آنلاین» در گزارشی با عنوان «200 دفتر حزب موتلفه در حال شناسایی افراد دارای شرایط هستند» در گفت و گو با سید مصطفی میرسلیم نوشت: تا انتخابات مجلس آینده هنوز بیش از یکسال زمان باقی مانده اما احزاب چپ و راست به حالت آماده باش درآمده اند تا در رقابت سال 98 بیشترین کرسی های خانه ملت را از آن خود کنند. اصولگرایان که از انتخابات 92 به بعد طعم شیرین پیروزی از کامشان رفته است، عزمشان را برای فتح سنگر بهارستان جزم کرده اند یا به قول سیدمصطفی میرسلیم بیکار ننشسته اند.

در این میان موتلفه ای ها هم در حال آنالیز افراد برای یک لیست انتخاباتی هستند. سید مصطفی میرسلیم که در انتخابات 96 کاندیدای حزب موتلفه برای کرسی ریاست جمهوری بود حالا درباره انتخابات 98 به خبرآنلاین می گوید: 200 دفتری که در کشور داریم بیکار نیستند. اینها در طول سال مشغول بررسی افراد سرشناسی‌ هستند که قابلیت‌های خوبی دارند. ما حتما لیست حزبی تهیه خواهیم کرد و به اطلاع مردم خواهیم رساند.

**ایمانی: اصلاح‌طلبان تمایل دارند که پایداری‌ها رادیکال‌تر شوند
این پایگاه خبری در گزارشی دیگر با عنوان «ایمانی: اصلاح‌طلبان تمایل دارند که پایداری‌ها رادیکال‌تر شوند» آورده است: یک فعال اصول‌گرا جبهه پایداری را جریانی هزینه‌ساز برای اصول‌گرایان توصیف کرد و گفت: بسیاری از طیف های اصول‌گراها با مواضع پایداری مخالفند.

ناصر ایمانی درباره شیوه رفتار سیاسی جریان پایداری به خبرآنلاین گفت: من با این دیدگاه که پایداری ها مجری تصمیمات اصول‌گریان هستند مخالفم؛ اصول‌گرایان که به طیف های مختلف تقسیم می شوند هیچ گاه طی سالیان گذشته همراهی یا تایید مکرری از برخی مواضع جریان پایداری نداشتند بنابراین نمی توان گفت این گروه پیش قراولان جریان اصول‌گرایی هستند به این معنی که به عنوان خط شکن عمل کرده و اصول‌گرایان پشت آنها حرکت کنند.

وی نخستین آسیب جبهه پایداری را عدم همراهی آنها در انتخابات مختلف با جریان اصول‌گرایی خواند وادامه داد: به دلیل همین عدم همکاری پایداری ها بود که جریان اصول‌گرایی خسارت های سیاسی متحمل شد.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با تاکید بر اینکه برخی طیف های جریان اصول‌گرایی سعی می کنند در مقابل برخی مواضع تند پایداری ها مماشات کنند، ادامه داد: اما طیف های دیگری مانند آقای لاریجانی در مقابل رفتار آنها ایستادگی کرده و مماشاتی در برخورد با مواضع پایداری ها ندارند.

ایمانی با بیان اینکه جریان پایداری بر اساس یک رویه رادیکال بنیان گذاشته شد، افزود: تولد طیف پایداری از زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود و اعضای تشکیل دهنده آن نیز مدیران و نزدیکان ایشان بودند که به برخی از اصول فکری، اطرافیان و عملکرد آقای احمدی نژاد اعتراض داشتند بنابراین به تدریج از جریان خالص اطرافیان احمدی نژاد جدا شده و جریان سیاسی دیگری متولد کردند. این جریان اگرچه به لحاظ فکری و ایدئولوژیک با جریان فکری آقای احمدی نژاد فاصله داشت اما مواضع رادیکالی و تندروانه سیاسی و اجتماعی ایشان را به عاریت گرفت.

**یک سال در عمق خاک عراق زندگی می‌کردم
تارنمای «مشرق» پای صحبت سردار حاج جعفر جهروتی زاده نشست و در گزارشی با عنوان « یک سال در عمق خاک عراق زندگی می‌کردم/ جاده ترانزیت را برای چند روز ناامن کردیم/ منتظرم حوزه هنری خاطراتم را ضبط کند/ یک ماه چیزی برای خوردن نداشتیم» نوشت: سردار حاج جعفر جهروتی زاده این روزها با مجمع پیشکسوتان تخریب کشور همکاری می کند و هنوز هم در پاکسازی میادین مین در ایران و سایر کشورها فعال است. او در جبهه های غرب در کنار حاج احمد متوسلیان و شهید همت، خوش درخشید و در گردان تخریب لشکر 27 محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله) نیز خدمات شایانی ارائه کرد. اواخر جنگ دوباره به غرب کشور رفت ولی در آنجا نماند و راهیِ کردستان عراق شد. او از عملیات های ایذایی و برونمرزی خاطرات جذابی دارد که اخیرا در دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب، اجازه پیدا کرده تا درب صندوقچه آن را باز کند.

حاج جعفر هنوز هم پای درد دل جانبازان و خانواده های شهداست و از گرفتاری های آن ها هم قلب پر دردی دارد. سردار، درباره سوریه و خدماتش اما چیز زیادی به ما نگفت. یک عصر پاییزی پای صحبت هایش نشستیم. حال و روز کنجکاوبرانگیز ما از بیان جزئیات یک عملیات نفس گیر در عمق خاک عراق از سئوالات پرتعداد و بی فاصله ما پیداست.

- شما برای ثبت کامل خاطراتتان اقدامی نکرده اید؟
- اتفاقا خدمت حضرت آقا که بودیم، بر این کار تاکید کردند و من منتظرم کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند، بیایند و خاطراتم را ثبت و ضبط کنند. البته حدود 40 ساعت خاطره ضبط شده دارم. بخشی از خاطراتم را در مجمع پیشکسوتان تخریب بیان کرده ام و بخشی دیگر را هم در مصاحبه های دیگر گفته ام اما همه این ها نیاز به دسته بندی و تدوین دارد. حضرت آقا خصوصا در بحث عملیات های برونمرزی، تاکید زیادی داشتند. من هم به دوستان گفتم که سن و سالم بالارفته و خاطرات از ذهنم می رود و منتظریم که حوزه هنری اقداماتی انجام بدهد تا کل خاطرات، ثبت شود.

**نقل و انتقالات پولی بین ایران و چین از سر گرفته شد/ معرفی بانک عامل ایرانی به عنوان کارگزار
پایگاه خبری «تیتر20» با عنوان «نقل و انتقالات پولی بین ایران و چین از سر گرفته شد/ معرفی بانک عامل ایرانی به عنوان کارگزار» نوشت: بعد از مشکلاتی که کونلون بانک برای نقل و انتقالات پولی میان ایران و چین ایجاد کرده بود، هفته گذشته اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از گشایش کانال‌های مالی جدید میان دو کشور برای انجام امور مالی خبر داده بود.

وی اعلام کرده بود که به دلیل توقف فروش نفت ایران به چین، کونلون بانک ، نقل و انتقالات مالی با ایران را متوقف کرده بود. اما اکنون خبر ازسرگیری دوباره تبادلات به گوش می‌رسد. بر این اساس، مقرر شده که از یازدهم آذرماه این مبادلات از سر گرفته شود که آنگونه که فعالان اقتصادی ایران و چین می‌گویند این روند آغاز شده و اگرچه با دقت و وسواس زیادی پیش می‌رود، اما به هر حال از بن‌بست خارج شده است.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۲۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟

زی‌سان- برخی خبر‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی قصد دارد، ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی را وارد بازار پول کند. موضوعی که از دو زاویه متفاوت مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، برخی معتقدند این اقدام تورم زاست و برخی دیگر می‌گویند این صرفا یک اقدام فنی است و ربطی به تورم ندارد.  

به گزارش زی‌سان، بانک مرکزی هنوز درباره احتمال انتشار اسکناس‌های در اظهار نظر رسمی نکرده است، اما امروز روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از منابعی در بانک مرکزی نوشت بانک‌مرکزی هنوز تصمیمی برای رونمایی از اسکناس‌های جدید ندارد.  

این اولین بار نیست که بحث انتشار ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی داغ می‌شود. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۷ چنین تصمیم اتخاذ شد و حتی به  مرحله اجرا هم رسید، اما پس از  مدتی ایران چک‌های  ۵۰۰ هزار تومانی از بازار جمع آوری شد.   

در حال حاضر ایران  چک‌های ۵۰ هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومانی و ۲۰۰ هزار تومانی فعال هستند. برخی موافقان عرضه ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی معتقدند با این اسکناس‌ها فرآیند انتقال پول راحت‌تر است، از طرف دیگر با افت شدید ارزش پول ملی بسیاری از پول‌های کاغذی فعال در بازار بی ارزش شده‌اند و نیاز به انتشار اسکناس‌های درشت‌تر قطعی و ضروری است. همچنین هزینه چاپ برخی اسکناس‌ها از ارزش آن اسکناس هم بیشتر است و چاپ آنها به صرفه نیست. بانک مرکزی نیز همواره بر این نکته تاکید دارد که هزینه چاپ اسکناس‌های موجود از ارزش ریالی اسکناس چاپ‌شده بیشتر است. جابه جایی پول از طریق شبکه پرداخت نیز ریسک‌های خاص خود را دارد و احتمال اختلال در شبکه پرداخت می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.    

یکی دیگر از مزایایی که اسکناس درشت، می‌تواند به ریال بازگرداند، جایگاه مبادلاتی آن است. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، شاهد آن هستیم که افراد برای انجام معاملات خود سراغ ابزار‌های جایگزین مانند سکه یا ارز‌های خارجی می‌روند. بخشی از این پدیده به این نکته بازمی‌گردد که فقدان اسکناس‌های درشت ریالی، افراد را به سمت چنین تصمیماتی سوق می‌دهد. از طرفی وجود اسکناس‌های درشت می‌تواند جای ریال را در مراودات اقتصادی با همسایگان باز کند.

ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تورم زاست؟  

اما مهممترین نکته‌ای که منقتدان چاپ اسکناس‌های درشت مطرح می‌کنند این است که این اسکناس‌ها تورم هستند.  

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفت: «امروز در هیچ کشور جهان صدور و انتشار اسکناس دارای پشتوانه نیست. روزگاری که نقدینگی بانک مرکزی و دولت‌ها متکی به پشتوانه طلا، نقره و جواهرات بود؛ گذشته است.»

او افزود: «امروز بانک مرکزی فراغ بال کامل دارد، به هر میزان که بخواهد نسبت به صدور و انتشار اسکناس، اوراق قرضه یا چک‌های مسافرتی اقدام کند؛ اما اگر از این اختیار به صورت منطقی و کنترل شده استفاده نکند، زیان هنگفتی نصیب مردم می‌شود.»

حاتمی یزد گفت: «راه حل علاج درد بی‌درمان تورم در اقتصاد ما کنترل نقدینگی است و بس.»

او ادامه داد: «آنچه امروز در اقتصاد ایران به نام چک مسافرتی یا تراول نامیده می‌شود، عملکردش عین اسکناس است و هرچه حجم این اسکناس و پول نقد افزایش یابد، متناسب با آن حداقل ۶ برابر افزایش نقدینگی خواهید داشت.» این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «افزایش نقدینگی تورم‌زا است و سمی برای اقتصاد کشور است. پس مسئله نداشتن پشتوانه برای چاپ چک مسافرتی مسئله اصلی ما نیست. رشد نقدینگی بیش از رشد اقتصادی خطرناک است و این امر در ۴۰ سال گذشته هرگز رعایت نشده است.»

او پیش‌بینی کرد: «در ۴۰ سال آینده هم با این نظام دولتی که داریم، مسئله کنترل رشد نقدینگی رعایت نخواهد شد و به این ترتیب رنج محرومان ناشی از تورم اقتصادی، هر روز بیشتر از دیروز خواهد بود.».

اما در نقطه مقابل برخی دیگر معتقدند چاپ کناس‌ها درشت ربطی به تورم ندارد و صرفا امری فنی است. روزنامه دنیای اقتصاد در این رابطه نوشت: «از سال‌۱۳۹۹که اسکناس جدیدی در اقتصاد ایران رونمایی نشده‌است، همچنان شاهد رکوردشکنی‌های تورمی بوده‌ایم. از سوی دیگر بسیاری از اقتصاد‌های پیشرفته که اسکناس‌های درشتی در آنها مبادله می‌شود، تورم‌های پایینی دارند، بنابراین نمی‌توان گفت این اقدام می‌تواند به رشد تورم دامن بزند.»

این روزنامه افزود: «آنچه می‌تواند روند تورمی فعلی را مهار کند، توجه به بی‌انضباطی مالی و بودجه‌ای دولت، کاهش هزینه‌ها و به‌طور کلی مقابله با کسری‌بودجه است. همچنین لازم است در همین راستا اصلاحات گسترده در نظام بانکی صورت پذیرد تا خلق نقدینگی و تشدید تورم از این مسیر کنترل شود. به‌عبارت دیگر آنچه موافقان انتشار اسکناس‌های جدید و درشت بر آن تاکید می‌کنند این است که عوامل اثرگذار بر تورم را باید در جای دیگری ردیابی کرد و این اقدام نمی‌تواند بر افزایش تورم اثرگذار باشد.  د ر حال حاضر  به نظر نمی‌رسد اقتصاددانان ارتباطی میان تورم  با ارزش اسکناس‌ها پیدا کرده باشند.»

tags # تورم سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • تورم های سهمگین در راه است؟
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • چاپ اسکناس‌های درشت‌ تورم‌زا است؟
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • افزایش دمای هوا در اردبیل
  • تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • هوای گرم تا یکشنبه هفته آینده در اردبیل حاکم خواهد بود
  • مشت نماینده مجلس گرجستان بر صورت رهبر حزب حاکم: ای آشغال روس پرست! (فیلم)
  • دست انداز تازه برای واگذاری سرخابی ها به بانکها / مال بد،بیخ ریش صاحبش ماند!