Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی خمسه‌ای به عنوان تنها بازمانده نمایش ایرانی خیمه شب بازی هنرمندی است که با وجود بیماری و سختی‌های کار به این راه ادامه داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، شهرام کرمی شامگاه ۱۷ آذر ماه با حضور در منزل مرتضی خمسه‌ای به ملاقات این تنها بازمانده خانواده خمسه‌ای (از پیشگامان هنر خیمه شب بازی) رفت و در فضایی صمیمی با خانواده او گفت وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار که دو فرزند استاد خمسه‌ای نیز حضور داشتند، مدیرکل هنرهای نمایشی بر استمرار این هنر توسط خانواده‌ی خمسه‌ای تاکید کرد و افزود: استاد خمسه‌ای میراث دار هنر اصیل سنتی ما هستند و جایگاه پدر و برادر ایشان هم در این مسیر کاملاً مشخص است. هنر خیمه شب بازی که خاطرات کودکی نسل ما و گذشتگان را به هم گره زده است مدیون هنرمندی خانواده‌ی خمسه‌ای است بنابراین استمرار این هنر توسط این خانوده اهمیت دارد.

در این ملاقات خانواده  استاد خمسه‌ای هم مشکلات خود را عنوان کردند.
پایان بخش این دیدار اجرای قطعه‌ای خیمه شب بازی توسط این هنرمند و فرزندانش بود که با استفاده از خیمه و عروسک‌های قدیمی صورت گرفت که میراث خانواده خمسه‌ای است. برخی از این عروسک‌ها از برادر و پدر استاد مرتضی خمسه‌ای به ارث رسیده بود.

مرتضی شیخ احمد خمسه ای فرزند احمد خمسه‌ای و برادر رضا خمسه‌ای است که از سال ۱۳۲۰ زمانی که ۴ سال داشت پای خیمه پدر شروع به آموختن این هنر کرد.

احمد خمسه‌ای معروف به «حاج احمد خمسه» از بزرگ‌ترین و تاثیرگذار ترین هنرمندان خیمه شب بازی در تاریخ تئاتر ایران است و سال‌های زیادی را در کنار  دو فرزندش خیمه این هنر را برپا کرده است.
بعد از درگذشت رضا خمسه‌ای در سال ۹۲، برادرش (مرتضی خمسه ای) تنها بازمانده این شیوه نمایش ایرانی از خانواده‌ی خمسه‌ای است که با وجود بیماری و سختی‌های کار به این راه ادامه داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خمسه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۳۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ حاجیه خانم عزت صادق پور مادر شهید والامقام احمد زاهدیان سروندانی بر اثر کهولت سن در ۹۷ سالگی امروز دعوت حق را لبیک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

مادر شهید احمد زاهدیان سروندانی در جوار فرزندش به خاک سپرده شد. 

شهید والامقام احمد زاهدیان سروندانی ، متولد بخش سنگر رشت است در ۹ مهر سال ۶۳ با در اسارت گروه دمکرات به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • ۲ سهمیه المپیکی کشتی آزاد ایران در آخرین انتخابی قاره‌ای؛ استانبول آخرین شانس بازمانده آخر!
  • یاد مجید مجیدی از حضور در تئاتر/ وضعیت الان سینما جای تاسف دارد
  • تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس (عکس)
  • تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس
  • نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»
  • اسکان ۳۵ هزار گردشگر در زائر سرا‌های بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد
  • آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت
  • این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور است
  • این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور
  • وزیر ارشاد وعده ساخت «بازمانده‌ها» را دوباره تکرار کرد