Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@16:24:56 GMT

دانشگاه آزاد؛ نهاد توسعه در کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۳۳۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد مهدی طهرانچی در نشست با اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی افزود: دانشگاه آزاد می‌تواند مؤثر و تحول زا باشد و در این خصوص دانشجویان نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به برخی از موضوعات فرهنگی در این دانشگاه گفت:​ دانشگاه بدون شک سازمانی فرهنگی نمی‌شود مگر اینکه دانشجویان این خواسته را پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طهرانچی افزود: اگر می‌خواهید تحول فرهنگی در دانشگاه آزاد اتفاق بیفتد متولیان آن دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی هستند.

وی گفت:​ در دو دهه اخیر دشمنان درخصوص بسیاری از موضوعات سرمایه گذاری کرده اند تا القا کنند که دانشجو اپوزیسیون باشد، زیرا متوجه شدند که فرهنگ دانشگاه در دست دانشجویان است.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد یک دانشگاه اجتماعی و از مردم و در درون حاکمیت است.

وی گفت:​ عملکرد این دانشگاه با دارا بودن حدود ۱ و نیم میلیون دانشجو بزرگترین شبکه حقیقی است که حتی شبکه‌های مجازی به اندازه آن عضو ندارند.

طهرانچی با اشاره به واحد‌های مختلف این دانشگاه در سراسر کشور افزود: قرار نیست واحدی را حذف کنیم، زیرا این موضوع فرصتی است که در همه جا واحد دانشگاهی داریم.

وی خطاب به اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی حاضر در این نشست گفت:​ قدرت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد را تضعیف نکنیم و من در سفر به شهر‌های مختلف مشاهده کرده ام که بسیاری از مسئولان شهری از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هستند.

طهرانچی افزود: برای رفع مشکل مالی اتحادیه‌های دانشجویی، سندی را طراحی کنید تا آن را تصویب و اجرایی کنیم.

وی گفت:​ هم اکنون در حدود ۹۰ درصد از دوره‌های کارشناسی این دانشگاه، دانشجویان بومی هستند که البته در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تعدادی از دانشجویان غیربومی هستند.

طهرانچی افزود: جرأت آن را داریم که جبهه جهاد علمی و فرهنگی را به دست شما بسپاریم تا برای آن برنامه ریزی کنید.

وی با اشاره به موضوع شفافیت در این دانشگاه گفت:​ خوشبختانه نخستین بار سازمان حسابرسی مستقل مفید راهبر در سال ۱۳۹۵ حساب‌های دانشگاه را در استان‌های مختلف حسابرسی کرد و هم اکنون تقریباً روزی یکی از این حسابرسی‌ها در کمیسیون‌های استانی درحال بررسی است و سپس حسابرسی‌ها در هیئت امنا بررسی می‌شوند.

طهرانچی افزود: هم اکنون قضاوت در این باره زود است، زیرا برخی از اشکالات ساختاری، فرآیندی، بی انضباطی و سوء استفاده نیز هست و باید مطالبه گر اموال مردم برای هر قِران آن باشیم.

وی گفت:​ در سال‌های گذشته حساب‌های دانشگاه، حسابرسی مستقل نشده است، ولی بحمدالله این کار درحال به ثمر رسیدن است و نتیجه آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

طهرانچی افزود: ما حدود ۳۰ هزار عضو هیئت علمی داریم و کار‌های اجرایی برای جذب اعضای هیئت علمی که فراخوان آن مدتی قبل اعلام شد، ​درحال انجام است.

وی گفت: دانشگاه آزاد با پول نقد زنده نیست و حساب و کتاب آن باید دقیق باشد.

طهرانچی درخصوص جلوگیری از سخنرانی یکی از سخنرانان در یکی از واحد‌های این دانشگاه افزود: بنای ما در مباحث شهری نظر شورای تأمین است و پاسداشت امنیت موضوعی است که همه ما باید به آن توجه کنیم که البته در این خصوص شاید در شهری سلیقه‌ای عمل شود که باید آن را رفع کنیم.

وی گفت:​ شعار ما این است که در سال ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبان باشیم و اعتقاد داریم این موضوع دست یافتنی است و دانشگاه آزاد به لحاظ لجستیک بهتر از دانشگاه دولتی است.

طهرانچی با اشاره به اجرای طرح پایه در این دانشگاه افزود: ۴۰ چالش ملی و منطقه‌ای شناسایی شده و نظام موضوعات آن درحال تدوین است و در آینده پایان نامه‌های دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای حل و رفع معضلات ملی و منطقه‌ای خواهد بود.

وی گفت:​ دانشگاه آزاد سرمایه فوق العاده‌ای دارد و هیچ سازمانی همانند این دانشگاه نمی‌تواند سالی ۷۰ هزار تحقیق انجام دهد.

در این نشست تعدادی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی دیدگاه‌های خود را درخصوص موضوعات مختلف شامل موضوع محور شدن پایان نامه‌های دانشجویی، کمک مالی به تشکل ها، تشکیل هیئت اندیشه ورز از جوانان، تخفیف شهریه، تحقیق و تفحص درخصوص مسائل مالی، شفافیت مالی، دانشگاه مادران، واحد خواهران، تشکل‌های دانشجویی، استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه‌های دانشجویی و امکانات این اتحادیه ها، بورسیه‌های تحصیلی، جذب اعضای هیئت علمی، بودجه‌های فرهنگی، حسابرسی از دانشگاه، آزمون جامع دوره دکتری و کارآفرینی بیان کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اتحادیه دانشجویی دانشگاه آزاد توسعه ایران اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۳۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور

ایسنا/اردبیل رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند.

میرسید احمد محیط طباطبایی ۵ اردیبهشت در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند، عنوان کرد: هر توسعه پایداری از بستر موزه عبور می‌کند و موزه شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی یک جامعه را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موزه‌ در آخرین تعریف به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی برشمرده شد، ادامه داد: موزه‌ یک نهاد آموزشی و پژوهشی است و بخشی از میراث فرهنگی، طبیعی، تاریخی و هنری بشر را حفاظت، شناسایی و معرفی کرده و اوقات فراغت و خیلی چیزهای دیگر را رقم می‌زند.

محیط طباطبایی افزود: موزه‌ها باید پاسخگوی معضلات و مشکلات امروز جامعه باشند؛ چراکه موزه‌ها به عنوان نهادی که گذشته بشر، زمینه‌ها و زیرساخت‌های آن را به آینده مرتبط می‌کند، مهمتر شده و جایگاه بسیار خاصی را پیدا کرده‌ است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با اشاره به اینکه امسال آموزش و پژوهش در محور فعالیت‌های موزه‌ها قرار گذاشته شده است، تصریح کرد: در طی این ۳۰ سال مشکلات جامعه بشری از جمله صلح، محیط زیست، تغییرات اقلیمی، پایداری و مواردی از این قبیل محور فعالیت‌های موزه‌ها می‌باشد.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور، گفت: دانشگاه‌ها مثل هر نهاد دیگری به موزه احتیاج دارند، موزه نه به عنوان یک ویترین، دکور و افتخار برای دانشگاه، بلکه به عنوان بخش ارتباطی بین دانشگاه و جامعه مخاطب می‌باشد و از این جهت دانشگاه‌ها باید جایگاه موزه‌های خود را به صورت رسمی در حوزه معاونت پژوهشی بشناسند.

محیط طباطبایی با بیان اینکه مخاطب اصلی موزه‌ها کودکان و نوجوانان هستند، افزود: موزه‌ها برای آن هستند که بتوانیم تمام مسائل پیچیده و مهم، معضلات و هویت که منشأ فرهنگی هر جامعه است را به نسل آینده منتقل کنیم.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) ادامه داد: امیدوارم جامعه ما با نگاه موزه‌ای و از طریق تجربه ۱۰ هزار ساله مردمی که در این سرزمین زیستند، برای رفع مشکلات و معضلاتی که امروز در سطوح مختلف با آن روبرو هستند، تلاش کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد
  • دیدار طهرانچی با رئیس، مدیران و کارکنان مرکز جذب و امور هیئت‌علمی
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • دکتر طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است