Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، نشست علمی «فقه و تمدن از منظر امام موسی صدر» پنج شنبه ۱۵ آذر در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سخنرانی حجج اسلام سیف اله صرامی؛ رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محسن الویری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام مهدی نورمحمدی؛ دبیر جلسه در ابتدا به معرفی اساتید مدعو پرداخت و رزومه علمی آنها را ارائه کرد و گفت: این دومین نشست علمی است که پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی درباره آثار و اندیشه های امام موسی صدر برگزار می کند.

پیوند فقه و اخلاق مهمترین محور نوآوری‌های فقهی امام موسی صدر

حجت الاسلام صرامی به عنوان سخنران نخست به بررسی محورهای فقهی امام موسی صدر پرداخت و بیان داشت: مهمترین محور که هم در بُعد علمی و هم عملی مد نظر امام موسی صدر است، رابطه فقه و اخلاق است.

وی در خصوص رابطه فقه و اخلاق در آثار امام موسی صدر گفت: چهار نکته در آثار علمی و رفتار عملی ایشان به چشم می‎خورد که شخصیت امام موسی صدر رکن اصلی این ارتباط است. وقتی با زندگی ایشان مواجهه می شویم روشن می شود تعامل فقه و اخلاق، شخصیت ایشان را ساخته است.

عضو علمی هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعامل و ارتباط اجتماعی امام موسی صدر را رکن بعدی پیوند فقه و اخلاق در زندگی اجتماعی ایشان برشمرد و اظهار کرد: نشانه این ارتباط، تعامل ایشان با شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان در لبنان و قم و جاهای دیگر است.

حجت الاسلام صرامی در ادامه به رکن سوم و چهارم اشاره کرد و گفت: ارتباط دادن فقه و اخلاق در مباحث امام موسی صدر محل نوآوری های علمی و عملی ایشان است.

وی در خصوص نوآوری های امام موسی صدر در فقه بیان داشت: به اعتقاد امام موسی صدر فقه پاسدار اخلاق است؛ زیرا هنگامی که روح و جسم بر هم اثر می گذارند و انسان تعاملات جسمی و ... دارد، اگر اخلاق و عقاید تنها میان دار باشند، به مرور زمان عقاید و اخلاق از بین می رود. بنابراین یک سازماندهی و نظم دهنده نیاز است که فقه می تواند این کار را برعهده بگیرد.

رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه تصریح کرد: امام موسی صدر معتقد است که نباید در تعاملات و روابط دچار اخلاق گرایی افراطی غرب بشویم بلکه در کنار اخلاق باید فقه وجود داشته باشد.

وی اصل کرامت را محور بعدی نوآوری امام موسی صدر خواند و در این خصوص گفت: به اعتقاد امام موسی صدر کرامت قاعده فقهی نیست، بلکه یک اصل کلامی است، بنابراین طبق این دیدگاه این اصل بر تمام فقه حکومت دارد.

عدالت اجتماعی محور بعدی سخنان حجت الاسلام صرامی بود و دراین باره اظهار کرد: امام موسی صدر بر اساس آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن عدالت اجتماعی را پایه کلامی، در اصل هستی می‎داند یعنی پیوند جهان هستی با عدالت پیوند خورده است.

فقه با رویکرد تمدنی در اندیشه امام موسی صدر

در ادامه حجت الاسلام الویری به عنوان سخنران دوم این نشست به ارائه دیدگاه خویش در خصوص فقه تمدنی امام موسی صدر پرداخت.

وی با اشاره به برداشت های چهار گانه درباره فقه تمدنی گفت: موضوعی که در این نشست مد نظر هست، فقه با رویکرد تمدنی است. یعنی فقیه خودش را مسئول برآورده شدن نیازهای مقلدان خویش نداند، بلکه بالاتر از این همه نیازهای پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را نیز ببیند، بالاتر از این برآوردن نیازهای فقهی امت اسلامی، و بالاتر از این مدنظر گرفتن همه جهانیان و حتی جهانیان حاضر و آینده است.

وی در ادامه به چهار نمونه از رویکرد تمدنی که در آثار فقهی امام موسی صدر می‎توان اصطیاد کرد، اشاره داشت و گفت: فقه شکل دهنده و هویت دهنده نظام حقوق است؛ نظام حقوقی یکی از ارکان هفت‌گانه تمدن است که در این بخش فقه می تواند متولی امر تمدنی باشد.

حجت الاسلام الویری تفسیر انسان گرایانه حلال و حرام های شرعی، پیشنهاد یکپارچه سازی شعائر و برجسته ساختن وجه اجتماعی مباحث و مسائل فقهی را به عنوان سه نمونه دیگر از مواردی که در آثار امام موسی صدر در خصوص فقه تمدنی می توان اصطیاد کرد، مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی

بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

شهروز همتی، رئیس بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه این کنگره ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته، برگزاری کنگره مصادف با روز آزمایشگاهیان بود، اما به واسطه مسائلی که پیش آمد، امسال کمی با تاخیر صورت گرفت.

او مطرح کرد: کنگره ما در بخش علمی ۲۵ محور دارد و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود. نکته مهم این است که کنگره ارتقای کیفیت به عنوان بزرگترین کنگره در زمینه طب آزمایشگاه، همواره سعی کرده محور‌ها و کارگاه‌ها را طوری انتخاب کند که در ارتقای دانش تاثیر گذار باشد. انتخاب کارگاه‌ها براساس نیاز شرکت کنندگان و محور‌ها براساس مسائل روز دنیا خواهد بود.
حضور بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

همتی گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۷ تا ۱۰ هزار نفر از کنگره و نمایشگاه جانبی بازدید داشته باشند. در بخش نمایشگاهی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان که تولید کننده یا وارد کننده محصولات آزمایشگاهی هستند محصولات خود را ارائه می‌کنند.

امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره نیز با بیان اینکه این کنگره پر افتخار ین کنگره در زمینه علوم آزمایشگاهی در سطح کشور است، عنوان کرد: تمام نگاه‌های افراد متخصص در حوزه آزمایشگاهی به این کنگره است.

او ادامه داد: در این کنگره حدود ۲۵ پنل برگزار خواهد شد. کنگره فقط یک کنگره بازآموزی صرف نیست نقش و رسالت کنگره این است که آخرین پیشرفت‌های علمی در جهان را به سمع و نظر مخاطبانش برساند. یکی از چالش‌هایی که کنگره دارد این است که چه حوزه‌هایی را در کارگاه‌ها بگنجاند.
۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی به کمک آزمایشگاه است

‌زرنانی با اشاره به دو محور برگزاری کنگره که یکی از آن‌ها نقش آزمایشگاه‌ها در تشخیص پزشکی است، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی و بالینی با کمک‌های آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایشگاه نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت عمومی دارد. با توجه به مشکلاتی که برای آزمایشگاه‌ها وجود دارد و هزینه‌ها برخی آزمایشگاه‌ها در حال بسته شدن هستند چرا که نمی‌توانند از پس مخارج بر بیایند.

او با تاکید بر بحث آموزش و تامین گنجینه‌های انسانی، گفت: یکی از اهداف این کنگره احیای مجدد دوره دکتری علوم آزمایشگاهی است و یکی از پنل‌ها هم به این حوزه مربوط است. در تمام پنل‌ها سعی شده افرادی که جایگاه علمی و عملی در جامعه هستند در پنل‌ها صحبت‌های خود را ارائه بدهند.

دبیر علمی کنگره مطرح کرد: محور دومی که این کنگره روی آن تاکید دارد. هوش مصنوعی است. ما روزانه به صورت ملموس با هوش مصنوعی سرکار داریم. هوش مصنوعی اطلاعات را جمع آوری می‌کند ما هستیم که یاد آن می‌دهیم چگونه عمل کند.
ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های آزمایشگاهی

او با بیان اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی در پاتولوژی و تصویربرداری وارد شده است، گفت: پیش‌بینی انجمن علوم آزمایشگاهی این است که در یک دهه آینده تشخیص‌های آزمایشگاهی مبتنی بر همش مصنوعی خواهد بود و این تشخیص‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود. رسالت ما این است از همین الان آینده را پیش بینی و راه حل‌های مواجهه با آن را بررسی کنیم؛ که این اتفاق در کنگره در حال رخ دادن است. پیش نیاز‌های ایجاد آزمایشگاه هوشمند و کسب اطلاعات برای تشخیص بهتر نیز مورد بررسی است.

زنانی گفت: از حوزه‌های دیگر که این کنگره به آن می‌پردازد، ارائه نتایج و جواب آزمایش یکسان در تمام آزمایشگاه‌ها است.
برگزاری کارگاه شناخت رشته علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان

علی شیرین، دبیر علمی در امور کارگاه‌های کنگره بیان کرد: در کنگره ارتقای کیفیت، کارگاه‌ها در راستای محور‌ها هستند. در کنگره ما ۴۵ کارگاه داریم که ویژگی‌های مختلفی را دارد.

او با اشاره به ناشناخته بودن علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان اعلام کرد: مکاتبه کردیم با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران تا با کارگاه ویژه برای دانش آموزان این رشته را برای آنان توضیح دهند.

او گفت: بحث اعتباربخشی، یکی دیگر از رویکرد‌های کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند. به طوری که مسئولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند.

وی افزود: دو محور عمومی قانون کار و مالیات را هر سال در کنگره داشته ایم که امسال در کنار این دو محور، بحث حقوقی را به کارگاه‌ها اضافه کرده ایم.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره نیز بیان کرد: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد.
عمده اطلاع رسانی‌ها الکترونیک است

او با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت کننده در کنگره امسال، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۱۰ شرکت در نمایشگاه امسال، غرفه دارند.
حضور ۱۱ سخنران خارجی در کنگره

در ادامه، فریبا شایگان همکار دبیر علمی در امور بین الملل، گفت: در کنگره امسال، ۱۱ سخنران خارجی از کشور‌های آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • حجاب و عفاف؛ مهمترین محور سخنان خطیبان نماز جمعه شهر‌های گلستان
  • مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است
  • تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد