Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@15:21:14 GMT

کپی‌برداری چین به محصولات ایرانی هم رسید‍!

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۴۲۰۳

کپی‌برداری چین به محصولات ایرانی هم رسید‍!

کپی‌برداری چین از برندهای لوله و پروفیل ایرانی یکی از اخبار جالب توجه امروز اداره اقتصادی ایسنا بود.

به گزارش ایسنا، تا به حال از تبحر منحصر به فرد چینی‌ها در مهندسی معکوس انواع و اقسام کالاها و برندهای معتبر جهانی زیاد شنیده‌ایم اما این‌که آن‌ها کالای خود را با نام و برند ایرانی وارد بازار کنند، از موضوعات عجیب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق حالا در بازارهای هدف ایران افتاده و بنا به گفته‌ی دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل، محصولات تقلبی چینی با برند ایرانی به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود. امیرحسن کاوه با بیان این‌که محصولات ایرانی در این کشورها جا افتاده، بر لزوم توجه به مواردی هم‌چون توبیخ صادرکنندگان بد و تشویق صادرکنندگان خوب اشاره کرده است.

کارخانه‌ها را فقط به خاطر پول واگذار نکنید!

طی هفته‌های اخیر اعتراض کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در عدم رسیدگی به مطالبات و انباشت حقوق معوق کارگران در صدر اخبار قرار گرفت و درنهایت با تصمیم اعضای هیات مدیره، مدیریت جدیدی اداره این شرکت را عهده‌دار شد. پیش‌تر رئیس سازمان خصوصی‌سازی از زیان انباشته شرکت "نیشکر هفت تپه" در زمانی که دولتی بود، انتقاد کرده و اجرای اصل ۴۴ در طول ۱۲ سال گذشته را موفق ندانسته بود.

امروز با یک کارشناس حوزه کار درباره واگذاری کارخانجاتی همچون "کشت و صنعت هفت تپه" گفت‌وگو کردیم. علیرضا حیدری با بیان این‌که برخی افراد تنها به واسطه پول و سرمایه‌ کلانی که در اختیار دارند، اداره بنگاه را در اختیار می‌گیرند، هم‌چنین گفت: واگذاری بنگاه به اشکال متعددی صورت می‌گیرد که مذاکره، مزایده و بورس را شامل می‌شود اما یکی از اشکال واگذاری این است که مدیریت بنگاه را واگذار کنیم؛ به این نحو که کارخانه را دولتی نگه داریم و مدیریتش را واگذار کنیم.

موج دوم افزایش قیمت کاغذ

افزایش قیمت ارز از ابتدای سال جاری، بازار صنعت چاپ و بسته‌بندی را بی‌نصیب نگذاشت و در پی آن قیمت کاغذ افزایش یافت، اما نکته قابل تامل در حال حاضر این است که با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد قیمت کاغذ نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به‌طوری که هم‌اکنون هر بند کاغذ تحریر ۲۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود. رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به این موضوع گفته است: در زمان افزایش قیمت ارز، هر بند کاغذ تحریر به ۱۴۰ هزار تومان رسیده بود، اما به‌دلیل دست‌کاری در بازار عرضه و تقاضا، علی‌رغم کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، شاهد افزایش قیمت کاغذ تحریر به ۲۶۵ هزار تومان هستیم. بابک عابدین اظهار کرد: متاسفانه در ارتباط با مواد اولیه، واسطه‌ای و حتی قطعات یدکی که در زنجیره تامین و تولید صنعت بسته‌بندی و چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

سکه دوباره نزولی شد

با وجود افزایش قیمت سکه و طلا در روزهای گذشته، بازار امروز آن‌ها آرام است و به گفته رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، قیمت طلا و سکه دوباره روند کاهشی خود را از سرگرفت و هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی سه میلیون ۷۸۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت سکه تمام بهار طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب سه میلیون و ۷۸۵ هزار تومان و سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. قیمت روز طلا و سکه را این‌جا بخوانید.

آخرین جزئیات تغییر قبوض برق از زبان وزیر نیرو

سری هم به اخبار حوزه انرژی بزنیم. رضا اردکانیان - وزیر نیرو - شب گذشته در برنامه نگاه یک با تاکید بر این‌که با وضع تعرفه‌های جدید هیچ تغییری در قبوض برق ۷۵ درصد مشترکان ایجاد نخواهد شد، گفت: برای مشترکان پرمصرف نیز مسیر را باز گذاشته‌ایم تا مصرف خود را مدیریت کرده و شامل تعرفه‌های جدید نشوند. او اظهار کرد: ۵۷ درصد مشترکان بخش آب شرب کمتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند و ما بایستی به گونه‌ای عمل کنیم که این مشترکان تشویق شوند که طبیعتا بخشی از این تشویق‌ها مادی خواهد بود. اردکانیان این را هم گفت که میزان ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون دو برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است.

اما و اگرهای طرح افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها

وجود شرایط تورمی در اقتصاد باعث شده تا بسیاری از حقوق‌بگیرانی که حقوق ثابتی می‌گیرند و امکان افزایش درآمد خود را ندارند، از این وضعیت متضرر شوند چراکه در شرایط تورمی، این قدرت خرید است که روز به روز کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - گفته است که "در بررسی بودجه سال ۹۸ تا اینجا بر اساس افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم". با این حال افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها طرح حمایتی دولت از حقوق‌بگیران است، طرحی که با وجود ضروری بودن اجرای آن ابعاد و پیامدهای دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند افزایش تورم باشد. گزارش خبرنگار اقتصاد کلان ایسنا در این باره را این‌جا بخوانید.

افزایش قیمت گوشی؛ این بار به اسم فعال‌سازی!

در حالی که بازار گوشی موبایل به دلایل مختلف بارها شاهد افزایش قیمت بوده است، ظاهرا فروشندگان این بار به بهانه‌ فعال‌سازی، گوشی‌ را با قیمتی بالاتر از معمول بازار به متقاضیان می‌فروشند.

این‌که آیا برای روند فعال‌سازی گوشی واقعا نیاز به دریافت هزینه‌ی اضافی است؟ و در غیر این صورت ناظران به بازار چطور جلوی هزینه‌هایی که به این شیوه از خریداران می‌شود را می‌گیرند؟ موضوعی است که خبرنگار ایسنا امروز در گزارشی به آن پرداخته است.

البته خود خریداران نیز باید توجه داشته باشند که هرگونه هزینه‌ای که با دلایلی مانند رجیستری و فعال‌سازی و مانند این‌ها گرفته نشده و در فاکتور فروش ذکر نشود، چون می‌تواند راهی برای سوءاستفاده باشد و درصورت برخورد با چنین مواردی، باید حتما موضوع را به مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند؛ از سوی دیگر تحلیلگران تاکید دارند که بازاری که به این صورت تحت سلطه‌ی سوءاستفاده‌گران قرار دارد، هم باید به نحوی ساماندهی شود که هر فروشنده‌ای در برهه‌های مختلف زمانی با بهانه‌های مختلف اجازه‌ی افزایش قیمت گوشی را به خود ندهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین عراق قیمت طلا محصولات ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۴۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کدام خودرو امروز ارزان شد؟

فرارو- تارا اتوماتیک V۴ که یکی از گران‌ترین سواری‌های داخلی در بازار است، امروز دوشنبه سوم اردیبهشت بیشترین افت قیمت بین محصولات ایرانخودرو را تجربه می‌کند و نسبت به دیروز ۱۵ میلیون ارزان شده.

قیمت تارا اتوماتیک V۴ در بازار آزاد به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان رسید و تارا اتوماتیک V۲ که دقیقا یک میلیارد قیمت خورده، درقیاس با دیروز کاهش قیمت ۱۰ میلیونی را به ثبت رسانده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، ۲۰۷ دنده‌ای، تارا دنده‌ای V۱، سورن پلاس دوگانه‌سوز و سورن پلاس بنزینی نیز هر کدام پنج میلیون ارزان شدند. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

دوم اردیبهشت 1403

سوم اردیبهشت 1403

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF7 مدل 1403

840 میلیون تومان

835 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF7 مدل 1402

640 میلیون تومان

635 میلیون تومان

دنا پلاس مدل 1402

840 میلیون تومان

840 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌ مدل 1402

945 میلیون تومان

940 میلیون تومان

دنا پلاس توربو اتوماتیک مدل 1402

یک میلیارد و 20 میلیون تومان

یک میلیارد و 20 میلیون تومان

پارس سال XU7p مدل 1402

680 میلیون تومان

685 میلیون تومان

207 با موتور TU3 مدل 1403

695 میلیون تومان

690 میلیون تومان

207 دنده‌ای ارتقایافته مدل 1403

820 میلیون تومان

815 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل 1403

یک میلیارد و 80 میلیون

یک میلیارد و 80 میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل 1403

655 میلیون تومان

650 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل 1403

725 میلیون تومان

720 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1 مدل 1402

825 میلیون تومان

820 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403

یک میلیارد و 10 میلیون تومان

یک میلیارد تومان

تارا اتوماتیک V4 مدل 1403

یک میلیارد و 185 میلیون تومان

یک میلیارد و 170 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402

675 میلیون تومان

670 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۴ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ قیمت امروز اطلس و شاهین
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ رانا و ۲۰۷ امروز چقدر فروخته می‌شوند؟
  • ساینا، کوئیک،دنا پلاس و تارا اتوماتیک ارزان شدند؛ قیمت خودروهای مونتاژی چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۳ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ کاهش قیمت ساینا و شاهین در بازار
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کدام خودرو امروز ارزان شد؟