Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، «حجت الاسلام حسین حقیقت» در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی باید برای تشویق مردم به  کتاب و افزایش آمار مطالعه در جامعه انجام داد، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه باید یک برنامه جامع و همیشگی وجود داشته باشد. یک برنامه ریزی پایه و بنیادی از خانواده ها گرفته تا مهدهای کودک و نهادها باید صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این برنامه ریزی بایدبه صورت کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شود.

 رییس اداره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه یادگیری امری فطری است، عنوان کرد: باید بستری خوبی فراهم کنیم تا آنچه به طور بالقوه در وجود  آدمی است به بالفعل تبدیل شود. برای اینکه  افراد به کتابخوانی ترغیب شوند باید یک برنامه ریزی خوب برای همه خانواده ها و نهادها صورت گیرد.خانواده ها باید با موضوع کتابخوانی درگیر شوند. خانواده ها نقش مهمی در این زمینه دارند چون بچه ها از پدر و مادر خود می آموزند. به عوان مثال برای اینکه افراد با آداب دینی آشنا شوند باید از بچگی آنها را با مسایل دینی پیوند داد. در روایات آمده است که در آموزش مسایل دینی به فرزندان ، والدین مسئول هستند.بنابراین کودکان و نوجوانان و آموزش آنها باید جدی گرفته شود.

 
بچه ها را به بهانه های مختلف با کتاب آشنا کنیم

وی تصریح کرد: در مناسبت های مختلف باید بچه ها را متوجه کتاب کرد. وقتی جشن تولد بچه می شود برای بچه کتاب بگیریم یا یکی از هدایای او را کتاب در نظر بگیریم. می توان برای بچه ها کتاب صوتی گرفت. باید شیوه های مختلفی را به طور ظریف و غیرمستقیم برای ترغیب بچه ها به کتاب و کتابخوانی آزمود.

 

حجت الاسلام حقیقت با اشاره به گرانی کتاب ، تصریح کرد: نمی شود کتاب را به بهانه قیمت بالای آن کنار گذاشت، چون اگر کتاب نخوانیم دچار ضرر و زیان می شویم. کتاب باعث افزایش آگاهی می شود و این افزایش آگاهی و دانایی پیشگیری کننده بسیاری از مسایل و معضلات اجتماعی است.

 
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر توجه به کتابخانه ها و افزایش تعداد آنها  با استفاده از رسانه های جدید و کتابهای الکترونیک باید دسترسی افراد جامعه را به کتاب افزایش داد. امروزه قصه خوانی از طریق تلفن که چند سالی است تبلیغ می شود، هزینه بسیار زیادی دارد و برای خانواده ها به صرفه نیست . کتابهای اکترونیک می توانند بدون هزینه گزاف امکان کتابخوانی افراد را فراهم کنند. این کتابها برای خانواده ها مقرون به صرفه است.

 
کتابخوانی به ارتفاع برجهای آلمان

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش موثر آموزش و پرورش در افزایش کتابخوانی در جامعه ، بیان کرد: مسابقات کتابخوانی باید به طور مستمر در مدارس برگزار شود . در مدارس آلمان یک مسابقه کتابخوانی بر اساس برج ها مرتفع شهرها برگزار می شود. در هر شهر بلندترین برج ملاک کتابخوانی مدارس آن شهر قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر برجی در یک شهر 90 متر باشد، بچه های مدارس آن شهر باید به میزانی کتاب بخوانند که قطر کتابها به 90 متر برسد. بدین ترتیب تمام دانش آموزان مدارس در کل سال درگیر کتابخوانی هستند. جالب است که بدانیم مسجد امام علی(ع) در هامبورگ سومین برج مرتفع شناخته شده و بچه های مدارسی که قطر کتابهای مطالعه شده آنها اندازه ارتفاع مسجد امام علی(ع) بود به این مسجد رفتند و با آن آشنا شدند.
 
روحانیون ، هنرمندان و ورزشکاران کتاب خوب معرفی کنند

حجت الاسلام حقیقت نقش هنرمندان را در افزایش کتابخوانی در جامعه موثر دانست و افزود: هنرمندان و ورزشکاران محبوب و الگوی مردم هستند. اگر فردی به خصوص نوجوانان و جوانان متوجه شوند که ورزشکار و یا هنرپیشه محبوب آنها کتابخوان است به الگوپذیری از او به کتاب روی می آوردند.  اگر ورزشکاران و هنرمندان کتابهای خوبی را که مطالعه کردند ، معرفی کنند طرفداران آنها ناخودآگاه کنجکاو می شوند و به سمت کتاب و مطاله می روند.

 
رییس اداره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی  با بیان اینکه حمایت و تقدیر از نویسندگان کمرنگ شده است، عنوان کرد: مشوق های مختلف و فراوانی باید برای پشتیبانی از نویسندگان و ناشران وجود داشته باشد. فقط هم نباید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتنظار داشت باید تمامی نهادها در این زمینه مشارکت داشته باشند. اگر نهادی به سهم خود کاری در این راستا انجام دهد، آمار مطالعه و گرایش مردم به کتابخوانی افزایش می یابد.

ضرورت تدوین منشور کتابخوانی برای همه نهادها

این نویسنده و پژوهشگر  خاطر نشان کرد : هراز چند گاهی صدا و سیما برنامه هایی برای کتاب و کتابخوانی در نظر می گیرد اما اینها کافی نیست. برنامه ها باید تداوم داشته باشد و متنوع باشد. باید یک منشور نوشته شود و وظیفه همه سازمانها و نهادها ، هیت های مذهبی، مساجد مشخص شود تا در جامعه همه دستگاه ها در کنار کارهای خود درگیر مسال کتاب هم باشند. روحانیون و مساجد می توانند نقش بسزایی در فرهنگ کتابخوانی داشته باشند . روحانیون می توانند در ایام تبیغ مانند ماه های رمضان، محرم و صفر که به مناطق محروم اعزام می شوند ، تبلیغ کتاب های خوب را نیز در کنار کارهای مذهبی خود جای دهند. ائمه جماعات می توانند در مناسبت های مختلف به خصوص اعیاد مذهبی و سوگواری ها کتابهای خوب را به مردم معرفی کنند و حتی در مساجد مسابقات کتابخوانی برگزار کنند. اینگونه مردم ترغیب به کتاب و مطالعه می شوند.


پایان پیام

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۵۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام رستمی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیش از دستور این جلسه با تاکید بر تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر اظهار کرد: در تدوین این بسته باید هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این بسته به هنرستان‌های هنر توجه شود چراکه باید موضوع به صورت پایه‌ای مدنظر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر پس تدوین، به اطلاع فعالان حوزه هنر برسد، همچنین در تدوین این بسته از ظرفیت فرهنگستان هنر نیز استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

از این رو مقرر شد دکتر ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه­های هنر با قابلیت اجرا در سه سطح (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) را تدوین و جهت طرح در جلسه شورا به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارسال کند.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با موضوع ارائه گزارش سامانه فرنما براساس درخواست دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در راستای اجرایی سازی راهبرد ۳، ۱۱ و ۲۱ نظام فرهنگی ـ تربیتی سند دانشگاه اسلامی ادامه پیدا کرد. در این جلسه معاون فرهنگی وزیر علوم گزارشی از وضعیت سامانه «فرنما» که مربوط به فعالیت فرهنگی دانشجویان کشور است، ارائه کرد.

عبدالحسین کلانتری در این گزارش بر سیاستگذاری شاهدمحور، ظهور فناوری­های نوین و توسعه رویکرد دیجیتال در عرصه  فرهنگی، افزایش رویکرد‌های داده محور، هوشمندسازی، حکمرانی باز و پلتفرمی، مشارکتی شدن حکمرانی تأکید کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مزایای سامانه فرنما را یکپارچگی داده­ها از فعالیت­های دانشجویی، تحلیل فعالیت­های فرهنگی، زمینه­سازی برای کشف ضعف­ها، افزایش تولیدات بومی و شبکه­سازی میان کنشگران فرهنگی اعلام کرد.

محمدابراهیم سقزچی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه­ها و مراکز آموزشی با تشکر از معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازبینی و ارتقاء سامانه شد تا با فراهم شدن امکان مشارکت کنشگران، رتبه­بندی فرهنگی دانشگاه­ها، ارتباط با شبکه‌­های اجتماعی جهت بازنشر تولید محتوا‌ها و تحلیل کارشناسی و استخراج شاخص­‌ها، سامانه یکپارچه‌­ای در دسترس باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با استقبال از ارائه گزارش سامانه فرنما، خواستار رسانه‌­ای شدن اقدامات این معاونت شد و بر ارائه گزارش­‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

حجت ­الاسلام والمسلمین رستمی ضمن تقدیر از گزارش معاونت فرهنگی وزارت علوم، با ضروری دانستن هم­افزایی نظام آموزش عالی کشور، افزودند طرحی صورت گیرد  تا از نظر فنی امکان تجمیع داده­‌های آموزش عالی و گزارش‌­گیری از سامانه فرنما برای سایر مدیران جهت مجموعه سیاست‌گذاری­‌های بعدی فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • سپاه پناه مردم و مستضعفان است