Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اقتصاد گردان - احسان شمشيري - بانک هاي ايراني در کنار بانک هاي کشورهاي اسلامي حوزه خليج فارس، درخشش خاصي در آمار و سهم از بازار دارايي ها، سپرده ها، تسهيلات بانکداري اسلامي در جهان دارند.
بانک هاي ايراني در کنار بانک هاي کشورهاي اسلامي حوزه خليج فارس، درخشش خاصي در آمار و سهم از بازار دارايي ها، سپرده ها، تسهيلات بانکداري اسلامي در جهان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



افزايش سهم و گردش مالي صنعت مالي اسلامي در سال هاي اخير با روند آرامي همراه بوده است اما به طور کلي رشد اين صنعت همچنان از رقباي متعارف آن جلوتر است. اين نرخ سريع رشد که در بانکداري اسلامي مشاهده ميشود با افزايش تقاضا در ميان مسلمانان، رشد درآمدهاي نفتي در کشورهاي خاورميانه و جذابيت خدمات مالي شريعت مدار براي سرمايه گذاران غير مسلماني که به دنبال فعاليت هاي بانکداري اخلاقي هستند، قابل استناد است.
در حال حاضر، بانکداري اسلامي با فعاليت در کشورهاي مسلمان و غير مسلمان، بخش چشم گيري از چشم انداز جهاني اقتصادي را شکل مي دهد و ايران، مالزي، عربستان و امارات متحده عربي بيشترين دارايي هاي منطبق بر شريعت را تشکيل مي دهند. در حالي که کشورهاي خاورميانه مرکز اصلي اين نوع بانکداري هستند، اما بانکداري اسلامي طرفداراني نيز در اروپا و آمريکا دارد.
به طوري که براساس آمار پايگاه داده اي بنک اسکوپ در انگليس، ميزان تسهيلات بانکي و دارايي هاي مبتني بر قوانين شرع اسلام به ترتيب به بيش از 2 ميليارد دلار و 5 ميليارد دلار افزايش يافته است و هر سال نيز با رشدي حدود 10 درصدي روبرو بوده است.
گسترش و رونق بانکداري اسلامي در ميان کشورهاي اسلامي از يک سو و تقاضاي کشورهاي غربي مبني بر تطابق قوانين بانکداري آنها با قوانين اسلامي نيز از سوي ديگر، رشد چشمگير اين نوع نظام بانکي را رقم زده است. بررسي عملکرد بانک هاي اسلامي نشان مي دهد بخش اقتصادي مالزي مي کوشد با تاکيد بر اجراي شديد حمايت نظارتي، ساخت شاخص، بکارگيري بانک هاي سنتي و تأسيس مؤسسات مالي حمايتي به عنوان يک قطب منطقه اي در اين عرصه شناخته شود.
اندونزي، تايلند و سنگاپور نيز از ديگر کشورهايي هستند که بخش اقتصاد و بانکداري اسلامي خود را گسترش داده اند. به اين ترتيب اهميت بانک هاي اسلامي اکنون به يک امر واقعي و انکارناپذير در حوزه بانکداري و اقتصاد بين الملل بويژه پس از وقوع بحران اقتصادي در جهان، تبديل شده است و بدون ترديد آنچه در بانکداري اسلامي مدنظر است، کارآمدي بانکداري بدون ربا بعنوان يکي از ابزارهاي اقتصاد اسلامي است که با حرام دانستن بهره رايج در سيستم بانکداري غربي، سود حلال بر مبناي آموزه هاي ديني را جايگزين کرده است.
براي معرفي برترين بانک هاي اسلامي از نظر شاخص هاي مهم مالي در سال 2016،. از ميان بيش از 200 بانک اسلامي موجود، مي توان به 8 بانک برتر اسلامي جهان در کنار بانک هاي ايراني از جمله بانک الراجحي عربستان، خانه مالي کويت، بانک اسلامي ابوظبي، بانک اسلامي ديي، بانک اسلامي قطر، ماي بانک اسلامي برهاد مالزي، بانک رايان قطر و بانک آليماي عربستان اشاره کرد.
برر سي شاخص هاي مالي در ميان بانک هاي اسلامي نشان ميدهد که بانک الراجحي، بانک ملي و ملت به ترتيب بيشترين سهم را از کل دارايي هاي بانک هاي اسلامي دارا هستند. بر اساس شاخص هاي مورد نظر بانک الراجحي عربستان و بانک هاي ايراني نسبت به ساير بانکهاي اسلامي از رتبه بهتري برخوردار مي باشد. بانک الراجحي ، بانک اسلامي دبي و خانه مالي کويت به ترتيب بيشترين سهم را از کل سرمايه در بانکهاي اسلامي در سال 2016 به خود اختصاص داده اند. از نظر ميزان تسهيلات نيز بانکهاي الراجحي ، ماي بانک برهاد و ملت به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را در مقايسه ساير بانک ها به خود اختصاص مي دهند.
بانکداري اسلامي پس از بحران مالي در جهان با داشتن ويژگي هايي از جمله ممنوعيت انجام معاملات ربوي، تأکيد بر قراردادهاي واقعي و برقراري ارتباط ميان بخش پولي و بخش واقعي اقتصاد توانسته است جايگزين مطمئن و خوبي براي بانکداري متعارف باشد و تمايل به آن در کشورهاي مختلف جهان از جمله کشورهاي مسلمان و غير مسلمان نيز به سرعت در حال افزايش مي باشد.
در حال حاضر، بانکداري اسلامي صنعتي رو به رشد محسوب شده و و ايران، مالزي، عربستان و امارات متحده عربي به ترتيب بيشترين دارايي هاي منطبق بر شريعت را به خود اختصاص مي دهند. با توجه به توسعه ايده بانکداري اسلامي و ضرورت پايش مستمر وضعيت اين صنعت، گزارش حاضر تلاش مي کند با ارائه تصويري جامع از صنعت بانکداري اسلامي در جهان به بررسي تغييرات و تحولات اخير در اين صنعت بپردازد. لازم به ذکر است، اطلاعات و داده هاي اين گزارش از پايگاه داده هاي بنکاسکوپ (Bankscope) به عنوان يکي از معتبرترين منابع اطلاعاتي بانکداري، استخراج و مورد استفاده قرار گرفته است. اين پايگاه شامل اطلاعات جامعي از بانک ها در سراسر جهان بوده و امکان بررسي هر بانک را به طور جداگانه و يا در مجموعه اي از بانک ها با ويژگي خاص، به صورت گسترده فراهم مي آورد.
نظام بانکداري اسلامي ريشه در ايدئولوژي و ارزش هاي اقتصاد اسلامي دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادي و اجتماعي و نيز توزيع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است. بنابراين، منظور از بانکداري اسلامي نوعي الگوي خاص يا تعديل شده اي از بانکداري متعارف است که در آن تلاش مي شود تمامي روابط و مناسبات، سازگار با شريعت و فقه اسلامي و در راستاي اهداف اساسي نظام اقتصادي اسلامي مانند عدالت و اخلاق تنظيم گردد. لذا اگر مولفه اصلي بانکداري اسلامي، حذف ريا از تمامي عمليات بانکي و انطباق عمليات بانکي با موازين شرعي فرض شود، در آن صورت، استفاده از عقود اسلامي، مشخص بودن مسير مصرف منابع و نظارت بر عمليات بانکي را مي توان از ويژگي هاي بانکداري اسلامي برشمرد.
در بانکداري متعارف يک رابطه مستقيم بين بانک و مشتري و گيرنده تسهيلات وجود دارد و به واسطه وجود همين رابطه مستقيم، رابطه قرض دهنده و قرض گيرنده به وجود مي آيد، اما در بانکداري اسلامي وجوه سپرده گذاران طبق موازين شرعي و حقوقي و در قالب عقود معين سرمايه گذاري مي شود ، در چارچوب چنين فضايي، اهداف نظام بانکداري اسلامي به استقرار نظام پولي و اعتباري بر مبناي حق و عدل (با ضوابط اسلامي) به منظور تنظيم گردش صحيح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصادي کشور ، فعاليت در جهت تحقق هدفها و سياست ها و برنامه هاي اقتصادي دولت با ابزارهاي پولي و اعتباري، ايجاد تسهيلات لازم براي گسترش تعاون عمومي و قرض الحسنه از طريق جذب و جلب وجوه آزاد، اندوخته ها، پس انداز ها، سپرده ها و بسيج و تجهيز آنها براي تأمين شرايط و امکانات کار و سرمايه گذاري ، حفظ ارزش پول و ايجاد تعادل در موازنه پرداخت ها و تسهيل مبادلات بازرگاني، تسهيل در امور پرداخت ها و دريافت ها و مبادلات و معاملات و ساير خدمات که به موجب قانون بر عهده بانک محذاشته مي شود.
بانکداري اسلامي پس از بحران مالي در جهان با داشتن ويژگي هايي از جمله ممنوعيت انجام معاملات ربوي، تأکيد بانکداري اسلامي پس از بحران مالي در جهان با داشتن ويژگي هايي از جمله ممنوعيت انجام معاملات ربوي، تأکيد بر قراردادهاي واقعي، توزيع ريسک سرمايه گذاري، برقراري ارتباط ميان عرضه پول و بخش واقعي اقتصاد و محدوديت فعاليتهاي سفته بازي در نظام بانکداري اسلامي به عنوان جايگزين مطمئن و مناسبي براي بانکداري متعارف مطرح شده است و تمايل به آن در کشورهاي مختلف جهان از جمله کشورهاي مسلمان و غير مسلمان اروپا، کانادا، انگليس و آمريکا) نيز در حال افزايش است، اطلاق مي شود.
بر اساس آخرين اطلاعات و آمار بدست آمده، ارزش کل دارايي هاي بانک هاي اسلامي از 160 ميليون دلار در سال 2012 به 3.1 تريليون دلار در سال 2016 افزايش داشته است و پيش بيني ها نشان مي دهد که صنعت تأمين مالي اسلامي با روند رو به رشدي همراه بوده و و از نظر بزرگي در جهان رشديدو برابري خواهد داشت. اين در حالي است که تعداد بانک هاي اسلامي عامل در کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس pGCC در سال 2016، به 35 بانک مي رسد که نزديک به 800 ميليارد دلار سرمايه بر اساس شريعت اسلامي را در اختيار دارند و با دارايي حدود 500 ميليارد د دلار، 36 درصد از کل دارايي هاي بانکداري اسلامي را به خود اختصاص داده است.
سهم برترين بانکهاي اسلامي از نظر شاخص دارايي، سرمايه، درآمد ، سپرده، تسهيلات در سال 2016 ( درصد)


اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي آشنايي با روابط عمومي
آشنايي با روابط عمومي و تبليغات
اعتماد به نفس يعني همه چيز
9 آمار شگفت انگيز اينترنت و رسانه هاي اجتماعي در سال 2018
مشتري
به روزرساني سايت: ده نکته کاربردي براي روابط عمومي‌ها
راهنماي گوگل ادوردز / قيمت گذاري کلمات کليدي
روبات‌هاي پيش‌خدمت، هدايت‌گران معلول
سرپرست جديد روابط عمومي کشتيراني جمهوري اسلامي ايران منصوب شد.
آگهي اشتباه يک کارآموز در گوگل 10 ميليون دلار خسارت زد



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: فراخوان دومين همايش بررسي نقش روابط عمومي در صنعت بانکداري

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۶۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود

نکته مهمی که در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس پیش‌بینی شده، کریدور سبزی است که هم‌اکنون در حال تعریف آن هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر مجید کیانی روز یکشنبه در بازدید از محل اجرای پروژه توسعه پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس اظهار داشت: با توجه به افزایش تردد کامیون‌ها و ترانزیت کالا در منطقه که منجر به ایجاد ترافیک گردیده و گلایه رانندگان و صاحبان کالا را به‌همراه داشت، طراحی پروژه فوق در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس با همکاری ادارات گمرک و پایانه‌های مرزی یکی از پروژه‌های کلیدی است که از سال ۱۴۰۲ مطرح و جانمایی این طرح توسط همکاران سازمان منطقه آزاد ارس در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ صورت پذیرفت و هم‌اکنون شاهد ورود کامیون‌ها به این محدوده هستیم.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه کارکرد این پایانه در ۴ حوزه تعریف و ظرفیت مناسبی برای پارکینگ خودروها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در کنار آن ترانشیبمنت کالا در این محدوده رخ داده و صادرات کالا و ورود کالا به محدوده‌های منطقه آزاد ارس صورت خواهد پذیرفت.

وی خاطرنشان ساخت: نکته مهمی که در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس پیش‌بینی شده، کریدور سبزی است که هم‌اکنون در حال تعریف آن هستیم که منجر به اتصال پایانه مرزی جلفا به محدوده گمرکی در مرز جلفا و در جوار رود ارس خواهد شد.

کیانی در تشریح اهمیت این اقدام گفت: تعریف کریدور سبز منجر می‌شود تمامی کارهای صادراتی در این پایانه صورت پذیرد و در نهایت شاهد خروج کامیون از مرز شویم که کاهش ترافیک در مرز جلفا را سبب خواهد شد و قطعا با این اتفاق و تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها، ما شاهد افزایش حجم ترانزیت و صادرات از این مرز خواهیم بود.

وی در پایان ابراز داشت: اتصال راه‌آهن جلفا به روسیه در گذشته و تخلیه ۳۰۰ واگن بار در روز در این منطقه منجر به ایجاد زیرساخت‌ گردیده اما در مرور زمان این زیرساخت‌ها فراموش شده و ما امیدواریم با احیای کریدور ارس و کریدور ریلی جلفا، شاهد شکوفایی بیشتر این منطقه در عرصه صادرات و ترانزیت در کشور باشیم.

دیگر خبرها

  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • کنسرسیوم بانکی با هفت امضا مالک پرسپولیس شد
  • بانک های چینی در معرض تحریم
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی