Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مادريد- ايرنا- سيد حسين موسويان پژوهشگر دانشگاه پرينستون آمريکا در نشست بنياد `فريريش ابرت` آلمان گفت : جان بولتون و مايک پمپئو بدنبال براندازي حکومت در ايران هستند و اروپا حتا اگر اراده سياسي داشته باشد، فاقد ظرفيت لازم براي مذاکرات جامع با تهران است.

به گزارش ايرنا ، موسويان که در يک نشست با حضور «کورنليوس آدنبار» نويسنده کتاب `ايران جديد: کشورکهن وقدرت نوظهور` و «ناتيلا اميري» نماينده شبکه تلويزيوني آ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آر.د آلمان در تهران صحبت مي‌ کرد، ادامه داد :توافق هسته اي بنا نبود کل اختلافات ايران و غرب را حل کند بلکه توافقي صرفا در مورد موضوع هسته اي بود که جامعترين توافق تاريخ هسته اي هم هست.
وي افزود : در دوره آقاي احمدي نژاد مذاکره کنندگان هسته اي پيشنهاد دادند علاوه برموضوع هسته اي، راجع به ساير مسائل منطقه اي و مورد اختلاف هم گفت و گو شود اما آمريکا و اروپا آن را رد کردند.
پژوهشگر مذکور تصريح کرد : در دوره آقاي روحاني هم ايران در عاليترين سطوح اعلام کرد که اگر توافقي حاصل شود و آمريکا به آن متعهد باشد و درست عمل کند، مي توان در مورد ساير موضوعات هم صحبت کرد. لکن اين آمريکا بود که توافق را نقض کرد در حالي که ايران هم به تمام تعهداتش کامل عمل کرد.
عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته اي تصريح کرد :در اوائل برجام اين اميد در جامعه ايران بوجود آمده بود که ممکن است اين توافق موجب بهبود روابط ايران و غرب شود اما امروز اکثريت مردم در مورد چنين احتمالي نااميد شده اند. اما ايران مقصر نيست زيرا به تمام تعهداتش عمل کرد. لذا اگرسرزنشي هست، اين سرزنش متوجه غرب است.
وي خاطرنشان ساخت که مقام رهبري ايران از ابتدا مرتب هشدار داد که نبايد به آمريکا اعتماد کرد و رفتار واشنگتن نشان داد که هشدار تهران مشروعيت داشت.
وي از سوي ديگر تاکيد کرد که حدود نيمي از مشکلات اقتصادي ايران بخاطر تحريم ها و نيمي هم بخاطر ناکارآمدي داخلي خود ايران است.
**ظرفيت و اراده مذاکرات جامع
موسويان ادامه داد :بعد از اجرايي شدن برجام شرکت هاي اروپايي پنجاه تا شصت ميليارد دلار توافق اقتصادي با ايران امضاء کردند، اما عموما منتظر تضمين آمريکا بودند که بعدا مجازات نخواهند شد.
بعد از خروج ترامپ از برجام، تقريبا همه اين توافقات منتفي شد. اروپا تا کنون از نظر سياسي اراده قاطعي براي حفظ برجام نشان داده اما در بعد اقتصادي به تعهداتش عمل نکرده است.
به عقيده موسويان ، ايران هم ظرفيت و هم اراده يک مذاکرات جامع با اروپا را دارد اما اروپا حتي اگر اراده سياسي داشته باشد، ظرفيت آن را ندارد.
پژوهشگر مذکور تعريف کرد : در دوران ماموريتم در آلمان، صدراعظم «کهل» معتقد بود که براي دستيابي به روابط استراتژيک با ايران، بايد بتوانيم گفت و گوي جامع در مورد کليه مسائل مورد اختلاف اعم از تروريسم و حقوق بشر و غيره داشته باشيم. من با اقاي هاشمي رئيس جمهوري وقت صحبت کردم. ايشان طي نامه اي به آقاي کهل آمادگي ايران را اعلام کرد. صدراعظم کهل بسيار خشنود شد و به آمريکا رفت و با «بيل کلينتون» رئيس جمهوري آمريکا مطرح کرد و کلينتون هم محترمانه به ايشان گفت اين اموربه شما ربطي ندارد و در اين گونه امور دخالت نکنيد.
مذاکره کننده سابق هسته اي گفت :امروز هم اگر اروپا بخواهد در مورد مسائل مهم منطقه مثل يمن و سوريه صحبت کند، ايران قدرت گفت و گو دارد اما اروپا بايد از آمريکا اجازه بگيرد و آمريکا هم اجازه نمي دهد. لذا چرا اروپايي ها در مورد مسائل منطقه و نقش ايران حرف هايي مي زنند که خارج از توان و اختيار آنهاست؟.
وي اشاره کرد که اروپا در مورد بحران هاي منطقه دم از ضرورت گفت و گو با ايران مي زنند درحالي که اساسا ظرفيت و اختيار آن را ندارند.
**کارشکني هاي عربستان
موسويان در اين رابطه به دو نمونه از گفت گو هاي منطقه اي به شرح زير اشاره کرد :
1-آمريکا و عربستان قبل از برجام معتقد بودند که ايران نبايد در گفت و گوهاي جهاني سوريه شرکت کند. بعد از برجام نظر اوباما تغيير و «جان کري» تلاش کرد که عربستان را قانع کند. ايران دعوت شد و روي اصول حل بحران سوريه توافق شد.
اين اولين باري بود که قدرت هاي منطقه اي و جهاني در مورد اصول حل بحران سوريه توافق کردند. اما در عمل، عربستان با ادامه حمايت از تروريست ها کارشکني کرد و نگذاشت به نتيجه برسد.
2- در مورد يمن هم اروپايي ها خواستند با ايران گفت و گو کنند. تهران هم با چهار کشور آلمان، انگليس، فرانسه و ايتاليا گفت و گو کرد و گفت و گوهاي سازنده اي انجام شد. اروپايي ها نتايج مثبت گفت و گو با ايران را با آمريکا و عربستان مطرح کردند اما باز هم آمريکاي ترامپ به اروپا گفت که اين مسائل به شما ربطي ندارد.
** اروپا فاقد ظرفيت حل بحران
وي تصريح کرد : لذا من نمي دانم اروپا در مورد چه صحبت مي کند؟ اروپا ظرفيت و توان گفت و گو و حل بحران هاي منطقه را ندارد اما ايران را سرزنش مي کند. من متاسفم که ناچارم اين گونه صريح صحبت کنم.
موسويان ابراز داشت :هرگاه اسرائيلي ها شعارهاي تند عليه ايران مي دهند، آمريکا و اروپا سکوت مي کنند. اما وقتي ايران جواب اسرائيل را مي دهد، در غرب زلزله مي شود. اکنون هم آمريکا، اسرائيل، عربستان و امارت جبهه رسمي براي تقابل گسترده با ايران تشکيل داده اند.
اسرائيل و عربستان در دوره اوباما موفق نشدند چنين جبهه اي تشکيل دهند اما با آمدن ترامپ و «جان بولتون»، موفق شدند.
** ترامپ بدنبال حمله نيست
وي گفت : من معتقدم ترامپ شخصا بدنبال حمله به ايران نيست اما بولتون و پمپئو بدنبال براندازي حکومت در ايران هستند. ترامپ مي خواهد از موضوع ايران براي دوشيدن چند تريليون دلار از کشورهاي نفتي ثروتمند عرب استفاده کند، ضمن اينکه براي معامله با ايران هم آماده است.
ترامپ علنا گفت که `ما هفت تريليون دلار در منطقه هزينه کرده ايم و حالا کشورهاي پولدار عرب بايد به ما پس دهند چون آنها چيزي بجز پول ندارند و بدون حمايت ما هم دو هفته بيشتر دوام نمي اورند`.
موسويان با اشاره به اينکه سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي غربي بخوبي منبع و منشاء حمايت هاي مالي و ايدولوژيک تروريست هاي تکفيري را مي دانند ، ادامه داد :«جو بايدن» معاون اوباما صريحا گفت که `متحدين آمريکا منشاء پول و اسلحه براي تروريست ها هستند`.
نخست وزير سابق قطر هم گفت که `دو پايگاه در اردن و ترکيه بود که آمريکا ، عربستان و اسرائيل و ترکيه از اين دو پايگاه نيازهاي تروريست ها در سوريه را تامين مي کردند`.
در برابر اين به نظر مقامات عراق توجه کنيد که رسما گفتند `بدون کمک ايران، بغداد و اربيل بدست تروريست ها سقوط کرده بود`.
پژوهشگر دانشگاه پرينستون تصريح کرد: همه چيز روشن است. غرب در مورد اصول شايسته مثل دموکراسي و حقوق بشر خيلي حرف مي زند. براي اجراي اين اصول در کشورهاي خودشان هم واقعا تلاش مي کند اما براي آنها اجراي اين اصول در خاورميانه هيچ اهميتي ندارد.
آمريکا و اروپا به دنبال فروش صدها ميليارد دلار سلاح به کشورهاي منطقه هستند و براي آنها هم مهم نيست که اين سلاح ها بر سرمردم بيگناه يمن فرو مي ريزد، هزاران نفر را به خاک و خون مي کشد، بزرگترين فاجعه انساني را ايجاد مي کند يا عربستان جمال خاشقي را تکه تکه مي کند.
** واقعيت هاي بحران سوريه
وي خاطرنشان ساخت : در مورد فاجعه سوريه ما هيچ گاه نمي توانيم ادعا کنيم که حکومت اسد بيگناه است و اشتباه نکرده اما واقعيت بزرگتر اين است که براي اولين بار در تاريخ منطقه حدود هشتاد هزار تروريست از حدود صد کشور دنيا سازماندهي و به سوريه اعزام شدند تا حکومتي را ساقط کنند. اگر اين پديده نبود، درسوريه فاجعه انساني در اين حد بوجود نمي آمد.
به عقيده موسويان، واقعيت اين است که منهاي دوران تجاوز صدام به خاک ايران، روسيه و چين در مقايسه با غرب رفتار بهتري با ايران داشته اند و سعي کرده اند به ايران کمک کنند. لذا با نحوه رفتاري که غرب با ايران داشته و دارد، طبيعي است که ايران روابط خود را با بلوک شرق توسعه دهد.
شبس**اروپام *5*491** 1917
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید در جستجوی واکنش به سرپیچی نتانیاهو از برنامه جنگی بایدن

کاخ سفید باید برای مواجهه با این احتمال آماده شود که رژیم صهیونیستی هشدارهای واشنگتن درباره حمله زمینی به شهر رفح را جدی نگیرد.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید سعی دارد برای وضعیتی آماده شود که در آن رژیم صهیونیستی به توصیه‌های کاخ سفید توجهی نشان نداده و حمله زمینی به شهر رفح را آغاز کند.

شبکه خبری «ان.بی.سی» روز شنبه گزارش داد این بحث‌ها در حالی مطرح شده که نگرانی چهره‌های دموکرات کنگره آمریکا از احتمال نادیده گرفته‌شدن هشدارهای کاخ سفید نسبت به حمله زمینی به شهر رفح، افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی در هفته گذشته یک گام به حمله زمینی به این شهر جنوبی نوار غزه نزدیک‌تر شد.

نشریه پالتیکو اما روز چهارشنبه گذشته نوشت مقامات ارشد آمریکایی به طور خصوصی به همتایان صهیونیستی خود گفته‌اند که دولت «جو بایدن» به‌جای جنگی همه‌جانبه، می‌تواند از طرحی که «بیشتر شبیه به عملیات ضدتروریسم» است و مقامات ارشد جنبش حماس را در رفح هدف قرار می‌دهد، حمایت کند.

مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که این امر «تلفات غیرنظامیان را به حداقل می‌رساند، حماس را تضعیف کرده و از صحنه‌هایی که منجر به تحریک افکار عمومی در مورد کمپین اسرائیل و نحوه مدیریت جنگ توسط بایدن شده است، اجتناب می‌کند.»

رفح

«کریس ون هولن» عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا در این‌باره به ان‌بی‌سی گفت: «رئیس‌جمهور بایدن مکرراً از دولت نتانیاهو خواسته اقدامات مشخصی را انجام دهد و در اغلب مواقع نتانیاهو، رئیس‌جمهور را نادیده گرفته است. فکر می‌کنم این باعث می‌شود آمریکا ناکارآمد و بی‌تاثیر نشان داده شود.»

این عضو کمیته روابط خارجه سنای آمریکا که خواستار وضع محدودیت‌هایی بر صادرات تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی شده، گفت: «رئیس‌جمهور (بایدن) سخنان و هشدارهای قدرتمندی را مطرح کرده، اما باور دارد برای اینکه این هشدارها عملی شوند، دولت باید از دیگر ابزارهای خود استفاده کند.»

هشدارهای آمریکا به رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، منطقه‌ای حدود ۱.۵ میلیون آواره فلسطینی را در خود جای داده است، در حالی است که کمک‌های تسلیحاتی پنتاگون به مقصد تل‌آویو همچنان ادامه دارد.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تاکنون به شهادت بیش از ۳۲ هزار فلسطینی منجر شده است که اکثر آن‌ها از کودکان و زنان هستند.

محاصره مردم غزه هم باعث بحران در این باریکه به‌ویژه مناطق شمالی آن شده است و تاکنون چندین نفر بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

رفح

ان.بی.سی در ادامه خبر داد سطح بی‌اعتمادی و تنش‌هایی که امروز میان واشنگتن و تل‌آویو وجود دارد، تفاوت بسیاری دارد با آغوش گرمی که بایدن پنج ماه قبل و در آغاز عملیات «طوفان الاقصی» به‌سوی نتانیاهو گشوده بود.

«چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا پنجشنبه خواستار برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی و برکناری نتانیاهو شد؛ اظهاراتی که توسط کاخ سفید هم تلویحاً مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش این رسانه آمریکایی، کاخ سفید از قبل از متن سخنرانی تند شومر مطلع بود اما تلاشی برای توقف یا تغییر آن نکرد.

همچنین در این گزارش آمده است که شاید در وهله اول اظهارات پیشین بایدن مبنی بر خطرناک بودن نتانیاهو برای رژیم صهیونیستی موجب مطرح‌شدن چنین اظهاراتی از دهان شومر بوده باشد.

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی نیز به ان.بی.سی گفت: «مردم جهان خشمگین هستند، زیرا دولت راست افراطی نتانیاهو موجب گرسنگی صدها هزار کودک در غزه شده است. ما نمی‌توانیم به تامین بودجه ماشین جنگ نتانیاهو ادامه دهیم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر ایرلند: تاریخ خود را در چشم مردم فلسطین می‌بینیم
  • کاخ سفید: تصمیمات بایدن بر اساس امنیت آمریکا گرفته می‌شود نه مشکلات غزه
  • کاخ‌ سفید : از برخی عملیات نظامی اسرائیل نگرانی داریمبین‌المللاروپا و آمریکا
  • پوتین در اروپا پیش می‌رود و ترامپ به او می‌گوید هر کاری که می‌خواهی بکن!| بایدن: او بیش از حد سالمند و فاقد سلامت روانی برای ریاست جمهوری است
  • آلمان با این پیراهن قهرمان اروپا می‌شود!
  • محور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • کاخ سفید در جستجوی واکنش به سرپیچی نتانیاهو از برنامه جنگی بایدن
  • توافق غیررسمی ایران و آمریکا احیا می‌شود؟
  • از آخرین دور مذاکرات ایران و آمریکا در مسقط چه می دانیم؟/ تلاش تهران و واشنگتن برای پرهیز از رویارویی مستقیم