Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کانال ریحانه از کانال‌های وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، در یادداشتی به چند راه برای تشویق دانش آموزان برای نماز خواندن در مدارس اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید.

راه‌های تشویق دانش‌آموزان به نماز در مدرسه
 از آن جایی که دانش‌آموزان ساعت‌های زیادی از روز را در مدرسه می‌گذرانند، شما به عنوان مدیران و دبیران، نسبت به این ساعت‌ها و زمان مفیدی که دانش‌آموزان در بهترین سن خود در کنار شما می‌گذرانند، مسئول‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در این یادداشت به چند نکته پیرامون مسئولیت‌های دینی شما نسب به دانش‌آموزان و به خصوص ایجاد علاقه آن‌ها به "نماز" اشاره کرده‌ایم.

حضور معلمان در نماز جماعت
یکی از راه‌های جذب دانش‌آموزان به نماز، این است که همه معلمان و حتی مدیر مدرسه را هنگام ادای فریضه نماز ببینند. دبیران و مدیر مدرسه به عنوان الگوی دانش‌آموزان باید در مراسم نماز شرکت کنند.
ایجاد کردن شرایط نماز در مدارس
شما در مدرسه، باید شرایط نماز خواندن را برای دانش‌آموزان فراهم کنید. وضو گرفتن با آب سرد در فصل سرما برای دانش‌آموزان بسیار دشوار است. برای بچه‌ها آب گرم فراهم کنید. زمان ناهار و نماز را همزمان قرار ندهید. ممکن است کودکان و نوجوانان تحمل گرسنگی را نداشته باشند و ناهار را بر نماز ترجیح دهند یا اینکه بخواهند با دوستان‌شان ناهار بخورند. همچنین مکان مناسب می‌تواند دانش‌آموز را به شرکت در مراسم نماز مدرسه ترغیب کند. پس نمازخانه مدرسه را همواره تمیز و خوشبو نگه دارید و از رنگ‌های آرامش‌بخش استفاده کنید.
 انتخاب معلم پرورشی مناسب
معلم پرورشی جوان، خوش‌رو و خوش‌خلق که همواره مرتب و پاکیزه است و در برقراری ارتباطات مثبت و سازنده با دانش‌آموزان موفق است، می‌تواند از فاکتورهای اساسی جذب بچه‌ها به نماز و فرائض دینی باشد.
 اجباری نبودن نماز جماعت
هیچ‌گاه با تهدید و ابزارهایی مانند نمره، دانش‌آموزان را به نماز تشویق نکنید که ممکن است تاثیر عکس داشته باشد. همواره یادتان باشد پیامبر اسلام هرگز کسی را به نماز وادار نکردند.
تقسیم مسئولیت
مسئولیت‌های مربوط به برگزاری نماز جماعت در مدرسه را بین دانش‌آموزان تقسیم کنید؛ طوری که همه دانش‌آموزان به صورت چرخشی این وظایف را انجام دهند. معمولا دانش‌آموزان به برعهده گرفتن مسئولیت و انجام مسئولیت‌های محوله علاقه دارند.

  انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برترین ها جذاب ترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۷۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک تحصیل در اوج!

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی افزایش یافته است. در این سال تحصیلی نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی با افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی به ۱.۲ درصد رسیده است. ترک تحصیل در مقطع ابتدایی موجب افزایش بی‌سوادی در آینده می‌شود و بسیار نگران‌کننده است. کارشناسان معتقدند افزایش میزان ترک‌تحصیل با افزایش نرخ فقر در سال‌های گذشته رابطه تنگاتنگی دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در حال حاضر نرخ فقر در ایران ۳۰ درصد است. به عبارت دیگر حدود یک‌سوم از جمعیت ایران توانایی تهیه نیاز‌های اساسی خود را ندارند. در چنین شرایطی حتی اگر تحصیل رایگان باشد، هزینه‌های جانبی آن موجب می‌شود برخی از خانوار‌ها از تحصیل فرزندان خود چشم بپوشند. علاوه بر این، امکان آن وجود دارد که با توجه به افزایش پدیده کار کودکان، دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده به کار‌هایی از قبیل شاگردی و زباله‌گردی مشغول شوند. علاوه بر این، برخی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم به دلایلی مانند ناکامی برخی از تحصیل‌کردگان در یافتن شغل متناسب با تحصیلات خود، ترجیح می‌دهند به جای ادامه‌تحصیل، زودتر وارد بازار کار شوند.

بر اساس اطلاعات منتشر‌شده توسط مرکز آمار، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، نرخ ترک‌تحصیل دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف افزایش یافته است. در سال مذکور نرخ ترک‌تحصیل در مقطع ابتدایی با فزایش ۰.۲۵ واحد درصدی نسبت به سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به ۱.۲ درصد رسیده است. در این سال تحصیلی در دوره ابتدایی نرخ ترک‌تحصیل پسران ۱.۲۱ و نرخ ترک‌تحصیل دختران معادل ۱.۱۹ درصد بوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش میزان ترک‌تحصیل در این مقطع می‌تواند آسیب‌های قابل‌توجه و بعضا جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. برای مثال اگر فردی در سال‌های اولیه مقطع ابتدایی ترک‌تحصیل کند، از داشتن مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن نیز محروم می‌شود. علاوه بر این، آمار‌های مربوط به بازماندگان از تحصیل نشان می‌دهد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، بیش از ۱۷۵ هزار از دانش‌آموزان دوره ابتدایی از تحصیل جامانده‌اند.

با وجود آنکه جمعیت جاماندگان از تحصیل نسبت به سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کاهش یافته، با‌این‌حال همچنان عدد نگران‌کننده‌ای است. نگاهی به آمار‌های سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین میزان جاماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی مربوط به سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بوده است. در این سال مدارس از ابتدای سال تحصیلی به صورت مجازی افتتاح شدند. گفته می‌شد که برخی از دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و وسایل ارتباطی لازم برای دسترسی به آموزش‌های مجازی، مجبور به کناره‌گیری از تحصیل شدند. تا پیش از این، میزان بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی حدود ۱۴ هزار نفر بود. در حال حاضر نیز برخی از کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین دلیل ترک‌تحصیل در این مقطع تحصیلی، مشکلات اقتصادی خانوارهاست.

در سال ۱۴۰۱، نرخ فقر در ایران معادل ۳۰ درصد بوده است. به عبارت دیگر در حال حاضر حدود یک‌سوم از جمعیت ایران توانایی تهیه نیاز‌های اساسی خود را ندارند. در چنین شرایطی حتی اگر تحصیل رایگان باشد، هزینه‌های جانبی آن موجب می‌شود برخی از خانوار‌ها از تحصیل فرزندان خود چشم بپوشند. علاوه بر این، در سال‌های گذشته پدیده زباله‌گردی و تکدیگری کودکان به صورت قابل‌توجهی افزایش یافته و احتمال آن می‌رود که تعدادی از دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده به این فعالیت‌ها بپردازند.

با تحصیلات آکادمیک می‌توان کار کرد؟

با تغییر مقطع تحصیلی از ابتدایی به متوسطه دوره اول، نرخ ترک‌تحصیل نیز افزایش می‌یابد. در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، نرخ ترک‌تحصیل در مقطع متوسطه دوره اول با افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ۵.۴۷ درصد رسیده است. در این مقطع تحصیلی نرخ ترک‌تحصیل پسر‌ها معادل ۶.۵ و نرخ ترک‌تحصیل دختر‌ها معادل ۴.۳ درصد بوده است. در سال تحصیلی مذکور تعداد بازماندگان از تحصیل در مقطع دوره متوسطه اول با افزایش ۸ هزار نفری نسبت به سال تحصیلی قبلی، به ۱۹۷ هزار و ۶۹۰ نفر رسیده است. با‌این‌حال بیشترین میزان افزایش نرخ ترک‌تحصیل مربوط به متوسطه دوره دوم بوده است. در سال تحصیلی گذشته نرخ ترک‌تحصیل در مقطع متوسطه دوره دوم با افزایش ۱.۷۲ درصدی، به ۴.۰۴ درصد رسیده است. در این سال نرخ ترک‌تحصیل دختران معادل ۳.۵ و نرخ ترک‌تحصیل پسران معادل ۴.۵ درصد بوده است.

در سال‌های گذشته عواملی مثل ناکامی برخی از جوانان در یافتن شغل، در حالی‌که از تحصیلات آکادمیک برخوردار بودند، موجب شده برخی به این نتیجه برسند که آغاز فعالیت در بازار کار به جای ادامه‌تحصیل انتخاب بهتری است؛ بنابراین احتمال آن می‌رود که علاوه بر مشکلات اقتصادی، انگیزه‌های این‌چنینی نیز در زمینه ترک تحصیل افرادی که در این مقطع تحصیلی هستند، موثر باشد.

تاثیر اقتصاد بر آموزش

در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، نسبت دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان افزایش یافته و با افزایش ۱.۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۱۴ درصد رسیده است. این نسبت در مقطع ابتدایی بیش از دیگر مقاطع است. در سال‌های گذشته بسیاری از والدین دانش‌آموزان به این نتیجه رسیده‌اند که به جای استفاده از مدارس دولتی، با پرداخت شهریه فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند. مهم‌ترین دلیل والدین برای این کار تفاوت زیاد کیفیت آموزش در مدارس دولتی و غیردولتی است. گفته می‌شود در سال‌های گذشته تحریم‌های اقتصادی موجب شده درآمد‌های دولت کاهش یابد. کاهش این درآمد‌ها در کیفیت آموزش دولتی نیز موثر واقع شده و اگر افراد توانایی پرداخت هزینه تحصیل فرزند خود را داشته باشند، ترجیح می‌دهند که فرزندانشان در مدارس غیر‌دولتی تحصیل کنند.

دیگر خبرها

  • خاطراتی از یک نابغه اطلاعاتی
  • ‌اجرای طرح توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی برای اولین بار
  • آغاز ساخت چهار مدرسه در خنداب
  • بهار دربهار مدارس کرمان ۱۹ فروردین ماه
  • روایتی از فعالیت‌های قرآنی یک نابغه اطلاعاتی
  • ترک تحصیل در اوج!
  • برگزاری محفل انس با قرآن در بیش از يک‌هزار مدرسه کرمان
  • محفل انس با قرآن روزه اولی‌ها
  • شناسایی چهره‌ به چهره بازماندگان از تحصیل و جذب آنها در نظام آموزشی
  • زمان تعطیلی مدارس اعلام شد؛ مدارس تا چه تاریخی دایر خواهد بود؟