Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@22:48:43 GMT

قرارداد تیپ برای تعیین سقف سینماگران نیست

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۷۶۹۴

قرارداد تیپ برای تعیین سقف سینماگران نیست

نایب رییس هیات مدیره خانه سینما ضمن تشریح جزئیات طراحی و تصویب قرارداد تیپ در خانه سینما تأکید کرد که این قرارداد نمی‌تواند برای حل همه مشکلات، معجزه کند.

به گزارش مهر، لزوم تدوین قرارداد تیپ برای صنوف خانه سینما که براساس آن مشخص باشد دست اندرکاران تولید فیلم‌های سینمایی با چه معیاری باید دستمزد بگیرند، سال‌های متمادی است که از موضوعات مورد بحث سینماگران است و هر بار وعده‌هایی مبنی‌بر تدوین و ابلاغ این قرارداد داده می‌شود ولی عملی نمی‌شود؛ این روزها بار دیگر این مساله در دستور کار خانه سینما قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی رزاق‌کریمی نایب رییس هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تاریخچه تلاش خانه سینما برای ایجاد قرارداد تیپ گفت: بحث قرارداد تیپ در ۲ دهه گذشته در خانه سینما مطرح و مورد بررسی بوده ولی این قرارداد برای تعیین کف و سقف دستمزد عوامل سینمایی مطرح نبوده است و امروز نیز با این نگاه پیگیری نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد تیپ در اکثر کشورهای پیشرو در صنعت سینما وجود دارد اما در آن کف و سقف دستمزد تعیین نمی‌شود، توضیح داد: قرارداد تیپ و یا قرارداد همسان که خانه سینما در تدارک تهیه و تدوین آن است، برای تعیین حقوق متقابل طرفین قرارداد و حوزه مسئولیت‌ها و تعهدات هرکدام از طرفین قرارداد به شکل کاملا دقیق و برمبنای قوانین بالادستی این قراردادها تنظیم می‌شود.

نایب رییس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: خانه سینما برای هر یک از حرفه‌های سینمایی در حال طراحی یک قرارداد مستقل است و این طور نیست که یک قرارداد شامل تمام حرفه‌ها و همه اهالی سینما باشد به عنوان مثال قرارداد بازیگری کاملا متفاوت با قرارداد تدوین، فیلمنامه و یا هرکدام از حرفه‌ها است.

وی توضیح داد: قبل از اینکه قرارداد تیپ طراحی شود پژوهشی توسط دکتر ایمانی مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری که در این زمینه تجربه‌های خوبی دارد، صورت گرفت. ما در خانه سینما سال گذشته با این مشاور جلساتی برگزار کردیم تا در مورد قرارداد تیپ به صورت کاملا علمی‌ تحقیق کند و بعد از بررسی قراردادهای مشابه در خارج از کشور و بررسی صنوف سینمایی قرارداد تیپ مورد نظر را طراحی کند.

رزاق کریمی افزود: وی در جلساتی با صنوف سینمایی توانست اطلاعات لازم را در زمینه تعریف هر حرفه و شغل سینمایی و فعالیت‌هایی که همکاران ما در سینما در حرفه‌های مختلف انجام می‌دهند، به دست آورد و برمبنای آن قرارداد تیپ و حقوقی که باید در آن پیش بینی شود، در حال طراحی است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه سقف و کف دستمزد مشاغل سینمایی بحث دیگری است و خیلی به قرارداد تیپ ربط پیدا نمی‌کند، گفت: موضوع سقف و کف دستمزدها می‌تواند توسط هر صنف جداگانه بررسی و چارچوبی برای آن در نظر گرفته شود، البته با توجه به اینکه موضوع دستمزدها برای بازیگران بیشتر مطرح است، صنف بازیگران و شورایعالی تهیه کنندگان باید در این باره تمهیداتی بیندیشند.

این تهیه‌کننده سینمای مستند بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که باید برای تعیین کف و سقف دستمزدها رخ دهد استانداردسازی سینما است. اگر سینما به یک استانداردسازی مناسب برسد و افراد کاملا حرفه‌ای به خصوص در حوزه تهیه‌کنندگی فعال باشند، این مشکلات کمتر رخ می‌دهد. در قرارداد تیپ این مساله پیش‌بینی شده است که کسانی که می‌خواهند در سینما فعالیت کنند، دارای شماره نظام سینمایی باشند تا به این شکل از حضور افراد غیرحرفه‌ای در سینما کاسته شود و کسانی از قرارداد تیپ استفاده کنند که دارای شماره نظامنامه سینمایی باشند.

نایب رییس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: اتفاق جدیدی که براساس قرارداد تیپ رخ می‌دهد این است که براساس توافق اولیه که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌صورت گرفته است، صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی ۲ مرحله‌ای می‌شود؛ مرحله اول یک موافقت اصولی است که تهیه‌کننده تنها نیازمند فیلمنامه و نام کارگردان است و بر همین اساس می‌تواند موافقت اصولی را دریافت کند. بعد از آن تهیه‌کننده اثر فرصت دارد تا عوامل فیلم را از کسانی که دارای شماره نظام‌نامه سینمایی هستند، انتخاب کرده و شرایط تولید از جمله تامین سرمایه را انجام دهد و در نهایت پروانه ساخت را دریافت کند. البته این طرح در گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌اطلاع رسانی شده بود و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی یادآور شد: تهیه‌کنندگان در آینده ملزم هستند بعد از ثبت قرارداد تیپ در خانه سینما برای دریافت پروانه ساخت فیلم اقدام کنند. یکی دیگر از مسایل مهمی‌ که در قرارداد تیپ مورد توجه قرار گرفته است، بحث ضمانت اجرای تعهدات طرفین از نظر مالی و کاری است که پیش‌بینی‌های جدی برای آن در نظر گرفته شده تا دیگر در این زمینه دچار مشکل نشویم.

رزاق کریمی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در این مسیر بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بررسی حضور سرمایه‌گذاران جدید در سینما هم مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: قرارداد تیپ نمی‌تواند معجزه و همه مشکلات سینما را حل کند، اما می‌توان آن را یک گام به جلو دانست و امیدواریم بتواند مسایلی را که بین افراد پیش می‌آید حل کند، جلوی ابهامات را بگیرد، شرایط برای اجرای تعهدات را فراهم و درنهایت امنیت شغلی ایجاد کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مرتضی رزاق کریمی دستمزد بازیگران خانه سینما قرارداد تیپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۷۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، ‌عاشقانه تاریخی «مست عشق» با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که این روزها رکورد گیشه سینما را با ۵۰۸,۶۸۷,۵۲۵,۰۰۰ ریال در کمتر از دو هفته شکسته، دوباره اسم پارسا پیروزفر را نقل محافل سینمایی کرده است. این درحالی است که به زعم منتقدان جدی این فیلم هم با وجود ایراد و اشکال های فراوان، حضور چهره کاریزماتیک و محبوب این بازیگر روی پرده نقره ای یکی از دلایل اقبال و فروش این فیلم یه حساب می‌آید. به نظر می‌رسد پارسا پیروزفر که همچنان در شمایل جوان خوش سیما و معصوم سینما ۵۰ سالگی را از سر گذرانده، مسیر حرفه‌ای و بی حاشیه ‌اش را در سینما به آرامی طی می‌کند.

پیروزفر با داشتن چهره، ‌فیزیک و استایل بازی منحصر به خودش، شانس بازی در نقش های منفی و بدمن های سینما به ندرت، نصیبش شده و همان معدود نقش‌های منفی سینما نظیر یوسف «مهمان مامان» مهرجویی یا بهمن خان سریال «یاغی» بیشتر از ایجاد تنفر و انزجار، مخاطب را با او سمپات می‌کند.

فیلم سینمایی «نقاب» و نقشی که پارسا پیروزفر در آن دارد شاید تنها موقعیت سینمایی است که به پارسا پیروزفر جوان این فرصت را داد تا شرارت و خباثت را از پشت چشمان معصومش بیرون بکشد و شمایلی متفاوت از پارسای محبوب را به رخ مخاطب بکشد.

فیلمی ساخته کاظم راست‌گفتار که یکی از پدیده‌های گیشه سال ۱۳۸۴ شد و سکانس‌هایی از آن همچنان در میان طرفداران و مخاطبان سینما دست به دست می شود. پارسا پیروزفر در این فیلم نقش پسر خوش‌سیما اما شیادی را بازی می‌کند که علاوه بر تبحر در قمار و بازی پوکر با ورود به زندگی زنان ثروتمند از آنان اخاذی می‌کند. او با امین حیایی همدست می‌شود و به سراغ زنان ساده اما سرمایه دار می‌رود و با رابطه گرفتن و فیلمبرداری و تهدید و اخاذی‌های کلان از آنها جدا می‌شود.

کاراکتر نیما در فیلم «نقاب» تا قبل از قاچاقچی بی‌رحم سریال «یاغی» تنها نقش منفی کارنامه حرفه‌ای این بازیگر محسوب می‌شود.

فیلم رکوردشکنی که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد ؛ ماجرای مست عشق پارساپیروزفر و شهاب حسینی | وقتی کمدی دیگر پیشتاز فروش نیست

کد خبر 849570 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

دیگر خبرها

  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند