Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر وهاب آریان روانشناس و استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم وجود علوم انسانی بومی در کشور اظهار داشت: در خصوص این موضوع ابتدا باید به دو نکته توجه داشته باشیم؛ اول این که نباید فکر کنیم که تاریخ کشور ما خالی از علوم مختلف بوده است و صرفا در حال یادگیری هستیم و دوم آن که نباید فکر کنیم که همه چیز را می دانیم و نیازی به علوم کشورهای دیگر نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع نباید نگاه صفر و صدی داشته باشیم.

وی افزود: سرگذشت علم در تاریخ ایران، همانند فردی است که عارضه ای برایش ایجاد شده و به کما رفته است و الان پس از 300 سال از کما برخواسته و عضلاتش به کندی کار می کند؛ به بیان دیگر دارد می کوشد که بار دیگر به گذشته خود باز گردد.

آریان ادامه داد: متاسفانه حدود 300 سال تاریخچه علم در ایران به خواب فرو رفت و در حال حاضر به دنبال آن هستیم که به هر طریقی که شده است از این خواب 300 ساله بیدار شویم.

این استاد دانشگاه با اشاره به نظرات عالمان و اندیشمندان درباره بومی سازی علوم انسانی در ایران تصریح کرد: برخی از عالمان معتقد بودند که ما باید همان راهی را غرب رفته است را طی کنیم اما برخی دیگر ادعا می کردند که غرب هیچ چیزی ندارد و باید راهی را بر اساس آنچه که بدست آورده ایم و می اندیشیم از ابتدا طی کنیم. برخی نیز نظر دیگری داشتند و گفتند علومی که از غرب به دست ما رسیده است را بومی سازی کنیم.

وی گفت: در برخورد با هر با مسئله ای ابتدا باید مبنا و مبادی آن را مشخص کنیم؛ پس از آن باید ببینیم که چه مسائلی را مد نظر داریم و در آخر چه نتیجه حاصل خواهد شد. این که بیایم علومی که از غرب رسیده است را با علوم ایرانی و اسلامی خودمان درهم آمیزیم و صرفا یک سری اصطلاحات غربی را حذف و اصطلاحات اسلامی را به آن اضافه کنیم نه تنها فایده ای نخواهد داشت بلکه به تناقض خواهیم رسید.

آریان با بیان این که کنار گذاشتن تمام علوم غربی به هیچ درست نیست خاطرنشان کرد: برخی دانشمندان معتقد بودند که همان راهی که غرب طی کرده است را ما نیز باید طی کنیم و به مسائل طوری نگاه کنیم که غربی ها به آن نگاه می کنند؛ این اعتقاد نیز محکوم به شکست است.

این استاد فلسفه اذعان داشت: ما باید در راه و روش و برخورد با علوم از غربی ها تقلید کنیم اما در نتایج و مبانی نباید از آن ها تقلید کرد؛ ما در مبنا کاملا با غرب متفاوت هستیم و لذا نباید از نتایجی که آن ها بدست آورده اند استفاده کنیم و آن ها را الگو قرار دهیم. ما باید از دستاوردهای غرب به عنوان یک دستاورد استفاده کنیم اما نتایج خودمان را بگیریم.

وی اظهار کرد: انسان غربی از قرن 16 به بعد که تبدیل به انسان مدرنیته غربی شد، یک روش را در پیش گرفت و آن این است که غربی فکر می کند، غربی حرف می زند و غربی نتیجه می گیرد؛ متاسفانه در کشور ما برعکس این است یعنی اصولا شرقی فکر می کنیم و غربی حرف می زنیم و این عدم وحدت در تفکر و حرف زدنمان باعث شده است که هیچ گاه نتوانیم نتیجه بگیریم.

آریان با بیان این که باید از وحدت میان تفکر و کلام غربی ها تقلید کنیم اضافه کرد: متفکران و اندیشمندان غربی، غربی فکر می کنند و حرف می زنند؛ اما برخی از اندیشمندان در کشور ما شرقی فکر می کنند ولی حرف زدنشان مبنای کاملا غربی دارد. تا زمانی که این رویه وجود دارد در علوم انسانی پیشرفت نخواهیم کرد.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان این که اندیشمندان و مدیران آموزش عالی در کشور در مواجه با علوم غربی سردرگم هستند گفت: متاسفانه هنوز نمی دانیم که جایگاهمان در علم چیست؛ اندیشمندان و بزرگان کشور باید به این نکته توجه داشته باشند که تلاش کنیم نحوه فکر کردن و نتیجه گرفتنمان یکسان باشد و وحدت داشته باشند. یعنی نتایجی که بدست می آوریم با انسان شرقی تناسب داشته باشد.

انتهای پیام/

108 / 167 وهاب آریان فلسفه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بومی سازی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فلسفه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بومی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۷۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام رستمی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیش از دستور این جلسه با تاکید بر تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر اظهار کرد: در تدوین این بسته باید هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این بسته به هنرستان‌های هنر توجه شود چراکه باید موضوع به صورت پایه‌ای مدنظر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر پس تدوین، به اطلاع فعالان حوزه هنر برسد، همچنین در تدوین این بسته از ظرفیت فرهنگستان هنر نیز استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

از این رو مقرر شد دکتر ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه­های هنر با قابلیت اجرا در سه سطح (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) را تدوین و جهت طرح در جلسه شورا به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارسال کند.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با موضوع ارائه گزارش سامانه فرنما براساس درخواست دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در راستای اجرایی سازی راهبرد ۳، ۱۱ و ۲۱ نظام فرهنگی ـ تربیتی سند دانشگاه اسلامی ادامه پیدا کرد. در این جلسه معاون فرهنگی وزیر علوم گزارشی از وضعیت سامانه «فرنما» که مربوط به فعالیت فرهنگی دانشجویان کشور است، ارائه کرد.

عبدالحسین کلانتری در این گزارش بر سیاستگذاری شاهدمحور، ظهور فناوری­های نوین و توسعه رویکرد دیجیتال در عرصه  فرهنگی، افزایش رویکرد‌های داده محور، هوشمندسازی، حکمرانی باز و پلتفرمی، مشارکتی شدن حکمرانی تأکید کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مزایای سامانه فرنما را یکپارچگی داده­ها از فعالیت­های دانشجویی، تحلیل فعالیت­های فرهنگی، زمینه­سازی برای کشف ضعف­ها، افزایش تولیدات بومی و شبکه­سازی میان کنشگران فرهنگی اعلام کرد.

محمدابراهیم سقزچی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه­ها و مراکز آموزشی با تشکر از معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازبینی و ارتقاء سامانه شد تا با فراهم شدن امکان مشارکت کنشگران، رتبه­بندی فرهنگی دانشگاه­ها، ارتباط با شبکه‌­های اجتماعی جهت بازنشر تولید محتوا‌ها و تحلیل کارشناسی و استخراج شاخص­‌ها، سامانه یکپارچه‌­ای در دسترس باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با استقبال از ارائه گزارش سامانه فرنما، خواستار رسانه‌­ای شدن اقدامات این معاونت شد و بر ارائه گزارش­‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

حجت ­الاسلام والمسلمین رستمی ضمن تقدیر از گزارش معاونت فرهنگی وزارت علوم، با ضروری دانستن هم­افزایی نظام آموزش عالی کشور، افزودند طرحی صورت گیرد  تا از نظر فنی امکان تجمیع داده­‌های آموزش عالی و گزارش‌­گیری از سامانه فرنما برای سایر مدیران جهت مجموعه سیاست‌گذاری­‌های بعدی فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری اندیشیده شده است
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق كشور اندیشیده شده است
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است
  • کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟!
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود