Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@07:31:23 GMT

«حکومت موروثی» دردسر اقلیم کردستان

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۸۰۰۰

«حکومت موروثی» دردسر اقلیم کردستان

«مسعود بارزانی» در اقدامی فرزندخود را به عنوان رئیس دولت اقلیم کردستان نامزد کرده است تا حکومت موروثی در این اقلیم برپا کند و این امر واکنش های مختلف را درپی داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: احزاب کرد در اقلیم کردستان در شمال عراق مذاکرات برای تشکیل دولت جدید را آغاز کردند و این اقدام برای نخستین بار پس از همه پرسی جدایی از عراق در سپتامبر 2017 میلادی که درگیری سیاسی این اقلیم با دولت مرکزی در بغداد و کشورهای همجوار منطقه ای و ابطال نتایج آن منجر شد و «مسعود بارزانی» از ریاست اقلیم کنارگیری کرد،انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به پیروزی حزب دمکرات کردستان به ریاست بارزانی در انتخابات پارلمانی اکتبر گذشته که 45 کرسی از 111 کرسی پارلمان کردستان را به دست آورد، این حزب، نامزدی «مسرور» پسر مسعود را برای ریاست دولت و «نچیروان ادریس بارزانی» برادرزاده و داماد وی را برای پست ریاست اقلیم اعلام کرد؛ این اقدام حزب دمکرات در محافل سیاسی بحث و جدلهایی را درباره مسئله موروثی کردن حکومت در این اقلیم برانگیخته است که برای ایجاد رژیم دمکرات در منطقه با حمایت غرب تلاش می کند.

 

مواضع مخالف

اعلام رسمی نامزدی مسرور و نچیروان واکنش های متفاوتی را در محافل رسانه ای و سیاسی به همراه داشت، به طوری که ناظران بین المللی اعلام کردند که این گام آغازین برای رساندن فرزند بارزانی به قدرت و گامی برای دورکردن نچیروان از حکومت است.

این درحالی است که احتمال می رود که سیستم حکومتی در این اقلیم به پارلمانی تبدیل شود تا به این ترتیب موافقت نظام سیاسی حاکم در بغداد گرفته شود و همچنین قدرت کنونی و اجرایی ریاست دولت را محدود کند و با الگوگرفتن از دولت مرکزی ریاست اقلیم را منصب تشریفاتی قرار دهند.

 

اتحادیه میهنی کردستان شریک حزب دمکرات در این باره واکنش منفی نشان نداده است، به طوری که «سعد احمد بیره» سخنگوی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی گفته است که اتحادیه میهنی متحد مشترک با حزب دمکرات کردستان و ما به نامزدهای این حزب و دیدگاه شان احترام می گذاریم.

حزب اتحادیه اسلامی کردستان نیز اعلام کرده است که این حق حزب دمکرات کردستان است که هرکسی را بخواهد نامزد کند تا با آرای بیشتر در انتخابات پارلمان پیروز شود.

 

«ابراهیم خلیل» رئیس شورای سیاسی این حزب به خلیج انلاین درباره مشارکت حزبش در دولت جدید، گفته است که حزب ما قرار است در طول چهار سال آتی به عنوان مخالف تاثیرگذار وارد فرآیند سیاسی شود.

 

در همین حال، احزاب مخالف این نامزدها را نپذیرفته و اعلام کرده اند که با این اقدام اصل موروثی سیاسی تقویت می شود.

«مریوان وریا قانع» عضو پارلمان کردستان  به خلیج آنلاین گفته است: تحرکاتی ضد مکانیسم توزیع منصب ها و محدود کردن آن در دست یک خاندان در این اقلیم وجود دارد.

وی گفته است که مسئله ریاست اقلیم مسئله عمومی است و تنها به حزب دمکرات اختصاص نداد که نامزدی را از طرف خودش بدون توجه به دیگران انتخاب می کند.

قانع عنوان کرد که حکومت در این اقلیم به حکومت عشیره ای و تک خاندانی تبدیل شده است.

 

از سوی دیگر، حزب «التغییر» بزرگترین حزب مخالف اعلام کرده است که هرگز موروثی شدن حکومت در اقلیم کردستان را نمی پذیرد.

 

درگیری خاندانی

منابع رسانه ای مستقل معتقدند که در انتخاب نامزدهای خاندان بارزانی درگیری داخلی وجود دارد، خاندانی که از دهه هفتاد گذشته در تصمیم گیری سیاسی سیطره داشتند.

مجله کرد زبان «لفین» در گزارشی آورده است که انتخاب مسرور به ریاست دولت یادآور حوادث 30 سال پیش است، زمانی که ریاست دمکرات کردستان پس از فوت برادرش «ادریس» پدر نچیروان در سال 1987 به مسعود بارزانی منتقل شد؛ این مسئله راه را برای وی برای رساندن پسرانش مسرور و منصور به فرماندهی و رهبری در عرصه های سیاسی و امنیتی باز کرد.

 

روزنامه مخالف «آوینه» نوشته است که بارزانی می خواهد پایگاه حکومت را برای فرزندش مسرور در زمان حضورش در راس هرم حزب دمکرات کردستان تثبت کند و نمی خواهد موروثی کردن این مسئله را به پایان دوره سیاسی یا برکنارگیری اش همانند «جلال طالبانی» و «نوشیروان مصطفی» موکول کند.

 

روزنامه «ان ار تی» فاش کرد که اختلافات بین مسعود بارزانی و مسرور با برادرزاده اش نچیروان بارزانی بر سر پرونده مدیریت نفت با بغداد تشدید شده است و این مسئله باعث شده است تا  بارزانی تکلیف فرزندش را برای ریاست دولت مشخص کند.

 

ناظران عراقی تاکید کرده اند که اختلاف درباره تشکیل دولت جدید اقلیم کردستان و نامزدهای حزب دمکرات کردستان باعث شده است تا این اقلیم در چهارراه انتخابی قرار گیرد و وارد بحران جدیدی شود. به همین دلیل روزهای آتی برای رسیدن به توافق سیاسی سرنوشت ساز خواهد بود.  

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشهد دفاع مقدس شهرداری اصفهان شیراز امداد و نجات معلولان نیروی دریایی ارتش نیروی دریایی مسعود بارزانی کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی نظامی - امنیتی فرمانده کل سپاه و نیچروان بارزانی +جزئیات مهم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان بعدازظهر سه شنبه با سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران ایران دیدار کرد.

بنابر روایت مهر، دو طرف در مورد روابط ایران، عراق و اقلیم کردستان به ویژه در زمینه امنیتی و نیز افزایش همکاری و هماهنگی امنیتی و نظامی بین تهران و اربیل و بغداد گفت‌وگو کردند.

حفظ امنیت و آرامش مرزها و مقابله با تهدیدات امنیتی از هر طرف از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904421

دیگر خبرها

  • ادعای خبرنگار عراقی : بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
  • ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
  • رایزنی نظامی - امنیتی فرمانده کل سپاه و نیچروان بارزانی +جزئیات مهم
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیس مجلس دیدار کرد
  • ۳ جمله مهم از دیدار بارزانی با رئیس‌جمهور
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد