Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از یک دهه از کلنگ زنی مترو اهواز می‌گذرد و امروز این پروژه با پیشرفت 28 درصدی در طول 13 سال، از یکسال گذشته به‌طور کامل متوقف شده است. مطالعات پروژه مترو یا قطار شهری اهواز در سال 80 و عملیات اجرایی آن 6 سال بعد شروع شد. بدهی و بیکاری کارگران

زمانی که این پروژه کلنگ زنی شد؛ مجریان نوید روزهایی برای کاهش بار ترافیکی در شهر اهواز را دادند، اما تنها ثمره آن تاکنون فقط حفاری در نقاط مختلف شهر، هدر رفت سرمایه استان و بدهی و بیکاری کارگران فعال در این پروژه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«شهرام شاهین زاده»، مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در این خصوص اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبار، تکمیل فاز اول این پروژه در سال 98 محقق خواهد شد، تکمیل فاز دوم آن نیز در سال 99 و بهره‌برداری از کل طرح در سال 1404 خواهد بود. بر این اساس و طبق محاسبات، مردم کلانشهر اهواز بعد از گذشت 20 سال صاحب قطار شهری خواهند شد.

شاهین‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به عملیاتی نشدن فاینانس، تناسب نداشتن اعتبارات تخصیصی با برنامه زمان‌بندی پروژه و کمبود تخصیص اعتبارات از ابتدای پروژه مطابق با برنامه زمان‌بندی طرح، از دیگر دلایل تأخیر در اجرای پیشرفت طرح قطار شهری اهواز بوده است. همچنین توانایی نداشتن شهرداری وامکان تخصیص نیافتن اعتبار از این محل موجب تأخیر در پیشرفت طرح بوده است.

اولویت در تکمیل عملیات اجرایی فازهای اول و دوم

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز درخصوص هزینه بر بودن این طرح، اظهار داشت: از ابتدای شروع پروژه تاکنون 600 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده و از آنجا که درحال حاضر اولویت کاری طرح، تکمیل عملیات اجرایی در فازهای اول و دوم و شروع بهره‌برداری از آنها بوده، در مجموع پیشرفت این 2 فاز تاکنون 45 درصد بوده است. مبلغ مورد نیاز برای تکمیل این دو فاز هم 650 میلیارد تومان (با احتساب دلار به نرخ 4 هزار و200 تومان) به جز هزینه‌های تأمین ناوگان است.

کلنگ زنی قطار شهری اهواز همزمان با قطارشهری شیراز و اصفهان

«محمدرضا ایزدی»، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز و عضو شورای اسلامی این شهر هم با اشاره به اینکه قطار شهری اهواز همزمان با قطارشهری شیراز و اصفهان در سال 85-84 کلنگ زنی شد، افزود: قطارشهری شیراز در 2 فاز و قطار شهری اصفهان در 3 فاز هم‌اکنون در حال سرویس دهی به شهروندانشان است، در حالی که قطارشهری اهوازهمچنان نیمه کاره متوقف شده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند به‌طور حتم سال‌های دیگر هم راه‌اندازی نخواهد شد.

بهره‌برداری صورت نگرفته است.

سهم اعتبار مترو اهواز از سوی دولت پرداخت نشده

وی خاطرنشان کرد: از سالی که دولت تدبیر و امید شروع به کار کرده تاکنون یک ریال هم به این طرح اختصاص داده نشده، در صورتی که طبق قانون باید 50 درصد منابع مالی کلانشهرها را شهرداری تعیین کند و 50 درصد دیگر نیز از سوی دولت تأمین اعتبار شود که متأسفانه این اعتبار از سهم دولت تاکنون به قطار شهری اهواز اختصاص داده نشده و این موضوع موجب شده تا طرح به‌طور کامل بخوابد.

تغییرات خارج از نقشه‌های اولیه از سوی پیمانکار

به‌گفته رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز، شهرداری این شهرهم ایرادهایی را به برخی از کارهای پیمانکار گرفته که تغییرات خارج از نقشه‌های اولیه در طرح قطار شهری از آن جمله است. پیمانکار در تونل‌ها و ایستگاه‌ها تغییراتی را انجام داده که در برنامه‌ها و نقشه‌های اولیه به آن اشاره نشده بود و این کار هزینه این طرح را برای شهرداری بالا برده است. /پریسا سادات عظیمی

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، از صبح شنبه و با حضور وزیر علوم در شهر یاسوج، چند پروژه زیرساختی حوزه دانشگاه یاسوج مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وزیر علوم تحقیقات فناوری در آئین افتتاح سردر دانشگاه یاسوج گفت: آموزش عالی توجه ویژه به علم و فناوری را در خود جای داده است.

محمدعلی زلفی گل افزود: این مهم از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تقدیر از دست اندرکاران احداث سردر دانشگاه یاسوج اظهار کرد: امید است این سردر نمادی برای دانشگاه یاسوج بوده و همچون خورشیدی بدرخشد.

رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این آئین گفت: با ساخت این سردر ورودی دانشگاه از وضعیت مناسبی برخوردار شد.

بهادر کرمی با اشاره به اجرای چند پروژه عمرانی دیگر در دانشگاه افزود: با انجام محوطه سازی در کنار این سردر، بهره‌برداری از آن را شاهد بودیم.

کرمی افتتاح سردر دانشگاه یاسوج، کلنگ خوابگاه متاهلی و بازدید از چند پروژه را از برنامه‌های عمرانی این سفر دانست.

کد خبر 6089706

دیگر خبرها

  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • بهره‌برداری از تقاطع غیرمسطح تندگویان در مردادماه امسال
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد